Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Epileptische aanvallen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Dazwa84

Epileptische aanvallen

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Mijn moeder belde net, dat Senna (11 maanden, Bernersennen) sinds gisteravond drie epileptische aanvallen had gehad, althans, daar leek het op. :? Tijdens het uitlaten viel ze neer, 's nachts kreeg ze een aanval, en 's ochtends. Ze zijn nu bij de dierenarts.. Vind het geen lekker idee, komt dit vaak voor en is het ernstig?
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Alles over epilepsie kun je hier lezen:

http://www.epilepsie.trimsalonlothlorien.nl
kiddie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door kiddie »

Eng he.
Mijn hond heeft het dus ook nu. Waarschijnlijk overgehouden van de narcose...
We moeten nog even afwachten en in de gaten houden of het nog wegtrekt.
Maar het ziet er eng uit. Een troost, ik heb er meer last van dan Karzan...
En daardoor ga je steeds meer vragen en kijken om je heen. En wat blijkt, in een paar dagen tijd ben ik er al achter dat 2 mensen die ik ken ook een hond hebben die hier pilletjes voor krijgen....
Veel sterkte!
Dazwa84

Dank je wel voor jullie antwoorden. Mijn ouders zijn net terug van de DA en ze hebben nu pilletjes gekregen tegen de aanvallen. Het was wel veel zij de DA, drie aanvallen in 24 uur. Senna lag ook helemaal verkrampt op de grond (tijdens het uitlaten) met dr bek helemaal open. Daarna kwam ze weer bij en kon ze gewoon verder.
Hopelijk gaat het nu goed met behulp van de medicijnen.
kiddie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door kiddie »

Ja eng he...
Karzan heeft het nu, dat wij gezien hebben, 8 keer in 10 dagen gehad...
Maar we hopen het beste.
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

Er is een heel nuttige mailgroep voor mensen die honden hebben met epilepsie.
Je kunt er al je vragen kwijt en mensen met ervaring geven je indien mogelijk antwoord.

http://groups.yahoo.com/group/Honden-met-epilepsie/

Groeten, Ellen[/url]
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik heb zelf (gelukkig) geen ervaring met epilepsie bij honden, maar één van onze vrienden wél.
Wat zijn hond goed geholpen heeft is versvoer. Het aantal van aanvallen zijn verminderd net zoals de heftigheid.
Op een gegeven moment kreeg de hond toch meer aanvallen en nu krijgt hij valium en dat helpt ook. Het is/was nogal een opgewonden standje ;) .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Hester
Actief

Ongelezen bericht door Hester »

Het is geen lekker idee, absoluut niet. Ze zullen vast ontzettend geschrokken zijn! Maar mogelijk kan Senna goed ingesteld worden op medicijnen. Homeopathie is een optie. Het is erg belangrijk dat Senna goed geobserveerd wordt op gedrag en bijzonderheden voor een aanval, duur, tijdstip, frequentie enz. Middelen als BHA, BHT en etoxyquine (zitten in sommige voedingsmiddelen -> brokken) kunnen triggers zijn bij epilepsie. Senna merkt zelf niks van de eigenlijke toeval, maar ervoor en erna wel, denk ik (onrust, nervositeit, mogelijk wat angst en achteraf vermoeidheid, honger, dorst). Als er vragen zijn, mag je die altijd stellen. Epilepsie is een moeilijke ziekte (vind ik). Onvoorspelbaar in het verloop. Maar een hond kan er op een goeie manier oud mee worden.

Welke medicatie heeft ze gehad?
In loving memory: Nelson * 28-09-1998 † 20-11-2003
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...

Afbeelding
Nelsons site!
Dazwa84

Hoi Hester

Heel erg bedankt. Ik heb even naar huis gebeld (ben nog bij mijn vriend) en ze heeft phenobarbital gekregen. Ik heb op die epilepsie site gelezen dat dat medicijn vaak gebruikt wordt, en dat Senna dus vermoedelijk primaire epilepsie heeft.. Vanavond kom ik thuis, en dan zal ik tegen mn ouders zeggen dat we Senna even goed in de gaten moeten houden.
Zouden epilepsie aanvallen ook opgewekt kunnen worden door drukte van de hond zelf? Senna kan namelijk erg druk zijn als ze andere mensen ziet, en vooral bij andere honden.
Lizzy
Actief
Contacteer:

Is er wel een grondig onderzoek door de dierenarts verricht? Want bij jonge Berners komt ook behoorlijk vaak meningitis voor.
Hester
Actief

Dazwa84 schreef:Hoi Hester

Heel erg bedankt. Ik heb even naar huis gebeld (ben nog bij mijn vriend) en ze heeft phenobarbital gekregen. Ik heb op die epilepsie site gelezen dat dat medicijn vaak gebruikt wordt, en dat Senna dus vermoedelijk primaire epilepsie heeft.. Vanavond kom ik thuis, en dan zal ik tegen mn ouders zeggen dat we Senna even goed in de gaten moeten houden.
Zouden epilepsie aanvallen ook opgewekt kunnen worden door drukte van de hond zelf? Senna kan namelijk erg druk zijn als ze andere mensen ziet, en vooral bij andere honden.
Hoi hoi,

Ik kan niet onomstotelijk zeggen dat het komt door gedrag van de hond zelf en dan het een automatisch een gevolg is van het ander. Mijn hond was de eerste jaren ook erg druk wel. En ik kan me voorstellen dat een hond zo prikkelgevoelig is, daardoor druk gedrag vertoond, dat de hersenen overbelast worden met prikkels en dat daardoor 'de kortsluiting'ontstaat die een toeval veroorzaakt. Maar dan nog? Lang niet alle honden die druk zijn krijgen een toeval. Bij primaire epilepsie is er een niet aanwijsbare oorzaak. Maar hoeveel onderzoek is er gedaan voor er bij Senna epilepsie gediagnostiseerd werd? En medicatie wordt, volgens mij, pas voorgeschreven wanneer een hond minimaal een aanval per maand heeft. Al zal de DA daar vast een goede reden voor hebben, hoor.

Phenobarb wordt inderdaad regelmatig ingezet mbt. epilepsie. Je weet dat Phenobarb de bijwerking heeft dat het gewicht toe kan nemen he?
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...

Afbeelding
Nelsons site!
Dazwa84

Nee, van gewichtstoename wist ik tot op heden niet. Gelukkig is Senna al een erg kleine Berner, en is ze lichter dan dat ze hoort te zijn. Ik weet niet hoeveel onderzoek er is gedaan, ik krijg vanavond alle details te horen. Helaas was ik er niet bij :? . Ik denk dat ze dan Phenobarbital heeft gekregen omdat ze in 24 uur 3 aanvallen heeft gehad.

Edit: Ik bedoelde trouwens niet dat ik dacht dat de aanvallen van Senna's drukke gedrag zouden komen, maar of wij er nu op moeten letten dat Senna zich minder druk maakt om zo de kans op aanvallen te verminderen.
Lizzy
Actief
Contacteer:

Ik denk overigens niet dat je zomaar kunt aannemen dat de hond lijdt aan primaire epilepsie. En dat staat ook niet op de website.
Hester
Actief

Dazwa84 schreef:Nee, van gewichtstoename wist ik tot op heden niet. Gelukkig is Senna al een erg kleine Berner, en is ze lichter dan dat ze hoort te zijn. Ik weet niet hoeveel onderzoek er is gedaan, ik krijg vanavond alle details te horen. Helaas was ik er niet bij :? . Ik denk dat ze dan Phenobarbital heeft gekregen omdat ze in 24 uur 3 aanvallen heeft gehad.

Edit: Ik bedoelde trouwens niet dat ik dacht dat de aanvallen van Senna's drukke gedrag zouden komen, maar of wij er nu op moeten letten dat Senna zich minder druk maakt om zo de kans op aanvallen te verminderen.
Zou goed mogelijk kunnen zijn dat de DA dat daarom gedaan heeft. Nelson heeft een tijd Phenobarb moeten gebruiken en werd daar behoorlijk opgeblazen van (kwam zo'n 9 kilo aan). Primaire epilepsie wordt vastgesteld als andere mogelijke oorzaken uitgesloten zijn. Zo heeft Nelson toen eerst een hartfilmpje gekregen (hartritmestoornissen uitsluiten), zijn de longen gechecked en ook de werking van zijn schildklier. Toen bleek dat hij verder volkomen gezond was, heeft de internist geconstateerd dat hij een primaire vorm van epilepsie had.

Hoe is het met Senna gegaan, de afgelopen dagen?

