Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

IBS

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

peet
Actief
Aantal honden: 1

IBS

Ongelezen bericht door peet »

Mijn hond heeft IBS-achtige klachten. Dat wil zeggen ze heeft bij "verkeerd" eten ontzettende buikpijn. Ze heeft echter nooit diarree of obstipatie. Nu weet ik dat ik op moet passen met teveel vet en teveel koolhydraten. Nu heeft ze ook al last van Carnibest (waarschijnlijk te vet). Carnibest-light heeft ook geen baat. Ik geef haar al verschillende kleine porties per dag.
Hebben jullie ervaringen/tips m.b.t. deze ziekte. Misschien weet iemand wat voor (vers) vlees ik haar wel kan geven.
Alvast bedankt.

Groetjes Petra
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

8O Nooit gehoord dat honden dit ook konden hebben!
IBS (Irritable Bowel Syndrom) is een stoornis in de beweging van de darmen; de werking van de darmen wordt vanuit de hersenen aangestuurd en hier gaat iets fout.

Ik vermoed dat het juiste voer een kwestie van uitproberen is. Dit baseer ik puur op de ziekte bij mensen: de één reageert daar goed of slecht op en de ander weer ergens anders op. Er is simpelweg geen pasklaar antwoord op.
Persoonlijk zou ik het in eerste instantie niet in lichtverteerbaar voedsel zoeken omdat de darmen daar weer lui van worden.

Weet je zeker dat het IBS is? Heeft je hond onderzoeken gehad om andere aandoeningen aan het maag-darmkanaal uit te sluiten?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

jammer genoeg ondervind ik iedere dag aan den lijve wat IBS is. Echter dat kan voor ieder persoon/ dier anders zijn. Er is ook geen vast dieet voor want ook op voedingsstoffen reageert iedereen anders.

Wat je zou moeten weten als het IBS is wat voor pijn het is, is het van te veel lucht in de darmen, zijn het krampen etc etc, want voor ieder probleem is weer een andere 'oplossing'. Belangrijk op zich is wel dat er genoeg vezels in het voer zitten voor zover deze worden verdragen. Dat er voldoende gedronken wordt en voldoende beweging. Het zal voor jou uitproberen worden wat helpt.

Veel sterkte.

Neeltje
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Volgens mijn huisarts helpt biogardo ook nog wel eens.
Ik zelf neem iedere dag een Yakultje, dit helpt mij wel.
Maar honden zijn toch anders dan mensen? Je zou eens biogarde kunnen proberen?
Afbeelding
Neeltje

Femia schreef:Volgens mijn huisarts helpt biogardo ook nog wel eens.
Ik zelf neem iedere dag een Yakultje, dit helpt mij wel.
Maar honden zijn toch anders dan mensen? Je zou eens biogarde kunnen proberen?
Nee, hoor, honden zijn wat dat betreft niet heel erg veel anders. Bij de een helpt een bakje Yakult, bij de ander niet. Ligt er maar net aan hoe actief je IBS is. Maar voor de hond kun je inderdaad yoghurt proberen.
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

Hai naamgenoot,

Ik kan je helaas geen advies geven, maar wel een tip: stel je vraag ook eens op www.barfplaats.nl Daar zitten allemaal mensen die veel weten van voeding enz...en je hoeft niet mee te barfen ofzo hoor...wellicht kunnen zij je goed advies geven
Afbeelding
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Neeltje schreef: Maar voor de hond kun je inderdaad yoghurt proberen.
Maar het moet dan wél biogarde zijn(rechtsgedraaid), want gewone yoghurt helpt niet (krijg ik persoonlijk juist last mee).
Afbeelding
Neeltje

Femia schreef:
Neeltje schreef: Maar voor de hond kun je inderdaad yoghurt proberen.
Maar het moet dan wél biogarde zijn(rechtsgedraaid), want gewone yoghurt helpt niet (krijg ik persoonlijk juist last mee).
En ik niet. Kan elke yoghurt eten die ik wil. Krijg er geen extra last van maar helpt ook niet bij al de andere bijkomende medische problemen van IBS.
peet
Actief

Bedankt voor al jullie berichtjes.
Luna heeft bij de dierenarts helemaal "opengelegen"en daar is geconstateerd dat er wel 30 ontstekingen in haar darmen zaten. De dierenarts noemt het ook IBS-achtig omdat het ook een combinatie van verschillende factoren kan zijn. Ze heeft al heel wat meegemaakt in haar nog jonge leventje, dus het kan ook psychisch lekker op de darmen werken. Wat ik wel merk is dat ze alleen met buikpijn reageert op voeding. Ze krijg inderdaad iedere dag biogarde (Yakult lust ze ineens niet meer). En eigenlijk reageert ze op alles goed, behalve haar vlees, waar ze tenslotte al haar voedingsstoffen uit moet halen. Ik kan nog proberen om Carnibest eend te gaan geven, misschien dat dat iets beter gaat. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik ga zeker even op de site van Barf kijken. Ik heb ook al contact gehad met Paul Barte, maar uiteindelijk is het inderdaad per persoon/dier anders en moet ik gewoon uitproberen.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zo, dat is niet best......

