Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
geschiktheid voor andere africhtingstakken
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
geschiktheid voor andere africhtingstakken
hoe is jullie visie,
zijn honden gefokt uit ringsport lijnen bv ook goed geschikt om ipo of knpv te gaan doen en omgekeerd (dus gewoon van pup af aan, heb het hier niet over het omzetten van een oudere hond)
zelf denk ik dat alle sporten werken op bepaalde driften die aanwezig MOETEN zijn en dat de rest ook een deel is van hoe je de pup opbouwt en hoe hij verder gevormd wordt,
dus in mijn ogen maakt t niet uit of een pup uit ringsport, IPO of KNPV ouders komt, mits er natuurlijk in het fokprogramma goed gekeken is naar de aanwezige driften en bepaalde karakter eigenschappen.....(alhoewel je wel vaak wat minder sterke honden ziet uit IPO lijnen, dit in mijn ogen omdat er daar meer "show"fokkers tussen zitten die er alleen IPO 1 op zetten voor de fok)
zijn honden gefokt uit ringsport lijnen bv ook goed geschikt om ipo of knpv te gaan doen en omgekeerd (dus gewoon van pup af aan, heb het hier niet over het omzetten van een oudere hond)
zelf denk ik dat alle sporten werken op bepaalde driften die aanwezig MOETEN zijn en dat de rest ook een deel is van hoe je de pup opbouwt en hoe hij verder gevormd wordt,
dus in mijn ogen maakt t niet uit of een pup uit ringsport, IPO of KNPV ouders komt, mits er natuurlijk in het fokprogramma goed gekeken is naar de aanwezige driften en bepaalde karakter eigenschappen.....(alhoewel je wel vaak wat minder sterke honden ziet uit IPO lijnen, dit in mijn ogen omdat er daar meer "show"fokkers tussen zitten die er alleen IPO 1 op zetten voor de fok)
maar dan heb je het dus al snel over pups uit honden met pure werklijn ouders.
Als ik bijv. naar de DH kijk, het merendeel zou echt de KNPV niet in kunnen.
Ik ben met Hera bij een KNPV club wezen kijken, Hera mocht ook even bijten....nou die dreiging die Hera kreeg, dat heb ik werkelijk nog nooit bij het manwerk gezien in de IPO of VDH. Ik schrok mezelf bijna een hoedje.....Hera had er dan weer niks van overigens en ze vonden Hera een erg leuk hondje die niet zou misstaan in de KNPV.
Maar misschien snap ik je vraag niet helemaal.....
Als ik bijv. naar de DH kijk, het merendeel zou echt de KNPV niet in kunnen.
Ik ben met Hera bij een KNPV club wezen kijken, Hera mocht ook even bijten....nou die dreiging die Hera kreeg, dat heb ik werkelijk nog nooit bij het manwerk gezien in de IPO of VDH. Ik schrok mezelf bijna een hoedje.....Hera had er dan weer niks van overigens en ze vonden Hera een erg leuk hondje die niet zou misstaan in de KNPV.
Maar misschien snap ik je vraag niet helemaal.....
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
yep, pure werklijnouders,
maar zou t dan uitmaken of de ouders dus zelf ringsport getraint zijn en je dan een pup daarvan in de KNPV neerzet of andersom
oftewel zou als de ouders voor t ene geschikt zijn, de pup ook geschikt kunnen zijn voor t andere
en er dan vanuitgaande dat de ouders voor hun (eigen) sport geschikte honden geven
maar zou t dan uitmaken of de ouders dus zelf ringsport getraint zijn en je dan een pup daarvan in de KNPV neerzet of andersom
oftewel zou als de ouders voor t ene geschikt zijn, de pup ook geschikt kunnen zijn voor t andere
en er dan vanuitgaande dat de ouders voor hun (eigen) sport geschikte honden geven
dat is toch denk ik alitjd een grote gok???
Maar als je een nest hebt uit ouders uit bijv. pure KNPV lijnen dan kun je best met die pups bijv. GG gaan doen, of IPO....ervanuit gaande dat die driften e.d. dus vererfd worden.
Maar een nest uit ouders uit IPO lijnen is een grote gok of er pups tussen zullen zitten die de KNPV in kunnen. Dan moet je vrees ik al erg sterkre IPO lijnen hebben.
Maar als je een nest hebt uit ouders uit bijv. pure KNPV lijnen dan kun je best met die pups bijv. GG gaan doen, of IPO....ervanuit gaande dat die driften e.d. dus vererfd worden.
Maar een nest uit ouders uit IPO lijnen is een grote gok of er pups tussen zullen zitten die de KNPV in kunnen. Dan moet je vrees ik al erg sterkre IPO lijnen hebben.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
