Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pupje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ca Cajuina
Zeer actief

Pupje

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Hoi,
Mijn moeder heeft een Chihuahua pupje van tien weken. Sinds vanavond 18:00 heeft ze diaree. Ze is niet echt lusteloos en komt als je haar roept wel blij naar je toe. Maar gaat vervolgens liggen. Ze drinkt erg veel en daardoor moet ze ook veel plassen.
Eten doet ze niet. Ze heeft wel de neiging om de brokjes te pakken maar laat ze dan weer los.

De dierenarts gaf mijn moeder het advies om geen water neer te zetten geen eten te geven. Pas om 11.00 vanavond een theelepel lauw water te geven en dan af te wachten.

Wat denken jullie???
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

geen water voor een pup die vocht verliest?????

zeker als de pup niet wil eten (kan natuurlijk door t warme weer) zou ik haar extra in de gaten houden,
misschien wat okugest voor de diaree, of anders (als je t in huis hebt) groene leem
Ca Cajuina
Zeer actief

crutz schreef:geen water voor een pup die vocht verliest?????
Ja dat vond ik ook al zo'n rare opmerking. Maar goed het zou kunnen. Denk je dat het nodig is vandaag nog te gaan. Ze heeft nu 1 keer diarree gehad zeg maar.

Of kan je gewoon wachten tot morgenochtend. Ik krijg het idee dat ze het warm heeft maar ja met die pupjes weet je het maar nooit he

Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

Wat is dat voor een dierenarts? Pupjes en natuulijk ook volwassen honden drogen snel uit, met name de pupjes. Je moet dan ook juist opletten dat ze genoeg drinken als ze aan de diarree zijn.

Nog een paar tips:
Van het merk eukanuba heb je een soort brokken speciaal tegen diarree heeft layka ook gehad toen ze pup was en dat hielp altijd erg goed en snel. ( ook op advies van de DA)

Ook kun je ze rijstenat geven indien je dat gegeven krijgt.

Afijn.....dat bakje water zou ik nooit weghalen.

Succes met het pupje en dat hij/zij maar snel weer helemaal opgeknapt is.

groetjes

Rianne
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Van 1 keer diarree bij een pup zou ik niet zo schrikken. Maar ik zou wel proberen of de pup trek heeft in een beetje gekookte kip met rijst.

Water zeker niet weghalen hoor! Het is bloedheet en daarnaast verliest de hond ook vocht door de diarree.

Verder uiteraard de pup goed in de gaten houden of hij niet lusteloos wordt. Misschien kun je ook de temperatuur in de gaten houden door deze zelf even te meten.

Rare dierenarts overigens.
Sylvi@
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvi@ »

Als de pup echt last heeft van de warmte kan je misschien een natte doek neerleggen zodat ze daar op kan gaan liggen?

Denk dat de da de boel ff rust wilde geven door haar ff een paar uur te laten vasten, je kan bij de da als het goed is electrolieten halen voor door haar drinkwater en echt hele kleine porties eten geven als ze weer wat mag, eventueel licht verteer baar voedsel. En met zo'n klein ras en ook nog pup zou ik super voorzichtig zijn :wink: die drogen super snel uit :N:

Is je moeder ook met haar bij de da geweest? Voor de diarree hebben ze ook wel een soort norit.
starfleet
Erelid

Re: Pupje

Ongelezen bericht door starfleet »

Ca Cajuina schreef:
Wat denken jullie???
Sinds ik een pup heb moeten inslapen wegens nierproblemen staat de combi veel drinken en plassen en nauwelijks of niet eten me niet aan.

