Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voors en tegens sterilisatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Aldidado
Actief
Contacteer:

Voors en tegens sterilisatie

Ongelezen bericht door Aldidado »

Toen wij voor een kennismakingsgesprek bij onze dierenarts kwamen met onze Ginger, adviseerde hij ons om haar te laten steriliseren als we haar geen nestje willen laten krijgen. Ik ken zijn onderbouwing niet, maar ik vraag me toch af waarom hij dit al zo snel zou willen doen.
Wij hebben zelf helemaal geen moeite met het loops zijn van de hond, dus mijn vraag: wat zijn de voor- en/of nadelen van een sterilisatie?
plenty
Zeer actief

Re: Voors en tegens sterilisatie

Ongelezen bericht door plenty »

Aldidado schreef:Toen wij voor een kennismakingsgesprek bij onze dierenarts kwamen met onze Ginger, adviseerde hij ons om haar te laten steriliseren als we haar geen nestje willen laten krijgen. Ik ken zijn onderbouwing niet, maar ik vraag me toch af waarom hij dit al zo snel zou willen doen.
Wij hebben zelf helemaal geen moeite met het loops zijn van de hond, dus mijn vraag: wat zijn de voor- en/of nadelen van een sterilisatie?
Als je de hond vroeg laat helpen heb je de minste kans op tumoren.

Bij een teef die niet geholpen is wordt vaak huid en vacht problemen maargenomen , en de bekende schijnzwangerschap.

Als je je hond toch laat helpen raad ik je aan om haar een keer loops te laten worden.

Groetjes Jet.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

plenty schreef:
Aldidado schreef:Toen wij voor een kennismakingsgesprek bij onze dierenarts kwamen met onze Ginger, adviseerde hij ons om haar te laten steriliseren als we haar geen nestje willen laten krijgen. Ik ken zijn onderbouwing niet, maar ik vraag me toch af waarom hij dit al zo snel zou willen doen.

Bij een teef die niet geholpen is wordt vaak huid en vacht problemen maargenomen , en de bekende schijnzwangerschap.

Als je je hond toch laat helpen raad ik je aan om haar een keer loops te laten worden.

Groetjes Jet.
:denken: :denken:
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

yamie schreef:
plenty schreef:

Groetjes Jet.
ja, dat is het zelfde wat ik dacht :denken: :denken:
ed
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ed »

ik denk dat je beter een andere DA moet nemen
groetjes ed Afbeelding
Afbeelding
Aldidado
Actief
Contacteer:

ed schreef:ik denk dat je beter een andere DA moet nemen
Maar kan je me ook vertellen "waarom" ik dat dan zou moeten doen :denken: ?
ed
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ed »

Aldidado schreef:
ed schreef:ik denk dat je beter een andere DA moet nemen
Maar kan je me ook vertellen "waarom" ik dat dan zou moeten doen :denken: ?
heb je zelf aan je da aangegeven om je hond te laten helpen
nee zo als ik dat kan lezen
waarom begint een da er over bij een zeer jonge hond om te laten
steraliseren
zelfs als er nog niets aan de hand is
ik zie alleen maar de voordeel .van de da
hij verdiend er aan
zo denk ik er over
groetjes ed Afbeelding
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

De discussie over wel of niet castreren is op het forum al regelmatig gevoerd. Ook begin deze week is het nog aan de orde geweest. Even bij de zoekfunctie castratie intypen en je krijgt een hele rits topics.
En ik moet zeggen dat ik het ook vreemd vind, een d.a. die ongevraagd gaat adviseren je hond te laten castreren zonder daar ook maar 1 argument voor te geven. Weet trouwens wel het argument dat ie zal geven als je er om vraagt.....
Afbeelding
plenty
Zeer actief

Nono schreef:
yamie schreef:
plenty schreef:

Groetjes Jet.
ja, dat is het zelfde wat ik dacht :denken: :denken:

Vacht en huidproblemen tijdens en na de loopsheid , en niet te vergeten bij de schijnzwagerschap .
Mijn oudste border begon al jeuk te krijgen in de tweede week dat ze loops was , ik dacht in de eerte instantie vlooien maar die waren niet te vinden , in de daar op volgende weken werdt het alleen maar erger , heel haar achterlijf was korst met wat beharing er over , na een paar weken voorbij de schijnzwagerschap knapte haar huid weer op en kwam de beharing weer terug , ik wist zelf niet wat het was maar vond het wel frapant dat het alleen tijdens haar loopdheid had , ik heb toen een gesprek gehad met Westerhuis en het hem voorgelegd of het hier mee te maken kon hebben , ja dus , ik heb haar daarna laten helpen en ze heeft nooit meer last gehad.

