Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hommelsteek in bek
Moderator: moderatorteam
- Alan
- Vaste gebruiker
Hommelsteek in bek
Ik liet May rond 20.00 uit met de flexi en gelukkig zag ik dat ze een hommel naderde die langzaam haar richting op bromde. Ik voelde het al aankomen dat ze er naar ging happen en gelukkig was ik net op tijd om een rukje aan de riem te geven, zodat ze mishapte.
Nu vraag ik me af wat ik zou moeten doen als het wel zover komt als ik net te laat ben
a) qua gedrag
b) medisch (water geven, gif/angel er proberen uit te trekken/drukken?)
Bij voorbaat dank voor het antwoord,
Alan, Emily & pootje van May
Nu vraag ik me af wat ik zou moeten doen als het wel zover komt als ik net te laat ben
a) qua gedrag
b) medisch (water geven, gif/angel er proberen uit te trekken/drukken?)
Bij voorbaat dank voor het antwoord,
Alan, Emily & pootje van May
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Alan
- Vaste gebruiker
Ja tuurlijk zo snel mogelijk naar de dierenarts. Maar ik vroeg me af of er geen Eerste Hulp manier was om het probleem zeg maar te minimaliseren, zodat de schade beperkt wordt ook al ga je zo snel mogelijk naar een medische instantie.maxcola schreef:Dierenarts bellen lijkt mij het verstandigste.
De bek kan namelijk heel snel heel sterk opzwellen zodat snel ingrijpen nodig is.
(bijv. bij brandwonden zo snel mogelijk lauw water op de wond laten stromen, desnoods slootwater. Als je bij een goede brandwond dit niet meteen doet, dan ben je volgens mij al te laat om de schade te beperken)
Ook was ik nieuwsgierig hoe je je zou moeten gedragen t.o.v. je hond. Negeren, of juist veel aandacht geven.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Meteen natte koude doeken op de bek, dat remt de eventuele zwelling.
Mocht de bek gaan zwellen direct naar de dierenarts!
Helaas heb ik dit regelmatig gehad, Nika is ook nogeens hartstikke allergisch
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Alan
- Vaste gebruiker
Thx,Inge schreef:Meteen natte koude doeken op de bek, dat remt de eventuele zwelling.
Het heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt en ik heb het volgende zojuist online gevonden:
Steken van bijen, hommels en wespen
Steken op het lichaam kunnen pijnlijk zijn, maar zijn in de regel niet gevaarlijk voor de hond. Als de angel er nog in zit, moet deze met een pincet verwijderd worden. IJsblokjes die in een doek gewikkeld zijn, verminderen de zwelling en verlichten de pijn.
De hond heeft de neiging om naar alles te happen wat om hem heen zoemt. Een insectenbeet op een 'verkeerde' plaats kan een gevaar zijn voor uw hond. Een steek in de mond of keel kan gevaarlijk zijn als de zwelling zo hevig is, dat de ademhaling wordt belemmerd. Ook in dat geval moet de angel verwijderd worden.
Als de hond moeite heeft met ademhalen, moet hij meteen naar de dierenarts gebracht worden, die een antihistaminicum toe kan dienen om verstikkingsgevaar te voorkomen.
Sommige honden zijn overgevoelig voor insectenbeten en kunnen last krijgen van braken, diarree, ademnood, rusteloosheid of apathie. Als deze verschijnselen zich voordoen, moet het slachtoffer meteen naar de dierenarts gebracht worden. Pas eventueel kunstmatige beademing toe.
Voor kunstmatige beademing zijn 2 methoden:
Borstbeademing Leg het dier op een stevige ondergrond. Plaats twee handen naast elkaar op de borstkas (achter de schouderbladen) en druk die gedurende 3 seconden krachtig in. Laat snel los, zodat er lucht wordt aangezogen. Wacht 2 seconden en herhaal dit, in totaal twaalf keer per minuut. Houd bij het indrukken van de borstkas wel rekening met de grootte van de hond en de sterkte van de ribben. Borstbeademing kan alleen worden toegepast, wanneer het slachtoffer geen borstwond of gebroken ribben heeft en er geen sprake is van gezwollen slijmvlies in de voorste luchtwegen. In die gevallen moet u gebruik maken van de volgende methode:
Mond-op-neusbeademing Voor sommige mensen is het misschien een onprettig idee deze vorm van beademing bij een dier te moeten toepassen. Bedenk echter wel, dat kunstmatige beademing een leven kan redden! Sluit de bek van de hond en trek de bovenlippen strak over de onderlippen heen, zodat er geen lucht kan ontsnappen. Plaats uw lippen over de neusgaten van de hond en blaas daar krachtig lucht in, gedurende 3 seconden. Controleer of de borstkas omhoog komt. Haal uw lippen weg en laat de lucht 2 seconden uitstromen. Herhaal dit twaalf keer per minuut. Het kan zijn, dat u dit 20 minuten moet volhouden, totdat deskundige hulp aanwezig is, de hond weer gaat ademen of duidelijk is overleden. U kunt aan de wijde pupillen zien, dat een dier is overleden. Een dier dat dood is reageert niet, wanneer u met een vinger voorzichtig een oogbol aanraakt.
http://www.devrolijkeviervoeters.org/we ... n%20wespen
- johanna
- Vaste gebruiker
Alan, beetje off topic maar toch... Je schreef:
Een pup bij mijn ouders thuis heeft ooit een bijensteek in de bek gehad. Gelukkig kon ik het angeltje met gifzakje van het verhemelte verwijderen. We hebben de da telefonisch geconsulteerd, maar pupje heeft verder geen last meer gekregen.
Bij brandwonden heeft het óók nog zin om later nog te koelen. Een brandwond brandt nl nog lang door. Je merkt dat ook omdat de huid ook na een dag nog warm aanvoelt. Dus koelen, ook na uren nog beginnen als het nog niet gedaan is. Maar liefst zo snel mogelijk natuurlijk.(bijv. bij brandwonden zo snel mogelijk lauw water op de wond laten stromen, desnoods slootwater. Als je bij een goede brandwond dit niet meteen doet, dan ben je volgens mij al te laat om de schade te beperken)
Een pup bij mijn ouders thuis heeft ooit een bijensteek in de bek gehad. Gelukkig kon ik het angeltje met gifzakje van het verhemelte verwijderen. We hebben de da telefonisch geconsulteerd, maar pupje heeft verder geen last meer gekregen.
Als we vlinders willen zien, moeten we de rupsen verdragen...
- Mol
- Zeer actief
- M@ri@nne
- Zeer actief
Kuch, kuch.Mol schreef:hommels steken niet![]()
mol
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=61395
Groetjes, Marianne.