Heb je al lamsvlees geprobeerd of geitenvlees?
Afbeelding
A good dog never dies...

Terra

Ongelezen bericht door Terra »

8O Getver wat naar voor dat beestje... Ik hoop dat het gauw over gaat of dat jullie er in ieder geval een goed evenwicht in kunnen vinden. Sterkte ermee!

:oeps: Ik dacht eerst dat je hond de bak in zou draaien, toen ik de titel las... De enige manier waarop ik de afkorting IBS kende, was namelijk In Bewaring Stelling :mrgreen:
peet
Actief

Stang schreef:Zo, dat is niet best......

Nee, maar ik weet ook niet goed hoe ik dat moet doen. Ik kan toch niet alleen maar lamsvlees geven. In Carnibest zit bijvoorbeeld ook groenten, vitaminen, fruit etc. Ben eigenlijk op zoek naar zoiets als Carnibest maar inderdaad met wat minder vet vlees.

Gr. Petra
peet
Actief

Terra schreef:8O
:oeps: Ik dacht eerst dat je hond de bak in zou draaien, toen ik de titel las... De enige manier waarop ik de afkorting IBS kende, was namelijk In Bewaring Stelling :mrgreen:
Moest wel erg lachen om jouw opmerking :V
Zou wel een goeie zijn voor de fokker van Luna, dankzij haar hebben we al 3 jaar ellende met ons hondje. Dus een paar jaar gevangenisstraf............. :twisted:

gr. Petra
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

peet schreef:
Stang schreef:Zo, dat is niet best......

Nee, maar ik weet ook niet goed hoe ik dat moet doen. Ik kan toch niet alleen maar lamsvlees geven. In Carnibest zit bijvoorbeeld ook groenten, vitaminen, fruit etc. Ben eigenlijk op zoek naar zoiets als Carnibest maar inderdaad met wat minder vet vlees.

Gr. Petra
Klopt, je moet wel toevoegingen erbij geven.
Ehmm, dit weten de barfers ongetwijfeld, dus even naar een barflijst en daar je vraag stellen.

Het hondje van mijn moeder krijgt ook alleen lamsvlees (die heeft de ziekte van Crohn) en geeft inderdaad van alles erbij, maar ik weet niet precies wat :?
Afbeelding
A good dog never dies...

peet
Actief

Heb net gehoord dat diegene waar ik Carnibest koop, ook Carnibest lam-rijst, kip-rijst of eend-rijst verkoopt. Vanavond gelijk halen en hopen dat het werkt.

Petra
Neeltje

peet schreef:Bedankt voor al jullie berichtjes.
Luna heeft bij de dierenarts helemaal "opengelegen"en daar is geconstateerd dat er wel 30 ontstekingen in haar darmen zaten. De dierenarts noemt het ook IBS-achtig omdat het ook een combinatie van verschillende factoren kan zijn. Ze heeft al heel wat meegemaakt in haar nog jonge leventje, dus het kan ook psychisch lekker op de darmen werken. Wat ik wel merk is dat ze alleen met buikpijn reageert op voeding. Ze krijg inderdaad iedere dag biogarde (Yakult lust ze ineens niet meer). En eigenlijk reageert ze op alles goed, behalve haar vlees, waar ze tenslotte al haar voedingsstoffen uit moet halen. Ik kan nog proberen om Carnibest eend te gaan geven, misschien dat dat iets beter gaat. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik ga zeker even op de site van Barf kijken. Ik heb ook al contact gehad met Paul Barte, maar uiteindelijk is het inderdaad per persoon/dier anders en moet ik gewoon uitproberen.
Dan is het zeer zeker geen IBS want het grote verschil tussen IBS en de ziekte van Crohn is dat er bij IBS GEEN ontstekingen zijn in darmen etc. Bij ziekte van Crohn of andere darm gerelateerde ziektes wel. En dit is met geen een dieet op te lossen. Met medicijnen is het vaak draagbaar te maken en dan heb ik het over Prednison.

Het vlees zal waarschijnlijk veel te grof zijn voor d'r darmen en op elke plek waar de darm ontstoken is is het zeer pijnlijk. Wat je dan het beste kunt doen is het goed pureren zodat er geen grote brokken door d'r darmen hoeven. Als het echt zo erg is als jij zegt, zou ik er toch mee naar 'n internist gaan, want dat is echt NIET goed.

Sterkte.
Neeltje
peet
Actief

Het is denk ik ook inderdaad geen IBS, het valt meer onder IBD (irritable-bowel disease). Dit is een verzamelnaam voor aandoeningen met een chronisch inflammatoir (ontstekingen) beeld. Hieronder valt inderdaad ook de ziekte van Crohn. De ziekte van Crohn is wel te behandelen met een goed dieet. Mijn zus heeft het al haar hele leven en slikt (gelukkig) geen prednison (wel andere medicijnen), maar moet zich aan haar dieet houden en dan gaat het (meestal) goed.
Het vreemde van mijn hond is dat de ontlasting altijd perfect is, nooit dun of obstipatie.
Wat betreft de internist, daar is ze al een jaar onder behandeling geweest voor de longen. Dus ik probeer het eerst met voeding stabiel te krijgen.
Ze heeft ook al prednison gehad en het vreemde is dat ze daar niet op reageert. Wij hebben al 3 jaar een hondje met allerlei vreemde onverklaarbare klachten. Als het met voeding niet lukt, ga ik toch zeker weer naar de internist.

Gr. Petra
Neeltje

peet schreef:Het is denk ik ook inderdaad geen IBS, het valt meer onder IBD (irritable-bowel disease). Dit is een verzamelnaam voor aandoeningen met een chronisch inflammatoir (ontstekingen) beeld. Hieronder valt inderdaad ook de ziekte van Crohn. De ziekte van Crohn is wel te behandelen met een goed dieet. Mijn zus heeft het al haar hele leven en slikt (gelukkig) geen prednison (wel andere medicijnen), maar moet zich aan haar dieet houden en dan gaat het (meestal) goed.
Het vreemde van mijn hond is dat de ontlasting altijd perfect is, nooit dun of obstipatie.
Wat betreft de internist, daar is ze al een jaar onder behandeling geweest voor de longen. Dus ik probeer het eerst met voeding stabiel te krijgen.
Ze heeft ook al prednison gehad en het vreemde is dat ze daar niet op reageert. Wij hebben al 3 jaar een hondje met allerlei vreemde onverklaarbare klachten. Als het met voeding niet lukt, ga ik toch zeker weer naar de internist.

Gr. Petra
Voor sommige mensen kan 'n dieet helpen. Ik heb een aantal vrienden met CD en daar helpt het niet. Reden waarom in er toen 'ingedoken' ben is omdat ze eerst dachten dat ik ook CD had, maar gelukkig niet. 'Alleen maar' zeer ernstige IBS. Dat is het nadeel van CD het is voor iedereen anders.
peet
Actief

Neeltje schreef: Voor sommige mensen kan 'n dieet helpen. Ik heb een aantal vrienden met CD en daar helpt het niet. Reden waarom in er toen 'ingedoken' ben is omdat ze eerst dachten dat ik ook CD had, maar gelukkig niet. 'Alleen maar' zeer ernstige IBS. Dat is het nadeel van CD het is voor iedereen anders.
Het is inderdaad per persoon anders, ik ken inderdaad ook mensen die zwaar aan de prednison zitten. Het vervelende bij dieren is dat ze niet kunnen vertellen wat ze voelen en hoe erg het is. Maar aan de andere kant zitten ze ook niet heel de dag in de put. Als Luna even buikpijn heeft, en het is weg, dan springt ze weer 3 huizen hoog van enthousiasme, alsof er niets gebeurd is.

Gr. Petra
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Het is inderdaad wel heel typisch dat je hond nooit last van diarree of obstipatie heeft :? Dat is toch het eerste wat fout gaat bij darmklachten en zeker bij ontstekeningen.
IBS is het dus niet, want daar horen geen ontstekingen bij.

Tja inderdaad uitzoeken welke voeding het beste is..... pfffff, dan heb je nog even een weg te gaan...... sterkte!!!
Afbeelding
A good dog never dies...

peet
Actief

Stang schreef:Het is inderdaad wel heel typisch dat je hond nooit last van diarree of obstipatie heeft :? Dat is toch het eerste wat fout gaat bij darmklachten en zeker bij ontstekeningen.
IBS is het dus niet, want daar horen geen ontstekingen bij.

Tja inderdaad uitzoeken welke voeding het beste is..... pfffff, dan heb je nog even een weg te gaan...... sterkte!!!

Ja dat is inderdaad heel vreemd dat haar ontlasting altijd goed is. Ik heb gisterenavond wat proefpakketjes Carnibest in huis gehaald. Kip-rijst, lam-rijst en eend-rijst. Het ziet er al veel minder vet uit, dus ik heb goede hoop. Hoop alleen dat ze het niet alleen op die eend goed doet, dit kost namelijk het dubbele als de gewone Carnibest. Maargoed, dan eet ik zelf wel wat minder!!

Gr. Petra
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”