Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bloedonderzoek

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

annemie
Zeer actief

bloedonderzoek

Ongelezen bericht door annemie »

Omdat Boris enkele weken geleden ziekjes was, heb ik een bloedonderzoek laten doen. Er was gelukkig niets aan de hand, maar ik vond het wel interessant om de uitslag te bekijken.
Ik zit eraan te denken om het jaarlijks te laten doen (Boris is bijna 7), kan je zo bepaalde ziektes of afwijkingen sneller opsporen of heeft het weinig zin?
groetjes!Afbeelding
Sylvi@
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvi@ »

Ik denk dat het vanaf een bepaalde leeftijd heel goed is om jaarlijks een chekup te laten doen.
Je hebt kans dat je in het bloed al iets afwijkends ziet terwijl er verder nog geen klachten zijn, dus dan ben je er mooi voor aan :ok:

Bij mijn kat is een tijdje geleden bloed geprikt omdat ze onder narcose ging, daar bleek uit dat haar nieren een verminderde functie hebben, ze heeft verder helemaal geen klachten, dus ik was daarvoor nog lang niet naar de da gegaan, nu kan ik daar dus al op inspelen :ok:
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

lk denk er altijd t zelfde van als van een "total body scan" je kan wel aan t zoeken blijven, en als je maar lang genoeg zoekt, vind je altijd wel iets. Als ie verder helemaal geen klachten hebt, en hij is niet erg oud of moet onder narcose ofzo, waarom zou je t doen? De waarde van zo'n onderzoek is veel betrouwbaarder als de hond idd ziek is, dat is ook een reden waarom je bij een zieke hond gericht onderzoeken doet, en niet in t wilde weg. Jaarlijks een echo is toch ook niet nodig?
Laatst gewijzigd door annepanne op 11 feb 2005 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Voor elke operatie wordt door onze kliniek gevraagd of ze een bloedonderzoek mogen afnemen. Zeker als je hond ouder wordt is dat verstandig. Zomaar zou ik het nooit doen, dat is mij te duur.

Dit is wel een interessante site:

http://www.devrolijkeviervoeters.org/bloed.htm
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

heel interessante link, naar zoiets was ik op zoek. Ik heb de uitslag van het onderzoek, maar het zei me allemaal niet zoveel.
groetjes!Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Hier nog een:

http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-bloedonderzoek.html

Bij onze Ramyra wordt op dit moment om de drie weken bloed getest. Zij wordt behandeld voor een leverziekte.
Toen we bij de dierenarts kwamen was haar enige probleem dat ze niet wilde eten. We schrokken ons kapot toen we de uitslag van het bloed kregen. ALT was 1000 terwijl het maar hooguit 100 mocht zijn.
Galzuren 440 terwijl het hooguit 8 mag zijn.
Groetjes van Charlotte
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Sjalot schreef:Hier nog een:

http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-bloedonderzoek.html

Bij onze Ramyra wordt op dit moment om de drie weken bloed getest. Zij wordt behandeld voor een leverziekte.
Toen we bij de dierenarts kwamen was haar enige probleem dat ze niet wilde eten. We schrokken ons kapot toen we de uitslag van het bloed kregen. ALT was 1000 terwijl het maar hooguit 100 mocht zijn.
Galzuren 440 terwijl het hooguit 8 mag zijn.
Hoi sjalot,
dat zijn inderdaad erg hoge waarden.
Welke klachten had Ramyra dan ?
En hoe word ze behandeld ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Mama Sanneke schreef:
Hoi sjalot,
dat zijn inderdaad erg hoge waarden.
Welke klachten had Ramyra dan ?
En hoe word ze behandeld ?

Het gekke was, er was niks te merken alleen dat ze niet meer wilde eten en erg lusteloos was. Maar dat is wel vreemd voor een hond die eten juist als hobby heeft.
Zondag was ze gestopt met eten. Maandag en dinsdag nog niks gegeten en toen zijn we 's avonds naar de DA gegaan.

Eerst dachten we dat het haar darmen weer waren. Ze heeft namelijk verklevingen in haar buik door een operatie en dan kunnen haar darmen wel eens knel komen te zitten.
Maar de dokter voelde niks en toen heeft hij maar bloed afgenomen.

ALKP was bij haar 831 U/L terwijl dat tussen de 23-212 moet zitten.
ALT 1000 U/L terwijl dat moet zijn 10-100
TBIL 57 umol/l (0-15) is later nog hoger geweest want toen kreeg ze ook geelzucht.

Ze is meteen in het Dierenziekenhuis opgenomen en aan het infuus gelegd. Een dag later een echo afgenomen. Toen dachten ze een verkleinde lever te zien. Dag erna mocht ze mee naar huis en zijn we de dag daarop naar een echocentrum geweest voor een second opinion.
Die dokter zag geen afwijkingen alleen iets aan de dunne darm wat kon duiden op een ontsteking in de buurt. Dus denken ze aan een leverontsteking. Bloedstolling is getest maar die was niet goed. Daarom mogen ze geen leverbiopt nemen.
Ze kreeg voor 3 weken antibiotica. En een week later kreeg ze ook een medicijn tegen de geelzucht.

Afgelopen week is weer getest:
ALKP is nu 281
ALT is 215

Galzuren dus 33, is nog steeds verhoogd dus het heeft nog geen zin op een stollingsonderzoek te doen. Vanaf vandaag heeft ze weer voor drie weken antibiotica. We weten nog steeds niet wat ze eigenlijk heeft. Daar kunnen we pas achterkomen met een leverbiopt.

Gelukkig eet ze nu wel weer goed en maakt niet een echt zieke indruk.
De eerste week wel, toen kon ze zelfs opeens agressief reageren.
Groetjes van Charlotte
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Sjalot schreef:Gelukkig eet ze nu wel weer goed en maakt niet een echt zieke indruk.
De eerste week wel, toen kon ze zelfs opeens agressief reageren.
Dieren met leverlijden kunnen hepato-encephalopathie krijgen. Omdat de lever niet goed werkt komen er afvalstoffen (mn ammoniak) in hoge concentraies in het bloed voor, ammoniak passeert de bloed-hersenbarriere waardoor er aanvals gewijs vreemd gedrag kan ontstaan, net als bij hondjes met een levershunt. Met een gewoon bloedonderzoek is ammoniak niet aan te tonen, het bloed moet meteen op ijs en binnen een half uur onderzocht worden.
Wat heeft ze tegen de geelzucht gekregen?
weg gehaald zit een virus in
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Sjiel schreef: Wat heeft ze tegen de geelzucht gekregen?
Ursodeoxycholzuur (berengal, gelukkig syntetisch) moesten we halen bij een gewone apotheek. Wel maf om met een recept van de dierenarts bij de balie van een gewone apotheek te staan. :mrgreen:

Morgen krijgt ze de laatste tablet. Dus ik ben benieuwd hoe ze het zonder gaat doen. Ik heb via de site van barfplaats een tip gekregen haar daarna op Mariadistel te zetten. Dat schijnt de lever te zuiveren.
Groetjes van Charlotte
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”