Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik wou graag weten of er nog meer mensen zijn met een boerenfox.
Lijkt mij erg leuk om te kijken of ze veel op elkaar lijken of niet.
Ook zou ik graag horen waarom jullie een boerenfox hebben genomen.
Nou om zelf maar als eerst antwoord te geven: Ik heb gekozen voor een boerenfox omdat ik graag een hond wilde die veel energie heeft en ik geen slome hond wilde die altijd precies doet wat je zegt. Hou wel van een hondje met karakter.
Hmm... ik heb ook altijd gedacht dat een boerenfox net zoiets is als een boomer... dus een mix van meerdere rassen die toch vaak gezien wordt en dus in de volksmond een naam krijgt.
Voor mij is een boerenfox een gekruisde Parson Russel terrier of "echte" ( ) gladhaar fox.
Wij hebben ook een boerenfoxje. Spike wordt volgende week 13 jaar en is nog steeds een actief jagertje. Heeft nog nooit een halsbandje omgehad maar luistert als de beste.
Zoals de naam al zegt inderdaad een driekleur hondje dat door boeren en paardenhouders algemeen gefokt wordt en waar er dus veel van zijn die zoveel op elkaar lijken dat ze een ras zouden kunnen ijn
Wij hebben een bastaard boerenfox. Wel wat langer haar maar wel de tekening en ze hadden haar staart eraf gehaald :N: Waarom mag joost weten we hebben haar uit het asiel gehaald. Maar als ze de kans krijgt gaat ze op muizen jacht en is goed waaks. Veel bezig. nu is ze 13 jaar dus het is allemaal wat minder.
Volgens mij is een boerenfox een 'landras', een ras dat altijd aanwezig is geweest, maar bij de gewone mensen en daarom nooit erkend is geweest. Ze bestaan hier in Belgie al veel langer dan dat de eerste jack russels zijn toegekomen. Sporadisch zie je ze ook nog wel op boerderijen. Tegenwoordig zijn ze wel vaak gekruist met jack russels, spijtig genoeg.
Ik heb een halve, telt dat ook? Mijn vriend heeft ook al een halve. Die van mij is een kruising tussen een Dwergpincher en een middenslag boerenfox. En die van hem is een kruising tussen een Jack Russel en een boerenfox maar die van hem vind ik juist heel veel weghebben van een Dwergpincher. Ik herken zoveel van mijn vroegere hondje in haar.
Hier in Limburg barst het van de boerenfoxen op boerderijen.
Dat weet ik wel maar die honden worden hier altijd aangeduid als zijnde boerenfox en dus heb ik eigenlijk een kruising van een kruising
Ze lopen hier ook echt in verschillende maten en soorten en ik heb sterk het idee dat de boerenfox waar Happy van afstamt ergens dwergpincher in de voorouders had zitten want de gelijkenis is echt frappant.
massam schreef:even voor al die mensen die een bastaard of halve boerenfox hebben.
lees een beetje naar boven.
een boerenfox is geen ras maar altijd een kruising!
De Amstaff of Staffie bull was 150 jaar geleden ook een kruising. Veel zuiver verervende rassen zijn ooit begonnen als kruising (Doberman, Duitse Herder, Labrador, Whippet, Dogo Argentino....).
Het feit dat er zoveel gelijkaardige hondjes rondlopen in het hele land , betekent toch wel dat het een landras is.
Nee hoor, het is volgens mij gewoon een uiterlijk wat nogal vaak naar voren komt als je iets van een fox, jack russell of parson kruist met iets anders. Maar het blijven gewoon kruisinkjes.
Het is wel zo dat je vaak bij constante kruising een bepaald uiterlijk veel terug ziet komen. Kijk maar eens bij de buitenlandertjes en dan heb ik het over de echte zwerfhonden, zitten echt een paar bepaalde uiterlijke standaarden tussen. Terwijl de rassen die er ooit ingezeten hebben allang niet meer te achterhalen zijn.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici. In memoriam Yentie en Toby