Groetjes Jet
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

De nadelen zijn dat een teef incontinent kan worden (20% zo uit het hoofd). De vacht wordt veel minder van kwaliteit, de teef kan dominante/agressiever worden, dat moet je niet onderschatten.

De voordelen zijn minder kans op mamatumoren en geen baarmoederontstekingen en kanker.

Ik heb zelf een teef en ik heb ook echt gekozen voor een teef. Dus castreren zou ik alleen laten doen als het zou moeten vanwege gezondheidsredenen.

Tja en je dierenarts. De ene zegt zus de ander zo. Je moet zelf je keuze maken.

Anne
plenty
Zeer actief

Incontinent komt hooftzakelijk voor bij honden met een korte staart.

Je kunt inderdaad wachten tot de hond iets krijgt , bijvoorbeeld baarmoeder ontsteking , dat gaat op de operatie tafel vaak goed , maar ook heel vaak fout , dan is de keuze voor mij snel gemaakt voor dat het zo ver kan komen.
Groetjes Jet.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

plenty schreef:Incontinent komt hooftzakelijk voor bij honden met een korte staart.

Je kunt inderdaad wachten tot de hond iets krijgt , bijvoorbeeld baarmoeder ontsteking , dat gaat op de operatie tafel vaak goed , maar ook heel vaak fout , dan is de keuze voor mij snel gemaakt voor dat het zo ver kan komen.
Groetjes Jet.
Iets nauwkeuriger, incontinentie komt vaak voor bij honden met een gecoupeerde staart. Maar ook bij rassen met een langere, ongecoupeerde staart kan het voorkomen. Ongeveer 10 tot 20% van de gevallen.
Verder vernaggel je juist middels castratie de vacht van honden. Zeker bij langharige honden met een flinke ondervacht. En dan maakt het niet uit of het een reu of teef is.
En als je alles verwijderd wat evt. problemen kan geven kan je nog wel veel meer dingen preventief verwijderen. Om te bedenken dat een narcose ook niet zonder risico is.
Voor mij dus redenen om niet in een gezonde hond te laten snijden.
Afbeelding
Aldidado
Actief
Contacteer:

Ginger zit nu tegen haar tweede loopsheid aan en dat laten we gewoon gebeuren, hoor. We hebben geen moeite met het bloedverlies etc.

Mijn vorige hond hebben we laten steriliseren omdat ze steeds schijnzwanger werd nadat ze loops geweest was (2x voor haar sterilisatie). De laatste keer kreeg ze daar een baarmoederontsteking bij dus was de keuze erg snel gemaakt. Dit is natuurlijk niet bij elk teefje zo, dus in principe willen we dat eerst wel afwachten.

Van vragen (en antwoorden :mrgreen: ) komen steeds meer vragen.... zou dan een schijnzwangerschap dan ook invloed kunnen hebben op een baarmoederontsteking?
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hieronder even 2 stukjes over castratie.

