Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet rontgenen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

annepanne

Wel of niet rontgenen?

Ongelezen bericht door annepanne »

Hoeveel mensen hebben hun hond laten rontgenen op HD en ED om zo met een wat geruster hart te gaan sporten? Zit in dilemma wat ik zelf wil doen. :denken:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

niet om te gaan sporten maar wel gedaan met Tash omdat ze moeilijk liep en wij al aan hd dachten.
Geen officiele foto maar gewoon een bij onze eigen dierenarts.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb ze beide laten röntgenen.
Nika heb ik laten röntgenen toen ze tijdens de behendigheid ineens weigerde te springen en steeds de kantine inrende...helaas bleek dat dus foute boel te zijn. Wat voelde ik me schuldig dat ik het niet eerder had gedaan...
Marouck heb ik vervolgens zodra ze oud genoeg was direct officieel laten röntgenen, gelukkig was haar uitslag prima in orde :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
annepanne

Is idd ook een beetje waar ik bang voor ben...Weet echter, dat ze bij een hond met ed/hd zonder klinische klachetn, geen behandeling instellen. Logisch, maar dan denk ik: misschien is t slapende honden wakker maken :mrgreen: Maar denk dat t toch wel rontgenen wordt, sport anders beslist niet met een lekker gevoel...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ik denk/vind dat als je echt serieus aan de slag wil in een sport met je hond dat je het tegenover je hond verplicht bent om hem te rontgenen, aangezien je alleen zo kan weten of de hond de belasting qua gewrichten aan kan......

dus ja, ik laat ze allemaal rontgenen, eerst voorrontgenen tussen de 6 en de 8 mnd (alleen HD) en dan rond de 14/15 mnd laat ik ze officieel afrontgenen (HD en ED)
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Als je echt fanatiek in de wedstrijdsport wil gaan met je hond vind ik ook dat je het in principe aan je hond verplicht bent.
Ga je puur lekker recreatief sporten, 1 a 2 keer in de week, dan is het niet echt nodig, mits je maar alert blijft op mogelijke stijfheid en blessures.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Wij hebben ze allebei laten röntgenen.
Jurek is officieel geröntgend. Puur voor ons zelf en als informatie naar de fokkers toe. Van Jelka wisten we dat ze HD had, want daarom moest ze herplaatst worden. We wilden zelf zien in welke mate ze HD heeft.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

anak heb ik laten rontgenen omdat ik eventueel wilde fokken. Gelukkig bleken haar heupen goed te zijn. Ik kon dus later ook gerust met haar gaan sporten (UV, behendigheid, flyball). Op de leeftijd van 5 jaar zijn haar ellebogen gescreend en ook goed bevonden.
Princeberners
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Princeberners »

Vorig jaar heb ik onze Kalina aangekocht voor de fok, met de 5 maanden begon ze te kreupelen achter en dat kwam vanuit een slechte heup.
Met de 12 maanden toch officieel laten röntgenen en daaruit bleek dat ze een HD- D heeft met een Norbergwaarde van 3, ze zit dus tegen de HD-E aan, helaas kan ik ze dus niet voor de fokkerij inzetten maar verder is het een eindeloze hond die écht alles kan, ze heeft erg sterke spieren ontwikkeld door veel te lopen en fietsen met haar en heeft dus ook géén last van de HD, gelukkig maar.
Kalina zou zo mee kunnen sporten, zonder problemen :ok:
Groetjes van Marion en de Bernerbende.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb Job laten röntgenen. Een k*tuitslag maar ik ben blij dat ik het weet. Als ik met mijn grotere hond zou gaan sporten zou ik het nu altijd laten doen. Job deed nog wel alles maar hij verrekte daarna wel van de pijn. Ik ben nu blij dat ik het weet want dan kan ik er rekening mee houden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb ze ook allebei laten röntgenen. Mees omdat ik van plan was met hem te gaan fokken en Sypke omdat ze last van haar achterhand had en ik bezig was met een cursus waar we ook behendigheid deden. Sypke bleek perfecte heupen te hebben, maar had een peesontsteking. De dierenarts schreef 6 weken lijnrust voor. Ik ben toen gestopt met de cursus. Inmiddels is ze weer helemaal beter. In maart gaan we opnieuw de cursus doen. Ik ben heel blij dat ik van allebei weet wat voor heupen ze hebben. ED heb ik niet op laten controleren omdat dat bij de Stabij eigenlijk geen probleem is.
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Ja, heb het ook gedaan zodat ik met een prettig gevoel met hem aan de slag kon gaan... Fokker stelde het ook op prijs en is meegeweest was een soort van nest reunie :ok:
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Diesel is gerontgened ivm met een onderzoek vanuit de goldenretrieverclub naar de verspreiding van ed in de nederlandse goldenpopulatie. (nooit meer wat van gehoord , zal ook wel weer ruzie over zijn :smile: )
Ik kon toen met korting heupfoto's laten maken, wat ik gedaan heb puur voor mijn gemoedsrust.
En ik ben gerustgesteld :wink:
Het grote voordeel vind ik dus dat ik niet meer bij elk misstapje denk aan hd, want hij heeft prachtige heupen en ellebogen.
Als je lekker wil gaan sporten met je hond zou ik het zeker doen.
annepanne

