Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dilemma..

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

dilemma..

Ongelezen bericht door Moniek B. »

De uitslag van onze ouwe sok rakker is binnen. helemaal zeker is het niet, maar ze denken dat ie de ziekte van Cushing heeft. :cry2:

De DA heeft uitgelegd dat het in principe te behandelen is. maar: dan moet ons ouwetje van 14 jaar waarschijnlijk eerst een hersenscan in Utrecht. Verder had de DA het over chemotherapie en medicijnen en andere onderzoeken. Maar tja: het manneke is 14 en we zijn blij met elke fijne dag die hij nog heeft. Wat doen we? De hele molen in (eigenlijk gaat dat tegen mijn gevoel in, het beessie dat allemaal nog aandoen op zijn oude dag) of het hierbij laten. En ook dat gaat eigenlijk tegen mijn gevoel in want ik vind aan de andere kant dat ik alles moet doen om mijn ouwe sok te redden.. Maar ja. Hoe egoistisch ben ik dan?
Pijn heeft ie er in elk geval niet van. Dat heeft de DA me verzekerd...
Moeilijk! :cry:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Heeft de dierenarts een idee hoe zwaar de behandeling zal vallen en hoe het na afloop van de behandeling zal zijn?
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik ken je hond niet...hoe moeilijk ook, ik denk dat je deze beslissing toch echt moet maken met je eigen verstand en je eigen gevoel. De kans is groot dat een hond op die leeftijd gewoon binnen korte tijd andere klachten krijgt waar hij alsnog aan overlijden gaat.
Het is niet reeel te verwachten dat hij 20 wordt.
Maar tja..als hij verder nog prima in orde is en de behandeling is een niet al te grote belasting.. :?
Ik weet het niet..ben geneigt te zeggen dat ik het niet zou doen...maar goed, nogmaals..ik ken je oude sokje niet..
Ieder geval veel sterkte met het nemen van je beslissing!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Ze zei dat het redelijk belastend is, de chemotherapie. Ik dacht zelf dat het zou gaan zoals bij mensen en daarom had ik dat al afgeschreven: geen gesleep en getrek met mijn Rakky... Maar nu lees ik op het net dat het gaat om pillen.. en daarom twijfel ik nu..

Hoe het dan na de behandeling zou zijn, heb ik nog niet gevraagd. Een beetje overdondert.. maar we konden morgen ook rustig terugbellen en dat gaan we dan doen. maar zoals ik op internet lees kan het daarna weer beter gaan.

Ik moet wel zeggen: we hebben totaal niet het idee dat Rakker zich slecht voelt of ziek is. Dus dat maakt het moeilijker om te beslissen. Want je gaat sleutelen aan een hond die zich blijkbaar redelijk voelt, anders hadden we wel iets aan hem gemerkt...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
bram en thijs
Zeer actief

Schrijf de vragen die je wilt stellen even op, dan weet je zeker dat je tijdens het gespreks niets vergeet! En de uitkomst van dat gesprek afwachten en dan weer verder gaan denken, heel veel sterkte en succes :ok: :ok: :ok:
AfbeeldingAfbeelding
laro
Actief

Ongelezen bericht door laro »

het ligt er natuurlijk aan waardoor de cushing veroorzaakt wordt, en dat is natuurlijk op oudere leeftijd vaak een andere reden dan op jongere. ik ken meerder honden met de ziekte en die doen het prima op puur medicijnen!! die zijn alleen jonger en dan is de achterliggende reden isschien anders!
succes
bram en thijs
Zeer actief

Heeft de dierenarts twijfels weg kunnen nemen Monique?
Laatst gewijzigd door bram en thijs op 09 jun 2004 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
FoN
Actief

Ongelezen bericht door FoN »

Chemotherapie en erm... Onprettig voelen gaan hand in hand iig...
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Twijfels zijn nog niet weggenomen (en 't is monique, maar da'sniet erg ;) ).. Mijn ouders en mijn zus en ik hebben het er gisteravond uitgebreid over gehad. Mijn ouders vinden dat we er, wat er ook gebeurt, verder niets meer aan moeten doen omdat ze het Rakker niet aan willen doen.
Mijn zus en ik willen eerst wat meer weten voordat we beslissen dat we het niet gaan behandelen. Heb vandaag de DA gebeld voor antwoord op mijn vragen, maar ze was aan het opereren. Ze belt me in de loop van de dag. En op basis van de antwoorden nemen we een beslissing.

