Naar aanleiding van een ander topic vroeg ik mij iets af. In dat topic ging het over een kruising van een Mastino met een Bordeaux dog. Er werd gezegd dat dit een gevaarlijke combinatie kan zijn. Waarom is dat en wordt hiermee bedoeld gevaarlijker dan een hond van een van beide rassen?
Zover ik me kan voorstellen zijn het geen van beide rassen die je moet nemen als je niet al te stevig in je schoenen staat. Waarom is een kruising tussen die twee dan nog minder aan te raden?
Voor de duidelijkheid, ik heb absoluut geen plannen in die richting, maar vroeg het me gewoon af, met name omdat je op marktplaats steeds meer kruisingen van krachtige honden ziet.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
waarom is kruising van twee krachtige honden gevaarlijk?
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
waarom is kruising van twee krachtige honden gevaarlijk?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat vind ik persoonlijk nooit zo'n goed plan omdat je speelt en gokt met de levens van honden. Je kan nl niet weten wat de pups gaan doen kwa karakter en gedrag, je kan daar dus ook geen rekening mee houden in de opvoeding en alleen uit gaan van het ergste.
Stel je hebt een mastino, niet erg actief maar wel heel erg waaks en niet te beroerd om ook werkelijk in te grijpen als er iets verkeerd gaat. Omdat het echter een zeer kalme zelfverzekerde hond is weet je dat vrij goed in banen te leiden als eigenaar die bewust voor een mastino kiest.
Als je nu een dogo of een cane corso inkruist dan zal je zien dat de pups athletischer, actiever en scherper worden. Tenminste, dat kan. Een dogo is een vrij actieve jachthond. De scherpte van de mastino gecombineerd met een actieve wat drukkere hond is veel moeilijker te controlleren. Je hond kan nl ineens wel hard rennen, heeft evt een jachtdrift met prooidodings-neigingen van de dogo, gecombineerd met een manscherpte van de mastino.
Of je fokt bv hondscherpte in een ras dat helemaal geen hond-agressie kent. Je neemt een dc en een mastino om maar wat te noemen. Of een dc en een fila. Dan heb je een hond die buiten proportie groot en sterk wordt en evt hond-agressief. Dat gaat nergens meer over natuurlijk.
Het ergste is dat alle pups in dat nest andere eigenschappen kunnen voeren. De ene is manscherp, de andere een kalme waakhond, terwijl nr 3 een allemansvriend wordt. Hoe krijg je dan de bazen bij je pups?
Stel je hebt een mastino, niet erg actief maar wel heel erg waaks en niet te beroerd om ook werkelijk in te grijpen als er iets verkeerd gaat. Omdat het echter een zeer kalme zelfverzekerde hond is weet je dat vrij goed in banen te leiden als eigenaar die bewust voor een mastino kiest.
Als je nu een dogo of een cane corso inkruist dan zal je zien dat de pups athletischer, actiever en scherper worden. Tenminste, dat kan. Een dogo is een vrij actieve jachthond. De scherpte van de mastino gecombineerd met een actieve wat drukkere hond is veel moeilijker te controlleren. Je hond kan nl ineens wel hard rennen, heeft evt een jachtdrift met prooidodings-neigingen van de dogo, gecombineerd met een manscherpte van de mastino.
Of je fokt bv hondscherpte in een ras dat helemaal geen hond-agressie kent. Je neemt een dc en een mastino om maar wat te noemen. Of een dc en een fila. Dan heb je een hond die buiten proportie groot en sterk wordt en evt hond-agressief. Dat gaat nergens meer over natuurlijk.
Het ergste is dat alle pups in dat nest andere eigenschappen kunnen voeren. De ene is manscherp, de andere een kalme waakhond, terwijl nr 3 een allemansvriend wordt. Hoe krijg je dan de bazen bij je pups?

- Belle
- Zeer actief
Dank je Marc, dat is duidelijk. Kun je ook nog zeggen wat de combinatie die ik noemde (mastinoxbordeaux dog) specifiek gevaarlijk kan maken. Ik weet te weinig van die rassen om daarover te kunnen oordelen. Is een bordeaux dog feller dan een mastino en is dan de grootte en de kracht van de mastino wat de combi gevaarlijk maakt?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Een bordeaux dog is ontzettend snel in het handelen als hij aanvalt. Hij is oorspronkelijk heel erg dierscherp gefokt omdat hij van manscherpe oorlogshond was omgevormd om hem in te zetten bij dierengevechten, stieren, honden etc.
De mastino is met name vrij intolerant voor vreemde mensen in zijn huis en tuin, maar beduidend minder fel en heftig op dieren.
Een kruising kan zowel hond als manscherp worden, met daarbij de intolerantie van de mastino, gecombineerd met de snelheid in een gevecht van de bordeaux
Een bordeaux kan ook sneller in gevecht raken met andere honden, een mastino heeft daar vaak langer geduld en is zelfverzekerder, wat handelen niet nodig maakt
De mastino is met name vrij intolerant voor vreemde mensen in zijn huis en tuin, maar beduidend minder fel en heftig op dieren.
Een kruising kan zowel hond als manscherp worden, met daarbij de intolerantie van de mastino, gecombineerd met de snelheid in een gevecht van de bordeaux

Een bordeaux kan ook sneller in gevecht raken met andere honden, een mastino heeft daar vaak langer geduld en is zelfverzekerder, wat handelen niet nodig maakt

- Belle
- Zeer actief
Dank je Marc. Inderdaad niet slim om dit soort honden te kruisen. En al helemaal niet om ze via marktplaats aan te bieden, denk ik, daar zullen toch vaker mensen komen die zonder enige voorbereiding en verstand van zaken een (liefst stoere) hond zoeken.