Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fokken is nooit goed?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

fokken is nooit goed?

Ongelezen bericht door Tarz »

Ik was laatst in gesprek met iemand die een volgende theorie had, waarvan ik jullie mening wel wil weten.

Met het fokken van honden kan je nooit de gezondste honden krijgen, omdat je dan zelf combinaties maakt, terwijl in de natuur (de roedel) de honden het onderling regelen en alleen de gezondste honden voortplanten die zorgen voor een sterk nageslacht.
Daardoor is het hondenbestand niet zo gezond als bijvoorbeeld wolven dat zijn, omdat wij het ze zelf niet uit laten zoeken maar rassen fokken.
Groetjes Rob
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Gedeeltelijk heb je gelijk erin. Alleen een hd-wolf zal zich ondanks HD nog redelijk uit de voeten kunnen maken, dus ook de dominanste zijn. Dan geef je natuurlijk wel het slechte gen voor de heupen door. En ik denk dat er nog wel meer van zulke dingen zijn, bv ziektes die pas op latere leeftijd aan het licht komen.

Met fokken probeer je gezonde en honden die aan de rasstandaard voldoen te fokken, garantie heb je natuurlijk nooit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat als de mens dat wil hij de gezondste honden kan fokken, gezonder nog dan wolven zouden kunnen zijn. Je kan als je veel verstand hebt van honden natuurlijk al heel veel doen in een goede selectie, verder hebben we rontgen en andere technieken tot onze beschikking om de botten en bv het hart helemaal te onderzoeken.
Dan heb je nog de selectie van de lijn, je kiest een lijn honden waarin al dieren hele hoge leeftijden hebben bereikt, op die manier en omdat het uit een lijn is weet je precies met welke genen je te maken hebt.

Ik denk dus dat als je een redelijk gezond ras als de middenslagpoedel, ik doel dan op bouw en leeftijd, pakt je daaruit wel eens extreem gezonde en langelevende honden zou kunnen fokken. Poedels halen nu al vaak de 18, iets dat een wolf ze niet nadoet ;)
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

MARC_S schreef:Ik denk dat als de mens dat wil hij de gezondste honden kan fokken, gezonder nog dan wolven zouden kunnen zijn. Je kan als je veel verstand hebt van honden natuurlijk al heel veel doen in een goede selectie, verder hebben we rontgen en andere technieken tot onze beschikking om de botten en bv het hart helemaal te onderzoeken.
Dan heb je nog de selectie van de lijn, je kiest een lijn honden waarin al dieren hele hoge leeftijden hebben bereikt, op die manier en omdat het uit een lijn is weet je precies met welke genen je te maken hebt.

Ik denk dus dat als je een redelijk gezond ras als de middenslagpoedel, ik doel dan op bouw en leeftijd, pakt je daaruit wel eens extreem gezonde en langelevende honden zou kunnen fokken. Poedels halen nu al vaak de 18, iets dat een wolf ze niet nadoet ;)
Dat je een pitpoedel nog met een wolf gaat vergelijken, zowiezo zijn de leefomstandigheden van de wolf wel wat zwaarder te noemen.Een huisdier wordt altijd ouder dan zijn wilde soortgenoot.
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

is het ook zo dat wolven hd hebben?
en als ze het hebben en er last van hebben, worden ze zwakker. zullen ze dan niet lager in rang gezet worden? en dan dus niet meer paren?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

little-wolf schreef:is het ook zo dat wolven hd hebben?
en als ze het hebben en er last van hebben, worden ze zwakker. zullen ze dan niet lager in rang gezet worden? en dan dus niet meer paren?
Wolven hebben denk ik hele goede spieren. Dat kan de pijn van HD verzachten. er zijn denk ik zat honden die HD hebben en toch merk je er niets aan. HD krijgen honden op leeftijd meer last van dan honden die nog volop genieten van het leven
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een zwakke wolf gaat dood. Je kan een in het wild levende populatie nooit vergelijken met dieren die verzorgd worden en bv naar de dokter gebracht worden als ze ziek zijn. Sommige van onze hondenrassen zouden zonder medisch ingrijpen zich niet eens kunnen voortplanten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
laeken
Zeer actief

Angel-eyes schreef:Dat je een pitpoedel nog met een wolf gaat vergelijken, zowiezo zijn de leefomstandigheden van de wolf wel wat zwaarder te noemen.Een huisdier wordt altijd ouder dan zijn wilde soortgenoot.
Pitpoedel? Wat is dat nou weer?
Ik vergelijk ze ook niet met de gemiddelde leeftijd van de wilde wolf, waar zie je me voor aan, ik denk dat die gemiddeld 6 worden misschien. Wolven in gevangenschap worden 15 en poedels 18, dat kun je prima vergelijken trouwens want ze hebben allebei een luizenleven. Huskies en andere poolhonden die je in een roedel in een buitenren houdt worden ook 15 net als wolven, niks mis met dat ras als je de werkers pakt. Goed geselecteerd en prima gezond.
Afbeelding
Tarz
Zeer actief