tuurlijk blijft t een gok (alhoewel je met lijnteelt natuurlijk meer kan "voorspellen" dan met een volledige outcross),estelle schreef:dat is toch denk ik alitjd een grote gok???
maar zoals ik bv, op het moment gebruik ik bijna alleen maar ringsport lijnen, alleen gaan ze (is de bedoeling) wel hier in NL de KNPV in,
de ouders van mijn honden hebben niets bewezen in de KNPV, maar ik train ze toch KNPV (en dat doen ze prima),
maar als ik nu bv voor in de toekomst een ringsport reu voor Umi wil gebruiken krijg ik nog wel eens het commentaar dat ringsport bloed niet geschikt is voor de KNPV en ik denk dat (zeker op het punt ringsport vs KNPV) hem vooral zit in de opbouw en training wijze, want dat de honden wel degelijk voldoende van zichzelf bezitten (op papier dan he...) om er in verder te kunnen
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik denk dat als je echte werklijnen hebt, waar dus niet slechts IPO1 op de teven gezet is maar de teven allemaal ook IPO3 of PH1 oid hebben, dat het weinig uitmaakt welke tak van africhting je gaat doen.
Ik denk dat een heleboel al valt of staat met de basis die ze als pup meekrijgen. Bij de KNPV zie je allang niet meer alleen praktijkhonden maar juist heel veel sporthonden, was dat niet zo dan lag het misschien nog iets anders.
Bij zowel IPO als KNPV zijn de belangrijkste driften de apporteerdrift en de buitdrift, bij de KNPV wordt er wel meer zelfstandigheid verwacht. Maar ook dat is (denk ik) gedeeltelijk aan te leren.
Van ring heb ik te weinig kennis, maar ik verwacht dat ook daar apporteerdrift en buitdrift het allerbelangrijkste is.
De pup die hier komt komt uit voorouders die KNPV, Franse, Belgische en mondioring hebben, IPO zie ik er niet tussen staan. Toch zal ze hoogstwaarschijnlijk ook heel geschikt zijn voor de IPO.
Ik denk dat een heleboel al valt of staat met de basis die ze als pup meekrijgen. Bij de KNPV zie je allang niet meer alleen praktijkhonden maar juist heel veel sporthonden, was dat niet zo dan lag het misschien nog iets anders.
Bij zowel IPO als KNPV zijn de belangrijkste driften de apporteerdrift en de buitdrift, bij de KNPV wordt er wel meer zelfstandigheid verwacht. Maar ook dat is (denk ik) gedeeltelijk aan te leren.
Van ring heb ik te weinig kennis, maar ik verwacht dat ook daar apporteerdrift en buitdrift het allerbelangrijkste is.
De pup die hier komt komt uit voorouders die KNPV, Franse, Belgische en mondioring hebben, IPO zie ik er niet tussen staan. Toch zal ze hoogstwaarschijnlijk ook heel geschikt zijn voor de IPO.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
maar bij IPO zegt het me allemaal zo weinig, om eerlijk te zijn.
Als ik zie op examens wat voor honden IPO 3 e.d. halen dan denk ik 'hoe is het in godsnaam mogelijk!!!'.
Daarbij, punten van een examen zie je niet....
Van mij mag zo'n examen dus ook echt strenger of meer onderdelen omvatten dan nu het geval is.
Vroeger toen ik net kwam kijken dacht ik altijd 'zoooo die heeft IPO3 dat moet wel een goeie hond zijn'....daar ben ik dus allang van teruggekomen.
En zoals ik al eerder zei als een hond geschikt is voor de KNPV zal die naar alle w.s. ook wel geschikt zijn voor IPO maar omgekeerd is dat dus maar heel erg afwachten.
Als wij in de toekomst weer een DH pup gaan kopen dan wil ik er eentje waarin ook KNPVin de lijn zit.....of pure tjechishe lijnen....
Als ik zie op examens wat voor honden IPO 3 e.d. halen dan denk ik 'hoe is het in godsnaam mogelijk!!!'.
Van mij mag zo'n examen dus ook echt strenger of meer onderdelen omvatten dan nu het geval is.
Vroeger toen ik net kwam kijken dacht ik altijd 'zoooo die heeft IPO3 dat moet wel een goeie hond zijn'....daar ben ik dus allang van teruggekomen.
En zoals ik al eerder zei als een hond geschikt is voor de KNPV zal die naar alle w.s. ook wel geschikt zijn voor IPO maar omgekeerd is dat dus maar heel erg afwachten.
Als wij in de toekomst weer een DH pup gaan kopen dan wil ik er eentje waarin ook KNPVin de lijn zit.....of pure tjechishe lijnen....
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik kijk niet alleen naar behaalde resultatenestelle schreef:maar bij IPO zegt het me allemaal zo weinig, om eerlijk te zijn.

