Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ZIEKTE VAN LYME
Moderator: moderatorteam
-
Mayonne
- Vaste gebruiker
ZIEKTE VAN LYME
hallo mensen, wat zijn de verschijnselen van de ziekte van lyme? of is dat moeilijk te zeggen zijn er wel speciefice cerschijnselen? groetjes mayonne
- Shita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelaar
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Uit het Hondensport & Sporthonden blad van Topaaz:
Lyme Disease (Borreliosis)
Indien de hond gebeten wordt door een teek (Ixodes ricinius), die besmet is met de bacterie Borrelia burgdorferi, kan zich de ziekte van Lyme ontwikkelen.
De klachten kunnen weken tot maanden na het contact met de besmette teek optreden. De symptomen zijn plotseling optredende kreupelheid, hartspierproblemen en algemeen ziek zijn (sloom, niet eten, spierpijn, koorts). Indien de hond snel en voldoende lang (meer dan 3 weken) met bepaalde antibiotica wordt behandeld is de prognose goed.
Doei
Lyme Disease (Borreliosis)
Indien de hond gebeten wordt door een teek (Ixodes ricinius), die besmet is met de bacterie Borrelia burgdorferi, kan zich de ziekte van Lyme ontwikkelen.
De klachten kunnen weken tot maanden na het contact met de besmette teek optreden. De symptomen zijn plotseling optredende kreupelheid, hartspierproblemen en algemeen ziek zijn (sloom, niet eten, spierpijn, koorts). Indien de hond snel en voldoende lang (meer dan 3 weken) met bepaalde antibiotica wordt behandeld is de prognose goed.
Doei
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

+ LINK du Clos d'Alsan

+ LINK du Clos d'Alsan
-
Doeska
- Vaste gebruiker
Wij hebben met onze Doeska ,deze ziekte net achter de rug.
De volgende verschijnselen:s`morgens geen begroeting,weinig zin om iets te doen,geen eetlust,gauw moe,na een paar meter gaan zitten / liggen,en dan dit een poos volhouden desnoods midden op het kruispunt,nagenoeg niets eten.Mensen die het idee hadden dat het al een zeer oude hond was.In de begin periode ook nog zeer hoge koorts.Op het forum onder medisch kun je over Doeska nog wel het een en ander terug vinden en mocht je meer willen weten,dan kun je me mailen.Al met al praten we over een periode van bijna 3 maanden sukkelen.
Succes en groetjes, Doeska
:
De volgende verschijnselen:s`morgens geen begroeting,weinig zin om iets te doen,geen eetlust,gauw moe,na een paar meter gaan zitten / liggen,en dan dit een poos volhouden desnoods midden op het kruispunt,nagenoeg niets eten.Mensen die het idee hadden dat het al een zeer oude hond was.In de begin periode ook nog zeer hoge koorts.Op het forum onder medisch kun je over Doeska nog wel het een en ander terug vinden en mocht je meer willen weten,dan kun je me mailen.Al met al praten we over een periode van bijna 3 maanden sukkelen.
- Shita
- Zeer actief
- Contacteer:
Oftewel, de verschijnselen die ik hierboven net heb genoteerdDoeska schreef:Wij hebben met onze Doeska ,deze ziekte net achter de rug.
:
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

+ LINK du Clos d'Alsan

+ LINK du Clos d'Alsan
-
Doeska
- Vaste gebruiker
Ja, is weer bijna de oude.Vandaag op de weegschaal 39.5 kg.Moet nog wat uithoudingsvermogen opbouwen en half augustus nog een keer naar de DA.En de citaten van je kloppen wel , maar als je niet bekend bent met de ziekte kijk je al een paar weken naar een vreemde hond en na enige tijd kom je daar pas achter.
:
- Shita
- Zeer actief
- Contacteer:
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
De klachten die jullie omschrijven zijn al fase 2.
Je hebt ook nog fase 1 en dan kan je binnen enkele dagen tot weken een rode kring/vlek rond de tekenbeet zien. Het is dan zaak om zo snel mogelijk naar een d.a. met de hond te gaan (of een huisarts als het jezelf betreft). Die kan een antibioticakuur voorschrijven waarmee je erger voorkomt.
Kortom als je weet dat de hond ergens een tekenbeet heeft gehad die plek gedurende een periode van enkele dagen tot weken in de gaten houden.
Je hebt ook nog fase 1 en dan kan je binnen enkele dagen tot weken een rode kring/vlek rond de tekenbeet zien. Het is dan zaak om zo snel mogelijk naar een d.a. met de hond te gaan (of een huisarts als het jezelf betreft). Die kan een antibioticakuur voorschrijven waarmee je erger voorkomt.
Kortom als je weet dat de hond ergens een tekenbeet heeft gehad die plek gedurende een periode van enkele dagen tot weken in de gaten houden.
- sample
- Zeer actief
Wat eng dit.......
Bij Bono van de week 2 teken eruit gevist...
Dit soort berichten zorgen bij mij soms voor zo'n paniekscheut. Bono is al een week sloom. Dacht dat het te maken had met de wormkuur. Daar reageerde hij namelijk vrij vlot op.....toen was hij wat misselijk had ik het idee. Maar hij hoefde niet te spugen.
Nu kijk ik al een week naar hem en vraag me af of hij ineens gewoon rustig geworden is en dak het nu pas merk. Of dat er iets aan de hand is. Hij kijkt helder, heeft een natte neus, wil spelen en is niet warm. Maar hij eet slecht en is gewoon wat slomer dan anders. Hij slaapt echt zowat de hele dag en zodra ik de deur openzet, gaat hij gauw buiten op de koele tegels liggen. Hij drinkt wel heel goed, onder andere karnemelk
Nou heb ik het zelf ook al een paar dagen gewoon erg warm. Het weer is misschien niet zo lekker, maar ik vind het wél warm. Misschien heeft hij daar ook wel last van.....grrrr, dan voel ik me zo'n overbezorgde "moeder"
.
Bij Bono van de week 2 teken eruit gevist...
Dit soort berichten zorgen bij mij soms voor zo'n paniekscheut. Bono is al een week sloom. Dacht dat het te maken had met de wormkuur. Daar reageerde hij namelijk vrij vlot op.....toen was hij wat misselijk had ik het idee. Maar hij hoefde niet te spugen.
Nu kijk ik al een week naar hem en vraag me af of hij ineens gewoon rustig geworden is en dak het nu pas merk. Of dat er iets aan de hand is. Hij kijkt helder, heeft een natte neus, wil spelen en is niet warm. Maar hij eet slecht en is gewoon wat slomer dan anders. Hij slaapt echt zowat de hele dag en zodra ik de deur openzet, gaat hij gauw buiten op de koele tegels liggen. Hij drinkt wel heel goed, onder andere karnemelk
Nou heb ik het zelf ook al een paar dagen gewoon erg warm. Het weer is misschien niet zo lekker, maar ik vind het wél warm. Misschien heeft hij daar ook wel last van.....grrrr, dan voel ik me zo'n overbezorgde "moeder"
- sample
- Zeer actief
- Shita
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Bas Rouge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 3
Ik woon in Den Haag, een paar weken geleden waren er allerlei schrikbarende berichten over honden die na tekenbeten erg ziek werden en zelfs zijn overleden. Mijn honden kregen al frontline pipetten maar ik heb ze voor de zekerheid ook alledrie een scalibor band omgedaan. Ook 3 jaar geleden toen ik naar Montpellier in Frankrijk ging hebben ze die gedragen.
Ik moet zeggen dat ik het aantal teken drastisch omlaag heb zien gaan.
Groet, Sieneke
Ik moet zeggen dat ik het aantal teken drastisch omlaag heb zien gaan.
Groet, Sieneke
-
Bea.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Knoeppie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle
Ik heb in mijn 'korte' leven (= 20 jaar) misschien al wel 50 teken gehadBea. schreef:Ik heb 3 weken geleden zelf een teek gehad en hem ook zelf verwijderd
De Ziekte van Lyme komt in Nederland bijna niet voor, vooral in zuid Europesche landen moet je erg uitkijken met teken.
Zolang je een teek binnen 48 uur verwijderd is er niet veel aan de hand. Na 48 uur zijn de teken vol en pas dan (over het algemeen dus!) kunnen de 'zieke teken' gif in een lichaam brengen en is er dus kans op de Ziekte van Lyme.
Dat er alleen een rode kring/vlek/bultje bij zieke teken verschijnd is onzin, ook gewone teken veroorzaken dit over het algemeen.
Als je het zeker voor het onzeker wil moet je dus even langs de DA gaan, maar de kans dat je/je huisdier in Nederland iets oploopt is minimaal.
De Ziekte van Lyma kan trouwens de dood tot gevolg hebben dus zie je iets verdachts, waarschuw dan ten alle tijden even de DA.
Groetjes Michaëla en Knoeppie

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Een gewone rode kring of een rode kring zoals bij Lyme is wel degelijk verschillend. En ja, ik heb ook wel eens een tekenbeet gehad. Zelf weggehaald met een hoop gedoe.Knoeppie schreef:Ik heb in mijn 'korte' leven (= 20 jaar) misschien al wel 50 teken gehadBea. schreef:Ik heb 3 weken geleden zelf een teek gehad en hem ook zelf verwijderd
De Ziekte van Lyme komt in Nederland bijna niet voor, vooral in zuid Europesche landen moet je erg uitkijken met teken.
Zolang je een teek binnen 48 uur verwijderd is er niet veel aan de hand. Na 48 uur zijn de teken vol en pas dan (over het algemeen dus!) kunnen de 'zieke teken' gif in een lichaam brengen en is er dus kans op de Ziekte van Lyme.
Dat er alleen een rode kring/vlek/bultje bij zieke teken verschijnd is onzin, ook gewone teken veroorzaken dit over het algemeen.
Als je het zeker voor het onzeker wil moet je dus even langs de DA gaan, maar de kans dat je/je huisdier in Nederland iets oploopt is minimaal.
De Ziekte van Lyma kan trouwens de dood tot gevolg hebben dus zie je iets verdachts, waarschuw dan ten alle tijden even de DA.
In Nederland zijn trouwens regio's die bekend staan dat er met Lyme besmette teken zijn. Ik meen dat het bos in de Wieringermeer er bekend om staat.
1 van de honden van mijn ouders heeft dus wel naar alle waarschijnlijkheid een beet gehad van een besmette teek. Is of in Nederland of in Duitsland (omgeving Keulen) gebeurd.
Door omstandigheden moesten mijn ouders toen terug naar Nederland en ze ontdekten een vreemde rode plek/kring bij Jari. Ze zijn toen onmiddelijk met hem naar de d.a. gegaan en die zei ook dat het goed was dat ze met hem waren gekomen.
Maar idd als je werkelijk de ziekte van Lyme hebt dan is dat zeker ernstig. Daarom kan je beter te goed opletten dan onoplettend zijn.
-
qyan
dat de ziekte van lyme in nederland bijna niet voorkomt is een beetje heel erg achterhaald!!!!Knoeppie schreef:Ik heb in mijn 'korte' leven (= 20 jaar) misschien al wel 50 teken gehadBea. schreef:Ik heb 3 weken geleden zelf een teek gehad en hem ook zelf verwijderd
het is juist erg in opkomst!
qyan heeft lyme gehad, bijna in laten slapen op een leeftijd van 9 maanden.
7 dierenartsen nodig gehad om bloed te laten prikken op lyme, want we waren niet in het buitenland geweest dus het kon niet.
nu een jaar later zijn de klachten nog steeds niet geheel verdwenen.
-
qyan
voor meer info over lyme en de verschillende fasen van lyme kun je kijken op:
www.saag.nl
er wordt beweerd dat de klachten bij honden niet overeen komen met de klachten bij mensen, maar bij qyan kwamen ze wel degelijk overeen, helaas!
www.saag.nl
er wordt beweerd dat de klachten bij honden niet overeen komen met de klachten bij mensen, maar bij qyan kwamen ze wel degelijk overeen, helaas!
- Knoeppie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle
Het komt idd steeds vaker voor in Inederland en met name gebieden als bv. de Veluwe staan er om bekend dat er zo nu en dan 'lyme teken' gevonden zijn.qyan schreef:dat de ziekte van lyme in nederland bijna niet voorkomt is een beetje heel erg achterhaald!!!!Knoeppie schreef:Ik heb in mijn 'korte' leven (= 20 jaar) misschien al wel 50 teken gehadBea. schreef:Ik heb 3 weken geleden zelf een teek gehad en hem ook zelf verwijderd
7 dierenartsen nodig gehad om bloed te laten prikken op lyme, want we waren niet in het buitenland geweest dus het kon niet.
Toch komt het nog steeds, god zij dank, erg weinig voor.
Groetjes Michaëla en Knoeppie

-
Tamara/Bayko
Erg actueel onderwerp voor ons. Vanochtend was ik met Bayko aan het kroelen toen ik opeens een bult voelde in zijn lies. Toen ik keek zat er al een soort rode kring omheen, dus ik vermoedde een tekenbeet. Gelukkig was het net spreekuur dus snel naar de DA. Die bevestigde mijn vermoeden. Ondanks dat het niet om een besmette teek hoefde te gaan nam hij liever het zekere voor het onzekere. Hij heeft Bayko twee injecties gegeven en hij gaf ons tabletten mee. Hij heeft ook nog Bayko's temperatuur gemeten maar die was gelukkig normaal. Wel moet ik de komende tijd in de gaten houden of Bayko niet slomer wordt etc. In dat geval moeten we terugkomen.
-
qyan
en ik woon totaal niet in de buurt van de veluwe, regio haaglandenKnoeppie schreef:Het komt idd steeds vaker voor in Inederland en met name gebieden als bv. de Veluwe staan er om bekend dat er zo nu en dan 'lyme teken' gevonden zijn.qyan schreef:dat de ziekte van lyme in nederland bijna niet voorkomt is een beetje heel erg achterhaald!!!!Knoeppie schreef:Ik heb in mijn 'korte' leven (= 20 jaar) misschien al wel 50 teken gehadBea. schreef:Ik heb 3 weken geleden zelf een teek gehad en hem ook zelf verwijderd
Toch komt het nog steeds, god zij dank, erg weinig voor.
over dat weinig voorkomen, ik ken toch erg veel honden die het al gehad hebben, onder behandeling zijn geweest of nog steeds onder behandeling zijn.
en het worden er steeds meer.