Anne
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik zou ook geen drinken onthouden, dan plast ie maar veel. En iets proberen te geven wat ie wel een, kleine beetjes (kan ook niet anders met een minihondje) licht verteerbaar voer, lekker kippie of zo. Als drinken kan je wat suiker en zou in het water doen, goed voor de darmpjes en het suiker en zout helpen met het water op nemen.
ORS
ORS is een oplossing van zouten en suikers. Door ORS te drinken wordt het vocht in het lichaam beter vastgehouden dan wanneer men alleen water, thee of frisdrank drinkt. Ook remt het in veel gevallen de diarree. Het is verkrijgbaar in poedervorm, van diverse merken, bij drogist of apotheek (zonder recept). Het is volstrekt onschadelijk, ook voor zwangeren en kleine kinderen. Er is enig verschil in samenstelling tussen "kinder-ORS" en "volwassenen-ORS", maar voor reizigersdiarree is dat niet echt van belang. Los een zakje ORS volgens de gebruiksaanwijzing op in gekookt en afgekoeld water, of in flessenwater. Drink hiervan ongeveer een halve liter na iedere waterdunne ontlasting. Probeer ook bij misselijkheid en overgeven ORS te blijven drinken. Volg voor kinderen het doseringsschema in de verpakking.
Als u geen kant-en-klare ORS hebt kunt u het zelf maken door 18 gram suiker (= 8 klontjes) en 3 gram keukenzout (= 1 theelepel) op te lossen in 1 liter drink-water. Dit werkt bijna even goed als kant-en-klare ORS.
weg gehaald zit een virus in
Ca Cajuina
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties.

We hebben het pupje laten vasten tot vanmorgen. Natuurlijk het water niet weggehaald en af en toe het pupje met zijn voetjes in het water gezet om af te koelen.

Vanmorgen bij de dierenarts geweest. Mijn moeder wilde toch wat geruststelling. Er is niets aan de hand. De pup heeft een beetje last van zijn maagje en een beetje last van de warmte. Heeft druppels gekregen tegen de dairree. Dus alles komt goed :ok:

Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Sinds ik een pup heb moeten inslapen wegens nierproblemen staat de combi veel drinken en plassen en nauwelijks of niet eten me niet aan.

Anne
In januari heb ik ook mijn pup in laten slapen van 5 maanden. Veel drinken en plassen. De nieren bleken maar voor 25% te werken.

Ik zou het dus even goed in de gaten houden. Bij ons heeft het ook 3 maanden geduurd voordat de dierenarts de juiste diagnose heeft gesteld.

Als ze gewoon weer goed opknapt is er natuurlijk niets aan de hand.
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Een chihuahuapup moet de hele dag kunnen eten, kan dat niet omdat er andere honden in huis zijn dan zeker verscheidene keren per dag voeren.
Als een chihuahuapup diaree heeft, pas dan op voor uitdrogen, voor je het weet is een pup uitgedroogd, en dat kan heel snel gaan. Dat geldt ook voor een volwassen chihuahua.
Wees er voorzichtig mee. Ik heb zelf chihuahua's, ik weet hoe snel ze kunnen uitdrogen. Dan moet een dierenarts vocht inspuiten.
Een dierenarts die het advies geeft om geen water neer te zetten en geen eten te geven, daar kwam ik dus nooit meer. Zoek een dierenarts die verstand heeft van chihuahua's want anders kun je nog wel eens raar weg komen.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Youp schreef:.

Ik zou het dus even goed in de gaten houden. Bij ons heeft het ook 3 maanden geduurd voordat de dierenarts de juiste diagnose heeft gesteld.

Als ze gewoon weer goed opknapt is er natuurlijk niets aan de hand.
Wij zijn ook zeker 6 weken aan het tobben geweest en de dierenarts heeft het gemist terwijl achteraf toch alle symptomen er waren. Omdat dat in de hete zomer van 2003 was, werd het gemaskeerd omdat alle honden vrij sloom zijn met dat weer.

Zeker met een pupje van een klein ras, zou ik me niet te snel laten geruststellen. met dit warme weer. Ze zijn zo uitgedroogd.

Anne
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Een chihuahuapup verbruikt per dag meer energie (suiker/koolhydraten) dan een oudere hond. Gevolg kan zijn dat er meer glucose verbruikt wordt dan aangevoerd. Bij niet tijdig eten kan het hondje een te laag bloedsuikergehalte krijgen met alle gevolgen van dien. Met een chihuahuapup in ieder geval oppassen tot 5 maanden. Daarom regelmatig eten geven. Een chihuahuapup van 10 weken moet eten, ook bij diaree.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”