Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
halsband of tuig?
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
halsband of tuig?
Onze 4 maanden oude boerenfox pup trek behoorlijk aan zijn lijn. Geen probleem...ik las dat dat (nog) heel gewoon is, al wil ik dat haar wel af leren (maar hoe?) Maar als gevolg van het trekken, moet ze onderweg erg veel hoesten (nee...de halsband zit echt niet te strak). Dat vind ik erg zielig, zeker omdat het voor haar geen reden is om NIET te gaan trekken, maar vrolijk door blijft trekken dus!
Nu kreeg ik bij de dierenwinkel het advies om een tuigje aan te schaffen omdat ze dan vaak veel minder gaan trekken! Maar ja...wat is wijsheid? Wat denken jullie?
Groetjes Sonja
Nu kreeg ik bij de dierenwinkel het advies om een tuigje aan te schaffen omdat ze dan vaak veel minder gaan trekken! Maar ja...wat is wijsheid? Wat denken jullie?
Groetjes Sonja
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Zoie
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Het lijkt me niet dat ze minder gaan trekken met een tuig, maar het is dan wel beter voor de nek.
Moos en Saar trekken zelden, alleen maar als ze een bekende hond of persoon zien lopen; dan trekken ze zich daarnaartoe
Met halsband was Moos dan ook heel erg aan het kokhalsen en hoesten, nu met tuig niet meer. Na deze ervaring met Moos heb ik Saar meteen een tuig omgedaan toen ze gewend was aan een klein kattenhalsbandje.
Moos en Saar trekken zelden, alleen maar als ze een bekende hond of persoon zien lopen; dan trekken ze zich daarnaartoe

Met halsband was Moos dan ook heel erg aan het kokhalsen en hoesten, nu met tuig niet meer. Na deze ervaring met Moos heb ik Saar meteen een tuig omgedaan toen ze gewend was aan een klein kattenhalsbandje.

- M@scha
- Zeer actief
mij leek dat ook niet. maar je mag wel een keer bij mij komen en het verschil voelen tussen sam aan de halsband, slipketting en het tuig.Moos schreef:Het lijkt me niet dat ze minder gaan trekken met een tuig, maar het is dan wel beter voor de nek.
Moos en Saar trekken zelden, alleen maar als ze een bekende hond of persoon zien lopen; dan trekken ze zich daarnaartoe![]()
ik vind het ook raar hoor, want hij kan nu juist meer kracht zetten, maar met tuig is naas naast en met halsband is naast een meter voor me
-
- Vaste gebruiker
- Moos
- Zeer actief
Nou, da's helemaal mooi dan!massam schreef:mij leek dat ook niet. maar je mag wel een keer bij mij komen en het verschil voelen tussen sam aan de halsband, slipketting en het tuig.Moos schreef:Het lijkt me niet dat ze minder gaan trekken met een tuig, maar het is dan wel beter voor de nek.
Moos en Saar trekken zelden, alleen maar als ze een bekende hond of persoon zien lopen; dan trekken ze zich daarnaartoe![]()
ik vind het ook raar hoor, want hij kan nu juist meer kracht zetten, maar met tuig is naas naast en met halsband is naast een meter voor me

- Niekie
- Zeer actief
Absoluut een tuigje!! Ik gebruik voor Doerak ook pas een goede week een tuigje, maar ik had het twee jaar eerder moeten doen! Al die druk op die nek en dat gehijg bij het trekken aan de riem...niks is het.
Met een tuigje wordt de druk verdeeld en is dat gehijg helemaal over. Veel beter....
Met een tuigje wordt de druk verdeeld en is dat gehijg helemaal over. Veel beter....
Groetjes Anique
Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...

- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Je kan ook gewoon nu gaan beginnen met het trekken afleren, zodat je dat niet hoeft te doen als je hond straks volwassen is en nog sterker. Kan met een tuigje, maar ook gewoon met een halsband om....
Het enige wat je moet doen is consequent zijn en de hond niet meer laten trekken. Zodra hij trekt sta je stil, net zo lang tot je hond zelf de spanning van de lijn af haalt. Dan ga je weer lopen en herhaal je hetzelfde als er weer spanning op de lijn staat. Als je dit gewoon consequent volhoudt heeft je hond heel snel door dat trekken hem absoluut niks meer oplevert.
Het enige wat je moet doen is consequent zijn en de hond niet meer laten trekken. Zodra hij trekt sta je stil, net zo lang tot je hond zelf de spanning van de lijn af haalt. Dan ga je weer lopen en herhaal je hetzelfde als er weer spanning op de lijn staat. Als je dit gewoon consequent volhoudt heeft je hond heel snel door dat trekken hem absoluut niks meer oplevert.
-
- nieuw lid
Of zodra je hond begint te trekken, draai jij om en loopt de andere hand uit. Jij als leider bepaalt de route, en niet de hond...
En zo kun je desnoods de hele tijd omdraaien, totdat je hond zijn aandacht bij jou heeft, en gaat 'volgen'. Dan kun je weer rustig rechtdoor, totdat hij weer begint te trekken. Werkt super
En zo kun je desnoods de hele tijd omdraaien, totdat je hond zijn aandacht bij jou heeft, en gaat 'volgen'. Dan kun je weer rustig rechtdoor, totdat hij weer begint te trekken. Werkt super

- M@scha
- Zeer actief
werkt bij veel honden super!M_J schreef:Of zodra je hond begint te trekken, draai jij om en loopt de andere hand uit. Jij als leider bepaalt de route, en net de hond...
bij mijn sam doe ik dat al 2 jaar en daar gaat het dan ongeveer 4 meter goed.
op de een of andere manier snapt hij het nu bij het tuig wel.
zit natuurlijk ook veel prettiger als een halsband denk ik

- clausipaus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Met een tuigje wordt het trekken n i e t minder, maar de druk wordt meer verdeeld, dus heb je inderdaad dat kokhalsen bijv. niet meer (dat doet Baloe altijd)
Maar ik vraag me alleen af of de pup alwel geleerd heeft hoe het wel moet.
Maar ik vraag me alleen af of de pup alwel geleerd heeft hoe het wel moet.
Penotti & Sombra!

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
- jenny*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cockertje
- Contacteer:
- M@scha
- Zeer actief
- jenny*
- Zeer actief
- Contacteer:
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Een tuig lijkt me niet het meest geschikt voor een pup die waarschijnlijk nog niet goed weet wat er van hem verwacht wordt
Je kunt met een tuig veel moeilijker corrigeren dan met een halsband,dus ik zou voorlopig toch maar voor de halsband gaan.

