Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn kleine toppertje

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Mijn kleine toppertje

Ongelezen bericht door Inge »

Sinds een tijdje train ik 2x per week met Marouck op een IPO-vereniging.
Ondanks de niet echt veelbelovende start met Marouck (Marouck wilde best bijten maar absoluut niet vasthouden) waren mijn clubgenoten ervan overtuigd dat Marouck gewoon "laat" was, en dat het best nog goed kon komen. :mrgreen: Dus we hebben doorgezet, en het resultaat begint nu echt te komen!

Zo'n 1,5 maand geleden werd het eerste kleine succesje in het bijtwerk geboekt, Marouck droeg het gewonnen mouwtje wel een hele meter voordat ze hem uitspuugde. ;) Sindsdien is ze meestal als allerlaatste aan de beurt, zodat er echt tijd voor haar kan worden uitgetrokken.
Om haar alert te houden, maar dan wel op de helper en niet op de pups in de buurt, lag ze sinds een maand tijdens het bijtwerk op het veld aan de overkant vast aan de paal. Iedere week zag je haar fanatieker het gebeuren op het veld volgen, langzaam werden de driften zo gestimuleerd dat ze zelf strak aan de ketting stond. En maar blaffen. ;)
Ruim een maand geleden is ze overgezet van het bijten op een lap naar een klein puppiemouwtje. Dragen van de buit begon ze steeds leuker te vinden, binnen een week droeg ze dat mouwtje na afloop trots naar de auto, ze sprong ermee haar bench in en ging er dan bovenop liggen, hard kwispelend met haar staart. 2 weken geleden is ze van de puppiemouw af naar een jonge hondenmouw, die echt om de arm van de helper heenzit.
Plagen is niet echt meer nodig, zodra ze aan de beurt is hangt ze in haar tuig en wil ze wel! :ok: De laatste keren is het begin van het "stellen" erin gebracht, op enkele meters afstand mag ik haar loslaten en stormt ze op de helper af om in die mouw te bijten.

Afgelopen zondag is ze voor het eerst weer aan de paal gegaan "dicht bij het vuur", vlakbij het verstek en het bijtgebeuren van de andere honden dus. Dit om te "testen" hoe het nu met haar aandacht stond, of ze nog steeds vooral blafte op de pups in de buurt en oogcontact met mij zocht, of dat ze echt de helper in de gaten ging houden. Het laatste was het geval, fanatiek stond ze te blaffen aan de ketting, ze zocht nauwelijks tussendoor waar ik was. ;) Zondag is ze alleen nog een beetje geplaagd aan de paal, omdat het heel vermoeiend is voor haar om zo dicht bij het vuur te liggen, maar ook bij dat plagen beet ze in de lap en wilde die niet meer loslaten.
Gisteren heeft ze eerst aan de overkant van het veld gelegen, maar tegen de tijd dat het echte bijtwerk ging beginnen moest ik haar verplaatsen naar de paal bij het verstek, en totaal niet geïnteresseerd in de pups die er naast lagen hield ze de helper goed in de gaten.
Gisteravond mocht ze daarna wel weer het veld op aan de lange lijn voor het bijtwerk, en op een meter of 10 rende ze naar de helper en beet vol in de mouw. Ondanks dat hij de "dreiging" licht opvoerde was ze absoluut niet van plan los te laten.
Mijn trainer (die zelf mee heeft gedaan aan de WK belgische herders en ook meedoet aan de WK alle rassen) riep zelfs dat dit de nieuwe clubkampioen ging worden. :mrgreen: OK, zal vast niet serieus bedoeld zijn, maar leuk is het wel. Hij is ervan overtuigd dat Marouck en ik als het zo door blijft gaan volgend jaar zelfs een wedstrijdje kunnen gaan proberen. ;)

Het appèlgedeelte gaat gelukkig ook prima. Marouck wil niets liever dan het goed doen, dus de wendingen etc. gaan steeds netter, ze houdt de aandacht er steeds beter bij (zelfs als er anderen op het veld bezig zijn).
Gisteren begonnen met de beginselen van het direct gaan zitten tijdens het volgen en na een paar pogingen kreeg ik wat handigheid in de aanleermethode. Straks even op het veld geoefend, en Marouck begint het nu al goed door te krijgen. Dat zal dus wel gaan lukken. Het af tijdens het volgen ging al redelijk goed, daar moet nu de snelheid in gaan komen.
Volgens iemand die stond te kijken gisteren kan Marouck hoge punten gaan scoren bij het appelgedeelte als dit zo door blijft gaan.