En ja, ik denk dat als een hond over de benodigde werkdrift beschikt en karakter dat het niet zo heel veel uitmaakt waar hij in sport.
De showfokkers in IPO werklijnen ken ik eigenlijk niet, de meeste honden hebben nog nooit een show gelopen die ik ken en ik vind dat ook niet belangrijk als ik eerlijk ben.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik denk dat het niet veel uit maakt, het gaat er inderdaad om of een hond bepaalde driften heeft, en of je daarna de hond opleidt voor IPO, KNPV of ringsport..kan volgens mijn allemaal. Mijn eigen hond komt uit een combi IPO en KNPV en zelfs ringsport lijnen. Heb er eerst een tijdje IPO mee getraind (ging prima) en heb pas later wegens omstandigheden de overstap gemaakt naar de KNPV. Als de hond de juiste driften heeft en het juiste karakter kun je er volgens mij alle kanten mee op. Ligt er maar net aan hoe je de hond opbouwt.

Groetjes Marja
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Heel veel van de huidige KNPV/IPO lijnen zijn gestoeld op ringhonden (denk Clip, Vitou, G´bibber, Elgos) het kan wel, of je er `echte` diensthonden uithaalt is een tweede.. maar ja.. hoeveel zijn er daar nog van? Het meeste wat tegenwoordig gebracht wordt zijn meer sporthonden.
Fuur komt ook het grootste deel uit IPO lijnen, PH1 komt het er wrs. wel op en dan is het ook een brengertje/sport/wedstrijdhond, maja.. 9 v/d 10 die op DB heb gezien zijn mi sporthonden...Spike is mi een echte diensthond, Bent door omstandigheden niet meer, Anne kan het worden als ik haar nu zo bekijk. Het is niet voor niets dat we veel lijn/inteelt doen en, als we een outcross doen, dat naar Rambo is, puur om de kwaliteit als diensthond er in te brengen/houden.
Fuur komt ook het grootste deel uit IPO lijnen, PH1 komt het er wrs. wel op en dan is het ook een brengertje/sport/wedstrijdhond, maja.. 9 v/d 10 die op DB heb gezien zijn mi sporthonden...Spike is mi een echte diensthond, Bent door omstandigheden niet meer, Anne kan het worden als ik haar nu zo bekijk. Het is niet voor niets dat we veel lijn/inteelt doen en, als we een outcross doen, dat naar Rambo is, puur om de kwaliteit als diensthond er in te brengen/houden.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
- Actief
- mechelaar_fan
- Zeer actief
-
- Actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
precies, maar zijn er ook die ringsport doen? (heb daar totaal geen verstand van hoor maar ben gewoon nieuwsgierigBoris schreef:Als je kijkt naar Fort Oranje honden b.v. die komt je overal tegen, KNPV, IPO, behendigheid, gehoorzaamheid.... dus bij die lijnen maakt het niet zo heel veel uit, denk dat het meer uitmaakt welke baas er naast staat....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ben benieuwdBoris schreef:Zal het eens navragen, weet ik ook niet.....

Orange Jazzy-Tune van Fort Oranje
Orange Jazzy-Tune van Fort Oranje "Jazz" (HOL)
French Ring III; SchH BH; AKC CDX, CGC; AHBA HIC-s & HCT-s; TT and Delta Society Therapy Pet Partner
May-28-1998
NHSB 2199691 / AKC DL778215/01
Hips & Elbows Free from Dysplasia, Eyes CERF
OFA - BM-1076F31M-P1, BM-EL279M29-P1
CERF - BM-522
http://www.ringsport.org/trialresults2003.htm

-
- Actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
oke, ben benieuwd, we wachten afBoris schreef:eind van de week weet ik het wel denk ik... mits Dave komt trainen!!!

