Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te dik en visolie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

jidde

Te dik en visolie

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni is nu 9 jaar en sinds een tijdje vind ik haar best dik eigenlijk. Ik heb haar een tijdje niet gewogen, ik heb geen idee hoeveel ze weegt. De laatste keer woog ze 28.8 kilo.

Nanni krijgt ongeveer 80-100 gram Dog Chow light en 200-250 gram duck/rodi/pens. Tussendoortjes zijn vooral die kleine botjes pens (van anthos). Verder krijgt ze ongeveer 1 pensstaafje per dag en 1 munchy staafje.

Volgens mij krijgt ze niet echt veel eten. Ze wandelt elke dag 2x 10 min en 1x 40 minuten en dan voor slapen gaan nog even snel piezen.

Zou het bij haar gewoon komen door haar leeftijd? En wat kan ik eraan doen?? het is niet dat als je haar ziet lopen dat je denkt: jeee die hond is dik :mrgreen: Zo erg is het gelukkig (nog) niet.

Verder nog even over visolie. Sinds een paar maanden krijgt Nanni visolie capsules. Waar ik stage loop zei dat het goed is voor de gewrichten. Voorheen kraakte Nanni wel eens bij het opstaan als ze in coma had gelegen, maar dat is vergoed verdwenen :eek: Komt dat alleen door die viscapsule?

Groetjes Wendy
Marion.

Re: Te dik en visolie

Ongelezen bericht door Marion. »

jidde schreef:Volgens mij krijgt ze niet echt veel eten. Ze wandelt elke dag 2x 10 min en 1x 40 minuten en dan voor slapen gaan nog even snel piezen.

Zou het bij haar gewoon komen door haar leeftijd? En wat kan ik eraan doen?? het is niet dat als je haar ziet lopen dat je denkt: jeee die hond is dik :mrgreen: Zo erg is het gelukkig (nog) niet.
Volgens mij had jij laatst een opmerking over Saar die 'aardig stevig' was. Die eet ongeveer de helft van wat Nanni krijgt, en krijgt minstens 4x zoveel beweging :mrgreen:

Maar eh, als ze ouder worden (en dus ook minder dollen buiten, dus minder energie verbruiken) moet je wel minder voeren. Of langer bewegen. Ik zou gewoon die pensstaafjes en kleine snoepbotjes achterwege laten :wink:
jidde

Ja klopt ik hou namelijk nog steeds niet van dikke honden :mrgreen:

Afbeelding
Hier een foto van bovenaf...

En ik dacht dat Nanni al weinig eten kreeg :denken: :mrgreen:
Marion.

jidde schreef:Ja klopt ik hou namelijk nog steeds niet van dikke honden :mrgreen:
Ik hou ook niet van dikke honden, maar ik hou wel van Saar :mrgreen:
En je hebt het niet altijd in eigen hand dus.

Maar inderdaad kan er van Nanni wat af. Ik vind dus niet dat ze weinig eten krijgt, ik vind het best veel. En met dat ouder worden moet je dus wel rekening mee houden. Minder eten, of langer uit :19:
jidde

Ze krijgt dus al veeeeeeeeeeeel minder!! :denken: Ze krijgt denk toch al de helft minder dan van wat ze had :19:
Ze vliegt nu ook echt op de etensbak af, alsof ze nooit te eten krijgt :mrgreen:
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

jidde schreef: Volgens mij krijgt ze niet echt veel eten. Ze wandelt elke dag 2x 10 min en 1x 40 minuten en dan voor slapen gaan nog even snel piezen.
nou weet ik niet of nanni fysiek in orde is, maar indien dat het geval is, zou ik wat meer actie met haar ondernemen.
jidde

Fysiek is ze wel iets achteruit gegaan, maar ze kan nog gerust een uur lopen. Ik denk dat ik dus inderdaad meer met haar moet gaan lopen.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

jidde schreef:Fysiek is ze wel iets achteruit gegaan, maar ze kan nog gerust een uur lopen. Ik denk dat ik dus inderdaad meer met haar moet gaan lopen.
of fietsen, dat kan ook.
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Blitz krijgt ook visolie, maar kraakt nog steeds. Hij heeft dat altijd gedaan, vooral als ik zelf ook "kraak..."... Dus met een beetje vochtig weer.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik denk dat de hoeveelheid eten prima is maar ik vind wel dat ze heel weinig beweging krijgt. Ze loopt een uur per dag. Dat is voor mijn honden het ochtendrondje. Je laat haar altijd aan de lijn uit toch? Honden die los lopen verbranden veel meer energie. Als ze niet los kan zou ik gaan fietsen. Rustig opbouwen volgens een fietsschema en zorgen dat de hond in draf loopt.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hera en Ghaya krijgen hier 1 handje brokjes sochtends en smiddags. Wel is dat Cavom (dikmaker).
Is dus vrijwel niets wat ze krijgen en ze lopen hier de hele dag op en rond het huis te sjouwen plus wandelingen her en der. Vooral Hera is altijd 'druk'.

Ik zou dus idd of minder voeren of meer gaan doen met Nanni.
Fietsen, zwemmen, langer wandelen e.d.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Ik moet zeggen dat mijn eerste reactie op jouw hoeveelheid wandelen was: wat weinig! Onze oudjes zijn bijna 9,5 en ruim 11,5 jaar en die lopen echt veel meer dan Nanni.
Beginnen 's morgens met een ronde van 3 kwartier tot een uur en verder per dag nog minimaal 3x een half uur. 10 minuten is bij ons een kort plasrondje als we b.v. op het punt staan om te vertrekken.
Ik denk dat je dus eerst met Nanni meer moet gaan wandelen.
Moet alleen zeggen dat ik twijfel of fietsen met een hond van deze leeftijd en dit bewegingspatroon een goed idee is. Het vergt toch wel wat van de conditie en de voetzooltjes moet je dan in de gaten houden (of ze niet te hard slijten) want ook op dat punt is ze ongetraind.
Afbeelding
estelle

Branka schreef:[Moet alleen zeggen dat ik twijfel of fietsen met een hond van deze leeftijd en dit bewegingspatroon een goed idee is. Het vergt toch wel wat van de conditie en de voetzooltjes moet je dan in de gaten houden (of ze niet te hard slijten) want ook op dat punt is ze ongetraind.[/color]
Uiteraard maar dat moet je ook opbouwen. Gewoon rustig aan beginnen met kleine rondjes.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik denk dat zo rond deze leeftijd ( 9 jaar) het aktieviteits niveau bij de meeste honden wat afneemt en dat je dat vrij snel terugziet in een dikkere hond bij dezelfde hoeveelheid voer :19: Met aktiviteitsniveau bedoel ik de beweging die de hond zelf neemt, je kan met een wandeling wandelen, maar je kan ook als een malloot rondsjezen. Dat laatste gebruikt wat meer energie :mrgreen:

Energie inname en energieverbruik zou gelijk moeten zijn. Als de inname groter is dan het verbruik, kan je de inname verminderen, het verbruik vergroten of allebei.
weg gehaald zit een virus in
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

jidde schreef:
Volgens mij krijgt ze niet echt veel eten. Ze wandelt elke dag 2x 10 min en 1x 40 minuten en dan voor slapen gaan nog even snel piezen.
Net als de anderen denk ik ook dat ze wat weinig beweging krijgt. Als je die 10 minuten rondjes langzaam aan kunt opbouwen naar 40 minuten rondjes, zit je meer in de richting die ze nodig heeft om in goede conditie te blijven denk ik. Nu met dat warmere weer zal dat misschien lastiger zijn, maar in de avond en vroege ochtend is het lekker koel.

Anne
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Tjeetje wat kan de hoeveelheid voer per hond ontzettend variëren :N:

Mijn 9- en 10-kilo hondjes MOET ik echt MINSTENS 250 g versvlees per dag voeren anders kun je de ribben tellen. Dikke pech want ze krijgen duur voer :jank:

Dit even off-topic :wink:
jidde

Als ik het rondje van 40 min loop, merk ik dat ze aan het einde echt loopt te sjokken. dus dat rondje kan gewoon niet langer, dan loopt ze echt te hijgen. Vooral nu met dit weer. Als het regent, redt ze het wel, maar met warm(er) weer niet.

Naast de fiets redt ze wel weer, alleen kan ik niet met haar fietsen. Dat kan alleen mijn pa met haar, maar ja die heeft ook niet echt tijd (het is immers mijn hond)

Ik zal proberen meer met haar te gaan lopen. Ik ga na het eten een rondje van 20-30 min lopen, als zij dat tenminste nog aan kunt
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

jidde schreef:Als ik het rondje van 40 min loop, merk ik dat ze aan het einde echt loopt te sjokken. dus dat rondje kan gewoon niet langer, dan loopt ze echt te hijgen. Vooral nu met dit weer. Als het regent, redt ze het wel, maar met warm(er) weer niet.