idd een groot voordeel dat je niet de hele tijd zit te loeren...Ben ik nogal erg in. Thanx voor al jullie adviezen, laat over n tijdje de uitslag wel weten! :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb ze ook laten rontgenen (officieel). Zeker omdat ik er mee sport wil ik weten of ik ze niet iets kapot laat lopen omdat ze toch wel door hun pijn heen zouden gaan omdat ze het zo graag doen.
Maar ook al zou ik niets met ze doen zou ik ze toch laten rontgenen (misschien niet officieel dan) maar wel om te weten of ze eventueel pijn daardoor zouden hebben bij bepaalde bewegingen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

malinois schreef:ik heb ze ook laten rontgenen (officieel). Zeker omdat ik er mee sport wil ik weten of ik ze niet iets kapot laat lopen omdat ze toch wel door hun pijn heen zouden gaan omdat ze het zo graag doen.
Maar ook al zou ik niets met ze doen zou ik ze toch laten rontgenen (misschien niet officieel dan) maar wel om te weten of ze eventueel pijn daardoor zouden hebben bij bepaalde bewegingen.
Helaas zegt rontgenen helemaal niks....heb 3 uitslagen van een dezelfde hond gezien.....C en later D en toen ineens A.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Angel-eyes schreef:
malinois schreef:ik heb ze ook laten rontgenen (officieel). Zeker omdat ik er mee sport wil ik weten of ik ze niet iets kapot laat lopen omdat ze toch wel door hun pijn heen zouden gaan omdat ze het zo graag doen.
Helaas zegt rontgenen helemaal niks....heb 3 uitslagen van een dezelfde hond gezien.....C en later D en toen ineens A.
daar heb ik echt nog nooit van gehoord... of het moet een vreselijk slechte dierenarts zijn...
dat de ene A zal geven en de ander B kan ik me nog iets bij voorstellen... maar van D naar A :19: Nog nooit van gehoord.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni kreeg ik gerontged en wel :ok:
Mijn volgende hond zal ik denk ik ook laten rontgen
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:
Angel-eyes schreef:
daar heb ik echt nog nooit van gehoord... of het moet een vreselijk slechte dierenarts zijn...
dat de ene A zal geven en de ander B kan ik me nog iets bij voorstellen... maar van D naar A :19: Nog nooit van gehoord.
Daar heb ik ook nog nooit van gehoord hoor! erg vreemd lijkt het me ook, zal wel geld op tafel gelegd zijn voor een goede uitslag!

Hier is Ghaya gerontgend....helaas zware HD.
Hera moet nog gerontgend worden en Chello hebben we nog niet laten doen op de een of andere manier maar daar wordt ook niet mee gesport o.i.d. zoals behendigheid ofzo.
eliza
Actief

Ongelezen bericht door eliza »

Ook Moos is gerontgend, zo dat we met een gerust hart aan het sporten kunnen :ok:
Met vriendelijke groet van een Hollandse Herderfan
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

ik heb onze zwarte russische terrier in eersel laten voorröntgenen.het is niet duur ik geloof iets van 38 euro, dus daarvoor hoef je het al niet te laten, en het is toch fijn om te weten of alles goed zit.was een Btje dus kan ik wel mee leven, nou klopt het meestal ook wel met de officiele uitslag, na mijn weten heeft hij er nog nooit echt naast gezeten.
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