Bedankt voor de info :ok:
Groetjes Rob
shiba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door shiba »

Tegen de tijd dat ze echt last krijgen zijn ze al een paar jaar oud, en kunnen ze zich al meerdere keren hebben voortgeplant..
little-wolf
Zeer actief

shiba schreef:
Tegen de tijd dat ze echt last krijgen zijn ze al een paar jaar oud, en kunnen ze zich al meerdere keren hebben voortgeplant..
alleen de roedelleiders planten zich voort.
shiba
Actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik denk dat als de mens dat wil hij de gezondste honden kan fokken, gezonder nog dan wolven zouden kunnen zijn. Je kan als je veel verstand hebt van honden natuurlijk al heel veel doen in een goede selectie, verder hebben we rontgen en andere technieken tot onze beschikking om de botten en bv het hart helemaal te onderzoeken.

De gezondheid heeft mijnsinziens ook niets te lijden onder het menselijk ingrijpen. Kan door verantwoordelijk te fokken alleen maar ten gunste van de gezondheid zijn, denk ik.
Wat wel kan verslechteren is denk ik het karakter binnen een ras.
Maar dit is misschien een andere discussie :?:
shiba
Actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
shiba schreef:
Een hond met HD kan ook roedelleider worden.....
little-wolf
Zeer actief

shiba schreef:
little-wolf schreef:
shiba schreef:
oops. jij bedoelde de honden. ik de wolven. :?
shiba
Actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
shiba schreef:
little-wolf schreef:
shiba schreef: Tegen de tijd dat ze echt last krijgen zijn ze al een paar jaar oud, en kunnen ze zich al meerdere keren hebben voortgeplant..
oops. jij bedoelde de honden. ik de wolven. :?
Ik bedoelde ook de woven.....
Een wolf met HD zou met de leeftijd van 3 jaar roedelleider kunnen zijn, vanwege zijn karakter,uitstraling,grootte en kracht. Hij plant zich dan voort, terwijl bijvoorbeeld 2 jaar later blijkt dat hij niet meer uit de voeten kan....

Om nog even terug te komen op het karakter, bij het menselijk ingrijpen gebeurt het dat een reu vader wordt, die in de natuur geen schijn van kans zou hebben gehad. Waar je dus voor moet uitkijken is dat door dit handelen er niet te bange en niet zelfverzekerde honden worden gefokt. De bijtincidenten zullen steeds meer toenemen op deze manier. :cry2:
Bianc@
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT en Chihuahua

Ongelezen bericht door Bianc@ »

Honden worden standaard en onnodig ingeënt met alle risicos van dien, honden krijgen voorgemalen, doodgekookt, uitgedroogt rotvoer met alle risico's van dien, honden krijgen veel te weinig beweging en worden veel te vet gemaakt me alle risico's van dien.
En dan ga je de fokkers de schuld geven? Laat me niet lachen.
:E helemaal mee eens!
Groetjes Bianca, Tyson, Skunky en Fox
Afbeelding
Tarz
Zeer actief

Martijn schreef:
Honden worden standaard en onnodig ingeënt met alle risicos van dien,
Gewoon uit interesse; wat bedoel je hier precies mee?
Dat enten onnodig is en zelfs gevaarlijk voor de gezondheid kan zijn?
Groetjes Rob
little-wolf
Zeer actief

Tarz schreef:
Martijn schreef:
dat weet ik niet. maar wat er hier op forum staat, blijken een aantal entingen langer te werken dan de 1 jaar die nu aangehouden wordt. dus lekker geld oplevert voor de da.
mechelaar_fan
Zeer actief

Re: fokken is nooit goed?

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Tarz schreef:Ik was laatst in gesprek met iemand die een volgende theorie had, waarvan ik jullie mening wel wil weten.