Je kunt met een tuig veel moeilijker corrigeren dan met een halsband,dus ik zou voorlopig toch maar voor de halsband gaan.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- moeli
- Actief
- Contacteer:
Een pup van vier maanden kan toch nog heel goed leren dat als hij niet trekt er iets positiefs gebeurt,een pup trekt niet uit zich zelf , maar heeft hij er vanaf het begin succes mee en leert hij dat hij zijn zin krijgt als hij trekt zal het gewoonte worden, het kost wel inspanning en tijd om dit te doorbreken. zelf werk ik met de clicker en als de pup trekt , sta ik stil en loop pas verder als de lijn slap is , als de pup naar me kijkt click en beloon ik haar/hem . vooral bij situatie's die moeilijk zijn heb je in het begin veel beloningen nodig.Als het goed gaat bouw je langzaam de beloning af en ga je over op intervalbeloning. succes Annemieke
- zepenko
- Zeer actief
Allereerst complimenten voor je dierenwinkel, dat ze een tuigje hebben aangeraden en niet meteen een halti o.i.d. Je kunt elke hond leren wandelen zonder te trekken zonder halti of correcties.
En als je hond minder hoest als hij een tuigje omheeft, dan zou ik dat gewoon gebruiken. Is voor je hond ook veel prettiger.
Hier kun je vinden hoe je volgens mij je hond moet leren wandelen zonder te trekken. Evt. kun je hulp vragen bij een goede hondenschool.
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... c&start=30
Succes
En als je hond minder hoest als hij een tuigje omheeft, dan zou ik dat gewoon gebruiken. Is voor je hond ook veel prettiger.
Hier kun je vinden hoe je volgens mij je hond moet leren wandelen zonder te trekken. Evt. kun je hulp vragen bij een goede hondenschool.
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... c&start=30
Succes
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
een tuig vind ik niets. Daar gooien ze hun hele gewicht in de strijd en ik heb het idee dat je weinig controle hebt over de hond. Met een halsband heb je veel meer controle over de kop dan met een tuig, want daar zit alles op de rug.
Een tuig hebben ze hier alleen aan als ze aangelijnd op een camping o.i.d. liggen.
Een tuig hebben ze hier alleen aan als ze aangelijnd op een camping o.i.d. liggen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
kan prima! denk dat het per hond en baas verschillend is.Angel-eyes schreef:Ik heb met een tuig juist meer controle dan met een halsband.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- jenny*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben zelf dus band dat als ik een tuig neem dat utah dan met mij aan de loop gaat .
Nou zal dat niet zo snel gaan (ik ben 1.85 ha ha ha)
Utah wil nog wel eens tegen van alles en nog wat uitvallen en dan is het wel heel handig dat ik hem even bij zijn halsband kan houden om zijn koppie af te wenden
Utah wil nog wel eens tegen van alles en nog wat uitvallen en dan is het wel heel handig dat ik hem even bij zijn halsband kan houden om zijn koppie af te wenden
-
- Zeer actief
Ik pak een van de boxertjes gewoon vast aan de bovenkant van hun tuigje en ze kunnen niks meer.jojenny schreef:Ik ben zelf dus band dat als ik een tuig neem dat utah dan met mij aan de loop gaat .
- Zoie
- Zeer actief
ik heb een tijd een tuigje gehad met een extra lus eraan. Ook ideal om ze even vast te houden als aanlijnen te veel gedoe wordt. Een gtommende of snauwende hond bij z'n halsband pakken blijft toch een beetje link.Angel-eyes schreef:Ik pak een van de boxertjes gewoon vast aan de bovenkant van hun tuigje en ze kunnen niks meer.jojenny schreef:Ik ben zelf dus band dat als ik een tuig neem dat utah dan met mij aan de loop gaat .
Vind het zelf ook prettiger bij trekken, dat geruk aan hun nek vind ik maar niks, maar aan zo'n tuig kan je de hond even goed laten voelen welke kant we opgaan. Ook omdat je hem meer bij het middelpunt van zijn lichaam vast hebt geef je hem minder bewegingsvrijheid.
Denk dat ik voor Luna ook maar weer eens een tuigje koop.

- bobientje
- Actief
hier gewoon een halsband.
zodra bobbie mee ging aan de riem ben ik met hem gaan oefenen.
was bij hem heel makkelijk want hij wilde altijd naar huis. als we dan die richting opliepen was het trekken. dan liep ik de ander kant een stukje op. hij heeft die link vrij vlot gelegd. en hem beloont uiteraard. als ik nu met hem loop hangt de riem overwegend slap, errug prettig hoor.
zodra bobbie mee ging aan de riem ben ik met hem gaan oefenen.
was bij hem heel makkelijk want hij wilde altijd naar huis. als we dan die richting opliepen was het trekken. dan liep ik de ander kant een stukje op. hij heeft die link vrij vlot gelegd. en hem beloont uiteraard. als ik nu met hem loop hangt de riem overwegend slap, errug prettig hoor.

- jenny*
- Zeer actief
- Contacteer: