Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Likken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Likken

Ongelezen bericht door Caro. »

Tja, ik weet niet eens of het bij medisch of gedrag moet :denken:

Kaya likt, overmatig likken (dwangmatig likken?). Eigenlijk doet ze dit al heel lang, misschien wel 2 jaar, met periodes: zo gaat het een hele tijd goed en zo begint ze weer.

Ze likt vnl aan haar buik en aan haar dijen tot kale plekken aan toe. De huid is absoluut niet geirriteerd (geen roodheid of wat dan ook) en daarom zou het ook een gedrags'probleem' kunnen zijn, alhoewel je daar meestal bij hoort dat ze aan de voorpoten gaan likken. Ook vaak genoemd is dan verveling, maar dit kan eigenlijk niet of ze moet verveeld zijn als ze een uurtje niks te doen heeft :19:

Likt ze zichzelf niet, dan begint ze maar aan Moritz: vooral oren en achterkant boven de staart is favoriet. Soms kan ze gewoon echt een heel uur blijven likken.

Na al die tijd ben ik er dus nog steeds niet achter wat het is, al lijk ik er een patroon in te ontdekken die samenhangt met enige tijd na de loopsheids.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

Heb vanmiddag toevallig gelezen dat likken ,van stres kan komen, en dan niet zo maar even likken ,maar inderdaad zo als jij het beschrijft carolien. heb het gelezen in het nbg blad.

kun je eens bijhouden wanner ze het doet ,bijv ,bij spanning in huis ,of verandering in huis ,of iets van dien aard.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

indiera schreef:Heb vanmiddag toevallig gelezen dat likken ,van stres kan komen, en dan niet zo maar even likken ,maar inderdaad zo als jij het beschrijft carolien. heb het gelezen in het nbg blad.

kun je eens bijhouden wanner ze het doet ,bijv ,bij spanning in huis ,of verandering in huis ,of iets van dien aard.
Dat heb ik al eens geprobeerd, maar daar is eigenlijk niet iets in te ontdekken.
Wel doet ze het volgens mij het ergste zo'n 1.5 maand na haar loopsheid en dan gedurende een aantal weken.

Zou zoiets ook kunnen komen van iets hormonaals?
Alhoewel het me van stress ook niet zou verbazen. Niet omdat er hier op zich stress of veranderingen zijn, maar omdat Kaya best een druk en neurotisch typje is. Maar dan zou je weer denken dat het constant is en niet met periodes: zo doet ze het maanden niet en dan weer ineens echt zeer overmatig.
Afbeelding
A good dog never dies...

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Pien doet dit ook na de loopsheid, een paar weken obsessief bij ons en bij Ozzy, niet bij zichzelf. Ook komen de kussens en onze kleding aan bod. Het is net weer over bij haar. Weet ook niet waarom ze dit doet, wel grappig te horen dat Kaya het ook doet.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Cujo doet dit ook echt heel erg, zo erg dat haar hele nek en kin gewoon zeiknat zijn van de kwijl die eruit loopt als ze zo likt. Ze likt haar buik en poten voornamelijk. als ik er niks van zegt gaat ze echt uren door en hijgt daarna heel erg. Ik weet niet goed wat ik ermee moet eigenlijk.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Hutsje
Zeer actief

Ja, dat hijgen doet Pien ook en soms likt ze haar poten. Ook rijdt ze veel op Ozzy.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Ja, dat hijgen doet Pien ook en soms likt ze haar poten. Ook rijdt ze veel op Ozzy.
Cujo rijdt op Calsey :mrgreen: En ze likt Kenzo zn oren echt zeiknat!! (en hij vindt het lekker :mrgreen: )
Hutsje
Zeer actief

Pien likt juist heel hard, doet gewoon zeer :mrgreen:
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Pien likt juist heel hard, doet gewoon zeer :mrgreen:
Arme Ozzy :mrgreen: Nee Cujo doet het met liefde (en veel sop :mrgreen: ) en Kenzo gaat er echt voor liggen :roll:
Hutsje
Zeer actief

Ozzy wordt gewoon geplet :mrgreen: . En het doet bij ons ook zeer hoor!
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Ozzy wordt gewoon geplet :mrgreen: . En het doet bij ons ook zeer hoor!
Oh bij jullie doet ze het ook :mrgreen: ook zielig voor jullie dan :mrgreen:

En tja als ze bovenop Ozzy gaat zitten, issie meteen nog platter :N:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

:mrgreen: :mrgreen: Hahahahaha, gelukkig heb ik niet de enige gekke hond :mrgreen:

Maar bij jullie honden houdt het dus ook verband met de loopsheid? Want ik denk echt dat dit bij Kaya ook zo is. Ik heb het niet helemaal bijgehouden, maar wat ik me herinner is dit wel zo.