Met het fokken van honden kan je nooit de gezondste honden krijgen, omdat je dan zelf combinaties maakt, terwijl in de natuur (de roedel) de honden het onderling regelen en alleen de gezondste honden voortplanten die zorgen voor een sterk nageslacht.
Daardoor is het hondenbestand niet zo gezond als bijvoorbeeld wolven dat zijn, omdat wij het ze zelf niet uit laten zoeken maar rassen fokken.
inderdaad, onze honden moeten niet met de mens samenleven en moeten zelf voedsel zoeken enz... laten we de natuur zijn werk doen, en zo houden we uit elk nest maar een pup of twee over...laten we gewoon de domesticatie vergeten en niet meer fokken. Misschien kan de mens dan ook terug aap worden. :roll:
shiba
Actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
Tarz schreef:
Martijn schreef:
dat weet ik niet. maar wat er hier op forum staat, blijken een aantal entingen langer te werken dan de 1 jaar die nu aangehouden wordt. dus lekker geld oplevert voor de da.
Blijkbaar hoef je je hond eigenlijk maar eens in de twee jaar te enten. Helaas is het nodig om ze elk jaar te enten als je met ze gaat showen, of naar het buitenland gaat.....
shiba
Actief
Contacteer:

Martijn schreef:Simpele mensen houden van simpele theoriën en simpele theoriën zijn zelden juist. En daarom hebben dommem mensen steeds ongelijk.

1. niet alle wolven zijn gezond.
2. niet alle honden zijn ziekelijk.
3. Wat is het extra voordeel van honderd worden als we te verrot zijn om onze honden te verzorgen tot de leeftijd die ze nu bereiken?
4. De manier waarop de gemiddelde Henk met zijn hondje omgaat laat duidelijk zien dat we helemaal niet geinteresseerd zijn in een gezonde hond dus waar lullen we over?

Honden worden standaard en onnodig ingeënt met alle risicos van dien, honden krijgen voorgemalen, doodgekookt, uitgedroogt rotvoer met alle risico's van dien, honden krijgen veel te weinig beweging en worden veel te vet gemaakt me alle risico's van dien.
En dan ga je de fokkers de schuld geven? Laat me niet lachen.
Fok jij honden? Dan ben je er zelf toch bij of je je honden aan de gemiddelde Henk verkoopt! En trouwens, wat is er mis met de gemiddelde Henk? De meeste mensen zijn gek op hun hond, en doen er alles voor. Men doet wat men denkt dat goed is voor de hond. Dat dat niet altijd het juiste is, is geen onwil, maar onwetendheid. Ben jij als fokker dan niet de aangewezen persoon om je pupkopers voor te lichten?

Jij zegt in feite, dat als je als fokker gezonde honden fokt, de gemiddelde Henk die hond dan wel om zeep ziet te helpen. Wat is dit kortzichtig en negatief! Getuigd dit Zwart-wit denken niet van domheid?????
shiba
Actief
Contacteer:

Tuurlijk wordt hij lager in rang gezet! Hoogstwaarschijnlijk wordt hij zelfs opgevreten door het één of ander roofdier, wat hem makkelijk kan vangen omdat hij zich niet meer uit de voeten kan maken. Een zwak dier wordt zowiezo vaak uit de roedel gezet omdat het gevaar oplevert voor de roedel....
Maar de eerste jaren van zijn leven heeft hij er hoogstwaarschijnlijk geen last van, en zich al voortgeplant....
Met honden hetzelfde probleem met de ogen, trouwens.
Honden moeten elk jaar op erfelijke afwijkingen van de ogen worden onderzocht. Nou wordt bijvoorbeeld bij een reu van 5 jaar oud cataract vastgesteld. Mag niet meer ingezet worden voor de fok dus. Maar hij heeft zich al 10 keer voortgeplant!

Ik ben er heilig van overtuigd dat verstandige fokkers het niet laten gebeuren dat hun lievelingsras naar de maan gaat door onverstandig te fokken. dit kan alleen maar de gezondheid ten goede komen.
Maar nogmaals, het karakter?
laeken
Zeer actief

shiba schreef:Fok jij honden? Dan ben je er zelf toch bij of je je honden aan de gemiddelde Henk verkoopt! En trouwens, wat is er mis met de gemiddelde Henk? De meeste mensen zijn gek op hun hond, en doen er alles voor. Men doet wat men denkt dat goed is voor de hond. Dat dat niet altijd het juiste is, is geen onwil, maar onwetendheid. Ben jij als fokker dan niet de aangewezen persoon om je pupkopers voor te lichten?

Jij zegt in feite, dat als je als fokker gezonde honden fokt, de gemiddelde Henk die hond dan wel om zeep ziet te helpen. Wat is dit kortzichtig en negatief! Getuigd dit Zwart-wit denken niet van domheid?????
Vindt jij zelf dan niet dat de gemiddelde pupkoper de hond om zeep helpt?
De hond krijgt lekker frolic als maaltijd, of Bonzo blikjes, jammie!
Vervolgens gaan bij de gemiddelde reu op een leeftijd van 1 jaar de ballen eraf. Dan is men zo ongeveer uitgekeken op de hond, de cursusjes zijn gedaan en dan houden ze alleen nog maar heel veel van die hond :? Verder gebeurt er eigenlijk niks meer mee buiten het wandelen want anders kakt hij binnen en dat willen we ook niet natuurlijk.