HAP-Congres
Joyce Jackl
Begin oktober gingen Wil van Nuffelen, Henri Bentzon, Elly Stok en Joyce Jackl voor de tweede keer naar het HAP-congres. De sprekers van die dag waren Rudy de Meester, een dierenarts uit België (over de maatschappelijke problematiek rond de fokkerij van agressieve honden en over hyperactieve honden), Prof. Jan van Hooff (over het ontstaan en de functie van dominantie), gedragstherapeut Klaas Weinberg (over de Stap-Contact methode), hondentrainers Joachim van Beek en Bart Bellon (beiden over elektronisch trainen) en Sacha Gaus (over opvoeden volgens de clicker methode). Roger Mugford tenslotte, een Engelse psycholoog/zoöloog, hield een lezing over het effect van castratie op gedrag.
Toen ik in februari van dit jaar in New York een hondenshow bezocht, lag er in de stand van de Amerikaanse Kennel Club (AKC) een grote stapel folders over de noodzaak van het castreren van honden. De AKC hamert hier al jaren op en noemt het de plicht van iedere ‘responsible dogowner’ om zijn of haar hond te castreren zodra er met de hond niet wordt gefokt. In Amerika worden pups al heel jong gecastreerd (teven zowel als reuen), vaak al voordat ze een paar maanden oud zijn. De pupkoper wordt hier meestal contractueel toe verplicht. Het is een praktijk waarover in Nederland meestal fronsend wordt gesproken. Dr. Mugford verklaarde het Amerikaanse standpunt over castratie uit het gegeven dat er per jaar in de Verenigde Staten bijna 1 miljoen ongewenste honden worden afgemaakt. Men heeft daar een enorm zwerfhondenprobleem. Dat bestaat in die mate in Europa niet, en daarom vindt Mugford dat er kritisch naar de voors en tegens van het castreren moet worden gekeken.
Wat is castratie?
Bij de reu worden chirurgisch beide testikels verwijderd; bij de teef worden de baarmoeder en de eierstokken weggehaald. In beide gevallen worden er dus organen weggenomen die geslachtshormonen produceren. Hoewel de ingreep bij de teef meestal ‘sterilisatie’ wordt genoemd, is er in technische zin sprake van castratie. Een reu kan worden gesteriliseerd door de zaadleiders door te knippen. Hij is dan onvruchtbaar, zonder dat dat effect heeft op de hormoonhuishouding.
Mugford constateert dat de castratie van honden de meest uitgevoerde operatie in kleine huisdierenpraktijken is. Het is vreemd dat er desondanks weinig wetenschappelijke literatuur bestaat over de effecten van deze meestal niet-spoedeisende ingreep. Toch lijkt de meerderheid van de dierenartsen en vertegenwoordigers van dierenbeschermingsorganisaties voorstander te zijn van castratie van zoveel mogelijk gezelschapsdieren.
Wat is een goede reden om te castreren?
Bij reuen worden gedragsproblemen vaak als reden voor castratie genoemd. Bij een aantal specifieke problemen kan dat inderdaad helpen:
• markeren (overal poot optillen, ook in huis);
• agressiviteit ten opzichte van andere reuen;
• weglopen;
• overdreven en ongewenst seksueel getint gedrag (rijden op mensen en andere honden).
De AKC noemt in zijn folder als voordeel van het castreren van reuen: geen testikelkanker en minder kans op prostaatkanker. Om de eigenaar ‘over de streep’ te trekken stelt de AKC dat castratie het gedrag niet verandert en dat geen sprake is vangewichtstoename. Mugford laat van deze argumenten niet veel heel. Volgens hem zijn de nadelen van castratie:
• dikker worden;
• afnemen van spiermassa;
• ongewenste persoonlijkheidsverandering (door de eigenaar vaak als ‘luiheid’ omschreven); sommige reuen blijven na castratie op jonge leeftijd altijd druk puppy gedrag vertonen;
• huid- en vachtveranderingen (zachte, krullerige ondervacht);
• minder leervermogen;
• effecten op skelet, gebit en tandvlees;
• hormonale veranderingen.
Bij de teef is castratie de enige oplossing bij een baarmoederontsteking en ernstige schijnzwangerschap. Vaak wordt geclaimd dat het zou helpen tegen tumoren van de melkklieren (mamma tumoren). Mugford onderkent dit maar zet vraagtekens bij de veronderstelde 7-voudige verminderde kans op mammatumoren.
De AKC claimt dat gecastreerde teven vaak gezonder zijn en langer leven dan ongecastreerde.
Mugford stelt dat castratie van de teef waarschijnlijk minder effect op het gedrag heeft dan bij de reu. Echter, een aantal van de nadelen van castratie bij de reu gelden ook voor de teef:
• gewichtstoename door een verandering in de verhouding tussen vetweefsel en spierweefsel;
• veranderingen van huid en vacht;
• persoonlijkheidsveranderingen en waarschijnlijk ook een bepaalde mate van vermindering van het leervermogen. Er lijken aanwijzingen te zijn dat sommige teven na castratie juist agressiever worden.
Als grootste nadeel noemt Mugford de 20% van alle gecastreerde teven die incontinent wordt, dat wil zeggen dat die lijden aan urineverlies. Daar kunnen weliswaar medicijnen tegen worden gegeven, maar dat moet dan gedurende het hele leven van de hond en er zijn bijwerkingen.
Mugford stelt de vraag of het enorme aantal chirurgische ingrepen de relatief geringe positieve effecten van castratie rechtvaardigt. Hij herinnert ons er aan dat er zoveel honden van de fokkerij worden uitgesloten (onder andere door agressieve castratiecampagnes) dat de genenpool van rashonden dramatisch is verkleind.
De inteelt die hiervan het gevolg is, heeft een rampzalige toename van erfelijke aandoeningen tot gevolg.
Inteeltdepressie zelf veroorzaakt een alarmerende toename van kankers bij honden, huidproblemen, afwijkingen aan het skelet en neurologische c.q. gedragsafwijkingen.
Dit zijn allemaal problemen die veroorzaakt worden door een doorgeslagen selectie en door een te grote controle op het voortplantingsgedrag van honden. Is het ongelimiteerde gebruik van een scalpel voor geboortebeperking misschien niet net zo wreed als het overtrainen van een hond?
Gedragsdeskundigen dienen goed op de hoogte te zijn van alle complexe ethische, medische en gedrags aspecten voordat een cliënt geadviseerd kan worden een hond te laten castreren.
gewichtstoename. Mugford laat van deze argumenten niet veel heel. Volgens hem zijn de nadelen van castratie:
• dikker worden;
• ongewenste persoonlijkheidsverandering (door de eigenaar vaak als ‘luiheid’ omschreven); sommige reuen blijven na castratie op jonge leeftijd altijd druk puppy gedrag vertonen;
• minder leervermogen;
Bij de teef is castratie de enige oplossing bij een baarmoederontsteking en ernstige schijnzwangerschap. Vaak wordt geclaimd dat het zou helpen tegen tumoren van de melkklieren (mamma tumoren). Mugford onderkent dit maar zet vraagtekens bij de veronderstelde 7-voudige verminderde kans op mammatumoren.
De AKC claimt dat gecastreerde teven vaak gezonder zijn en langer leven dan ongecastreerde.
Mugford stelt dat castratie van de teef waarschijnlijk minder effect op het gedrag heeft dan bij de reu. Echter, een aantal van de nadelen van castratie bij de reu gelden ook voor de teef:
• gewichtstoename door een verandering in de verhouding tussen vetweefsel en spierweefsel;
• persoonlijkheidsveranderingen en waarschijnlijk ook een bepaalde mate van vermindering van het leervermogen. Er lijken aanwijzingen te zijn dat sommige teven na castratie juist agressiever worden.
Als grootste nadeel noemt Mugford de 20% van alle gecastreerde teven die incontinent wordt, dat wil zeggen dat die lijden aan urineverlies. Daar kunnen weliswaar medicijnen tegen worden gegeven, maar dat moet dan gedurende het hele leven van de hond en er zijn bijwerkingen.
Mugford stelt de vraag of het enorme aantal chirurgische ingrepen de relatief geringe positieve effecten van castratie rechtvaardigt. Hij herinnert ons er aan dat er zoveel honden van de fokkerij worden uitgesloten (onder andere door agressieve castratiecampagnes) dat de genenpool van rashonden dramatisch is verkleind.
De inteelt die hiervan het gevolg is, heeft een rampzalige toename van erfelijke aandoeningen tot gevolg.
Inteeltdepressie zelf veroorzaakt een alarmerende toename van kankers bij honden, huidproblemen, afwijkingen aan het skelet en neurologische c.q. gedragsafwijkingen.
Dit zijn allemaal problemen die veroorzaakt worden door een doorgeslagen selectie en door een te grote controle op het voortplantingsgedrag van honden. Is het ongelimiteerde gebruik van een scalpel voor geboortebeperking misschien niet net zo wreed als het overtrainen van een hond?
Gedragsdeskundigen dienen goed op de hoogte te zijn van alle complexe ethische, medische en gedrags aspecten voordat een cliënt geadviseerd kan worden een hond te laten castreren.
Van gewichtstoename. Mugford laat van deze argumenten niet veel heel. Volgens hem zijn de nadelen van castratie:
• dikker worden;
• minder leervermogen;