Moritz laat het allemaal maar over zich heenkomen, alleen zijn oren vindt hij niet zo fijn omdat hij daar enorm littekenweefsel in heeft. Dit zal dus wat te gevoelig zijn denk ik. Na zo'n 10 minuten schudt hij eens hevig zijn kop en probeert te ontkomen aan Kaya's tong :mrgreen:

Die kale plekken, wat doen jullie hieraan?
Afbeelding
A good dog never dies...

Demi
Zeer actief
Contacteer:

Cujo is gecastreerd dus bij haar heeft het niks met de loopsheid te maken. Die kale plekken smeer ik een beetje in met uierzalf en dan is het iets minder ruw. Ze heeft trouwens vannacht haar voetzool stuk gelikt/gebeten, er zit gewoon een snee in!
Hutsje
Zeer actief

Pien heeft geen kale plekken, die bezorgt ze een ander wel :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Demi schreef:Cujo is gecastreerd dus bij haar heeft het niks met de loopsheid te maken. Die kale plekken smeer ik een beetje in met uierzalf en dan is het iets minder ruw. Ze heeft trouwens vannacht haar voetzool stuk gelikt/gebeten, er zit gewoon een snee in!
Ja, voetzolen die kan Kaya ook gewoon helemaal stuk likken :jank: Gelukkig heeft ze dat al een tijdje niet meer gedaan, maar er zijn periodes geweest dat het tot bloedens toe ging.

Insmeren met uierzalf heeft denk ik bij Kaya niet zoveel zin, want met de huid is echt niets aan de hand, niet ruw of wat dan ook. Dus blijkbaar likt ze daar wel zachtjes.
Afbeelding
A good dog never dies...

Demi
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:
Demi schreef:Cujo is gecastreerd dus bij haar heeft het niks met de loopsheid te maken. Die kale plekken smeer ik een beetje in met uierzalf en dan is het iets minder ruw. Ze heeft trouwens vannacht haar voetzool stuk gelikt/gebeten, er zit gewoon een snee in!
Ja, voetzolen die kan Kaya ook gewoon helemaal stuk likken :jank: Gelukkig heeft ze dat al een tijdje niet meer gedaan, maar er zijn periodes geweest dat het tot bloedens toe ging.

Insmeren met uierzalf heeft denk ik bij Kaya niet zoveel zin, want met de huid is echt niets aan de hand, niet ruw of wat dan ook. Dus blijkbaar likt ze daar wel zachtjes.
Ik verbied Cujo ook vaak om te likken. als ik het zie dat ze weer zo dwangmatig zit te likken moet ze ophouden van mij. Zeker ook omdat ze het echt kapot likt en soms bijt. Het lijkt mij trouwens ook geen verveling of stress bij haar. maar wat het dan wel is, geen idee :19:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Demi schreef:
Stang schreef:

Ik verbied Cujo ook vaak om te likken. als ik het zie dat ze weer zo dwangmatig zit te likken moet ze ophouden van mij. Zeker ook omdat ze het echt kapot likt en soms bijt. Het lijkt mij trouwens ook geen verveling of stress bij haar. maar wat het dan wel is, geen idee :19:
Ik verbied het ook en bied dan afleiding, bv een botje ofzo. Maar dat doet ze met tegenzin, want het liefste wil ze doorlikken.
Als ik het niet verbied dan is ze echt zo kaal als wat op sommige plekken, plus dat ik het uiterst irritant vind om een uur naar een likkende hond naast me te luisteren :19:

Ik ga maar weer veendrenk door haar eten doen en eens kijken of dat een beetje helpt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Demi
Zeer actief
Contacteer:

Veendrenk? Wat is dat?
Ik kan Cujo botten geven wat ik wil, maar die moet ze dan echt niet, dus dan maar op de strenge manier :pffff: :mrgreen:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Demi schreef:Veendrenk? Wat is dat?
Ik kan Cujo botten geven wat ik wil, maar die moet ze dan echt niet, dus dan maar op de strenge manier :pffff: :mrgreen:
Veendrenkstof is een soort 'modder' (hahahahaha) en is goed voor huid en vacht. Er zit van alles in, mineralen en vitamines, die goed hiervoor zijn.
Ik heb het gegeven aan Kaya toen ze zo verhaarde door de vloerwas en ik moet zeggen dat ze vrij snel weer een mooie vacht kreeg.

Geen idee of het nu verder hiertegen helpt hoor, maar het is totaal onschuldig spul, dus maar proberen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Caroline, als Moritz z'n oren al een gevoelig punt zijn zou ik dat verbieden, hiervan kunnen honden ontstoken oorschelpen krijgen.
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”