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
De homeopatische druppels Apis D6 geven, dat kan je ook zelf gebruiken als je gestoken bent.Alan schreef:Ja tuurlijk zo snel mogelijk naar de dierenarts. Maar ik vroeg me af of er geen Eerste Hulp manier was om het probleem zeg maar te minimaliseren, zodat de schade beperkt wordt ook al ga je zo snel mogelijk naar een medische instantie.maxcola schreef:Dierenarts bellen lijkt mij het verstandigste.
De bek kan namelijk heel snel heel sterk opzwellen zodat snel ingrijpen nodig is.

Moos (labrador) Gian (maltezer)
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb zelfs Apis D30 in huis
....ivm Nika's allergie dus een sterkere dosis aanbevolen gekregen
Daarnaast heb ik ook standaard prednisolontabletten in huis die ik haar direct mag geven als ze gestoken wordt. Dit omdat de dierenartskliniek waar ik kom samenwerkt met 3 of 4 andere klinieken. Stel dat een dierenarts dienst heeft die helemaal uit Eersel moet komen dan kan het dus te lang duren voor Nika. En Nika wordt standaard in weekenden en op feestdagen gestoken 
Groetjes Inge

-
Sjiel
- Zeer actief
De plek is nooit warmer dan de lichaamstemperatuur(van de kern, de huid is koeler) op dat moment, wordt nl veroorzaakt door sterk verhoogde doorbloeding door ontstekingsreactie.johanna schreef: Een brandwond brandt nl nog lang door. Je merkt dat ook omdat de huid ook na een dag nog warm aanvoelt.
weg gehaald zit een virus in
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
zeker welMol schreef:hommels steken niet![]()
mol
wij hebben al jaren een hommelnest in de schuur
en tegen de tijd dat ze dood gaan lopen ze over de grond en kunnen dan echt nog wel prikken
amos is ook een verwoedde hommel en bijen jager en wordt ook regelmatig geprikt idd deppen met koud water en ik heb ijsklontjes in de vriezer klaar liggen die ik in geval van echte nood cq verstikkingsverschijnselen in zijn bek doe en dan direkt richting da vlieg
gelukkig nog nooit nodig geweest
Fenneke en Baloe