Speuren gaat ook redelijk naar wens. Marouck gebruikt haar neus goed, ze is alleen wat té enthousiast en wil dus veel te hard. Maar dit moet ik voorlopig zo laten, het rustige zoeken komt wel zeggen ze, belangrijker is dat ze zoekt en er plezier in heeft.

Zoals jullie begrijpen ben ik zo trots als een pauw op mijn mislukte pliesiehondje :mrgreen: . Ze is aan het bewijzen dat het er inderdaad wel inzit, dat ze inderdaad gewoon "laat" was en dat ze vooral steeds meer plezier krijgt in het gebeuren. Ze is mijn toppertje! :ok:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Re: Mijn kleine toppertje

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Inge schreef:Sinds een tijdje train ik 2x per week met Marouck op een IPO-vereniging.
Ondanks de niet echt veelbelovende start met Marouck (Marouck wilde best bijten maar absoluut niet vasthouden) waren mijn clubgenoten ervan overtuigd dat Marouck gewoon "laat" was, en dat het best nog goed kon komen. :mrgreen: Dus we hebben doorgezet, en het resultaat begint nu echt te komen!

Zo'n 1,5 maand geleden werd het eerste kleine succesje in het bijtwerk geboekt, Marouck droeg het gewonnen mouwtje wel een hele meter voordat ze hem uitspuugde. ;) Sindsdien is ze meestal als allerlaatste aan de beurt, zodat er echt tijd voor haar kan worden uitgetrokken.
Om haar alert te houden, maar dan wel op de helper en niet op de pups in de buurt, lag ze sinds een maand tijdens het bijtwerk op het veld aan de overkant vast aan de paal. Iedere week zag je haar fanatieker het gebeuren op het veld volgen, langzaam werden de driften zo gestimuleerd dat ze zelf strak aan de ketting stond. En maar blaffen. ;)
Ruim een maand geleden is ze overgezet van het bijten op een lap naar een klein puppiemouwtje. Dragen van de buit begon ze steeds leuker te vinden, binnen een week droeg ze dat mouwtje na afloop trots naar de auto, ze sprong ermee haar bench in en ging er dan bovenop liggen, hard kwispelend met haar staart. 2 weken geleden is ze van de puppiemouw af naar een jonge hondenmouw, die echt om de arm van de helper heenzit.
Plagen is niet echt meer nodig, zodra ze aan de beurt is hangt ze in haar tuig en wil ze wel! :ok: De laatste keren is het begin van het "stellen" erin gebracht, op enkele meters afstand mag ik haar loslaten en stormt ze op de helper af om in die mouw te bijten.

Afgelopen zondag is ze voor het eerst weer aan de paal gegaan "dicht bij het vuur", vlakbij het verstek en het bijtgebeuren van de andere honden dus. Dit om te "testen" hoe het nu met haar aandacht stond, of ze nog steeds vooral blafte op de pups in de buurt en oogcontact met mij zocht, of dat ze echt de helper in de gaten ging houden. Het laatste was het geval, fanatiek stond ze te blaffen aan de ketting, ze zocht nauwelijks tussendoor waar ik was. ;) Zondag is ze alleen nog een beetje geplaagd aan de paal, omdat het heel vermoeiend is voor haar om zo dicht bij het vuur te liggen, maar ook bij dat plagen beet ze in de lap en wilde die niet meer loslaten.
Gisteren heeft ze eerst aan de overkant van het veld gelegen, maar tegen de tijd dat het echte bijtwerk ging beginnen moest ik haar verplaatsen naar de paal bij het verstek, en totaal niet geïnteresseerd in de pups die er naast lagen hield ze de helper goed in de gaten.
Gisteravond mocht ze daarna wel weer het veld op aan de lange lijn voor het bijtwerk, en op een meter of 10 rende ze naar de helper en beet vol in de mouw. Ondanks dat hij de "dreiging" licht opvoerde was ze absoluut niet van plan los te laten.
Mijn trainer (die zelf mee heeft gedaan aan de WK belgische herders en ook meedoet aan de WK alle rassen) riep zelfs dat dit de nieuwe clubkampioen ging worden. :mrgreen: OK, zal vast niet serieus bedoeld zijn, maar leuk is het wel. Hij is ervan overtuigd dat Marouck en ik als het zo door blijft gaan volgend jaar zelfs een wedstrijdje kunnen gaan proberen. ;)

Het appèlgedeelte gaat gelukkig ook prima. Marouck wil niets liever dan het goed doen, dus de wendingen etc. gaan steeds netter, ze houdt de aandacht er steeds beter bij (zelfs als er anderen op het veld bezig zijn).
Gisteren begonnen met de beginselen van het direct gaan zitten tijdens het volgen en na een paar pogingen kreeg ik wat handigheid in de aanleermethode. Straks even op het veld geoefend, en Marouck begint het nu al goed door te krijgen. Dat zal dus wel gaan lukken. Het af tijdens het volgen ging al redelijk goed, daar moet nu de snelheid in gaan komen.
Volgens iemand die stond te kijken gisteren kan Marouck hoge punten gaan scoren bij het appelgedeelte als dit zo door blijft gaan.

