Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verzorging van de Yorkshire

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Nicky en Jessie
geregistreerd lid

Verzorging van de Yorkshire

Ongelezen bericht door Nicky en Jessie »

Ik heb sinds kort 2 Yorkshire en ik vraag me af hoe kort deze geknipt moeten worden. Heeft iemand daar ervaring mee?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

in principe niet kort, alleen goed kammen, gehoorgang vrij houden van haar, voetjes bijknippen, misschien bij de anus wat korter houden... de vacht van een york kost gewoon tijd om te onderhouden... heel veel mensen knippen ze erg kort, ik vind dat persoonlijk zonde, maar goed das ieder voor zich, ga er iig niet zelf aan knippen, als je het dan wil laten doen ga naar een trimsalon die weet waar ze mee bezig zijn... :wink:
Nicky en Jessie
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Nicky en Jessie »

Toen ik ze heb opgehaald heb ik ze wel zelf geknipt. Tenminste de onderkant, want het zijn reutjes en plassen continu tegen hun eigen haar aan. Afgelopen weekend heb ik ze ook een beetje geknipt bij de poten, maar merk toch dat ik dat best tegenvalt, en idd het misschien beter is om het over te laten aan iemand die daar wel goed verstand van heeft.
Dus toch binnenkort even een afspraak maken bij de trimsalon.
Shane
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shane »

Als je ze lang wilt houden kun je beter even vragen aan de trimsalon of ze een plasgoot voor je maken :mrgreen: Dan scheren of knippen ze wat haar weg bij de piemel zodat het niet steeds zo vies wordt...
To bark or not to bark that is the question!
Hondentrimsalon Zorro!
joyce1986
Actief

Ongelezen bericht door joyce1986 »

wij knipten de onze in de zomer altijd gewoon lekker kort anders ist niet zo prettig met dat lange haar en in de winter een coupe alla troep :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

joyce1986 schreef:wij knipten de onze in de zomer altijd gewoon lekker kort anders ist niet zo prettig met dat lange haar en in de winter een coupe alla troep :mrgreen:
of je neemt een korthaar ras :idea:
maanbo
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door maanbo »

Ik maak bij Djo-Djo ook altijd een plasgootje, ik knip de tip van zijn oortjes heel kort, pluk zijn oren en de rest laat ik eens per 4 maanden aan de trimster over. Op het gewone wassen en kammen na dan.

Ik heb wel een vertaling gemaakt van het trimmen van een Yorkje. Misschien heb je er iets aan aan. Schrik niet komt tie:

Verzorging van een Yorkje

Het type haar dat uw hond heeft, zal beïnvloeden welke Shampoo en Cremespoeling u gebruikt.
Sommigen zijn van mening dat u geen menselijke producten zou moeten gebruiken, omdat zij de huid uitdrogen.
Als u opmerkt dat de huid uitdroogt, of als er bovenmatige gekrabt word is het verstandig van produkt te veranderen.

Voor het bad

U gaat de vacht op klitten controleren. Klitten kan U met uw vingers uit elkaar halen, dan gebruikt U een borstel om de vacht even door te borstelen
alvorens te baden. Als de vacht mat is, dan verzorgt U die niet vaak genoeg of is de vacht van een zacht type.

Een zachte vacht is veel moeilijker te onderhouden dan de juiste zijde vacht.
De vacht zal dagelijkse verzorging nodig hebben anders moet U de hond laten trimmen in een puppy model of andere makkelijkere stijl.
U zult een slickerborstel aan uw lijst moeten toevoegen als u met dit type vacht werkt.
Zorgvuldig gebruik van dit type van borstel, zij kunnen de huid "verbranden". Plaats uw vingers bij de basis van vacht naast de huid als u
borstelt. Begin aan de punten van het haar en werk geleidelijk aan omhoog.

Alvorens het bad kan je het beste even de tandjes poetsen. Vele Yorkies kunnen bovenmatig tandsteen vormen dat weer vroegtijdig tandverlies veroorzaakt.
Er zijn een aantal producten die helpen de tanden schoon houden, anders zal het professioneel schoongemaakt moet worden bij de de Dierenarts. Uw Yorkje kan er veel pijn aan krijgen mede door alle bacterien die blijven "plakken".

De Oren.

Controleer het kanaal van het oor eerst, als ze stinken, roodzijn, of een roodachtige bruine massa van binnen hebben moet U uw dierenarts ze laten bekijken.
Het zouden tekenen kunnen zijn van een ontsteking en moet daarvoor worden behandeld.

Als er haar in het oor kanaal zit moet U dit eruit trekken waarbij je gebruik kan maken van een pincet met platte kop, pluk poeder of pluk"vingers" dit zijn kapjes voor over de vingertoppen. Let op : Trek krachtig en snel.

Nu voor het buiten-oor, knip het bovenmatige haar weg aan de tip van het oor tot op 1/3 doe dit ook aan de binnenkant van het oor.
Je kan ook een tondeuse of scheermesje gebruiken maar daar moet U heel goed mee oppassen want het oor is heel dun.
Het oor is dan in een strakke V vorm getrimt.

