Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zindelijkheid

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

zindelijkheid

Ongelezen bericht door Tarz »

Ik had een kleine discussie met een klasgenoot.
Het ging over zindelijk maken van een hond.
Volgens hem is de juiste manier: de hond door de poep halen en hem daarna met een riem buiten zetten.
Ik heb natuurlijk gezet dat dat onzin is en juist dierenmishandeling is omdat de hond dat niet begrijpt.
Maar hij is er heilig van overtuigd dat dit de manier is en jammer genoeg heeft hij dit ook zo uitgevoerd bij zijn hond(je... Chihuahua).
Wat zouden jullie zeggen om hem te overtuigen van zijn ongelijk?
Als je reageert... het liefste een beetje netjes zonder scheldwoorden en kotssmilies (een beetje genuanceerd dus), want ik overweeg hem dit te laten lezen en ik hou er niet zo van iemand op iets aan te vallen waar hij van overtuigd is dat het het beste voor zijn hond is...
Groetjes Rob
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Je kunt alleen maar hopen dat hij met (toekomstige) baby niet 'tzelfde gaat doen....
FoN
Actief

Ongelezen bericht door FoN »

Na het poepen buiten zetten is zowiezo niet erg handig, hij gaat dan niets doen omdat ie het al gedaan heeft. Hondje goed in de gaten houden en naar buiten nemen als ie moet (een goede baas leert dat heel snel herkennen) En natuurlijk altijd op 1 vaste plek, totdat er iets gedaan is, dan heeeel overdreven belonen! Niet gaan wandelen ofzo, want dat is veel te leuk om onderweg iets te gaan doen! Maar een hondje straffen omdat ie het binnen doet als ie nog niet goed wete dat ie eht buiten moet doen heeft juist averechts effect. Als je op je donder krijgt als je baasje ziet dat je het doet, ga je het natuurlijk ZEKER niet doen als je baasje er buiten naast staat... Nee, dan verstop je het liever achter de bank...
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Een kleine pup heeft ten eerste nog geen volledige controle over zijn blaas, dus een pup straffen voor iets waar hij niets aan kan doen is niet erg zinnig.

Daarnaast straf je hem dus op een manier waarvan de hond erg schrikt: je haalt iets heel naars uit met je handen.

Deze 2 zaken maakt dat: ten eerste de pup bang kan worden voor de handen van de baas en ten tweede bang wordt om te poepen of plassen in het bijzijn van de baas (hij wordt immers gestraft voor iets waar hij niets aan kan doen). De pup kan de link gaan leggen dat poepen of plassen fout is en dit dus stiekum gaan doen.

Uiteindelijk kan je dus juist een onzindelijke (en angstige) hond krijgen ipv een zindelijke hond.

:wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben ervan overtuigd dat de methode van je klasgenoot verkeerd is. Ik ben er sowieso tegen om pups te straffen. Een pup is net een baby, hij weet nog helemaal niet wat je van hem verwacht, hij kent de regels nog niet. De beste methode om een hond zindelijk te maken is mijns inziens: elk uur met de hond naar buiten, prijzen en belonen als hij buiten iets doet. Ongelukjes binnen negeer je. Je ruimt ze zwijgend op.
Een opvoeding op basis van belonen van goed gedrag en negeren van ongewenst gedrag werkt erg goed en is veel leuker dan straffen. Door het belonen gaat je pup je al snel erg leuk vinden en is hij ook bereid andere commando's snel te leren en uit te voeren. Ik wil niet dat een pup bang voor mij wordt of onzeker wordt omdat hij straf krijgt voor dingen die hij nog niet kan weten, dus straf ik niet, ook schreeuwen tegen een pup vind ik verkeerd.
Tarz
Zeer actief

Het gaat niet om een pup maar om een volwassen Chihuahua van twee jaar, die daarvoor bij een vrouw heeft geleeft waar ze hun behoeften op een krant moesten doen.
Groetjes Rob
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Tarz schreef:Het gaat niet om een pup maar om een volwassen Chihuahua van twee jaar, die daarvoor bij een vrouw heeft geleeft waar ze hun behoeften op een krant moesten doen.
Dat wist ik niet, maar dat maakt het verhaal niet anders. Deze hond weet niet beter. Het is heel erg dat je klasgenoot de hond straft voor het gedrag dat de hond bij de vorige baas heeft aangeleerd. Hij moet zijn hond gewoon opnieuw zindelijk maken. Dus elk uur mee naar buiten, prijzen en belonen als hij buiten iets doet en de ongelukjes in huis negeren. Een hond van twee die gewend is binnen zijn behoefte te doen kan er best een tijd over doen om dit af te leren, daar kan die hond echter niets aan doen. Die heeft het nu eenmaal zo geleerd. Veel geduld, opruimen en dweilen dus, dan komt het wel goed.
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Tarz schreef:Het gaat niet om een pup maar om een volwassen Chihuahua van twee jaar, die daarvoor bij een vrouw heeft geleeft waar ze hun behoeften op een krant moesten doen.
Dat stond niet in je oorspronkelijke vraag, dus de assumptie pup was automatisch :mrgreen:

Ik heb Gaucho gekregen uit de kennels, dus ook niet zindelijk in huis en hij was 2,5 jaar oud.

