Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Obedience

Moderator: moderatorteam

canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Obedience

Ongelezen bericht door canecorsonancy »

Zijn er hier ook mensen die obedience met hun honden doen?
Ik doe het nu dik 2 maanden met mijn Kendra (Cane Corso van nu 5 maanden oud) en ik zou graag eens meer willen lezen over de trainingsmethodes die zoal gebruikt worden. Ik merk dat daar toch wel een behoorlijk verschil in zit om toch tot het zelfde gewenste eindresultaat te komen.
Groetjes,
Nancy Koper
La Grazia Di Dio Cane Corso Italiano
Waar iedere hond een huishond is
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Ik vind een hond van 5 maanden nog wel erg jong voor obedience. Bij een hond van die leeftijd moet je in mijn ogen nog echt bezig zijn met opvoeden, i.p.v. trainen. Met een maand of 6 komen de meeste honden in een soort van pubertijd en is opvoeding juist zo belangrijk. Daarna is obedience natuurlijk hartstikke leuk, mits je hond het ook geweldig vind. Maar om nu al te beginnen met volgen en 5 min. af laten liggen met de baas uit zicht, vind ik nog wat vroeg.
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Nee, ik vind het niet vroeg, maar zo'n hond moet echt heel anders getrained worden als een volwassen hond (daarmee bedoel ik een 1 1/2 tot 2 jarige). Er is niets mis mee om een jonge hond al spelenderwijs aan een metaal apport te laten wennen of hem de box e.d. al te leren. Wij doen (ik doe geen obedience meer, omdat het me naast de behendigheid te veel werd en ik behendigheid persoonlijk veel leuker vind). Jong geleerd is letterlijk oud gedaan. Het is inderdaad geen idee om een jonge hond al 5 minuten uit het zicht te laten blijven of hem een kwartier lang het volgen tot in de finesses bij te brengen (ik bedoel dan het volgen aan de voet volgens de obedience, exact in de juiste krul en de "kont omgooien" in de bocht). Laat hem op een leuke speelse manier al kennis maken met de oefeningen, zodat jullie beiden er plezier aan beleven, maar vermijd trainingen van een uur die niet op jou hond zijn aangepast. Bij ons was er altijd een soort privetraining in een groep. Ieder op zijn eigen niveau, maar toch allemaal gezamenlijk. Ik deed blijven 5 minuten uit het zicht en iemand anders 2 minuten op een afstand van 15 meter, deze ging dan gewoon terug naar zijn hond als zijn tijd om was en hield die rustig.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

zepenko schreef:Ik vind een hond van 5 maanden nog wel erg jong voor obedience. Bij een hond van die leeftijd moet je in mijn ogen nog echt bezig zijn met opvoeden, i.p.v. trainen. Met een maand of 6 komen de meeste honden in een soort van pubertijd en is opvoeding juist zo belangrijk. Daarna is obedience natuurlijk hartstikke leuk, mits je hond het ook geweldig vind. Maar om nu al te beginnen met volgen en 5 min. af laten liggen met de baas uit zicht, vind ik nog wat vroeg.
Ik zie het probleem niet echt :19: Je hoeft toch niet de hele dag maar bezig te zijn met opvoeden? Als je iedere dag 10 minuutjes op een leuke manier met je pupje traint is daar toch niks mis mee? En ik denk niet dat ze al bezig zijn met 5 minuten liggen en blijven :denken:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Lysette schreef:
zepenko schreef:Ik vind een hond van 5 maanden nog wel erg jong voor obedience. Bij een hond van die leeftijd moet je in mijn ogen nog echt bezig zijn met opvoeden, i.p.v. trainen. Met een maand of 6 komen de meeste honden in een soort van pubertijd en is opvoeding juist zo belangrijk. Daarna is obedience natuurlijk hartstikke leuk, mits je hond het ook geweldig vind. Maar om nu al te beginnen met volgen en 5 min. af laten liggen met de baas uit zicht, vind ik nog wat vroeg.
Ik zie het probleem niet echt :19: Je hoeft toch niet de hele dag maar bezig te zijn met opvoeden? Als je iedere dag 10 minuutjes op een leuke manier met je pupje traint is daar toch niks mis mee? En ik denk niet dat ze al bezig zijn met 5 minuten liggen en blijven :denken:
Dat hoop ik ook niet. Misschien was ik inderdaad wat te zwart-wit. Maar dat komt omdat ik maar genoeg voorbeelden ken van pups van 5 maanden waar wel op die manier mee getraind wordt.

