Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welk raskenmerk staat niet in de boeken?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

welk raskenmerk staat niet in de boeken?

Ongelezen bericht door Floortje »

over de verschillende hondenrassen worden veel boeken geschreven. maar er zijn altijd wel trekjes die hier niet in beschreven worden.

ikzelf heb een bull terrier. ik wist vantevoren niet dat deze honden ontzettende mietjes zijn als het gaat om kou en regen. ook wordt niet overal vermeld dat het grote vrijdozen zijn die het liefst op schoot liggen.
ook maken ze veel rare geluiden, zoals zuchten, kreunen en knorren

dus ik ben benieuwd door welke karaktertrek van jullie hond jullie verrast werden.
Laatst gewijzigd door Floortje op 11 dec 2004 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Over het algemeen kom ik niets tegen in al die boeken met raskenmerken over het feit dat elke hond een individu is, met zijn eigen individuele karakter, wat ook nog eens gevormd wordt door de opgedane of juist niet opgedane ervaringen.

Er wordt veel teveel een idee gewekt van een eenheidsworst, alsof alle leden van een ras binnen hetzelfde, uiteraard erg positieve plaatje vallen.

Ben nog nooit een rasbeschrijving tegengekomen waarin vermeldt werd dat een bepaald ras niet ideaal is om met kleine kinderen om te gaan.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

natuurlijk is iedere hond een individu, maar er zijn ook rassen met hun eigen kenmerken. anders zou iedereen wel dezelfde hond hebben.

voorbeeld:
jack russels: moedig
bull terriers: eigenwijs
duiste herder: will to please
beagle: gaat snel zijn neus achterna

enkele voorbeelden van duidelijke raskenmerken. er is wel degelijk verschil in bepaalde rassen, maar ieder ras heeft uiteraard uitzonderingen die de regel bevestigen. zo zullen er heus wel JR's zijn die bang zijn
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

ACD is een stille werker.........................................
echt niet dus, wat kunnen ze veel en schel blaffen/keffen.
weg gehaald zit een virus in
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Rottweilers hebben vrijwel geen jachtinstinct.
Klopt bij veel rotties, behalve bij de mijne dan... :roll: :mrgreen:
En pups van 8 weken kan je los laten lopen, die blijven altijd netjes bij jou in de buurt...... :neenee:
jaaaaah daaaag :zwaai , ik ga de wereld verkennen baasje! :mrgreen:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

binno schreef:En pups van 8 weken kan je los laten lopen, die blijven altijd netjes bij jou in de buurt...... :neenee:
De ene zal dat wel doen, de andere niet. Ook helemaal afhankelijk van het individuele karakter, hoe zelfverzekerd ze zijn etc. :wink:
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Anna Penta schreef:
binno schreef:En pups van 8 weken kan je los laten lopen, die blijven altijd netjes bij jou in de buurt...... :neenee:
De ene zal dat wel doen, de andere niet. Ook helemaal afhankelijk van het individuele karakter, hoe zelfverzekerd ze zijn etc. :wink:
Weet ik... :wink: maar het viel me vooral bij Binno heel erg op.
De andere honden bleven als pup steeds bij me in de buurt, ook onze vorige rotties, maar zij ging onmiddellijk op verkenningstocht. :mrgreen:
Mevrouw is inderdaad wel heel zelfverzekerd en eigenwijs, maar o-zóoo lief.... :mrgreen:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Floortje,

In geen enkele hondenencyclopedie staat dat duitse doggen enorm kunnen kwijlen. Toch is dit iets waar je, als toekomstig eigenaar van een dog, wel rekening mee moet houden, denk ik. Dat kwijl komt na een keer uitschudden namelijk óveral terecht. :wink:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Ik moet zeggen dat ik zo wie zo vind dat encyclopediën over het algemeen erg positief zijn in de karakteromschrijving.
Een Golden zou b.v. erg makkelijk in de omgang zijn en bij beide honden van ons klopt dat. Alleen is dat bij Tagor dus iets heel oppervlakkigs. Die is heel uitbundig als je bij ons op visite komt, maar absoluut geen allemans vriend. Steekt bij diverse mensen nog net geen middelvinger op als ze hem uitlaten en hij ze zat is en op eigen houtje terug naar ons komt.
Will to please? Ja zeker wel, maar wel bij een select groepje mensen.
Afbeelding
RRback
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door RRback »

