Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teken ziektes en verschijnselen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Woody
Actief

teken ziektes en verschijnselen

Ongelezen bericht door Woody »

Voor iedereen die graag iets meer wil weten over teken en de ziektes die daarbij gepaard gaan.
Ik heb dit stukje rechtstreeks uit mijn boeken overgenomen.

WAAROM ZIJN TEKEN GEVAARLIJK?

Teken zuigen bloed bij zoogdieren, mensen en vogels en tekenbeten kunnen ontstekingen en/of abcessen veroorzaken. Tekenzijn daarnaast ook overbrengers van een aantal gevaarlijke ziekten. De laatste jaren is er een duidelijke toename van het aantal teken en door teken overgebrachte ziekten bij mens en dier. Bepaalde ziekten die vroeger alleen in warme landen voorkwamen, worden inmiddels ook in toenemende mate bij honden in Nederland aangetroffen.

WELKE TEKEN ZIJN GEVAARLIJK VOOR DE HOND

Wereldwijd zijn er meer dan 850 tekensoorten. In Europa kennen we de volgende soorten die gevaarlijk zijn voor de hond:
-Ixodes Ricinus (is de meest voorkomende teek in Nederland)
-Rhipicephalus Sanguineus
-Dermacentor Reticutalus

HOE ONTWIKKELEN TEKEN ZICH

De ontwikkeling van de teek omvat 4 stadia: ei, larve, nimf, en volwassen teek. Om zich van het larvenstadium verder te ontwikkelen tot nimf en van nimf tot volwassen teek, heeft de teek bloedmaaltijden van zijn gastheren nodig. Gastheren van de teek zijn zoogdieren, mensen en trekvogels. Rhipicephalus Sanguineus geeft de voorkeur aan honden. De totale ontwikkelingsperiode van een teek kan in enkele maanden zijn voltooid, maar kan ook jaren duren.

WELKE ZIEKTEN KUNNEN TEKEN OVERBRENGEN

-BORRELIOSE (ziekte van Lyme)

Borreliose wordt veroorzaakt door een bacterie die door de teek Ixodes
ricinus wordt overgebracht. 10% van de teken is besmet met deze
bacterie. De ziekte gaat gepaard met koorts, gebrek aan eetlust en
lusteloosheid. Er kunnen ontstekingen aan de gewrichten ontstaan,er
kunnen hartritmestoornissen ontstaan en spierverlammingen optreden.
In later stadia kunnen bovendien de organen beschadigd worden.

- BABESIOSE (piroplasmose)

Babesiose wordt veroorzaakt door parasieten, die door de teken
Dermacentor reticulatus en Rhipicephalus sanguineus worden
overgebracht. Ze tasten de rode bloedlichaampjes aan en vernietigen
deze. Daarom is bloedarmoede het meest voorkomende symptoom
van babesiose. Verdere symptomen zijn hoge koorts, rode of
groenachtige urine, geelzucht, zweren in de bek en/of
ademhalingsproblemen (ook hoesten). Diagnose kan alleen met
zekerheid gesteld worden door middel van een bloedonderzoek.

- EHRLICHIOSE (rickettsiose)

Ehrlichiose wordt veroorzaakt door parasieten die in bepaalde witte
bloedcellen leven. Ze worden overgedragen door de Rhipicephalus
sanguineus if Ixodes-teken. Dieren die acuut ziek worden, kunnen
lijden aan hoge koorts, sloomheid, gebrek aan eetlust, opgezette
lymfeklieren en bloedingen. Dieren die chronisch ziek zijn vermageren
en hebben een grotere neiging tot bloedingen.

KUNNEN DEZE ZIEKTEN BEHANDELD WORDEN

Ja, maar de behandeling van door teken overgedragen ziekten is vaak zeer kostbaar en kan langdurig en moeilijk zijn. Een snelle diagnose en start van behandeling is hierbij erg belangrijk.

WAT TE DOEN ALS DE HOND TEKEN HEEFT

Het is raadzaam om de hond na iedere wandeling te controleren op teken.
Wanneer u een teek gevonden heeft, draait u deze er met een speciale tekentang (of de teek tussen duim en wijsvinger) uit. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, hebben teken geen "schroefdraad", dus de draairichting is niet van belang. U mag absoluut niet trekken aan de teek, dan is de kans dat er iets in de huid achterblijft veel groter.
Na het verwijderen van de teek zou u de plaats waar de teek gezeten heeft kunnen ontsmetten met alcohol, en vergeet ook niet uw handen te wassen.

VOORKOMEN VAN TEKENBETEN

Teken kan je bij de hond voorkomen door een speciale tekenband voor hem aan te schaffen of hem met regelmaat behandelen met een pipetje in de nek. Blijf evengoed de hond controleren na elke wandeling.

Nou ik hoop dat ik zo even genoeg info heb neergetypt over teken.
Groetjes Sonja
Sonja
Marion.

Re: teken ziektes en verschijnselen

Ongelezen bericht door Marion. »

Woody schreef:Nou ik hoop dat ik zo even genoeg info heb neergetypt over teken.
Nee, niet genoeg :mrgreen:
Ik zou graag een soort 'dagen'-plaatjes willen. Hoe groot zijn de teken als ze een x-aantal dagen op de hond zitten. Nog geen 24 uur, die herken ik. Dan hebben ze nog niks opgezogen. Maar hoe lang zitten ze al op de hond als ze, zeg, 2 mm en nog rood zijn? Hoe lang zitten ze op de hond voordat ze 'rijp' zijn en eraf vallen?
Staat dat ook in je boekje, of is dat verschillend per teek (weet ik veel, de één kan harder zuigen dan de ander ofzo). Ik ben wel eens op zoek geweest, maar heb nooit duidelijke antwoorden kunnen vinden.
Dus Sonja, schone huiswerktaak voor jou op deze mooie dag :smile2:
Woody
Actief

Marion. schreef:
Woody schreef:Nou ik hoop dat ik zo even genoeg info heb neergetypt over teken.
Nee, niet genoeg :mrgreen:
Ik zou graag een soort 'dagen'-plaatjes willen. Hoe groot zijn de teken als ze een x-aantal dagen op de hond zitten. Nog geen 24 uur, die herken ik. Dan hebben ze nog niks opgezogen. Maar hoe lang zitten ze al op de hond als ze, zeg, 2 mm en nog rood zijn? Hoe lang zitten ze op de hond voordat ze 'rijp' zijn en eraf vallen?
Staat dat ook in je boekje, of is dat verschillend per teek (weet ik veel, de één kan harder zuigen dan de ander ofzo). Ik ben wel eens op zoek geweest, maar heb nooit duidelijke antwoorden kunnen vinden.
Dus Sonja, schone huiswerktaak voor jou op deze mooie dag :smile2:
Hahahhaa daar staat niks van in mn boekje...maarre je moet ze ook liefst meteen verwijderen, dan worden ze niet zo groot :mrgreen:
Sonja
Woody
Actief

Ik wil trouwens gerust eens kijken of ik daar iets over kan vinden Marion, maar dat doe ik niet vandaag. Als ik niks vind kan ik t waarschijnlijk op mn werk wel opzoeken, maar dan moet je 2 weekjes wachten :mrgreen:
Sonja
Marion.

Woody schreef:Hahahhaa daar staat niks van in mn boekje...maarre je moet ze ook liefst meteen verwijderen, dan worden ze niet zo groot :mrgreen:
Dat snap ik. En zodra ik ze opmerk, verwijder ik ze uiteraard :wink:
Alleen zou ik dus erg graag weten, zodra ik ze opmerk, hoe lang ze al op mijn hondjes zitten. Maar daar weten de boekjes ook geen antwoord op geloof ik :denken:
Marion.

Woody schreef:Ik wil trouwens gerust eens kijken of ik daar iets over kan vinden Marion, maar dat doe ik niet vandaag. Als ik niks vind kan ik t waarschijnlijk op mn werk wel opzoeken, maar dan moet je 2 weekjes wachten :mrgreen:
Oké, morgen mag ook nog :mrgreen:
Nee hoor, doe maar rustig aan. De ergste tekenperiode hebben we al gehad. Maar ik ben wel benieuwd :wink:
Woody
Actief

Marion. schreef:
Woody schreef:Ik wil trouwens gerust eens kijken of ik daar iets over kan vinden Marion, maar dat doe ik niet vandaag. Als ik niks vind kan ik t waarschijnlijk op mn werk wel opzoeken, maar dan moet je 2 weekjes wachten :mrgreen:
Oké, morgen mag ook nog :mrgreen:
Nee hoor, doe maar rustig aan. De ergste tekenperiode hebben we al gehad. Maar ik ben wel benieuwd :wink:
hahaha ik denk niet dat t makkelijk te vinden is hoor in boekjes....maar ik ga mn best doen. Als t goed is ben ik pas over 2 weken op mn werk, maar ik spreek de da vast eerder nog wel en dan vraag ik haar wel of zij het op wil zoeken :mrgreen:
Sonja
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Is daar niets over te vinden op internet?
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
de drentjes
Actief

Ongelezen bericht door de drentjes »

http://www.gardensafari.net/dutch/picpa ... icinus.htm
www.teekcare.nl/teken.htm

Hier een paar plaatjes. Misschien heb je er wat aan.

Wil
Marion.

de drentjes schreef:Hier een paar plaatjes. Misschien heb je er wat aan.
Ik heb een tijdje geleden ook al een lopen zoeken op internet. Maar ik kan dus nergens vinden hoe groot ze op welke dag zijn. Maar dat is misschien wel heel erg verschillend, dat dat daarom nergens staat :denken:
Woody
Actief

Dat is inderdaad verschillend per teek Marion, de een eet(lees zuigt) sneller dan de ander, wel is het zo dat een teek zich binnen 36 uur zou kunnen volzuigen. Maar dat kan ook langzamer zijn!
Als een teek zich al heeft volgezogen hoeft t niet zo te zijn dat hij al een ziekte heeft overgebracht, die overbrenging kan zelfs nog enkele uren na het volzuigen plaatsvinden. Opgepast dus.
Sonja
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”