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
denk daar dus t zelfde over,Ordell schreef:Ik denk als een hond de juiste driften bezit dat het dan niets uitmaakt of hij in de ringsport of de KNPV wordt gebracht. Kwestie van waar je mee begint. Ik vind de ringsport best een mals programma, ben ervan overtuigd dat het merendeel de KNPV aan zou kunnen
ging alleen toch iets twijfelen door veel commentaar van mensen die al langer in de sport zitten,
aan de andere kant, als ik weer verder ging nadenken, kwam ik er toch weer op dat t niet uit moet maken, want er zijn genoeg honden in de KNPV die uit ringsportlijnen komen (ik heb het dan nu vnl over ringsportlijnen omdat ik naar honden uit die richting aan t kijken was)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
wat was het argument van deze mensen dan dat het niet zou kunnen?crutz schreef:denk daar dus t zelfde over,
ging alleen toch iets twijfelen door veel commentaar van mensen die al langer in de sport zitten,

de honden van de ring kunnen volgens mij mee in de knpv .
kijk maar naar 'van kempens glorie'
'kennel van de witjes' en euro joe
ze hebben allemaal hoog scorende honden in de knpv zitten .
het kan wel alleen moet je goed zoeken naar passende lijnen .
ipo honden naar de knpv lijkt mij zeldzaam , de honden zijn geen dreiging gewend en ze moeten alleen maar vasthouden om te bijten that's it
ipo meer buitgericht , knpv meer verdedigingsdrift .
ringsport = meer verdedigingsgericht maar ook buitdrift is nodig
enne hoeveel honden uit ringlijnen doen wel niet mee aan reality en veldwerkwedstrijden . deze oefeningen gaan puur op moed en naar het bijten word minder gekeken . als ik mij niet vergis word dat in de knpv ook gedaan
kijk maar naar 'van kempens glorie'
'kennel van de witjes' en euro joe
ze hebben allemaal hoog scorende honden in de knpv zitten .
het kan wel alleen moet je goed zoeken naar passende lijnen .
ipo honden naar de knpv lijkt mij zeldzaam , de honden zijn geen dreiging gewend en ze moeten alleen maar vasthouden om te bijten that's it
ipo meer buitgericht , knpv meer verdedigingsdrift .
ringsport = meer verdedigingsgericht maar ook buitdrift is nodig
enne hoeveel honden uit ringlijnen doen wel niet mee aan reality en veldwerkwedstrijden . deze oefeningen gaan puur op moed en naar het bijten word minder gekeken . als ik mij niet vergis word dat in de knpv ook gedaan
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
dat ringhonden niet moedig genoeg zouden zijn voor t knpv programma en dat dus ook zouden verervenmalinois schreef:wat was het argument van deze mensen dan dat het niet zou kunnen?crutz schreef:denk daar dus t zelfde over,
- mechelaar_fan
- Zeer actief
een paar honden raken in de ringsport (kukays is erin gelukt) .malinois schreef:oke, ben benieuwd, we wachten afBoris schreef:eind van de week weet ik het wel denk ik... mits Dave komt trainen!!!maar misschien weet mechelaar-fan ook wel meer? Die zit in het ringsportgebeuren, misschien weet hij of er honden van nederlandse IPO/KNPV fokkers in de ringsport zitten?
die mensen die al zo lang in de sport zitten zijn soms ongelooflijk bekrompen en hebben heel grote oogkleppen. Ik heb dit meermaals gezien bij KNPV-ers én bij ringsporters. Tenslotte ligt G'Bibber mee aan de basis van Fort Oranje (vader van Roe van Joefarm)crutz schreef:denk daar dus t zelfde over,Ordell schreef:Ik denk als een hond de juiste driften bezit dat het dan niets uitmaakt of hij in de ringsport of de KNPV wordt gebracht. Kwestie van waar je mee begint. Ik vind de ringsport best een mals programma, ben ervan overtuigd dat het merendeel de KNPV aan zou kunnen
aan de andere kant, als ik weer verder ging nadenken, kwam ik er toch weer op dat t niet uit moet maken, want er zijn genoeg honden in de KNPV die uit ringsportlijnen komen (ik heb het dan nu vnl over ringsportlijnen omdat ik naar honden uit die richting aan t kijken was)
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
krijg dus t commentaar de andere kant op,mechelaar_fan schreef:een paar honden raken in de ringsport (kukays is erin gelukt) .malinois schreef:oke, ben benieuwd, we wachten afBoris schreef:eind van de week weet ik het wel denk ik... mits Dave komt trainen!!!maar misschien weet mechelaar-fan ook wel meer? Die zit in het ringsportgebeuren, misschien weet hij of er honden van nederlandse IPO/KNPV fokkers in de ringsport zitten?
die mensen die al zo lang in de sport zitten zijn soms ongelooflijk bekrompen en hebben heel grote oogkleppen. Ik heb dit meermaals gezien bij KNPV-ers én bij ringsporters. Tenslotte ligt G'Bibber mee aan de basis van Fort Oranje (vader van Roe van Joefarm)crutz schreef:denk daar dus t zelfde over,Ordell schreef:Ik denk als een hond de juiste driften bezit dat het dan niets uitmaakt of hij in de ringsport of de KNPV wordt gebracht. Kwestie van waar je mee begint. Ik vind de ringsport best een mals programma, ben ervan overtuigd dat het merendeel de KNPV aan zou kunnen
dat ik als het ware oogkleppen op zou hebben door me te focussen op voor NL nieuwere bloedlijnen en door dus ringsport bloed hierheen te willen halen ipv te kijken naar honden hier in NL die zich al in de KNPV bewezen hebben (dat zou in hun ogen een bredere visie zijn..)
Nouja, wat een onzincrutz schreef:krijg dus t commentaar de andere kant op,mechelaar_fan schreef:een paar honden raken in de ringsport (kukays is erin gelukt) .malinois schreef:oke, ben benieuwd, we wachten afBoris schreef:eind van de week weet ik het wel denk ik... mits Dave komt trainen!!!maar misschien weet mechelaar-fan ook wel meer? Die zit in het ringsportgebeuren, misschien weet hij of er honden van nederlandse IPO/KNPV fokkers in de ringsport zitten?
dat ik als het ware oogkleppen op zou hebben door me te focussen op voor NL nieuwere bloedlijnen en door dus ringsport bloed hierheen te willen halen ipv te kijken naar honden hier in NL die zich al in de KNPV bewezen hebben (dat zou in hun ogen een bredere visie zijn..)

