Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
met fokken verdien je altijd
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
met fokken verdien je altijd
ik heb hier nog geen standvastige mening over en ben dus op zoek naar goede argumenten.
mijn stelling:
met fokken hou je eigenlijk altijd geld over.
ik denk namelijk dat je alleen de kosten die met het nest te maken hebben mag tellen.
dus bijvoorbeeld dekkosten, medische zorg van de teef, materiaal enz.
en niet het voer voor het hele jaar van de teef of de uren die je ermee bezig bent. ook geen showkosten ofzo omdat deze in wezen niks met het nest te maken heeft. teef A en reu B zullen precies hetzelfde nestje werpen met of zonder u'tjes en BOB'tjes
hoe denken jullie hierover?
mijn stelling:
ik denk namelijk dat je alleen de kosten die met het nest te maken hebben mag tellen.
en niet het voer voor het hele jaar van de teef of de uren die je ermee bezig bent. ook geen showkosten ofzo omdat deze in wezen niks met het nest te maken heeft. teef A en reu B zullen precies hetzelfde nestje werpen met of zonder u'tjes en BOB'tjes

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Re: met fokken verdien je altijd
Zo'n fokker ben ik nog niet tegengekomen, die er geld aan over houdt, tenzij het er een is die het beroepsmatig doet en ik weet niet hoeveel honden wel heeft zitten.massam schreef:ik heb hier nog geen standvastige mening over en ben dus op zoek naar goede argumenten.
mijn stelling:
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- M@scha
- Zeer actief
daarom wil ik het graag weten. een aantal fokkers die ik ken en waar ik het hierover mee heb gehad zeggen dus allemaal dat dat larie is en dat als er niet al te gekke dingen gebeuren je altijd geld overhoudt.
daarom deze vraag.
en ik weet dat deze fokkers bijna allemaal testen en alles doen wat er nog meer nodig is
daarom deze vraag.
en ik weet dat deze fokkers bijna allemaal testen en alles doen wat er nog meer nodig is

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik weet het niet
Als ik naar het nest kijk waar Kaya uitkomt..... 11 pups x € 650,00 = € 7.150,00.
Een normale geboorte, geen extra medische kosten (behalve de standaard gezondheidscheck, inenting, ontwormen, chippen).
Ja, dan denk ik dat je er wel wat aan overhoudt.
Maar daar tegenover staan ook nesten die wellicht met een keizersnede geboren moeten worden of kleinere nestjes van 4 of 5 pups.
Of..... of..... of.....
Rijk zal je er iig niet van worden

Als ik naar het nest kijk waar Kaya uitkomt..... 11 pups x € 650,00 = € 7.150,00.
Een normale geboorte, geen extra medische kosten (behalve de standaard gezondheidscheck, inenting, ontwormen, chippen).
Ja, dan denk ik dat je er wel wat aan overhoudt.
Maar daar tegenover staan ook nesten die wellicht met een keizersnede geboren moeten worden of kleinere nestjes van 4 of 5 pups.
Of..... of..... of.....
Rijk zal je er iig niet van worden

- M@scha
- Zeer actief
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Wellicht is het ook net hoe je de berekening maakt......massam schreef:rijk niet... dat geloof ik wel..
maar een keizersnee kost bij mijn DA 225 euro... daar ga je niet failliet van... dat kun je echt betalen van alles wat je krijgt...
Als je al het onderhoud (zowel medisch als qua voeding) meetelt van al je honden, dan zal je misschien net aan rondkomen van dat geld.
Als je puur het nest op zich neemt, dan zal je er 9 van de 10 keer denk ik wel geld aan overhouden.
- Mol
- Zeer actief
Re: met fokken verdien je altijd
en waarom heeft dit er dan niet mee temaken het hoort er weldegelijk bijmassam schreef: en niet het voer voor het hele jaar van de teef of de uren die je ermee bezig bent. ook geen showkosten ofzo omdat deze in wezen niks met het nest te maken heeft. teef A en reu B zullen precies hetzelfde nestje werpen met of zonder u'tjes en BOB'tjes
hond moet toch eten en hoe je het draait of keert je moet dat toch betalen , en showen hoort er ook bij je wil toch een goeie indruk maken op de potensiele puppy koper en naam maken in de fokkers wereld plus dat sommige RV's het verplicht stellen een show of 2 te hebben gelopen met een bepaalde gradatie voor dat de hond voor de fok in gezet mag worden
en waarom mag je de uren niet reken die je met je honden bezig bent om ze show klaar te maken en de uren die je bezig bent om je puppen tot hun verlaat van hun geboorte plaats groot te brengen
en teef a en reu b die geen Utjes hebben en de geen die het wel heen
kunne wel degelijk een verschil maken in de uit komst van de kwalitijd van de puppen omdat deze honden INPRESIPE beter zijn dan de honden die zomaar een nestje fokken.
dus wat ik bedoel is ik weet van mijn honden waarom ze een u hebben gehaald en waarom ze een bob hebben,en ik weet ook waarom er bij een ander fokker nooit geen hond op show vershijnt ,en wel omdat de kwaltijd gewoon weg minder is en dus de kwalitijd van de puppen ook minder zijn.
het is geen gerantie zeker niet maar het is wel een indicatie.
mol

- M@scha
- Zeer actief
ik zeg op mijn beurt dat je showt omdat je dat zelf wil.
jouw pups zijn niet van mindere kwaliteit omdat jij niet in die auto stapt snappie?
als de RV je verplicht bijvoorbeeld 2x U te halen kun je idd de shows rekenen totdat je deze eis gehaald hebt maar daarna niet meer.
zolang je fokt voor de "hobby" (dat betekent niet dat je niet serieus ermee bezig bent) vind ik het niet kunnen dat je je uren gaat rekenen.
wat verdien je dan per uur?
zou je dat wel doen verdien je dus in ieder geval uurloon......
jouw pups zijn niet van mindere kwaliteit omdat jij niet in die auto stapt snappie?
als de RV je verplicht bijvoorbeeld 2x U te halen kun je idd de shows rekenen totdat je deze eis gehaald hebt maar daarna niet meer.
zolang je fokt voor de "hobby" (dat betekent niet dat je niet serieus ermee bezig bent) vind ik het niet kunnen dat je je uren gaat rekenen.

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Als je 12 puppen krijgt en alles gaat normaal , hou je er wel aan over. Maar zoals wij nu met 6 puppen, 2 keer Parijs heen en weer + dekgeld , keizersnede , zieke teef , dus geen melk maar puppie melk , dan hou je er niets aan over.massam schreef:rijk niet... dat geloof ik wel..
maar een keizersnee kost bij mijn DA 225 euro... daar ga je niet failliet van... dat kun je echt betalen van alles wat je krijgt...

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- M@scha
- Zeer actief
maar dan zijn er zoveel rotte omstandigheden dat dat ook logisch is.jip007 schreef:Als je 12 puppen krijgt en alles gaat normaal , hou je er wel aan over. Maar zoals wij nu met 6 puppen, 2 keer Parijs heen en weer + dekgeld , keizersnede , zieke teef , dus geen melk maar puppie melk , dan hou je er niets aan over.massam schreef:rijk niet... dat geloof ik wel..
mijn stelling bevat alleen de redelijk "normale" nestjes (qua problemen dan...)

- Mol
- Zeer actief
ja maar als ik dat zou rekenen zou een pup onbetaal baar worden klaar.massam schreef:ik zeg op mijn beurt dat je showt omdat je dat zelf wil.
en tuurlijk show ik om dat ik het zelf wil.
maar het hoort er wel bij,om naam te maken in je ras en te laten zien dat je kwalitatief goei honden voort zet.
dat is krom als de RV verplicht is het wel goed en anders niet,dus als je als fokker zelf die eis stelt is dit niet terug te rekenen maar als de RV het doet wel
wat iemand zou ver dienen per uur nou wat is een gemiddeld uur loon voor een zelfstandig ondernemer om en na bij 30€ per uur ,dus onbetaal baar als je alle uren zou rekenen.
ik verdien veel meer maar krijg het er nooit uit als ik honden fok.
mol

- Mol
- Zeer actief
maar daar kan je niet van uitgaan, wat jij nu vraagt is een kans berekening.massam schreef:maar dan zijn er zoveel rotte omstandigheden dat dat ook logisch is.jip007 schreef:Als je 12 puppen krijgt en alles gaat normaal , hou je er wel aan over. Maar zoals wij nu met 6 puppen, 2 keer Parijs heen en weer + dekgeld , keizersnede , zieke teef , dus geen melk maar puppie melk , dan hou je er niets aan over.massam schreef:rijk niet... dat geloof ik wel..
mol

- M@scha
- Zeer actief
Mol schreef:
mol
whahaha, dat hebben we allemaal toch?
dat met de RV is niet raar als je probeert te denken als ik.
zaken die je mag rekenen zijn alle zaken die ervoor zorgen dat je kunt fokken.
niet meer, niet minder.
dus als de RV zegt: jij mag met dat ras pas fokken als je die en die uitslagen op show hebt, dan heb je dat dus nodig om te fokken en mag je dat tellen, snappie?
dat jij je collega's wil laten zien dat jij superhonden hebt is om je eigen ego te strelen. als jij goede honden hebt komt dat ook uit als je geen shows loopt! dan gaat dat toch wel rond, het is maar een klein wereldje.

- M@scha
- Zeer actief
Mol schreef:massam schreef:maar dan zijn er zoveel rotte omstandigheden dat dat ook logisch is.jip007 schreef:Als je 12 puppen krijgt en alles gaat normaal , hou je er wel aan over. Maar zoals wij nu met 6 puppen, 2 keer Parijs heen en weer + dekgeld , keizersnede , zieke teef , dus geen melk maar puppie melk , dan hou je er niets aan over.massam schreef:rijk niet... dat geloof ik wel..
maar daar kan je niet van uitgaan, wat jij nu vraagt is een kans berekening.
mol
je hoeft niet van te voren te weten of het goed gaat of niet.
aangezien de meeste nesten "goed" ter wereld komen zul je per saldo geld overhouden.
tuurlijk kan er dan zo'n nest tussen zitten als waar jipp nu de pech mee heeft, maar dat gaat niet altijd zo.

- Mol
- Zeer actief
gelul, want je hoef niet lid te zijn van een RV om te fokkenmassam schreef:Mol schreef:
mol
whahaha, dat hebben we allemaal toch?
dat met de RV is niet raar als je probeert te denken als ik.
zaken die je mag rekenen zijn alle zaken die ervoor zorgen dat je kunt fokken.
niet meer, niet minder.
dus als de RV zegt: jij mag met dat ras pas fokken als je die en die uitslagen op show hebt, dan heb je dat dus nodig om te fokken en mag je dat tellen, snappie?
dat jij je collega's wil laten zien dat jij superhonden hebt is om je eigen ego te strelen. als jij goede honden hebt komt dat ook uit als je geen shows loopt! dan gaat dat toch wel rond, het is maar een klein wereldje.
mol

De gewone fokker telt ook niet de uren (voor zover ik weet) maar de kosten en dan moet je niet uitgaan van 1 nest maar gewoon het gemiddelde over 1 jaar. En je kunt net zo goed een nest van 3 pups hebben of 1 van 5 of 8. Dan kunnen er teven bij zijn die je wel laat dekken maar niet opnemen of miskraam krijgen etc etc. Maar daar zijn dan wel kosten voor gemaakt.massam schreef:ik zeg op mijn beurt dat je showt omdat je dat zelf wil.
En behalve de keizersnede heb je al de andere testen vooraf, kijken wanneer de teef 'rijp' is om gedekt te worden, de echo's om te zien of de teef echt heeft opgepakt, hoeveel pups je kunt verwachten want dat is wel handig bij de bevalling zodat je weet of alle pups eruit zijn, etc etc etc etc. Er komt dus heel wat meer bij kijken.
- Mol
- Zeer actief
er zijn rassen waar dit meer uitzondering is dan gebruikelijk.massam schreef:Mol schreef:massam schreef:maar dan zijn er zoveel rotte omstandigheden dat dat ook logisch is.jip007 schreef: Als je 12 puppen krijgt en alles gaat normaal , hou je er wel aan over. Maar zoals wij nu met 6 puppen, 2 keer Parijs heen en weer + dekgeld , keizersnede , zieke teef , dus geen melk maar puppie melk , dan hou je er niets aan over.
mol
aangezien de meeste nesten "goed" ter wereld komen zul je per saldo geld overhouden.
tuurlijk kan er dan zo'n nest tussen zitten als waar jipp nu de pech mee heeft, maar dat gaat niet altijd zo.
en nomaals het is levende have waar je mee werkt dus moet je deze dingen in calculeren.
mol

- M@scha
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
Misschien dat je eens een onderzoek moet doen onder de fokkers en kijken wat je dan allemaal te horen krijgt. Het gaat maar wat fout niet goed, bijna niet goed of helemaal niet goed.massam schreef:Mol schreef:massam schreef:maar dan zijn er zoveel rotte omstandigheden dat dat ook logisch is.jip007 schreef: Als je 12 puppen krijgt en alles gaat normaal , hou je er wel aan over. Maar zoals wij nu met 6 puppen, 2 keer Parijs heen en weer + dekgeld , keizersnede , zieke teef , dus geen melk maar puppie melk , dan hou je er niets aan over.
mol
Het is niet allemaal rozengeur en manenschijn.
- M@scha
- Zeer actief
natuurlijk, anders krijg je pups die onder de RAD vallen en dus verboden zijn in NL. dus dat heb je wel degelijk nodig.Mol schreef:nee maar bij de AMstaf moet je wel weer de mag test afleggen mag je die dan wel of niet reken want de fokker wil er toch mee fokken?massam schreef:ok, dat wist ik niet, dan gaat die vlieger al niet op..
hoef je showen helemaal niet te tellen dus
mol

- Mol
- Zeer actief
maar dan koop ik toch een hond gefokt in belgie want daar hoeft dat nietmassam schreef:natuurlijk, anders krijg je pups die onder de RAD vallen en dus verboden zijn in NL. dus dat heb je wel degelijk nodig.Mol schreef:nee maar bij de AMstaf moet je wel weer de mag test afleggen mag je die dan wel of niet reken want de fokker wil er toch mee fokken?massam schreef:ok, dat wist ik niet, dan gaat die vlieger al niet op..
hoef je showen helemaal niet te tellen dus
mol
mol

- M@scha
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
Mol schreef:niks is verplicht namelijk HD ED enz enz deze onder zoeken zijn nog steeds niet verplicht om te fokken en een stamboom aan te vragen dus volgens jou redenereing hoef je al deze dingen niet in rekening te brengen om te fokken .
mol
ik ben niet duidelijk denk ik.
ik heb idd gezegd alles wat MOET om te kunnen fokken, maar daar hoort naar mijn idee de testen dus wél bij!
ik weet zelf niet precies wat er allemaal bij komt kijken, daarom deze stelling ook.
ik vind dingen als testen, medische zorg voor de teef (hoeft ook niet zo uitgebreid als je dat niet wil) er allemaal bij horen.
tuurlijk kun je daarop bezuinigen, maar dat is niet nodig en je kunt zo niet weten of je gezonde pups zal krijgen (na testen ook niet 100%, maar je hebt wel meer kans op gezonde pups)
naar mijn idee is testen dus wel noodzakelijk.

- Mol
- Zeer actief
na mijn idee hoort showen daar ook bij, ik ben ook zeker van mening dat showen verplicht gesteld zou moeten worden zodat niet elke koekebakker een nestje kan fokken.massam schreef:Mol schreef:niks is verplicht namelijk HD ED enz enz deze onder zoeken zijn nog steeds niet verplicht om te fokken en een stamboom aan te vragen dus volgens jou redenereing hoef je al deze dingen niet in rekening te brengen om te fokken .
mol
ik ben niet duidelijk denk ik.
ik heb idd gezegd alles wat MOET om te kunnen fokken, maar daar hoort naar mijn idee de testen dus wél bij!
ik weet zelf niet precies wat er allemaal bij komt kijken, daarom deze stelling ook.
ik vind dingen als testen, medische zorg voor de teef (hoeft ook niet zo uitgebreid als je dat niet wil) er allemaal bij horen.
tuurlijk kun je daarop bezuinigen, maar dat is niet nodig en je kunt zo niet weten of je gezonde pups zal krijgen (na testen ook niet 100%, maar je hebt wel meer kans op gezonde pups)
naar mijn idee is testen dus wel noodzakelijk.
mol

- M@scha
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
uiterlijk is 1 van de belanrijkste punten van een ras hond dus ja zeker is dat belangrijk.massam schreef:wat zou showen dan bijdragen aan de kwaliteit?
bedoel je dat in combi met een verplichting van bepaalde testen? want met alleen showen maak je geen kwaliteit. dan heb je alleen uiterlijk.
anders zou showen nooit onstaan zijn het is namelijk vergelijk van fokmatriaal en kijken of er geschikt fokmatriaal aan wezig is voor je eigen fok zo dat je hat ras kan verbeteren.
mol