Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
albino
Moderator: moderatorteam
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
albino
in het dieren leed forum hadden we het over albino honden dieren
en dat die zwak zouden zijn
nu weet ik niet beter dan dat ze blind of doof kunnen zijn erg genoeg
maar zaken zoals niet in de zon of wat is me niet bekend
ik dacht dat ze daar wel in konden
wie kan er meer vertellen over medische problemen bij albino s
en dat die zwak zouden zijn
nu weet ik niet beter dan dat ze blind of doof kunnen zijn erg genoeg
maar zaken zoals niet in de zon of wat is me niet bekend
ik dacht dat ze daar wel in konden
wie kan er meer vertellen over medische problemen bij albino s
Er is verschil tussen een witte hond of een albino hond. Een witte hond heeft wel pigment maar is inderdaad vaak doof.
Een albino heeft geen pigment en dat geeft totaal andere problemen. Ik kan ze zo niet voor je specificeren want ik weet ze niet. Maar een albino is echt een sporadische afwijking, terwijl dat met een witte hond meestal niet is.
Een albino heeft geen pigment en dat geeft totaal andere problemen. Ik kan ze zo niet voor je specificeren want ik weet ze niet. Maar een albino is echt een sporadische afwijking, terwijl dat met een witte hond meestal niet is.
- twinkeltje
- moderator
- twinkeltje
- moderator
nee maar mijn vraag is eigelijk of albino honden poesen of wat dan ook meer kans op ziektes en afwijkingen hebben dan dieren met pigmentMartijn schreef:Albino staat los van gezondheid. Ze zijn niet ongezond maar laten we ook niet net doen alsof het een soort van superkleur is waar dieren niet ziek mee kunnen worden.twinkeltje schreef:ik kan het wel van konijntje die pooltjes witte zijn altijd albino maar kern gezond
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
dus het is niet zo dat in 99% van de albino gevallen de weestand veel lager is waardoor ze vaak veel meer kwalen hebben? (naast de doof en blindheid)Martijn schreef:Albino staat los van gezondheid. Ze zijn niet ongezond maar laten we ook niet net doen alsof het een soort van superkleur is waar dieren niet ziek mee kunnen worden.twinkeltje schreef:ik kan het wel van konijntje die pooltjes witte zijn altijd albino maar kern gezond

- little-wolf
- Zeer actief
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ja, witte dieren met blauwe ogen zijn vaak doof. En witte dieren zijn GEEN albino's. Het meest typische van albino dieren en mensen zijn dat ze rode ogen hebben en de dieren een roze neus, roze voetzolen etc. Zij hebben GEEN pigment.little-wolf schreef:wist niet dat albino's doof kunnen zijn.
das toch vaak in combinatie met blauwe ogen? en das geen albino toch?
- twinkeltje
- moderator
- twinkeltje
- moderator
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Albinisme:
duidt op een volledig ontbreken van pigment in de huid, haren en ogen (door een enzymdefect); daardoor hebben albino's witte haren en rode ogen. Er zijn geen hondenrassen waarbij albinisme als raskenmerk geldt.
Als ik het goed heb is door het defect ook het gehoor en het zicht minder of afwezig. Maar Martijn heeft er een heleboel over getypt dat ging over een wit doggennest. Kun je in eht archief vast nog wel vinden (het is een vrij grote topic met nog een staartje ergens anders
)
duidt op een volledig ontbreken van pigment in de huid, haren en ogen (door een enzymdefect); daardoor hebben albino's witte haren en rode ogen. Er zijn geen hondenrassen waarbij albinisme als raskenmerk geldt.
Als ik het goed heb is door het defect ook het gehoor en het zicht minder of afwezig. Maar Martijn heeft er een heleboel over getypt dat ging over een wit doggennest. Kun je in eht archief vast nog wel vinden (het is een vrij grote topic met nog een staartje ergens anders

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- twinkeltje
- moderator
- twinkeltje
- moderator
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Doordat ik onderzoek heb gedaan bij slechtziende kinderen, weet ik wel iets van albinisme bij mensen, of dit bij dieren hetzelfde is weet ik niet. Mensen met albinisme hebben geen pigment in huid en haar en ook in de macula (gele vlek) van de ogen ontbreekt het pigment, waardoor zij niet goed scherp kunnen zien. Bij mensen komt het ook voor dat alleen het pigment bij de ogen ontbreekt, deze mensen hebben dus geen wit haar en witte huid. Behalve dat mensen met albinisme slechtziend zijn door het ontbreken van het pigment in de macula, zijn ook de irissen van de ogen zeer lichtgekleurd (soms rood, maar ook vaak heel lichtblauw), en hierdoor lichtdoorlatend waardoor zij ook heel gevoelig zijn voor licht.
Het gezichtsvermogen van mensen met albinisme varieert van 10 tot 70%, maar zij zijn voorzover ik weet nooit volledig blind.
Bij mensen is er, dacht ik, geen verband tussen albinisme en doofheid.
Het gezichtsvermogen van mensen met albinisme varieert van 10 tot 70%, maar zij zijn voorzover ik weet nooit volledig blind.
Bij mensen is er, dacht ik, geen verband tussen albinisme en doofheid.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- twinkeltje
- moderator
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik heb ook even rondgekeken in dat topic en vroeg me af hoe het nou zit bij dieren. Mensen met albinisme hebben niet altijd wit haar en een witte huid en zeker niet altijd rode ogen. Ik heb veel kindertjes gezien met albinisme (een van de meest voorkomende oorzaken van aangeboren slechtziendheid) en veel daarvan hadden lichtblauwe ogen (ook door een gebrek aan pigment in de iris). Dat het dan om albinisme gaat wordt vaak aangetoond omdat de oogzenuw op een afwijkende manier kruist in de hersenen.Rataplan schreef:Albinisme:
Als ik het goed heb is door het defect ook het gehoor en het zicht minder of afwezig. Maar Martijn heeft er een heleboel over getypt dat ging over een wit doggennest. Kun je in eht archief vast nog wel vinden (het is een vrij grote topic met nog een staartje ergens anders)
Kan iemand mij vertellen of het bij dieren alleen albinisme is als er rode ogen zijn, of ook bij lichtblauwe ogen?
Ook vraag ik me af of dieren met albinisme ook slechtziend zijn en of dat wel ontdekt wordt. Omdat bij mensen de gele vlek is aangetast is vooral de detailwaarneming beperkt, zodat bijvoorbeeld lezen heel moeilijk gaat. Ik kan me voorstellen dat het bij een dier minder snel opvalt als de detailwaarneming niet zo goed is.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- little-wolf
- Zeer actief
iemand had al es hier geschreven hoe wit met blauw heet:Neeltje schreef:Ja, witte dieren met blauwe ogen zijn vaak doof. En witte dieren zijn GEEN albino's. Het meest typische van albino dieren en mensen zijn dat ze rode ogen hebben en de dieren een roze neus, roze voetzolen etc. Zij hebben GEEN pigment.little-wolf schreef:wist niet dat albino's doof kunnen zijn.
das toch vaak in combinatie met blauwe ogen? en das geen albino toch?
Witte vacht en blauwe ogen is geen albino maar leucistisch, een albino heeft altijd rode ogen.
en ik weet dat witte dieren niet allemaal albino's of leucistisch zijn.

ik heb het ooit es op tv gezien bij mensen. bij catherine geloof ik.