Voor mij was het zindelijk maken vooral een kwestie van heel regelmatig uitlaten en je hondje goed leren observeren. Vaak geven ze zelf wel een signaal dat ze hun behoefte moeten doen en daar kun je dan op inspringen door te zorgen dat je hem/haar zo snel mogelijk naar buiten kunt laten.
En als 't hondje wel de behoefte buiten doet, heel goed belonen!!!

Aangezien het hondje dus kennelijk "krant"zindelijk is, moet het ook heel goed mogelijk zijn om het zonder veel dwang of problemen binnen zindelijk te krijgen. Ze weet gewoon niet beter!

Gaucho was binnen 5 dagen helemaal zindelijk, zonder het soort dwangmiddelen die jij beschrijft. Dat is hopeloos ouderwetsen en zwaar achterhaalde hondenpsychologie, die de meesten van ons gelukkig ver achter zich gelaten hebben. Tegenwoordig wordt dit gelukkig gezien als een vorm van mishandeling.

Je kunt hem ook aanraden een goed boek te vinden over hondentraining, want als hij op dit vlak al zulke oude informatie gebruikt, hoe zit het dan met de rest van zijn kennis?
FoN
Actief

Ongelezen bericht door FoN »

Kan hij niet een tussenstap nemen, door de hond buiten op een krantje zijn behoefte te laten doen..?
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Door de stront halen leert een hond gewoon NIETS van! Als hij de hond straft, leert ze er nog minder van! Enige wat je dan krijgt is dat ze het stiekem gaan doen, en dat is helemaal niet wat je wil.
Kan hij het niet proberen te voorkomen door de hond vaak naar buiten te laten en dan goed te belonen? Daar leert een hond wel van namelijk...

En oke, je mag kinderen niet met pups vergelijken, maar in zulke situaties mag het van mij wel :mrgreen: Een kind sleur je toch ook niet met de neus door zijn poepluier? (kinderen kunnen trouwens nog beredeneren, honden niet) Waarom dat wel bij een hond doen?
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

jidde schreef:

En oke, je mag kinderen niet met pups vergelijken, maar in zulke situaties mag het van mij wel :mrgreen: Een kind sleur je toch ook niet met de neus door zijn poepluier? (kinderen kunnen trouwens nog beredeneren, honden niet) Waarom dat wel bij een hond doen?
inteligent kind hoor van 0 tot en met zeg maar 3 die dat kan beredeneren, :ok:
Afbeelding
jidde

twinkeltje schreef:
jidde schreef:

Er zijn ook kinderen van 7-8 die nog niet zindelijk zijn... En ik ga even van deze leeftijd uit
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

jidde schreef:
twinkeltje schreef:
jidde schreef:

Er zijn ook kinderen van 7-8 die nog niet zindelijk zijn... En ik ga even van deze leeftijd uit
ja mooi verhaal :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ah oké!

Maakt mijn verhaal niet anders, behalve dan dat een volwassen hond natuurlijk wel controle over de blaas heeft.
In dit geval kan de hond er echter nog steeds niets aan doen omdat hij niet anders heeft geleerd en een hond op zijn kop geven voor iets wat hij niet begrijpt, werkt stomweg niet.
Zoals ik al eerder zei zal de hond waarschijnlijk bang voor de baas worden en alleen maar leren niet in het bijzijn van de baas te plassen en te poepen (dus ook buiten niet, want hij krijgt immers op zijn kop als hij plast of poept).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Met als aanvulling de neus van een hond is zeer gevoelig. Hij ruikt vele malen beter dan de mens. Probeer jij maar eens coke in een pot pindakaas te ontdekken tussen giga veel koffers op een lopende band op Schiphol.
Juist zoiets haal je gewoon niet door de stront :neenee:
Ik sluit me bij de rest aan veel belonen, veel buiten dan leert hij het een stuk sneller. :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat deze jongen de hond leert is dat poep in combinatie met de baas ellende betekend. De hond kan de associatie gaan maken dat hij dus niet meer durft te poepen in bijzijn van de baas en buiten aan de lijn de boel dus ophoudt, om binnen stiekem een plekje te zoeken om zich te ontlasten en het vervolgens uit angst snel weer op te eten. :19:
Iedere hond is en wordt van nature zindelijk, behalve als wij mensen denken dat we zindelijkheid moeten leren aan een hond. Dan gaan we ineens straffen en toestanden maken en verstoren we een natuurlijk en normaal proces.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Tarz
Zeer actief

Ik ben het helemaal met jullie eens hoor! Alleen was het volgens hem helemaal niet zo en zelfs een klasgenote die de ballen verstand heeft van honden van honden vond het nodig mij op de vingers te tikken omdat het toch echt wel waar was :neenee:
Het vervelende is dat die hond uiteindelijk wel zindelijk is geworden, wat voor die jongen bevestigd dat zijn theorie de juiste is :roll:
Groetjes Rob
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Als ik jouw verhaal zo lees Rob, vraag ik mij af hoe de relatie van deze jongen met zijn hond is. Want als je zo met een hond omgaat verwacht ik dat die hond toch wel een bepaalde angst heeft voor hem. Want de hond werd door hem in feite gestraft voor gedrag waarvan ie geleerd had dat dat juist was. Zonde, misschien hem toch eens wijzen op bronnen waar hij wel de juiste info vandaan kan halen?
Afbeelding
Tarz
Zeer actief

Ik ben bang dat dat niet werkt en dat het helemaal verkeerd uitpakt. Mensen voelen zich toch snel aangevallen als het om zoiets, vooral omdat ik heel stellig heb gezegd dat het gewoon pure dierenmishandeling is.
Hoe erg ik het ook vind, ik vrees niet dat ik er iets aan kan doen.. in ieder geval niet zonder rel en dat vind ik het gewoon niet waard omdat er nu op zich geen probleem is (de hond is zindelijk).

Maar Branka ik geef je gelijk dat dit niet de manier van omgaan met een hond is. Dit zal wel niet het enige zijn wat gewoon helemaal verkeerd aangepakt wordt.

Wat ik er ook nog even aan toe wilde voegen: ookal zou het wel effectief zijn (je hond door zijn eigen stront halen), dat doe je toch gewoon niet? Ik vind het echt respectloos naar het dier toe.
Groetjes Rob
jidde

Maar als het zo effectief is, waarom raden "ze" tegenwoordig allemaal deze methode af? Het is allang achterhaalt dat het niet de juiste manier is, anders zou iedereen het wel doen
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog

Ongelezen bericht door britty »

Je kunt hem natuurlijk ook aanraden met het hondje naar een goede hondenschool te gaan. Als hij van een instructeur hoort dat door de poep halen absoluut not done is, dan neemt hij het misschien wel aan? Daarnaast is een cursus natuurlijk nooit weg :wink:
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
droopy
Actief

Ongelezen bericht door droopy »

het gedrag wat is toegepast is helaas beloond voor de baas. Dus vrees ik dat je nooit en te nimmer aan zijn verstand zal peuteren dat het zo niet werkt. Het is zeg maar het jackpot idee.
Nu je gelijk willen halen lijkt me zinloos het hondje is zindelijk geworden en het baasje denkt door zijn toedoen dus zijn handelswijze is bevestigd.

Ook al sta jij (en ik) niet achter de handelswijze zijn ongelijk zal hij niet toegeven...............
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Er leiden meer wegen naar Rome, alleen zou ik toch liever kiezen voor een manier die de relatie tussen je hond en jezelf verstevigt.

Helaas zijn de meeste honden zo trouw dat ze ondanks hoe ze behandeld worden blijven geloven in hun baasjes. Wat deze baasjes weer bevestigd in hun idee dat ze het allemaal goed doen. Ik snap alleen niet hoe je jezelf er goed bij kan voelen...
heylane
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door heylane »

Misschien kun je hem een hondenschool/cursus aanraden met de argumentatie dat de hond het vast erg leuk zal vinden en dat het zo gezellig is voor de baas. (dus niet dat hijdan veel zal leren want dat roept misschien weerstand op)
Ushi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ushi »

Sietske schreef:Je kunt alleen maar hopen dat hij met (toekomstige) baby niet 'tzelfde gaat doen....
Dat was dus ook het eerste wat er in mij opkwam.
Irma
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

heel heel veel geduld. Met Ivan, die we kregen toen hij ruim een half jaar was, die poepte waar het hem uitkwam . Wij hebben hem nooit gestraft, want hij wist niet beter (kennelhond). Met heel veel geduld, gewoon het normale protocol volgen en dan leren ze het wel. Het heeft bij Ivan ook maanden geduurd voordat het goed was.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”