Sterilisatie (Castratie)

Graag geven wij een toelichting waarom wij een streng beleid hebben als het om sterilisatie gaat.
In de volksmond zegt men dat een teef gesteriliseerd en een reu gecastreerd wordt.
Eigenlijk is dat niet correct.
Bij het verwijderen van de geslachtsorganen praat men over een castratie.
Aangezien er bij de teef de baarmoeder en eierstokken worden verwijderd is het dus een castratie.

Wij komen steeds vaker tegen dat een dierenarts adviseert om een hond te laten castreren.
Dat kan zijn om gedragsproblemen, medische redenen maar vooral als preventie.
Door een sterilisatie ontstaan er geen Baarmoeder- of eierstokproblemen meer, er is geen loopsheid of schijnzwangerschap meer, de kans op melkklierkanker wordt verminderd en het verminderd de kans op suikerziekte.
Bij reuen beperk je prostaatvergroting, Teelbalkanker en voorhuidontstekingen.
Deze dierenartsen verklaren dat de sterilisatie het beste rond de 5de maand gedaan kan worden.
Bij teven dus voor de eerste loopsheid.

Het lijkt dus een mooie oplossing om veel problemen te voorkomen.
Maar zoals bij alles heeft een castratie ook nadelen.
En het zijn deze nadelen die wij zwaarder vinden wegen dan de voordelen die grotendeels voor ons onbegrijpelijk zijn.
Het voorkomen van kanker is natuurlijk een fijne zaak maar je kunt je dan ook afvragen of je dan niet gelijk alles moet verwijderen want kanker komt in vele vormen voor.
Daarnaast is ook een verantwoordelijkheid nodig van de fokkers en hondeneigenaren om beter naar de achtergrond van een hond te kijken.
Veel medische problemen zijn rasgebonden.
Er zou dus door een hondeneigenaar gezocht moeten worden naar een fokker die de verantwoordelijkheid neemt en de ouders voor de rasgebonden afwijkingen laat testen of dieren met deze medische problemen uitsluit van de fok.
Het is opvallend dat er teven zijn die pups voortbrengen die vaak al rond de 6de maand baarmoeder- of blaasproblemen hebben.
De natuurlijke selectie hebben wij als mens afgenomen.
De hond kan zelf niet meer bepalen of een pup mag blijven leven.
Of de hond heeft het instinct niet echt meer of de mens haalt het jong weg en brengt het desnoods met de hand groot.
De zwakke factoren worden in stand gehouden.
Daar ligt dus de kern.

Maar vooral de manier waarop er gedacht wordt over een ingreep als een sterilisatie.
Mensen beseffen niet dat zij hun dier wel eens zouden kunnen verliezen tijdens de operatie.
Een buikoperatie is niet zomaar iets.
En vaak horen wij dat de hond het perfect doet.
Maar dit is gemeten in mensengevoelens.
Wij zouden niet zomaar uit bed klimmen, sterker nog, het zou niet eens mogen.
Maar een hond is een dier met een instinct en ziek of zwak zijn kan dodelijk zijn of je rang kosten.
Zo is het in hondentaal.
De hond moet.
En de hond moet al zoveel.

Er zijn nog een paar nadelen te noemen.
Hormonen zijn noodzakelijk bij de ontwikkeling van het lichaam en het geestelijk gestel van een dier.
Ik heb nog nooit een antwoord van een dierenarts gekregen waar ik iets mee kan.
Wat zijn die gevolgen als je een hond zo jong laat castreren ?
En hoe kun je dat meten ?
Wie zegt dat de hond niet langer had geleefd als zijn ontwikkeling niet was verstoord?
Op gedragsgebied wordt nu het hoofd wel gebogen.
Er is dus duidelijk aan te tonen dat hormonen op die leeftijd belangrijk zijn.
Een teef kan namelijk door een tekort aan het hormoon oestrogeen dominanter worden en in sommige gevallen zelfs agressief.
Een dominante teef kan na een sterilisatie dus grotere problemen veroorzaken.
Maar een onderdanige teef kan daarin tegen opeens een dominant gedrag geven waar een hondeneigenaar niet op berekend is.
Het hoeft geen probleem te zijn als de hondeneigenaar stevig in de schoenen staat maar binnen gezin waar een lieve hond opeens dominant gedrag geeft kan dit ernstige problemen veroorzaken.
Zeker als er kleine kinderen in het spel zijn.

Bij reuen heeft het hormoon testosteron een grote invloed.
Al tijdens de zwangerschap is dit hormoon actief.
Het bepaald het gedrag van de reu in het echte leven.
Bijvoorbeeld het oplichten van de poot bij het plassen geeft een rangorde aan.
Soms kan dit hormoon op invloed op de teef hebben en zie je bijvoorbeeld teven die hun poot optillen bij het plassen of gaan rijden.
Doordat een reu dus zo sterk onder invloed van de Testosteron staat zijn veranderingen binnen het gezin vaak al genoeg aanleiding om gedragsveranderingen te geven.
Deze mogelijkheid moet dan ook zeer grondig bekeken worden voordat men over een castratie praat.
Daarnaast kunnen reuen een soort 'chemische" castratie krijgen.
De reu krijgt dan het vrouwelijke hormoon toegediend.
Heeft de reu duidelijke gedragsveranderingen dan kan men stellen dat het hormoon Testosteron grote invloed op het gedrag heeft.
Men moet echter nooit onderschatten wat aandachtsoefeningen of training kan doen.
Een goede band tussen hondeneigenaar en de hond is vaak net zo doorslaggevend als een castratie.
Men moet dan wel bereid zijn om de hond als wolf en als individu te leren kennen.

Bent u al een beetje op weg om onze motivatie te begrijpen ?
Anders geef ik u graag nog wat extra nadelen.
"In sommige gevallen kunnen teven onzindelijk worden maar dit kan met medicijnen vaak totaal of gedeeltelijk verdwijnen"
U loopt dus het risico om een onzindelijke hond in huis te krijgen.
En de hond is pas 5 maanden.
En de hond kan nog wel 10 jaar mee.
Onze herplaatsingen hebben ook gedeeltelijk met deze onzindelijkheid te maken.
Mensen vinden dit vaak een aanleiding om de hond dan maar te herplaatsen.
Een vreselijk gevolg voor de hond.
Vooral omdat het risico volgens dierenartsen te verwaarlozen was en anders zijn er altijd nog medicijnen.

Maar ook gewichtstoename is een nadeel.
Over het algemeen zegt men dat een teef ongeveer 10 tot 20% minder eten nodig heeft.
Dit geldt ook voor de reu.
Naast dit alles kunnen er ook nog vachtproblemen ontstaan.
Dit kan bijvoorbeeld structuurverandering of haaruitval zijn.
De hormonen hebben invloed op de eiwitsynthese die verantwoordelijk is voor de haargroei.
Langzaam ontstaat er zo een lijst met punten waar men serieus over na moet denken.
Maar vooral de reden is van belang.
Wij hebben in ons contract de voorwaarde dat bij medische redenen iemand toestemming krijgt voor een castratie.
Maar wij willen eerst de motivatie weten.
Een castratie mag NOOIT als de oplossing gezien worden.
In sommige gevallen is het een ondersteuning maar in de meeste gevallen is de castratie om de hondeneigenaar gemakkelijk te maken.
Een motivatie waar wij niet achter staan.