Genuanceerd komt het dan hier op neer: Als je spelenderwijs al vast wat aan obedience gaat doen is dat helemaal oké en erg leuk, maar als je je hond nu al op een GG niveau probeert te krijgen ben je in mijn ogen verkeerd bezig.
plenty
Zeer actief

Ongelezen bericht door plenty »

Ik heb met een van mijn BC op de leeftijd van 12 weken al Obedience gedaan , dat was speciaal voor puppen .

Gr
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

we beginnen al vanaf 8 weken met Obedience training

het gedrag word uitgelokt dus geen trek en sleur

bv bij het af dat moet achterwaarst dan ga je al als pup op trainen
door de voorpootjes en dan kontje niet zoals in de gewone les
kontje en dan pootjes is maar een voorbeeld
in mijn pupy lessen hou ik er rekening mee of iemand later wedstrijd
obedience of andere wil doen
werken we ietjes maar naar perfectie kan best
mijn vrien heeft ook een cane corso en loopt heel goed Obedience
niet evdident voor dit ras kost je meer geduld en inzicht als bv met een border
maar kan perfect
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

martine schreef:we beginnen al vanaf 8 weken met Obedience training

het gedrag word uitgelokt dus geen trek en sleur

bv bij het af dat moet achterwaarst dan ga je al als pup op trainen
door de voorpootjes en dan kontje niet zoals in de gewone les
kontje en dan pootjes is maar een voorbeeld
in mijn pupy lessen hou ik er rekening mee of iemand later wedstrijd
obedience of andere wil doen
werken we ietjes maar naar perfectie kan best
mijn vrien heeft ook een cane corso en loopt heel goed Obedience
niet evdident voor dit ras kost je meer geduld en inzicht als bv met een border
maar kan perfect
Martine
Heet die Cane Corso van die vriend soms Dayko?

Maar ik train dus idd alleen maar spelenderwijs. Er wordt niets gedwongen. Als zij iets niet wilt doen, dan maak ik het dus niet leuk genoeg en moet ik maar wat anders verzinnen. Ze hoeft echt nog niet 5 minuten te blijven liggen hoor. Maar als ze gaat liggen, dan doet ze dat bv dus wel al achterwaards. Dat hebben we gewoon spelenderwijs aangeleerd. Ook het gaan staan vanuit een zithouding gaat achterwaards. Zo leren we haar ook spelenderwijs dat ze haar achterhand los kan gebruiken van haar voorhand. Dan weet ze dat straks ook als ze haar achterhand moet gaan indraaien.
De obediencetraining staat ook helemaal los van de opvoeding. Ze hoeft met wandelen niet met haar kop omhoog aan de voet te lopen. Ze moet helemaal niets. Alles mag, niets moet. Vindt ze iets niet leuk, dan heb ik pech gehad.
We trainen met 2 honden. Als de ene rust is de ander met een oefening bezig. Nu is ze op training ingedeeld met een volwassen Witte Herder die ook pas begonnen is. Die hond heeft de basis gehoorzaamheid wel gedaan. Die gaat dus te pas en te onpas zitten. Bij hem zijn ze nu druk bezig met een hoop dingen juist af te leren. En dat gaat heel moeizaam. Ik zie ook dat bij mijn Kendra het kwartje voor een hoop dingen veel eerder valt dan bij die Witte Herder. Zo jong is het juist heel eenvoudig om ze dingen aan te leren. Ze hebben juist in die opvoeding nog niets verkeerds geleerd.
Die Dayko die ik eerder aanhaalde is een halfbroertje van mijn Kendra (zelfde moeder) en heb ik zelf gefokt. Dat obedience avontuur van hem volg ik al vanaf het begin op de voet. Wij zien nu waar Dayko op wedstrijd mee in de problemen komt en dat is voornamelijk het bochtenwerk, wat hij iets te ruim neemt. Het is immers geen Border Collie. Dus doen we met Kendra nu extra veel spelletjes die gericht zijn op dat bochtenwerk wat later gaat komen.
Ik train dagelijks een minuut of 10-15 met haar. Soms vaker dan eens per dag. Hoeveel en hoe lang ligt helemaal aan haar. Als zij ineens overloopt van de energie en als een dolle rondjes door mijn tuin begint te vliegen, ben ik er als de kippen bij om wat met haar te gaan spelen/trainen. Ik maak haar liever mentaal moe, dan dat ze straks met haar fratsen een poot breekt ofzo. Het is een hyperactieve dame die onzin uithaalt.......... zo erg heb ik nog nooit bij een andere hond meegemaakt. Dat is ook de reden dat ik met obedience begonnen ben. Haar mentaal moe maken, voor er ongelukken gebeuren. En zij en ik vinden het helemaal super om te doen. Zodra zij het niet meer leuk vindt houdt het voor mij ook op hoor. Ze hoeft niets te doen wat ze niet wil.
Groetjes,
Nancy Koper
martine
Zeer actief
Contacteer:

haha ja dycko van Erwin
zat bij me als pup ging razendsnel
ik was even gestopt met mijn school had erwin meegenomen naar een
andere Obedience trainer ben ondertussen verhuisd zelf terug begonnen omdat daar toch op alle vlakken ook pups enz nog dwang gebruikt werd
en inderdaad heb het zien aankomen met Dycko het is geen border
hoop dar erwin het zelf gaat inzien en terug naar zijn roots komt zal ik maar zeggen.
Hadden dycko ook als pup geleerd uit te lopen dan danste hij echt die voorpootjes he ook dat is nu aan het verzwakken
maar toch is een hele prestatie van Erwin om met zulke hond en dan voor het eesrt Obedience al zo ver te staan is ook een hele goede handler Erwin Maar het probleem in Obedience is dat er weining lesgevers zijn die ook wat van andere rassen kennen van echte honden zeg ik meestal :smile:
ondervind het met mijn Dobers zelf train ik bij Lucy en ben daar heeeel
tevreden Lucy gaat met haar tijd mee en heeft ervaring met vele rassen
groetjes
Martine
www.dogs-dream.com
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dwang gebruiken vind ik bij geen enkele hond ok. :boos: Ook niet bij een volwassen hond en dus al zeker niet bij een pup. Hoe zorg je ervoor dat een hond het juist niet leuk gaat vinden. :denken: Bedoel je dat bij de school waar Erwin nu gaat ook dwang wordt gebruikt? Ik weet dat Erwin daar ook helemaal niet van houdt.
Erwin is wel hulp aan het zoeken om hem met die bochten te helpen. Het ging de laatste wedstrijd ook een stuk beter als voorheen. Hij is op een andere manier zijn bochten aan het nemen. Laatst heb ik flink wat foto's genomen terwijl Erwin met Dayko liep. Ik maak dan 3 foto's per seconde en kan zo foto voor foto bekijken wat er mis gaat. Nu ben ik zeker geen trainer. Maar het viel mij op dat het even duurt voor Dayko in draf gaat en dan dus ook zo mooi gaat dansen. En gaat hij vanuit telgang een bocht in, dan krijgt hij zijn achterlijf niet goed ingedraaid. Vanuit draf gaat hem dat veel beter af. Ik heb de foto's ook naar Erwin gestuurd, zodat hij ze zelf (en eventueel zijn trainster) goed kunnen bekijken in de hoop dat ze daar idd het probleem goed op kunnen zien. Met Dayko komt het wel goed. Erwin moet alleen even de manier weten te vinden om alles weer terug op de rails te krijgen. Dayko is gegroeid en heel wat groter en zwaarder dan een BC en daar moet ie gewoon rekening mee houden.
Ik train zelf bij Karin (met Neo en Jagger de Groenendaelers). Zij weet dus wel wat de nadelen van grotere honden zijn, vooral dus bij de bochten. Bijna alles wat ik nu met Kendra doe is als voorbereiding op die bochten later. Zo doen wij heel vaak de foottouch, waarbij de hond dus de rechtervoorpoot precies naast mijn linker voet moet zetten. Het grappige daarvan is dat ze dat dus ook vaker tijdens het gewone wandelen doet. En krijgt ze dan haar aandacht niet, dat zet ze dat pootje dus ff op mijn voet en kijkt ze meteen helemaal blij. Dat was toch goed, dan heeft ze toch een beloning verdiend. :mrgreen: Ik moet wel lachen hoe ze gewoon door de dag wel eens spontaan een oefening doet om aandacht te trekken. Vooral als ik voor haar gevoel teveel met een andere hond bezig ben. Ineens lijkt ze wel te gaan doggydancen om maar de aandacht te krijgen.
Ik ben heel blij met Karin. Alles moet vanzelf gaan en doet een hond iets niet, dan maak ik het niet leuk genoeg. Nergens wordt ook maar iets van dwang gebruikt. Kendra is ook altijd los, nooit aan de riem tijdens de trainingen. En loopt ze achter een vlieg aan, of gaat ze kersen rapen, dan ben ik gewoon niet leuk genoeg en moet IK eraan werken om haar aandacht te krijgen. Als ik dit vergelijk met de ringtrainingen die ik vroeger met andere honden gedaan heb :N: Over dwingen, trekken en duwen gesproken :evil: Ik ben wel heel benieuwd hoe dat showen straks met Kendra zal gaan. Mooi dansend en steppend de ring door :80:
Groetjes,
Nancy Koper
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik doe obedience met allebei mijn honden sinds enkele maanden. Wij trainen met de clicker, veel belonen met voer en spelen. Ook geen dwang bij ons. Ik vind het het leukste dat ik totnutoe heb gedaan qua hondensport!
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Wij gebruiken geen echte clicker, maar een clikwoord. Zo heb ik toch beide handen vrij, maar kunnen we toch met de clickermethode trainen. Dat bevalt me ook super.
Groetjes,
Nancy Koper
martine
Zeer actief
Contacteer:

je ken karen die heeft ook echte honden :smile:

waar erwin nu zit trainen ze nog zoals 10 jaar geleden en kennen alleen borders heb er ook even geweest en zelfs les gegeven maar wat je ziet op wedstrijd of hoe er getraind word is toch anders.
Erwin houd er inderdaad niet van . zoaals je zelf al zegt de foottoutch
de hond puur op beloning zijn positie in alle omstandigheden leren
kennen ze daar niet
de honden worden nog GEHOLPEN met de lijn en de handen :devil:
aandacht is met aandachtrukje onder de kin enz;;;;
bij mij staat obedience op een laag pitje wat wedtrijden betreft maar ben wel terug aan het trainen met mijn jongste Dober
Karen kent me en anders als je dober ziet ben ik het
kun je aanmelden op mijn site zal aan Erwin ook vargen kunnen we hem samen misschien discreet helpen
alvast succes
Martine
www.dogs-dream.com
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Aangemeld :mrgreen:

Ik sta er eigenlijk wel van te kijken dat Erwin dus nu ergens traint waar wel wat van dwang gebruikt wordt. Ik weet hoeveel moeite hij zich gedaan heeft om juist een school te vinden waar dat niet het geval was. Misschien is hij wat te verlegen om er wat van te zeggen ofzo. De dag dat ik dwang moet gaan toepassen op Kendra, is voor mij meteen de laatste dag obedience. Ze doet het graag of niet.

Ik vind het ook super dat Karin er rekening mee houdt dat ik Kendra wel wil gaan showen. Zo was ik net even bij haar om nieuwe speeltjes voor Kendra op te halen. En ik vertelde haar dat ik met Kendra showen helemaal niet meer aan haar wil gaan trekken enzo. Maar met stil staan zet ze altijd even een voorpootje naar voren, klaar op om mij af te vliegen om wat lekkers te krijgen. En dat pootje wil ik daar dus echt niet hebben. De volgende les gaat ze me helpen om Kendra keurig te laten staan, zonder dat ik aan haar hoef te komen. Ooit een C-klasse halen in obedience stelt natuurlijk heel wat meer voor dan een hondenshow winnen. Maar ik blijf natuurlijk wel fokker en met een kampioen heb je toch heel wat meer keuze uit pupkopers dan met een C-klas obediencehond, waarvan de mensen geen idee hebben hoe moeilijk dat is. Die C-klas en die kampioenstitel moet ik eerst maar eens zien te halen. :mrgreen: Maar dat is een ander verhaal.

Maar ik wil me ook niet teveel met Erwin en Dayko bemoeien. Ik moet met Kendra eerst nog maar eens zien te bereiken wat Erwin al met Dayko gepresteerd heeft. Al sta ik er echt van te kijken dat Erwin dus toch enige dwang bij de trainingen accepteerd. :devil:
Ik loop zelf nu met het aporteerblok te klooien. Daar vindt Kendra dus niets aan. Tja, hoe het nu leuk voor haar te maken. :denken: Laat ik een andere hond erbij, dan weet Kendra heel goed dat ze dat ding naar mij moet brengen. Maar zonder andere hond....... Ze kijkt er totaal niet naar om :jank: Maar, van Karin weer wat nieuwe tips gekregen. Dus gaan we het gewoon weer proberen. Ik vind wel wat om haar zonder dwang dat ding echt leuk te gaan vinden. En anders word ik heeeeel boos :boos: op mezelf dus :smile:
Groetjes,
Nancy Koper
martine
Zeer actief
Contacteer:

maak je geen zorgen Erwin is een uitstekende handler
en we hebben al eens met elkaar gemaild volgens hem
vitaminen C en HD weet je nog
groetjes