De Voetjeszooltjes.

Het haar groeit tussen de voetzooltjes en dit moet U gelijk of als U durft korter knippen dan de zooltjes zelf.
Als U niet korter durft te knippen controleer dan in elk geval wel steeds tussen de voetzooltjes.

De Nageltjes.

Als U durft kunt U er zelf de puntjes afknippen maar er zit "leven" in de nageltjes waardoor U extra voorzichtig moet zijn want
het kan als u te ver knipt behoorlijk gaan bloeden.
Er is wel een speciaal stop middeltje in de handel om het bloeden te laten stoppen anders moet U snel naar de dierenarts.
Bent U niet zeker van uzelf ga dan naar de dierenarts of goede trimsalon deze zal dit graag goed en vakkundig voor U doen.

De Voetjes.

Sommigen verkiezen het haar rond de voetjes op dit moment in orde te maken, alvorens te baden,
maar u zult vinden dat na het baden, het opnieuw zal moeten worden gedaan. Dus wacht hiermee tot na het baden.

Het baden.

Één van de grootste fouten bij het wassen is dat U de shampoo in cirkels inwrijft, hierdoor krijgt U onnodig veel klitten..
Met de producten van tegenwoordig wordt het vuil eruit" getrokken dus er is geen reden tot schrobben.
Zorg ervoor de vacht volledig nat is en verdeelde shampoo met Uw vingers door de vacht met de groeirichting mee.
Het is belangrijk om te spoelen en te spoelen en te spoelen. De shampoo die achterblijft in de vacht kan schilfers en klitten e.d veroorzaken.
Daarna eventueel met een milde cremespoeling nawassen en wederom beslist niet schrobben. Dit even in laten trekken en weer heel goed na spoelen.
De vacht kan te zwaar worden van een cremespoeling maar dat is een kwestie van uitproberen.

Het drogen.
Na het baden doet U de hond in een handdoek. Opnieuw, wrijf beslist niet door de vacht maar hou hem gewoon even in de handdoek gewikkeld.
Als u probeert de vacht lang te laten of te laten groeien zet U de hond voor de fohn zonder in het begin te borstelen, u laat hem eerst een eind opdrogen.
Dan kunt U gaan borstelen, weer te beginnen aan de haarpunten laag voor laag, zeker niet aan de basis van de vacht naast de huid.
Vergeet niet het buikgebied, onder de benen, en achter de oren.

Het in orde maken.

Nu ziet u de resultaten van uw werk, en uw hond is geduldig met u geweest. Alleen moet U nog nog het gebied rond de voeten en het anale gebied onder handen nemen. Het anale gebied kan lichtjes bijgeknipt worden met een schaar zodat de ontlasting niet blijft hangen.
Gewoonlijk is ongeveer 1 cm rondom genoeg.

De voetjes worden rond geknipt met de vorm van het voetje mee.
U moet eerst de vacht onderaan rond de voet borstelen dan houdt U het haar van het been zelf omhoog.
Dan knipt U het haar rond de voetjes tot op de tafel waar de hond staat dus het moet net de grond nog raken.
De eerste paar keer zal het misschien niet meevallen om het mooi te krijgen maar als het bijgehouden word dan word het steeds mooier.

Het laatste puntje.

Indien U het leuk vind kunt U het haar bovenop het hoofd in een soort knotje of een staartje maken.
Neem daarvoor het haar dat bij de buitenhoek van het oog begint, teruggaand in een hoek naar het centrum van hoofd, dan naar de buitenhoek van ander oog. Borstel dit haar omhoog en plaats een Latex elastiekje en eventueel een strikje daar overheen.

vrij vertaald uit yorkje.org door Antoinet
Laatst gewijzigd door maanbo op 02 sep 2005 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

yamie schreef:
joyce1986 schreef:wij knipten de onze in de zomer altijd gewoon lekker kort anders ist niet zo prettig met dat lange haar en in de winter een coupe alla troep :mrgreen:
of je neemt een korthaar ras :idea:
Wie heeft er hier ook al weer Bo geschoren............. :pffff: :mrgreen:
Petra68
Actief
Mijn ras(sen): yorkshire terrier

Ongelezen bericht door Petra68 »

Ik lees dit bericht nu pas....

Iedere 2 maanden laat ik haar knippen door de trimster, ze knipt ook gelijk de nageltjes..heel belangrijk hoor, ook de 5e nagel die is erg lastig.
Mijn hondje heeft ook last van verstopte anaalklieren, dus die knijpt ze dan ook uit.
Je moet er ook voor zorgen dat de oren schoon zijn, en de haren eromheen kort zijn.

En regelmatig kammen natuurlijk.

En hoe bevallen de hondjes, vind je het een leuk ras.
Ikzelf ben helemaal fan geworden van de yorkshire, ze is echt een knuffel, een goede waakhond, alleen wel een beetje angstig.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”