Speuren gaat ook redelijk naar wens. Marouck gebruikt haar neus goed, ze is alleen wat té enthousiast en wil dus veel te hard. Maar dit moet ik voorlopig zo laten, het rustige zoeken komt wel zeggen ze, belangrijker is dat ze zoekt en er plezier in heeft.

Zoals jullie begrijpen ben ik zo trots als een pauw op mijn mislukte pliesiehondje :mrgreen: . Ze is aan het bewijzen dat het er inderdaad wel inzit, dat ze inderdaad gewoon "laat" was en dat ze vooral steeds meer plezier krijgt in het gebeuren. Ze is mijn toppertje! :ok:
:ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok:

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

:E

Jan
Jan
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Leuk dat het zo goed gaat. :ok:
Met wat ruimte om zich nog te ontwikkelen en wat minder druk gaat het dus hartstikke goed.

Maf idee misschien, maar is dat wellicht waarom er veel met x hollanders gewerkt wordt en weinig met volledige hollanders? Dat ze gewoon veel tijd nodig hebben om te groeien, zeg maar?
Want Toby is nu 4 (en we doen welliswaar geen africhting met hem), maar die is het laatste jaar pas echt rustiger geworden op bepaalde dingen en nog steeds groeit ie op allerlei onderdelen stabieler uit.
(gek voorbeeld: die fanatieke alertheid op brommers van hem begint nu pas echt af te nemen, ondanks al het geoefen met hem :roll: )
En hij is pas echt zekerder geworden toen ie 3 was, daarvoor kon ie echt onzeker zijn in allerlei kleine situaties, zoals een gek voorwerp wat op het gras ligt, denk aan een rioolpijp ofzo. Nu loopt ie er gewoon op af, maar tot zijn 3e was dat echt reuze eng allemaal :mrgreen: .
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Voor jou ook geweldig dat je toch nog lekker door kan gaan met haar in de africhting :ok:
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef: Maf idee misschien, maar is dat wellicht waarom er veel met x hollanders gewerkt wordt en weinig met volledige hollanders? Dat ze gewoon veel tijd nodig hebben om te groeien, zeg maar?
Ik weet het niet. :? Volgens de leden op mijn club zijn Hollanders zowiezo "trager" dan de mechelaars, en juist weer wat sneller als de Duitse Herders. Ze zijn wat minder snel "volwassen" en klaar voor het "echte werk" dan de mechel.
In onze tijd bij de KNPV-club trainden daar voornamelijk (x-ing) mechelaars en enkele Duitse Herders, waarbij de laatsten allemaal bij ervaren africhters zaten. Achteraf denk ik steeds meer dat er in vergelijking met die honden in die tijd al veel te veel verwacht werd van Marouck, ook al ging het zonder veel druk ofzo, ze bleef "speels en onvolwassen" in vergelijk met die honden. Het vertrouwen was er niet dat zij het programma aan zou kunnen, ook gezien de gevoeligheid voor het schot die zij ontwikkelde in die tijd natuurlijk.
Nu ze op die KNPV-club horen van Maroucks grote vorderingen van de laatste tijd zijn ze ook wel weer trots en erg blij voor me. Want stiekem hadden die "stoere mannen" vrijwel allemaal een zwak ontwikkeld voor dat kleine gestroomde hondje :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

De normale aanpak van dik hout zaagt men plakken, werkt over het algemeen alleen bij de X mechelaars. Bij de Hollanders is een andere aanpak vereist die niet iedere africhter in huis heeft. Als ik kijk naar de trainer van de opa van mijn pup, hoe hij eerst trainde met de mechelaar en nu met de Hollander, is een wereld van verschil. Hij is er toch maar NK politiehond meegeworden. ;)

Jan
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:De normale aanpak van dik hout zaagt men plakken, werkt over het algemeen alleen bij de X mechelaars. Bij de Hollanders is een andere aanpak vereist die niet iedere africhter in huis heeft. Als ik kijk naar de trainer van de opa van mijn pup, hoe hij eerst trainde met de mechelaar en nu met de Hollander, is een wereld van verschil. Hij is er toch maar NK politiehond meegeworden. ;)

