Flower schreef:Ik heb het destijds mijn mechelaar ook geleerd: "goed af".
Ik liet hem eerst gewoon af gaan, en daarna wilde ik hem op zijn halve zij, zodat de starthouding er af was.
Heb hem de eerste keren zachtjes om geduwd met de mededeling: ga goed af en hem uitbundig beloond als hij er aan toe gaf. En daarna gaan uitbreiden met het op afstand goed af laten gaan tot ook dat werkte.
Hij was ook geen pup meer toen ik dit hem aangeleerd heb, ik denk dat hij ongeveer 2 was. Overigens liet hij zich zelfs toen hij al 12 was nog nieuwe dingen aanleren...
Maar goed, ik denk dus dat het voor jou ook mogelijk zou moeten zijn je hond(en) iets dergelijks aan te leren.
Hier hetzelfde...ik zeg: "op je bil" of "plat"
Begrijpt ie allebei wel en daarnaast wijs ik met mijn vinger naar zijn bil...
En doet ie het niet op commando dan hoef ik met mijn vinger alleen maar een zacht prikje in zijn bil te geven en dan gaat hij op zijn bil liggen.
Wij hebben het idd geleerd om de starthouding eraf te halen als hij ligt.
Van daaruit heb ik hem geleerd dat ik hem zachtjes om kan duwen zodat hij helemaal op zijn zij ligt...
Toen zijn buikje en pootjes helemaal kapot gekrabt waren was dat idd heel handig..
Maar hij had er jeuk en pijn aan dus hij ging toen eigenlijk niet meer uit zichzelf zo mooi platliggen...wij moesten hem ook met zijn tweeen op zijn zij leggen...als hij maar eenmaal lag was alles goed...maar ja, meneer wist dat er weer gesmeerd werd met zalfjes en hij ging dus niet meer liggen uit zichzelf...
Als ik hem borstel gaat hij wel plat....
Het is heel erg makkelijk als je hond dit kan op commando