@Laro: hoe bedoel je, wat de achterliggende oorzaak is? Is daar een verschil in dan tussen oudere en jongere dieren? Of ligt het eraan of het een tumor in de hypofyse is of bij de bijnierschors?

@Fon: we realiseren ons dat ie zich in elk geval niet echt fijn voelt tijdens de chemo. Maar; hoe lang is dat en wat zijn zijn perspectieven na de behandeling. Voelt ie zich dan een stuk beter dan nu? Gaat ie dan minder hijgen, kan ie beter staan? Als de behandeling vier dagen is en daarna voelt ie zich een half jaar beter dan dat ie zonder behandeling had gedaan. Tja...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
bram en thijs
Zeer actief

Sorry, misser van mijn kant, heb je naam verbeterd. Veel succes voor het gesprek.
AfbeeldingAfbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik denk dat ik de leeftijd van de hond zou meetellen bij mijn keuze. Maar 14 vind ik al een hele leeftijd en mits er geen gekke dingen gebeuren kan dat ook 15 gaan worden maar veel ouder????????????
Heeft je hond er last van nu je weet dat het Cushing is?
Mijn pony heeft nog 8 jaar (na vaststelling) onbehandeld doorgeleefd om op 34 jarige leeftijd uiteindelijk zelf in te slapen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Ik denk dat ik de leeftijd van de hond zou meetellen bij mijn keuze. Maar 14 vind ik al een hele leeftijd en mits er geen gekke dingen gebeuren kan dat ook 15 gaan worden maar veel ouder????????????
En da's dus zo lastig he? Want hoe oud wordt ie als je hem behandelt... Hij is nog heel kwiek. Wel wat last van atrose voor. Daar loopt ie soms mank mee maar da's dan ook nog zonder pijnstiller. Af en toe metacam zou dat nog op kunnen lossen natuurlijk. Achter heeft ie een hele grote vetbult aan zijn achterpoot. Maar ook daarmee heeft ie wel wat loopproblemen, maar soms sjeest ie ook nog als een gek door de bocht. Dus pijn heeft hij er niet aan. Daar komt bij dat verslapping van de spieren een symptoom van Cushing is. Dus wat gebeurt er met het lopen als de Cushing behandeld wordt??? Wordt het lopen dan beter?? Weet ik dus niet.. weer een vraag voor de DA
chrico schreef:Heeft je hond er last van nu je weet dat het Cushing is?
Dat kan ik dus ook niet goed peilen.. Hij hijgt veel (een van de symptomen) maar ja: hij is 14 en eigenlijk veel te dik dus zou ook daardoor gewoon kunnen zijn. Maar kan ook wel door Cushing komen natuurlijk. En dus die verslapping van de spieren.. En waarom we naar de DA zijn gegaan: hij heeft dus 5 keer of zo zijn plas laten lopen. (voor de duidelijkheid: bij mijn ouders in huis. Daar woont ie al een jaar of drie omdat het met Charly niet meer ging. Dus eigenlijk is het nu de hond van mijn ouders)Grote plassen en twee keer in huis. Na Pinksteren is het niet meer gebeurd.
chrico schreef:Mijn pony heeft nog 8 jaar (na vaststelling) onbehandeld doorgeleefd om op 34 jarige leeftijd uiteindelijk zelf in te slapen.
Nou, ik lees meer van dat soort verhalen: van dieren die na behandeling (en bij jou dus blijkbaar zonder) van Cushing nog prima blijven doorleven. De vraag is dus ook niet: spuitje of niet. Want hij heeft geen pijn.. Maar de vraag is dus: behandelen of niet. En het blijft nog lastig.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
laro
Actief

Ongelezen bericht door laro »

Nou ik vroeg dat omdat cushing heel vaak puur behanded wordt met medicijnen. daar wordt meestal voor gekozen. En dat is geen chemo ofzo. en dus minder erg. Daarom denk ik dat er bij jouw hond misschien toch een andere oorzaak achter zit??
Bij een hond vallen de bijwerkingen van chemo en bestralingen e.d. erg mee, meestal merk je amper wat hoor. Ze worden niet kaal en worden meestal ook niet ziek, hooguit wat hangerig.
Noa
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Noa »

Het ligt er inderdaad aan wat de oorzaak van de ziekte is een bijnierschors tumor of een hypofyse tumor. Ik zou eerst maar eens de diagnose met zekerheid laten stellen voordat je een beslissing neemt. Dat onderzoek is in ieder geval niet belastend voor de hond. Je moet dan 3 keer urine opvangen, voor de derde moet je wat pilletjes geven. Dan wordt die urine opegestuurd en dat weet je of het Cushing is en waar de tumor zit.
Er is een nieuw medicijn tegen Cushing wat momenteel al toegepast wordt in Utrecht, ik weet niet precies wanneer dat geven kan worden, maar ik geloof dat er wel goed resultaten mee zijn geboekt.
Maar het is inderdaad moeilijk of je daar met zo'n oude hond allemaal nog aan moet beginnen.
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

We hebben inmiddels een besluit genomen: we gaan niet behandelen...

Een aantal dingen is belangrijk geweest in de keuze:
- het is, als ze kijken naar de waarden in het bloed, als het inderdaad Cushing is in een beginfase. Ook gezien de klachten hebben ze het idee dat we er vroeg bij zijn. In de regel is het volgens de DA een ziekte die zich langzaam ontwikkelt, dus niet binnen nu en vier maanden een sterke verslechtering. Ga eerder van een jaar uit, zei ze. En of Rakker 15 zou worden zonder Cushing is de vraag.
- want: hij heeft al twee jaar een hele grote vet-tumor in zijn linkerachterpoot. Niet tumor als in kwaardaardig, maar wel een heeeeeeel groot gezwel van alleen vet. Dat zit helemaal verweven in zenuwen en spieren in die achterpoot. Twee jaar geleden was het al zo groot dat het alleen in Utrecht geopereerd kon worden. Hij was toen dus al 12 en er zaten grote risico's aan die operatie en we hebben toen dus besloten het niet te doen. Dus die bult groeit. En is nu zo gegroeid dat de DA zich eignelijk meer zorgen maakt over de bult dan de Cushing. Heel plat gezegd: ze denkt dat Rakker eerder aan zijn eind komt omdat hij niet meer kan lopen door de bult, dan dat hij aan zijn einde komt vanwege Cushing...
- de behandeling met tabletten duurt vier weken en is in de praktijk vaak niet erg belastend. Bovendien heeft hij volgens de DA weinig klachten van de Cushing. Maar met bovenstaande in het achterhoofd: waarom zou je ergens aan beginnen als je het toch niet af kunt maken én de hond nu weinig klachten heeft.
- Over een maand/twee maanden laten we nog wel een keer prikken op schildklier. Het schijnt dat een en ander op elkaar kan lijken. Ze heeft een keer een hond gehad die ze ook verdachten van Cushing maar de eigenaren kozen net als wij voor niet behandelen. maar omdat op termijn de klachten niet verder op Cushing leken, toch maar op schildklier geprikt. En dat bleek het te zijn. En dat is relatief simpel op te lossen schijnt...

Ik haal wel een nieuwe dosis rimadyl op voor pijn in zijn voorpoot vanwege artrose. Hij krijgt altijd metacam maar omdat hij daar misselijk van wordt, was de DA toch voor rimadyl en dan in een hogere dosis. Om Rakker zijn leventje toch prettig te houden zolang het kan...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
bram en thijs
Zeer actief

Met respect voor jullie beslissing, wens ik jullie heel veel succes.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”