irstas schreef:ik heb onze zwarte russische terrier in eersel laten voorröntgenen.het is niet duur ik geloof iets van 38 euro, dus daarvoor hoef je het al niet te laten, en het is toch fijn om te weten of alles goed zit.was een Btje dus kan ik wel mee leven, nou klopt het meestal ook wel met de officiele uitslag, na mijn weten heeft hij er nog nooit echt naast gezeten.
Helaas bij ons dus wel, maar eigenlijk ook weer niet :19: . Ik heb Cyntha laten rontgenen omdat ik fokplannen met haar had. Met Bayko zijn we destijds omdat ik verschillende sporten met hem wilde doen naar Eersel gegaan, zag er goed uit en officiele uitslag werd HD-A. Nu met Cyntha was het anders. Maarten had wel gezien dat een heupkom ietsje dieper had gekund maar ging er vanuit dat het B of A zou worden omdat het er voor de rest super uitzag. Officiele uitslag werd een C. Half jaar later weer laten rontgenen, ditmaal in Duitsland omdat we daar inmiddels wonen en nu weten we definitief dat we niet met Cyntha kunnen fokken, de uitslag was C1. Als het echt helemaal mis is dan kun je dat op de foto duidelijk zien, maar het verschil tussen vrij, overgangsvorm en milde HD kan soms zo ontzettend klein zijn dat je daar eigenlijk zonder officiele uitslag (dus met het meten van de graden etc.) geen zekerheid over hebt.
Zoals het er nu uitziet kan Cyntha wel gewoon lekker blijven sporten dus daar zijn we wel blij mee. Het is gelukkig maar een heel milde vorm waar ze geen last van heeft.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik laat alles hier rontgenen wat binnen komt.
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Ook hier word niet gesprongen voordat de foto's goedgekeurd zijn .
Ja dus preventief ..
Afbeelding
irstas

Tamara/Bayko schreef:
irstas schreef:ik heb onze zwarte russische terrier in eersel laten voorröntgenen.het is niet duur ik geloof iets van 38 euro, dus daarvoor hoef je het al niet te laten, en het is toch fijn om te weten of alles goed zit.was een Btje dus kan ik wel mee leven, nou klopt het meestal ook wel met de officiele uitslag, na mijn weten heeft hij er nog nooit echt naast gezeten.
Helaas bij ons dus wel, maar eigenlijk ook weer niet :19: . Ik heb Cyntha laten rontgenen omdat ik fokplannen met haar had. Met Bayko zijn we destijds omdat ik verschillende sporten met hem wilde doen naar Eersel gegaan, zag er goed uit en officiele uitslag werd HD-A. Nu met Cyntha was het anders. Maarten had wel gezien dat een heupkom ietsje dieper had gekund maar ging er vanuit dat het B of A zou worden omdat het er voor de rest super uitzag. Officiele uitslag werd een C. Half jaar later weer laten rontgenen, ditmaal in Duitsland omdat we daar inmiddels wonen en nu weten we definitief dat we niet met Cyntha kunnen fokken, de uitslag was C1. Als het echt helemaal mis is dan kun je dat op de foto duidelijk zien, maar het verschil tussen vrij, overgangsvorm en milde HD kan soms zo ontzettend klein zijn dat je daar eigenlijk zonder officiele uitslag (dus met het meten van de graden etc.) geen zekerheid over hebt.
Zoals het er nu uitziet kan Cyntha wel gewoon lekker blijven sporten dus daar zijn we wel blij mee. Het is gelukkig maar een heel milde vorm waar ze geen last van heeft.
die mogelijkheid zit er in ja, maar ik ga verder niet werken met mijn hond, en wil ook geen nestje anders had ik het zoiezo wel officieel willen hebben.nu heb ik wel samen met haar zusje foto's laten maken die heeft een c gekregen, en het verschil was toch wel duidelijk te zien.ik heb ook wel gehoort dat toen het nog in belgie kon je bv. in nederland een B krijgt en dat het dan in belgie opeens een A word.ja had ik zelf maar overal verstand van, dan was het allemaal niet zo onduidelijk.
annepanne

Of de hond onder narcose geweest is of niet, maakt ook een hoop uit. Onder narcose zijn de spieren wat losser en kan een A ineens toch een B lijken te zijn...Vlgs mij moeten de hele officiele met narcose
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

annepanne schreef:Of de hond onder narcose geweest is of niet, maakt ook een hoop uit. Onder narcose zijn de spieren wat losser en kan een A ineens toch een B lijken te zijn...Vlgs mij moeten de hele officiele met narcose
Nee hoor, officieel geröntgend zonder narcose hier :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier wordt ook alles gerongend , soms met roesje soms zonder , ligt aan de hond. Met of zonder maakt denk ik weinig uit , oops is met en zonder gedaan , alle 2 de keren hd a :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
irstas

narcose? nee dat wist ik niet dat dit word toegepast, als dat zo zou zijn liet ik mijn hond dus echt niet röntgenen.je hoeft ze toch alleen maar op hun rug te leggen.
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Narcose is niet noodzakelijk ligt ook aan de hond; ik heb 1 hond zonder kunnen laten röntgen en 1 hond met narcose want die wilde beslist niet op zijn rug.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”