Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

geurdrempel en gebitsgezondheid

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

ignit
Zeer actief
Contacteer:

geurdrempel en gebitsgezondheid

Ongelezen bericht door ignit »

--met excuses aan iedereen, die dit elders ook al gelezen heeeft--

In zijn laatste nieuwsbrief geeft Dr. Lonsdale aan, hoe bij een onderzoek waarbij Beagles gebruikt werden om te onderzoeken of honden zouden kunnen ruiken wat het juiste moment is om een tochtige koe te dekken, aan het licht kwam dat tandplak misschien een oorzaak zou kunnen zijn dat de neus van een hond zijn werk niet naar behoren kan verrichten. Hij vindt dat dit een geweldige ontdekking is die verband houdt met zijn Cybernetische Hypothese van Periodontal Disease, een openbaring die hij kreeg in een droom op de kerstochtend van 1992. De hele inhoud van deze nieuwsbrief is te vinden op de volgende link:
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... ?p=697#697

Maar ik begrijp iets niet – want het is toch al lang bekend dat een slecht gebit invloed heeft op het reukvermogen van de hond?

In 1996 kwam er in Nederland een boek uit van Henk Gerards met de titel De Werkhond en het speuren, dat ontstaan is uit zijn 14-jarige ervaring als organisator van instructiecursussen. Op pag. 13-14 is het volgende te lezen over het vomeronasaal orgaan:

##Een orgaan dat zich op de bodem van de neusholte bevindt en naar men mag aannemen nauw met de reukzintuigen verbonden is, is het zogenaamde vomeronasale orgaan. Het is een lang, smal enigszins buisvorming orgaan dat in de neusbodem achter de bovenhoektand begint en over de bodem van de neusholte loopt. Men weet van dit orgaan dat het bij de mens slechts onderontwikkeld is of dikwijls zelfs helemaal niet ontwikkeld is, nog onvoldoende af.

Het orgaan bevat echter wel veel reukcellen en er is een directe verbinding van de zenuwen van dit orgaan met het reukcentrum in de hersenen van de hond. Gebleken is dat ontstekingen in het bovengebit van de hond, en met name de hoektand, verstoringen in het reukvermogen van de hond teweegbrengen. Ook het ontbreken van de bovenhoektand zou een belangrijke invloed op dit reukvermogen hebben.##

Hij geeft verder ook nog aan dat het slijmvlies een belangrijke rol speelt, en dat ##het neusslijmblies na een doorgestane ziekte of verkoudheid soms meerdere maanden nodig heeft om weer volledig te herstellen. Bij sommige ziekten kunnen zelfs blijvende beschadigingen of veranderingen, ook aan het reukzenuwstelsel, worden toegebracht.

Henk Gerards is niet iemand die openbaringen krijgt in dromen maar zijn zaken goed onderzocht heeft en ik vraag me nu af of iemand weet of er in Nederland of elders in Europa in de jaren 1970-1990 misschien onderzoeken gedaan zijn op dit gebied?

Groetjes,
Ignit.
http://www.barf-natuurlijk.nl
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

bij mijn weten niet, ik zoek beroepsmatig regelmatig naar dit soort dingen, maar heb hier honden met tandplak en zonder en allemaal zoeken ze super, wij leven hier van de hondenneus zeg maar dus als er een het niet goed zou doen.

maar waarom wil je dat weten?
ignit
Zeer actief
Contacteer:

TX Carola! :ok:
Heb je wel eens een hond gehad met ontstoken tanden die het niet meer zo goed deed? En mag ik je dan ook nog vragen wat je beroep is - omdat je schrijft dat je beroepsmatig met speurhonden bezig bent? (als het niet te vrijpostig is... )

Het viel me op dat Tom Lonsdale het over tandplak heeft terwijl ik gehoord had van iemand die drugshonden in zijn "manschappen" heeft, dat het heel belangrijk is om het gebit van speurhonden goed te verzorgen omdat een ontstoken tand of ontstoken tandvlees de geur kan beinvloeden. Dit zijn 2 verschillende dingen...

Het laatste wordt bevestigd door Henk Gerards (man uit de praktijk)... en ik vroeg me af of er wel eens onderzoeken gedaan zijn op dit gebied in Europa, gewoon om wat meer informatie te vergaren over dit onderwerp.

Groetjes,
Ignit.
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

ignit schreef:TX Carola! :ok:
Heb je wel eens een hond gehad met ontstoken tanden die het niet meer zo goed deed? En mag ik je dan ook nog vragen wat je beroep is - omdat je schrijft dat je beroepsmatig met speurhonden bezig bent? (als het niet te vrijpostig is... )

Het viel me op dat Tom Lonsdale het over tandplak heeft terwijl ik gehoord had van iemand die drugshonden in zijn "manschappen" heeft, dat het heel belangrijk is om het gebit van speurhonden goed te verzorgen omdat een ontstoken tand of ontstoken tandvlees de geur kan beinvloeden. Dit zijn 2 verschillende dingen...

Het laatste wordt bevestigd door Henk Gerards (man uit de praktijk)... en ik vroeg me af of er wel eens onderzoeken gedaan zijn op dit gebied in Europa, gewoon om wat meer informatie te vergaren over dit onderwerp.

Groetjes,
Ignit.
tip: er staat een site vermeld in het onderschrift van carola. :mrgreen:
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

ja inderdaad, maar wil het wel vertellen hoor is geen geheim.

wij hebben een speurhondenbedrijf dat honden heeft voor verschillende taken. wij hebben immigrationdogs (zoeken verstekkelingen in trailers die naar engeland verscheept worden) wij hebben narcoticaspeurhonden en wij hebben een gasdetectiehond, die aardgasleidingen kan nazoeken op lekken.

ook hebben wij ezelf een boek uitgebracht alle honden zoeken.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Haha Honiahaka... helemaal niet aan gedacht! :mrgreen:

Ben meteen ff een kijkje gaan nemen - en ga het boek aanschaffen, Carola. :ok:

Op het barfforum vertelde iemand over een politiehond die binnen gebracht werd bij haar dierenarts toen zij er was. De kanjer had een kies gebroken tijdens zijn werk - en de kies werd onmiddellijk behandeld en gevuld en een paar dagen later bedekt met een brug... om te voorkomen dat er een ontsteking zou ontstaan. Omdat een ontsteking zijn geurvermogen ernstig zou aantasten...

Hartelijk dank voor het meezoeken - ik hoop dat er nog meer mensen vanuit de praktijk reageren, hoewel ik nu al de neiging heb om de openbarende dromen van meneer Lonsdale met een grote korrel zout te nemen. :mrgreen:

Groetjes,
Ignit.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”