Meestal zijn ze met een jaar of 5 veel te vet en dan heeft de hond die toch al nauwelijks buiten komt erg weinig aan die gezonde heupjes en dat goede werkkarakter. Een deel wordt nog een keer of twee drie verhandeld en als hij dan nog niet verneukt is weet ik het niet meer.
Er staan op dit moment al honderden honden op marktplaats waarvan de fokkers niet eens weten dat hun pup verhandeld wordt. Is het bv een JR teef gaat ze vaak naar een broodfokker etc. Ik zou in deze tijd en maatschappij niet graag het gemiddelde hondje zijn.

Tuurlijk gaat het ook regelmatig heel goed, maar ik denk dat meer dan 1/3 van de honden een leven van handel en asiel achter de rug hebben. Kijk hier maar eens op het forum ;)

Dat is misschien wel zwart-wit, maar eigenlijk stiekem niet meer of minder dan de realiteit toch?
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Met als aanvulling de helft van het hele hondenbestand komt eens in zijn leven in een asiel/opvang terecht. Onderzoek van de DB wel een aantal jaren geleden maar volgens mij verbetert er jammergenoeg niet veel.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
laeken
Zeer actief

Rataplan schreef:Met als aanvulling de helft van het hele hondenbestand komt eens in zijn leven in een asiel/opvang terecht. Onderzoek van de DB wel een aantal jaren geleden maar volgens mij verbetert er jammergenoeg niet veel.
Met als aanvulling dat daar nogal veel bewust gefokte rashonden bijzitten ;)
Afbeelding
shiba
Actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
shiba schreef:Fok jij honden? Dan ben je er zelf toch bij of je je honden aan de gemiddelde Henk verkoopt! En trouwens, wat is er mis met de gemiddelde Henk? De meeste mensen zijn gek op hun hond, en doen er alles voor. Men doet wat men denkt dat goed is voor de hond. Dat dat niet altijd het juiste is, is geen onwil, maar onwetendheid. Ben jij als fokker dan niet de aangewezen persoon om je pupkopers voor te lichten?

Vindt jij zelf dan niet dat de gemiddelde pupkoper de hond om zeep helpt?
De hond krijgt lekker frolic als maaltijd, of Bonzo blikjes, jammie!
Vervolgens gaan bij de gemiddelde reu op een leeftijd van 1 jaar de ballen eraf. Dan is men zo ongeveer uitgekeken op de hond, de cursusjes zijn gedaan en dan houden ze alleen nog maar heel veel van die hond :? Verder gebeurt er eigenlijk niks meer mee buiten het wandelen want anders kakt hij binnen en dat willen we ook niet natuurlijk.

Meestal zijn ze met een jaar of 5 veel te vet en dan heeft de hond die toch al nauwelijks buiten komt erg weinig aan die gezonde heupjes en dat goede werkkarakter. Een deel wordt nog een keer of twee drie verhandeld en als hij dan nog niet verneukt is weet ik het niet meer.
Er staan op dit moment al honderden honden op marktplaats waarvan de fokkers niet eens weten dat hun pup verhandeld wordt. Is het bv een JR teef gaat ze vaak naar een broodfokker etc. Ik zou in deze tijd en maatschappij niet graag het gemiddelde hondje zijn.

Tuurlijk gaat het ook regelmatig heel goed, maar ik denk dat meer dan 1/3 van de honden een leven van handel en asiel achter de rug hebben. Kijk hier maar eens op het forum ;)

Dat is misschien wel zwart-wit, maar eigenlijk stiekem niet meer of minder dan de realiteit toch?
In het geven van Frolic of Bonzo zie ik geen problemen. Wij eten ook niet altijd het meest gezonde voer, en gaan ook naar de mac plek....Jammer inderdaad dat honden te dik worden, niet goed voor hun gezondheid natuurlijk, maar als wij goede heupen blijven fokken kunnen ze die paar extra kilos wel dragen....er zijn ook veel te veel dikke mensen.....
Ik denk dat meerendeel van de huishonden een prima leven leid. Ze worden allemaal niet opgevoed en behandeld zoals wij dat met onze showhonden doen, maar de gemiddelde hond mag denk ik niet klagen. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Maar we gaan er vanuit dat we voor die mensen geen honden fokken. Selecteren van puppenkopers is dus een eerste vereiste. Nog kom je dan weleens bescheten uit, natuurlijk.....
Een groot probleem zie ik inderdaad in mensen die hun hond zomaar naar het asiel brengen. Jammer dat de hond zijn baas niet naar een inrichting kan doen als die niet meer voldoet :tong:
Deze dingen zullen altijd blijven gebeuren. Moeten wij dan zomaar stoppen met het fokken van gezonde beesten? Nee, dus!!!!!!
Tarz
Zeer actief