Nicky van Loveren

bron:http://www.lagulalupis.nl/index.php
Afbeelding
Aldidado
Actief
Contacteer:

Wat een goed en duidelijk stuk!
Genoeg stof om over na te denken maar dat zal niet lang zijn :wink: .
Hartstikke bedankt!
plenty
Zeer actief

Dat teef voor de eertste loopsheid steriliseren is inderdaad niet goed , wat kan er dan gebeuren , de kans op incontinent is groter bij deze groep , en de kans is groot dat je hond niet volwasen wordt , heb ik al bij menig teef waar genomen.

De hond wordt dikker vind ik flouwekul , ik heb nu totaal 6 honden laten helpen en daarvan is er niet een dikker geworden ( ieder pondje gaat door het mondje )

En dan de spiermassa zou afnemen, heb ik nog nooit iets van gemerkt.

Karakter verandering is bij geen van mijn honden waar genomen , het zijn op en tot werkhonden gebleven.

Vacht verandering heb ik alleen bij mijn Schnauzer waar genomen.

Groetjes Jet.
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Mijn teef is vanmorgen gesteriliseerd, ze heeft een lichte vorm van ED, waardoor we dus toch niet met haar kunnen fokken, bovendien hebben we ook een reu. Deze is net vorige week gecastreerd en kan niets meer maar wil nog wel graag, onze teef zit/zat in het midden van haar loopsheid en tja wat gebeurt er dan? Zaterdagmorgen zaten ze dus aan elkaar vast..direct da gebeld, het kon dus nog wel zijn dat er wat sperma in zat en ze wel zwanger was..Ze is nog maar net een jaar en 2 maand plus bovenstaande redenen waren voor ons genoeg om haar direct te laten steriliseren, de da droeg dit ook meteen aan. Maar zij is dus bij uitzondering in haar 2e loopsheid gesteriliseerd. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe lang duurt het voordat de loopse geur helemaal verdwenen is? Het gaat ons erom, we hebben onze reu tijdelijk even naar een grote boerderij gebracht waar allemaal berners rondlopen. (we missen hem verschrikkelijk) en halen hem ook zo snel mogelijk op. Maar eerst moet onze teef wat opknappen en haar loopse geur verdwenen zijn, anders ben ik bang dat hij er weer opgaat zitten rijden. Misschien is het bij hem nu ook al minder gezien castratie natuurlijjk niet direct de volgende dag werkt bij een reu natuurlijk. Hoop dat iemand hier mij iets over kan vertellen?
Laatst gewijzigd door bernersennenfan op 18 mei 2005 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Is er nog niemand die een antwoord voor mij heeft? :19:
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

bernersennenfan schreef:Is er nog niemand die een antwoord voor mij heeft? :19:
1 opmerking, had je ze niet uit elkaar kunnen houden. Het is toch algemeen bekend dat een reu nog even vruchtbaar is na castratie.
Ik ben niet tegen sterilisatie maar tijdens een loopsheid vind ik niet echt verstandig.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Het kan zijn dat ze altijd lekker blijft ruiken. Dat risico loop je. Dus wanneer de geur verdwijnt? Is niet te zeggen
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:
1 opmerking, had je ze niet uit elkaar kunnen houden. Het is toch algemeen bekend dat een reu nog even vruchtbaar is na castratie.
Ik ben niet tegen sterilisatie maar tijdens een loopsheid vind ik niet echt verstandig.
Nee, dit kon niet, anders was het natuurlijk niet gebeurd. En inderdaad is dat algemeen bekend, maar geen antwoord op mijn goedbedoelde vraag. Tijdens de loopsheid steriliseren is id niet de beste optie, maar als je mijn verhaal goed leest staat er duidelijk dat ze hoogst wrs dus bevrucht was en aangezien ze nog maar 1 jaar is en een lichte vorm van ED heeft, moest het wel. Een hormoonspuit raad de da af, gezien de kans op baarmoederonsteking. Zij vond dit de beste optie en zij is tenslotte da.

Het enige waar het mij om gaat is dat ik graag wil weten, omdat ze in de loopsheid gesteriliseerd is hoe lang ze nog wat vloeit. Gaat dit nu eerder over?
Afbeelding
Snorko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriers
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Snorko »

Branka schreef:
plenty schreef:Incontinent komt hooftzakelijk voor bij honden met een korte staart.

