Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleurvererving

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Kleurvererving

Ongelezen bericht door Marion. »

Vroeger - bij biologie - heb ik altijd geleerd dat bijvoorbeeld haarkleur in 1 gen zit. DD, Dd, dd... snap ik allemaal. Mijn moeder - die pikzwart haar heeft - heeft toch Dd want ze heeft geen enkele pikzwarte dochter voortgebracht, en m'n oudste zus is eerder blond dan donker te noemen. Volgens mij zie je ook redelijk vaak dat een zwartharige man die een kind verwekt bij een blonde vrouw, een roodharig kind oplevert (andersom, zwartharige vrouw met blonde man komt volgens mij veel minder vaak een kind met rode haren uit).
Er is dus blijkbaar meer.

Zo ben ik dus ook benieuwd naar bv de kleur bij Goldens. Mama van Miep is een "witte" Golden (mag ik niet zeggen, maar doe ik toch :mrgreen: ). Papa is net zo wit. De fokster zei destijds dat er in de familie van mama wel kleur voorkwam, en dat ze dus niet verwachtte dat alle pups wit zouden zijn. Er zat dus 1 reutje bij dat wel iets kleur had hoor, maar de rest was behoorlijk licht.

Nu vraag ik me dus af hoe dat komt. Is er iets van een aantal cellen dat dat gen in zich heeft, waardoor de kleur verzwakt in de loop van de tijd? Terwijl ik altijd begrepen had dat iedere cel hetzelfde DNA in zich heeft (moet ik wel bekennen dat biologie niet mijn sterkste vak was hoor :twisted: ).
Ben verder niks van plan ofzo hoor :mrgreen: , maar ik zat er vanmiddag in de auto aan te denken. Als goud (blond) maar 1 gen is, waar komen die verschillen in kleur dan vandaan?
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Zo simpel is het bij honden niet! De kleuren worden door verschillende genen bepaald. De genen liggen op verschillende plaatsen, loci genoemd. (plaats = locus)
Op volgende links kun je er iets over lezen( in het Engels)

http://skyway.usask.ca/~schmutz/dogcolors.html
http://bowlingsite.mcf.com/Genetics/ColorGen.html
In Nederland is een boekje van robert van de Molen verschenen over erfelijkheid.

Misschien staat in een goed Golden Retrieverboek er ook wel iets over.
Wat ik laatst gehoord had van iemand schijnt het "witte" van de Golden op het C-locus te liggen. Dit gecombineerd met het E-locus
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”