Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Processierupsen plaag.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Wendy!
Zeer actief

Processierupsen plaag.

Ongelezen bericht door Wendy! »

Op Chello.nl staat dat er het komende voorjaar een enorme processierupsenplaag voorspelt is.
Een waarschuwing en tevens een vraag.
Als je hond aan zo'n rups snuffelt, komen die brandhaartjes in zijn luchtwegen...Met alle gevolgen van dien.

De vraag: behalve meteen naar de dierenarts sjeezen, wat kun je als eerste hulp toepassen als dit gebeurt, en wat zijn de eerste sypmtomen die je kunt zien?
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
anubis
Zeer actief

Ongelezen bericht door anubis »

Volgens mij kun je de plekken het best ontwijken waar die beestjes dan zitten en zeker de honden niet laten snuffelen. Die jeuk is echt verschrikkelijk mijn tante was eens zo slim om te gaan zitten onder een boom waar die beesies inzaten. Dat heeft ze geweten, de kleren die ze aan had heeft ze weg moeten gooien want met wassen ging het er niet uit brrr. Ze had wel een zalfje gehaald bij de ha.
Dus beter voorkomen :mrgreen: Meestal als er ergens echt een plaag is word het vaak wel gemeld met een bord of zo (hier op plaatsen wel gezien nl) verder zie je ze wel duidelijk zitten :mrgreen:

Na kontact kan er overlast ontstaan. Dit kan na enkele uren na het kontact. De klachten kunnen zijn: pijnlijke jeuk, huiduitslag, irritatie aan de ogen of aan de luchtwegen

De haartjes op hun rug hebben een gifpunt die ze weg kunnen schieten. Snuffelende honden die door de gifpunten geraakt worden, kunnen nare ontstekingen aan bek, neus en ogen overhouden. Houd uw hond daarom in onbekende gebieden aan de lijn en informeer welke gevaarlijke dieren er voorkomen
Groetjes Birgit en een lebber van Ramses
AfbeeldingRIP
Afbeelding
http://www.zivotinjsko-carstvo.com/imag ... odenco.jpg
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier in Brabant is het al jaren een plaag. Ik ontwijk dus de eikenbomen en loop voornamelijk in de dennenbossen.
Volgens mij is het verstandig om zo snel mogelijk met natte lappen de branderige plekken te koelen, bij reactie met bulten oid direct naar de dierenarts
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Ik las vanmorgen op TT dat de eikenrups nu ook boven de rivieren voorkomt, eerst was het alleen in Brabant en Limburg.
Ze zitten trouwens alleen in eikenbomen, dus die ontwijken we dan maar.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”