Jan
Ik denk inderdaad dat het hem daarin zit Jan. ;)
Ook al traint men op die betreffende KNPV-club tegenwoordig zo positief mogelijk, er zitten ook wat KNPV-ers van de "oude stempel", die al snel een conclusie trekken of een hond wel of niet geschikt is. Zeker als beginnende africhter en door de fouten die je als beginner in de basis al gemaakt hebt, is het dan heel moeilijk om die personen jou en vooral de hond het voordeel van de twijfel te geven, en degenen die wel het vertrouwen hadden dat Marouck met meer tijd best potentie zou hebben waren in de minderheid (1 van die personen is nu zelfs weg bij die vereniging, dus nu is die minderheid nog kleiner geworden) ;)
Des te trotser ben ik dan ook dat het nu wel met sprongen vooruit gaat, nu ik bij een club terecht ben gekomen waar de meerderheid Marouck wél die kans wilde geven. En des te trotser ben ik als die "twijfelaars" bij de KNPV-club nu langzaam toe durven geven dat ze het wellicht bij het verkeerde eind hadden. :p: En de paar die vanaf het begin wél vertrouwen hadden dat het er wel inzat zeggen nu "zie je wel!" ;) En dat zijn ook de personen die ook andere rassen als de (x-ing)mechelaar hebben afgericht ;)

Wat bij mezelf voorop staat is het plezier wat ik en vooral Marouck heeft. Dat plezier had ze bij de KNPV (ook al beet ze niet) en dat plezier heeft ze nu bij de IPO. Dat plezier heeft ze echter ook tijdens de behendigheid.
Ik hoef geen hond die de hoogste punten scoort op een keuring of op een wedstrijd, dat zegt me niets. Ik wil een hond die met plezier voor mij werkt, dat vind ik heel wat belangrijker.
We gaan dus lekker door, en we zien wel hoe ze zich verder ontwikkelt.
Groetjes Inge
Afbeelding

majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Leuk dat het zo goed gaat :ok:
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

leuk voor jullie dat het hier wel lukt :ok:
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Dat is een leuk bericht; fijn voor jullie dat het zo goed gaat :ok:
felicia
Zeer actief

Ongelezen bericht door felicia »

leuk om te horen dat het zo goed gaat en ook dat die club waar je nu traint er zoveel tijd en vertrouwen in stoppen :ok:
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Aan je verhalen te horen over de opleiding en de aanpak in de KNPV-club had ik zo mijn twijfels over die club. en ja, die worden nu nog versterkt.
Marouck komt nog op het podium :ok:
eliza
Actief

Ongelezen bericht door eliza »

Tof, Inge! Veel plezier met Marouck
:zwaai:
Met vriendelijke groet van een Hollandse Herderfan
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Helemaal geweldig om je verslagje te lezen :ok: . Mooi dat jullie zulke goede vorderingen maken. Onze club is van oorsprong ook KNPV zoals je weet en ik merk stilletjes aan een kentering in de manier van denken en werken. Ik heb niet echt verstand van de africhting maar als ik zo op een zondagochtend eens kom kijken naar de training van "onze" mannen dan zie ik toch dat het er heel anders aan toegaat dan pak hem beet een jaar geleden.

Een hele leuke andere ontwikkeling is ook dat steeds meer van de KNPV-mannen met hun pups naar de gehoorzaamheidstrainingen komen. Nou ja, de puppycursus daar sturen ze hun vrouw naartoe en daarna pakken zij het verder op. We hebben er nu zelfs één bij die nu met de ene hond bezig is in de C en met zijn jongere hond nu in de A loopt. Dat zag je een jaar geleden dus echt nog niet.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

de ene mens is de andere niet.... zelfde gaat op voor honden.
Als ze op de ene club geen tijd namen om jou hond in zijn/haar leertempo te laten ontwikkelen vind ik vreemd.

Maarja je hebt overal "vreemde" clubs, niet specifiek knpv hoor, ik ervaar het momenteel zelf met mijn hondje... bij de puppenclub... wij zijn verhuist en hier gaat het aanzienelijk beter dan op "club #1".

Veel success met je hond in zijn verdere ipo loopbaan...
angelique1702
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angelique1702 »

heee, concurrentje. Tof dat je het zo naar je zin heb en dat Marouck zich zo goed aan het ontwikkelen is.

Wie weet zien we elkaar wel eens op een training of wedstrijd.

Groetjes,

Angelique
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

fijn dat het zo goed gaat :ok: ga zo door :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”