Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagje over narcose bij oudere hond

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Baily

vraagje over narcose bij oudere hond

Ongelezen bericht door Baily »

Gemela, onze opvanghond uit Burriana blijft bij ons. Ze is zo lief, past hier heel goed in de roedel en bovendien wil ik haar helemaal niet meer kwijt. Ze heet nu Desi.

Ik was met Desi vorige week bij de d.a. voor iets anders maar toen kwam haar gebit ter sprake. Haar gebit ziet er echt niet uit. Ze is nu bijna tien en haar hele leven heeft ze in een asiel in het buitenland doorgebracht. En dat het er niet uitziet geeft niet, maar volgens de d.a moet ze er last van hebben, vol met tandsteen en afgebrokkelde elementen enzo. Dus half april zou hij het gebit kunnen renoveren onder een roesje.

Ze is nu 5 kilo aangekomen, dat is nog niet genoeg trouwens, en kan makkelijk een uurtje lopen. Dus de conditie is redelijk. Eerst zou ik dan ook nog een bloedonderzoek laten doen naar de rest van de gezondheid i.v.m. de narcose die ze toch moet hebben.

Eigenlijk heb ik geen keuze natuurlijk als ze er echt last van heeft, het ruikt ook niet echt prettig trouwens. Maar ze kan wel hardere dingen eten. Dus wat is wijsheid, moet ik het risico van de narcose nemen. En ze is waarschijnlijk ook niet gesteriliseerd. Is dat nog verstandig op deze leeftijd of is dat juist aan te bevelen. Dan kan het misschien in dezelfde narcose gedaan worden.

Misschien beetje dom, maar ik heb nog nooit eerder een oudere hond gehad. En kan ik haar etra dingen geven om de conditie nog voor die tijd te verbeteren.
natas-bliss
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door natas-bliss »

ik zou er dan juist als ze toch al onder narcose is ook laten stereliseren.
De kans dat ze ooit een baarmoederontsteking krijgt is altijd aanwezig, en dan moet ze nog een keer onder narcose.

Het narcose risico op oudere leeftijd is inderdaad hoger maar niet zo hoog in vergelijking met het straks misschien niet meer kunnen eten door pijn of ontsteking. EN dan moet ze onder slechtere toestand(slechter eten) onder narcose en is het risico nog veel hoger.

Als het mijn hond was zou ik het laten doen.

Mijn eigen hond is pas nog geopereerd(castratie) hij is 11.
Gelukkig geen problemen gehad.
Narcose is altijd een risico maar niet zo gigantisch groot.
Wat verstandig is is om het onder hartbewaking te laten doen en met
gasnarcose.

Succes met de keuze
Afbeelding
Groetjes Natascha
En een poot en oorlik van Bliss
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Het gebit moet je ieder geval laten doen. Een slecht gebit kan ook gewoon de rest van de gezondheid in gevaar brengen door allerhande bronnen van infectie's en daarbij knappen honden er gewoon enorm van op geen pijn meer in hun bek te hebben.Ze krijgen daarvoor ook een licht roesje en geen zware narcose. Steriliseren..tja... :?
Ik denk niet dat ik dat zou doen. Het is gewoon een grote ingreep. Als je er maar gewoon enorm met je snuf bovenop zit als je dan ook maar iets vermoed van een baarmoederontsteking. het is een afweging die je moet maken. Nu een forse ingreep of niet opereren met het risico dat ze als ze straks 13 is met een ontstoken baarmoeder ziek op de operatietafel ligt..maar ook de kans dat je haar uberhaupt een operatie kan besparen.
Ik weet niet wat wijsheid is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

dan is een roesje niet genoeg voor sterilisatie moet ze onder algehele narcose, en gezien de leeftijd en dat het niet levensbedreigend is zou ik het laten, de schade die je daarmee kan aanbrengen kan zeer groot zijn en je weet niks van haar medische achtergrond en gesteldheid.

zou alleen tanden schoon laten maken en eventuele rotte kiezen eruit laten halen onder een licht roesje meer niet.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ja........mijn uitgangspunt is dat ze nu, zoveel mogelijk moet gaan genieten van haar leven, vooral omdat ze 9,5 jaar in een asiel heeft gezeten, vanaf pupje, en daardoor zoveel heeft gemist.

Het gebit moet. Dan neem ik inderdaad zo min mogelijk risico, en laat alleen het gebit doen en houd gewoon goed in de gaten of ze mogelijkerwijs last krijgt van baarmoederontsteking. Misschien gebeurt dat inderdaad nooit of pas over een aantal jaren. Dan heeft ze in ieder geval vast een paar goede jaren achter de rug.

Bedankt voor de adviezen. :ok:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

De dierenarts kan van te voren even onderzoeken of ze niet teveel problemen zal krijgen van de narcose door haar hart te onderzoeken en haar bloed, zodat duidelijk wordt of lever en nieren de narcose snel kunnen verwerken. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”