Naast de fiets redt ze wel weer, alleen kan ik niet met haar fietsen. Dat kan alleen mijn pa met haar, maar ja die heeft ook niet echt tijd (het is immers mijn hond)

Ik zal proberen meer met haar te gaan lopen. Ik ga na het eten een rondje van 20-30 min lopen, als zij dat tenminste nog aan kunt
Hoezo kun je niet met haar fietsen? Is ze te sterk? Dan zou ik de springer eens proberen. Ik kan zonder met job ook niet fietsen maar met gaat prima :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
jidde

Springer werkt niet. Als ze kat ziet, is ze los en lig ik alsnog :mrgreen:
Marion.

jidde schreef:Ik zal proberen meer met haar te gaan lopen. Ik ga na het eten een rondje van 20-30 min lopen, als zij dat tenminste nog aan kunt
Kun je het niet opbouwen? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een gezonde hond van 9 niet meer langer dan 40 minuten kan lopen. Of is Nanni niet gezond?
jidde

Marion. schreef:
jidde schreef:Ik zal proberen meer met haar te gaan lopen. Ik ga na het eten een rondje van 20-30 min lopen, als zij dat tenminste nog aan kunt
Kun je het niet opbouwen? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een gezonde hond van 9 niet meer langer dan 40 minuten kan lopen. Of is Nanni niet gezond?
ze is wel gezond... alleen met warm(er) weer zoals vandaag gaat het allemaal een stuk langzamer. Dat merk ik dat aan het einde echt ontzettend aan het sjokken is
Marion.

jidde schreef:ze is wel gezond... alleen met warm(er) weer zoals vandaag gaat het allemaal een stuk langzamer. Dat merk ik dat aan het einde echt ontzettend aan het sjokken is
En vaker een half uurtje dan? Ga je 's avonds twee keer. Kan nu weer, want het is lang licht. En lekker qua temperatuur. En het ruikt zooooo lekker buiten :ok:
jidde

Ja dat zei ik net, dan loop ik sochtends 10 min, smiddags gewoon haar 40 min en na het eten 20-30 min of achter bal aan rennen (rechte stukken)
Marion.

jidde schreef:Ja dat zei ik net, dan loop ik sochtends 10 min, smiddags gewoon haar 40 min en na het eten 20-30 min of achter bal aan rennen (rechte stukken)
Sorry hoor, niet gelezen :pffff:
(en ik vind max 80 min. op een dag nog heel erg weinig)
Barely legal
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barely legal »

Ik geef doris ook vis olie capsules maar ik geef het voor haaar vacht, misschien is glucosamine beter voor de gewrichten.
De oudste hond van mijn ouders is 12,5 jaar die gaat echt nog lekker mee op de wandeling, en krijgt 2 keer per dag een capsule glucosamine.
Afbeelding

All at Barely Legal
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

jidde schreef:Als ik het rondje van 40 min loop, merk ik dat ze aan het einde echt loopt te sjokken. dus dat rondje kan gewoon niet langer, dan loopt ze echt te hijgen. Vooral nu met dit weer. Als het regent, redt ze het wel, maar met warm(er) weer niet.
Kan dat ook te maken hebben met verveling? Lopen jullie altijd hetzelfde rondje? Je zou meer variatie kunnen bieden en het rondje met bv. 5 minuten per week kunnen uitbreiden.
estelle

Als Nanni dat niet gewend is zoveel beweging, moet je dat natuurlijk ook opbouwen.

Wij hebben hier een duitseherder teefje tijdelijk gehad die nooit wandelde.
Man, die kon geen halfuur los lopen want dan was ze kapot. Na een paar maanden liep ze vrolijk de wandelingen mee met de rest van de club zonder dat ze half door haar pootjes zakte.

Gewoon opbouwen dus.
En ik denk dat Sypke ook een goed punt heeft. Nanni loopt , naar wat ik begrijp, altijd aan de lijn. Dat is natuurlijk ook wel wat saai en dat wordt je ook snel zat.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

jidde schreef:Springer werkt niet. Als ze kat ziet, is ze los en lig ik alsnog :mrgreen:
Hoezo los :denken: Heb je dat plastic ding ertussen dan? Dat heb ik er dus wel afgehaald want dat vind ik niet zo makkelijk. Als hij een keer aan de andere kant van een paal loopt krijgt hij de klap op zijn tuig dus daar heeft hij dan weinig last van. Maar ik let gewoon altijd extra op en het gaat tot nu toe nog goed :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
jidde

Estelle, Nanni is het wel gewend hoor, lang lopen! Voorheen liepen we de ronde van 40 min namelijk een uur. Maar door ziekte van mijn moeder is die korter geworden.
Of het verveling is, geen idee :denken: Aangezien we wel altijd van alles tegen komen, is het rondje nooit het zelfde. Het beginstuk is bij mij altijd hetzelfde (Daar ligt namelijk gras) maar halverwege wissel ik meestal wel.

Ik ga haar na het avondeten gewoon wat langer uitlaten. Niet opeens een uur, maar kan wel 20-30 min lopen
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

De st. bernard van mijn buren waar ik veel mee loop is nu 5 jaar oud. Hij weegt 100 kg en als ik met hem een kwartier aan de riem loopt dan sjokt hij ook als een halve zool achter mij aan. Laat ik hem los lopen dan 'rent' hij 50 min. later ook nog. Ik zou veel variatie in de wandelingen aanbrengen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”