shiba schreef:In het geven van Frolic of Bonzo zie ik geen problemen. Wij eten ook niet altijd het meest gezonde voer, en gaan ook naar de mac plek....Jammer inderdaad dat honden te dik worden, niet goed voor hun gezondheid natuurlijk, maar als wij goede heupen blijven fokken kunnen ze die paar extra kilos wel dragen....er zijn ook veel te veel dikke mensen.....
Fok jij honden?
Wat kwalijk zeg! Ik ben echt even verbaast over wat hier staat.
Frolic of Bonzo is bagger, en dat voer je je hond niet omdat een hond recht heeft op een gezond leven. Als een mens naar de Mac gaat kiest hij daar zelf voor. Een hond eet wat hij voorgeschoteld krijgt en heeft niets te kiezen.
Die veel te dikke mensen zijn ongezond, netzoals veel te dikke honden.

Bij goede verzorging van een hond hoort goed voer, dat zal jij als hondenliefhebber wel moeten weten, toch?
Blijkbaar niet dus.
Groetjes Rob
shiba
Actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Rataplan schreef:Met als aanvulling de helft van het hele hondenbestand komt eens in zijn leven in een asiel/opvang terecht. Onderzoek van de DB wel een aantal jaren geleden maar volgens mij verbetert er jammergenoeg niet veel.
Met als aanvulling dat daar nogal veel bewust gefokte rashonden bijzitten ;)
Met als aanvulling dat dat per ras ook verschilt.....
shiba
Actief
Contacteer:

Tarz schreef:
shiba schreef:In het geven van Frolic of Bonzo zie ik geen problemen. Wij eten ook niet altijd het meest gezonde voer, en gaan ook naar de mac plek....Jammer inderdaad dat honden te dik worden, niet goed voor hun gezondheid natuurlijk, maar als wij goede heupen blijven fokken kunnen ze die paar extra kilos wel dragen....er zijn ook veel te veel dikke mensen.....
Fok jij honden?
Wat kwalijk zeg! Ik ben echt even verbaast over wat hier staat.
Frolic of Bonzo is bagger, en dat voer je je hond niet omdat een hond recht heeft op een gezond leven. Als een mens naar de Mac gaat kiest hij daar zelf voor. Een hond eet wat hij voorgeschoteld krijgt en heeft niets te kiezen.
Die veel te dikke mensen zijn ongezond, netzoals veel te dikke honden.

Bij goede verzorging van een hond hoort goed voer, dat zal jij als hondenliefhebber wel moeten weten, toch?
Blijkbaar niet dus.
Frolic is niet per defenitie ongezond voor je hond. Er zijn honden die het er prima op doen!
Ze zullen meer poepen als honden die met een premiumvoer gevoerd worden, maar dat wil niet zeggen dat het ongezond is.
Honden kunnen het prima doen op Bonzo of Frolic.
Ik geef het mijn honden niet, maar ik veroordeel de mensen niet die hun honden dat voer geven omdat ze niet meer uit kunnen geven. Wat ik kwalijker vind is als je je honden iets niet geeft wat geen geld kost. Liefde en aandacht! :stoom
laeken
Zeer actief

Waarom bagetaliseer jij de problemen van de gemiddelde hond zo? Tuurlijk is Frolic geen goed voer, veel te zout en je verpest er de nieren van je hond mee die op een gegeven moment op een nierdieet moet na een paar jaar Frolic. Dat is nog veel duurder, maargoed, dan doe je hem gewoon weg natuurlijk als baggerbaas.
Mensen die niet het duurtse voer kunnen betalen zoals ik zelf kunnen nog wel zorgen dat hun hond goed te eten krijgt, het is de gemakzucht en het gebrek aan inzicht waar ik me aan erger.
Het ligt inderdaad aan het ras hoeveel er in het asiel zitten maar als je denkt dat je goed zit met de shiba zal ik je telleurstellen. In Amsterdam nog geen twee maanden geleden shiba-pups in de dierenwinkel, ze scheten een stinkende zwarte stroop en zagen er met hun dikke wormbuikjes zwaar beroerd uit, ze zaten naast de shitzu's en JR dus ook jouw ras gaat de afgrond nog wel in helaas :(
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”