Ik heb wel eens in de rasomschrijving gelezen dat Ridgebacks moedig zijn. Bij Jowy heb ik dat nog niet kunnen ontdekken. Die gaat achter mij staan of duwt Siemie naar voren...(hoewel ik niet aan hem twijfel in een echte noodsituatie!)
Jowy is ook erg lui, dat stond ook niet in de rasomschrijving...alleen op het strand wil hij zichzelf nog wel eens moe maken.

Verder klopt het eigenlijk wel zo'n beetje. :denken:
Ik presenteer! Jowy en Siemie zoet, Jowy en Siemie stout...
Afbeelding
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

bij podenco ibicenco: in boek staat: stille honden , nou no way ze blaffen maar al te graag en niet alleen mijn podenco ibicenco, in de boeken staat ook nergens vermeld wat een verschrikkelijk slechte eters het zijn, ook niet in de rasgerelaterde boeken

bij zowel de basenji als de podenco ibicenco staat vaak vermeld dat ze zo eigenwijs en koppig zijn dat ze niets t eleren valt, dat is dus de grootste onzin , ook deze honden zijn intelligent en willen heel graag iets voor de baas doen, dat ze niet slaafs zijn is iets heel anders dan dat ze niet kunnen leren of dat ze niets t eleren valt, j emoet het alleen heel anders brengen dan bij de meeste rassen
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

binno schreef: Weet ik... :wink: maar het viel me vooral bij Binno heel erg op.
De andere honden bleven als pup steeds bij me in de buurt, ook onze vorige rotties, maar zij ging onmiddellijk op verkenningstocht. :mrgreen:
Mevrouw is inderdaad wel heel zelfverzekerd en eigenwijs, maar o-zóoo lief.... :mrgreen:
okay, had me ook bevreemd als jij dat niet wist :wink:

nog even dit: erger dan ontbrekende rasinfo vind ik verkeerde of onvolledige info.

Bij de beschrijvingen van de Franse bull vind je bijvoorbeeld altijd dat ze genoeg hebben aan een blokje om. Grrrrrr kan ik me zoooo kwaad om maken. Heel veel Franse bullen zijn echt dol op rennen en lange wandelingen maken... maar komen er dan bekaaid vanaf omdat meneer of mevrouw denkt zich er met dit ras makkelijk vanaf te kunnen maken (of erger nog, oprecht geloven dat ze helemaal niet ver mogen :devil: lopen).
the dude
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door the dude »

Anna Penta schreef:Bij de beschrijvingen van de Franse bull vind je bijvoorbeeld altijd dat ze genoeg hebben aan een blokje om. Grrrrrr kan ik me zoooo kwaad om maken. Heel veel Franse bullen zijn echt dol op rennen en lange wandelingen maken... maar komen er dan bekaaid vanaf omdat meneer of mevrouw denkt zich er met dit ras makkelijk vanaf te kunnen maken (of erger nog, oprecht geloven dat ze helemaal niet ver mogen :devil: lopen).
Ben ik het helemaal mee eens !

Mijn bull is dol op lange wandelingen, net zoals mijn vorige hond (kruising labrador) en zeker op rondrennen/dollen (niet dat hij echt snel is maar goed :mrgreen:)

Laatst nog een lange boswandeling gemaakt met een stabij van dezelfde leeftijd, die ging gelijk plat na de wandeling terwijl paco'tje nog wilde spelen met alles en iedereen.
paco + the dude = :jump1:
pubelia
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door pubelia »

Floortje schreef:voorbeeld:
jack russels: moedig
bull terriers: eigenwijs
duiste herder: want to do! <--- ff veranderd
beagle: gaat snel zijn neus achterna
nobody is perfect, I'm nobody!!
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Volgens de boekjes zijn alle rashonden kindervrienden, gezond, kennen perfect het onderscheid tussen vriend en vijand, rustig in huis maar actief buitenshuis als het moet ....

Ze stellen de zaken altijd rooskleurig voor.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”