Afbeelding
Nelsons site!
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Dazwa84 schreef:Hoi Hester

Bij mensen kunnen spanningen/stress idd aanvallen opwekken . Maar er hoeft geen verband te zijn . Gewoon goed observeren of je een verband kiunt ontdekken .
Afbeelding
Dazwa84

Ah ok, dus het hoeft geen primaire epilepsie te zijn. Senna is voor de rest niet door de molen gegaan, ze heeft meteen die medicijnen gekregen.
Ik kan nu wel een verband leggen met mijn bericht van vorige week onder 'gedrag'. Daarin vertelde ik dat Senna zo angstig was, van het ene op het andere moment, en telkens naar het plafond keek etc. Ik denk dat dat dus in verband staat met de aanvallen. Sinds de medicijnen heeft Senna geen aanval meer gehad (voor zover wij kunnen weten, miscchien 's nachts?) maar ze loopt wel onstabiel op haar poten, wat zwalkend. We hebben gevraagd of we de dosering mochten verminderen, en het is nu terggevoerd naar 1,5e pil per dag. Ook heb ik het idee dat Senna wat dikker word, maar ik had dat gevoel al na 1 dag na de medicatie en ik weet niet of dat kan.. Senna is voor de rest qua gedrag net zo levendig en enthousiast, maar het is af en toe net of ze dronken is. Ik wil dit goed in de gaten houden en anders weer naar de DA, want anders ben ik bang dat dit weer ten koste gaat van haar heupen (vooral met eventuele gewichtstoename).
Zoie
Zeer actief

Dazwa84 schreef:Ah ok, dus het hoeft geen primaire epilepsie te zijn. Senna is voor de rest niet door de molen gegaan, ze heeft meteen die medicijnen gekregen.
Ik kan nu wel een verband leggen met mijn bericht van vorige week onder 'gedrag'. Daarin vertelde ik dat Senna zo angstig was, van het ene op het andere moment, en telkens naar het plafond keek etc. Ik denk dat dat dus in verband staat met de aanvallen. Sinds de medicijnen heeft Senna geen aanval meer gehad (voor zover wij kunnen weten, miscchien 's nachts?) maar ze loopt wel onstabiel op haar poten, wat zwalkend. We hebben gevraagd of we de dosering mochten verminderen, en het is nu terggevoerd naar 1,5e pil per dag. Ook heb ik het idee dat Senna wat dikker word, maar ik had dat gevoel al na 1 dag na de medicatie en ik weet niet of dat kan.. Senna is voor de rest qua gedrag net zo levendig en enthousiast, maar het is af en toe net of ze dronken is. Ik wil dit goed in de gaten houden en anders weer naar de DA, want anders ben ik bang dat dit weer ten koste gaat van haar heupen (vooral met eventuele gewichtstoename).
Ik weet niet hoe het doorgaans bij honden gaat , maar bij mensen is het diagnostiseren en instellen op medicijnen een hele klus waar veel bij komt kijken . Medicijnen tegen epilepsi hebben vaal sterke bijwerkingen , dus ik zou zeker nog verder deskundig advies inwinnen als het om mijn eigen hond zou gaan .

Dat angstige gedrag en staren naar het plafond kan idd heel goed epileptische activiteit zijn .

Sterkte ermee .
Afbeelding
Dazwa84

Ja, ik ga ook zeker weer naar de DA want ik vind hoe het gegaan is wel erg snel. Er is naar mijn idee (en ik baal dat ik er niet bij was) te weinig er naar gekeken, en te makkelijk iets voorgeschreven waarvan ik de bijwerkingen duidelijk zie. Senna is nu ook telkens zachtjes aan het janken en onrustig, ondanks dat ze al meerdere keren is uitgelaten...
Zoie
Zeer actief

Dazwa84 schreef:Ja, ik ga ook zeker weer naar de DA want ik vind hoe het gegaan is wel erg snel. Er is naar mijn idee (en ik baal dat ik er niet bij was) te weinig er naar gekeken, en te makkelijk iets voorgeschreven waarvan ik de bijwerkingen duidelijk zie. Senna is nu ook telkens zachtjes aan het janken en onrustig, ondanks dat ze al meerdere keren is uitgelaten...
Ja zou ik zeker doen . Medicijnen kunnen natuurlijk hartstikke noodzakelijk zijn en dan moet je de bijwerkingen accepteren , maar zoals jij het beschrijft kan er best beter naar gekeken worden en betere uitleg gegeven worden .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”