-
- Actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat is ook weer waar natuurlijk...Boris schreef:Fort Oranje komt ook in ringsport voor, maar niet zoveel omdat de Belgen nu eenmaal niet vaak in Nederland een mechel kopen... vandaar... maar het kan wel met dit type honden dus...

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
jij kan t weten, jij hebt hem op t pak gehadOrdell schreef:Trouwens, Ace komt toch ook uit de ringsport-bloedlijnen, en dat is een uitstekende hond

maar idd, goed verweer (nog niet aan gedacht) zal dat volgende keer in de strijd gooien
overigens grappig,
iemand van de club die eerst Ace wel wilde gebruiken en later weer niet (omdat ie bang was zn pups niet kwijt te raken als hij een ongecertificeerde reu zou gebruiken) en vervolgens nog steeds geen pups heeft, had Ace van t weekend op t pak (werp) maar ging gewoon hard op zn bek

Da's altijd lachen. Tuurlijk haalt ie zijn certificaat op zijn sloffen, maar in principe maakt dat niets uit. Er zijn genoeg goede honden zonder die wegens omstandigheden (nog) geen certificaat hebben, maar een goede hond is een goede hondcrutz schreef:jij kan t weten, jij hebt hem op t pak gehadOrdell schreef:Trouwens, Ace komt toch ook uit de ringsport-bloedlijnen, en dat is een uitstekende hond,
maar idd, goed verweer (nog niet aan gedacht) zal dat volgende keer in de strijd gooien
overigens grappig,
iemand van de club die eerst Ace wel wilde gebruiken en later weer niet (omdat ie bang was zn pups niet kwijt te raken als hij een ongecertificeerde reu zou gebruiken) en vervolgens nog steeds geen pups heeft, had Ace van t weekend op t pak (werp) maar ging gewoon hard op zn beken trok wat wit weg (oke, de goeie man heeft weinig conditie, maar toch, altijd grappig
)