Groetjes Jet.
Iets nauwkeuriger, incontinentie komt vaak voor bij honden met een gecoupeerde staart. Maar ook bij rassen met een langere, ongecoupeerde staart kan het voorkomen. Ongeveer 10 tot 20% van de gevallen.
kun je me uitleggen wat dit met het couperen van de staart te maken heeft? :denken:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Aldidado schreef:Wat een goed en duidelijk stuk!
Genoeg stof om over na te denken maar dat zal niet lang zijn :wink: .
Hartstikke bedankt!
hier staat ook een artikel over castratie!!
komt van de groep "de Pispaal"

http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... highlight=
Afbeelding
Aldidado
Actief
Contacteer:

Dit is ook een geweldig stuk, ik heb 'm meteen opgeslagen bij mijn favorieten. Bedankt!
Groetjes van Diana
Ginger in liefdevolle herinnering 23-06-2008
Afbeelding
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door Takkie »

Ja, goede stukkenm ik heb ze ook gelezen en opgeslagen.

Goh..wat is zo'n forum toch leerzaam... anders had ik dit denk ik niet zo snel te weten gekomen.
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

bernersennenfan schreef:
kitty schreef:
Nee, dit kon niet, anders was het natuurlijk niet gebeurd.
Ik reageer er toch op hoor. Als jij een loopse teef hebt, en een reu die nog vruchtbaar kan zijn, wat kan dan toch de reden zijn dat je ze niet apart kunt houden?
AfbeeldingAfbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Wij hadden onze teef in de gang en de reu buiten, maar hij jankte constant alles bij elkaar..aangezien wij buren hebben, hebben we hem toch maar in de woonkamer gedaan. Maar meneer kan dan rare dingen..hij heeft dus de woonkamerdeur naar de hal open gedaan, terwijl hij de deur niet 'open kon gooien' maar naar zich toe moest halen..maar dan kunnen ze dus alles..!
Boven op de slaapkamer was ook geen optie omdat ze allebei wel de trap op kunnen maar niet eraf, zelfs niet met rodiworst..dat durven ze gewoonweg niet..en tillen tja met 55 kilo de trap af...dat wil niet.

Kijk als ik hier een vraag stel en zeg dat ik ze niet uit elkaar kon houden wat we wel geprobeerd hebben dan heb ik niks aan zo'n opmerking..vandaar mijn reactie.

Achteraf is alles goedgekomen, Nebla onze teef is gesteriliseerd, Bob is toen 2 weken naar een boerderij gegaan zodat Nebla goed kon genezen en haar loopse geur goed verdwenen zou zijn. Nu is alles oke, allebei rustig en dikke maatjes maar geen 'jaaggedrag' meer.

Voordat je vraagt waarom we Bob niet direct naar die boerderij hebben gebracht..
ten eerste kenden wij dat adres niet, het is ook geen officieel hondenp ension en ten tweede hadden we Bob net een maand en wij zijn nu zijn derde en laatste baas en vond het helemaal niet goed voor hem of hem weer ergens heen te brengen voor zijn vertrouwen en onzekerheid..
Gelukkig is het niet geschaad, maar dat had heel goed wel kunnen gebeuren.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik vind dat je het prima hebt opgelost hoor! Legio mensen hadden gewoon lekker dat nestje laten komen met alle gevolgen vandien.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hanneke2 schreef:Ik vind dat je het prima hebt opgelost hoor! Legio mensen hadden gewoon lekker dat nestje laten komen met alle gevolgen vandien.
Inderdaad zeg, dit ben ik helemaal met Hanneke eens.

Bovendien vind ik dat jou niets te verwijten valt.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

tbeast schreef:
bernersennenfan schreef:
kitty schreef:
Nee, dit kon niet, anders was het natuurlijk niet gebeurd.
Ik reageer er toch op hoor. Als jij een loopse teef hebt, en een reu die nog vruchtbaar kan zijn, wat kan dan toch de reden zijn dat je ze niet apart kunt houden?

Laksheid? :idea:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”