Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Drukverband?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Drukverband?

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi allemaal,

Weet iemand hoe je een drukverband aanlegt om een hondenpoot? En van welk materiaal doe je dat: elastisch materiaal of gaasverband?
Bedankt alvast!
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Eerst een steriel gaasje. Plukjes watten tussen de tenen, ivm smetten (als het voor even is hoeft het niet).Dan een laag vette watten en als laatste een elastisch verband het liefst coflex(verkrijgbaar bij de DA).
Je doet het verband bij de voet schuin en laat de middelste 2 tenen vrij.
Goed opletten dat het niet te strak zit.
Om de pols weer recht. Als het goed zit, moet je het vastzetten met leukoplast. Het is moeilijk om het zo uit te leggen, ik hoop dat het lukt.
Afbeelding
Femia
Zeer actief
Contacteer:

basil schreef:een drukverband moet juist wel strak zitten anders is het geen drukverband. een drukverband mag maximaal 24 uur blijven zitten, daarna moet het vervangen worden. geen watten tussen de tenen (ouderwets! geeft vaak meer complicaties dan dat het nut oplevert). gaasje op het wondje. dan iets van artiflex erover. onderaan beginnen. 2 tenen vrijlaten (is je controle!!). strak naar boven tot onder de pols. daarna hetzelfde met vetrap of eventueel coflex als alternatief. strak! als je het verband te los hebt aangelegd, trek je het er zo weer af. wel makkelijk, maar niet nuttig. een goed drukverband aanleggen, doe je trouwens niet zomaar. dat moet je oefenen. zoals alle verbanden.
Ik heb eind mei examen gedaan in EHBO en die watten tussen de tenen MOEST! Je kon er punten mee verliezen als je het niet deed. Ik ben blij dat jij dit nu zegt, want ik zat er altijd mee te mieren.
Wij leerden wel dat het verband strak moet, maar niet TE, want dan was de doorbloeding niet goed. Ik ben blij dat jij het nog even op een andere manier vertelt want jij hebt dagelijkse ervaring!
Wat is Artiflex?
Afbeelding
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Hartstikke goed dat je het zo duidelijk uitlegt. Die syntetische watten heb ik proberen te kopen maar dat lukte helaas niet.
Dat hele strakke is dat niet meer voor een hevig bloedende/spuitende wond? Ik heb het idee dat Scooby het wil aanleggen voor dat gescheurde zooltje :19: Dan hoef je het toch niet zo hevig aan te snoeren?
Sorry dat ik zo zeur, maar ik leer graag, zodat ik het straks ook goed doe.
Ik zal dit zeker aanhalen op de herhalingscursus EHBO.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Femia schreef:Eerst een steriel gaasje. Plukjes watten tussen de tenen, ivm smetten (als het voor even is hoeft het niet).Dan een laag vette watten en als laatste een elastisch verband het liefst coflex(verkrijgbaar bij de DA).
Je doet het verband bij de voet schuin en laat de middelste 2 tenen vrij.
Goed opletten dat het niet te strak zit.
Om de pols weer recht. Als het goed zit, moet je het vastzetten met leukoplast. Het is moeilijk om het zo uit te leggen, ik hoop dat het lukt.
Hoi,

Bedankt voor je uitleg. Inmiddels zit er (eindelijk) een verband om wat ook blijft zitten, aangelegd door de dierenarts en exact op de manier zoals je hierboven beschrijft! :ok:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

basil schreef:een drukverband moet juist wel strak zitten anders is het geen drukverband. een drukverband mag maximaal 24 uur blijven zitten, daarna moet het vervangen worden. geen watten tussen de tenen (ouderwets! geeft vaak meer complicaties dan dat het nut oplevert).
Hoi Annemieke,

Bij Bono kan het verband 2 dagen blijven zitten, volgens de dierenarts en hij heeft het wel aangelegd met gaasjes tussen de tenen. :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Femia schreef:Ik heb het idee dat Scooby het wil aanleggen voor dat gescheurde zooltje :19: Dan hoef je het toch niet zo hevig aan te snoeren?
Hoi,

Dat klopt, maar na 24 uur was het bloeden nog niet gestopt, dus bij Bono ging het wel op een drukverband. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”