weet iemand hoeveel chocola een hond moet binnen krijgen totdat hij er echt last van krijgt???
mijn labrador heeft het gisteren voor elkaar gekregen twee chocolaatjes te pikken, heb toen gelijk de da gebeldt en die zei dat het te weing was om me zorgen te maken.
maar over hoeveel hebben we het dan als ik me wel zorgen mag maken???
en wat maakt chocola nou zo gevaarlijk voor honden??
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
chocola
Moderator: moderatorteam
- sonja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle en een Roemeens straatratje
- Aantal honden: 2
-
- Zeer actief
- Contacteer:
CHOCOLADE VERGIFTIGING
Cacao bevat een aantal stoffen die een giftige werking kunnen hebben.
De eerste verschijnselen ontstaan ongeveer 4-5 uur na het innemen. Rusteloosheid, nervositeit, misselijkheid, braken, stuiptrekkingen. Het kan zelfs tot coma en de dood leiden.
Ook zijn enkele dagen na inname nog verschijnselen mogelijk als gevolg van beschadigingen van de hartspier.
Als behandeling is alleen het bestrijden van de symptomen mogelijk.
Chocola is voor honden snel giftig, doordat de hond bepaalde stoffen (methylxanthines) veel minder snel omzet en uitscheidt dan de mens. Vooral de stof theobromine wordt door de mens veel sneller weer uitgescheiden, waardoor het niet snel tot vergiftigingsverschijnselen komt.
Houd er dus rekening mee dat uw hond veel minder chocolade kan verdragen dan u zelf kunt.
Chocola is toch al geen voedingsmiddel voor honden, dus geef het nooit bewust aan uw hond. Maar voorkom ook dat een hond per ongeluk teveel chocola naar binnen werkt, zoals bijvoorbeeld door het pikken van kerstkransjes uit de kerstboom of chocolade muizen uit de schoen het geval kan zijn.
Cacao bevat een aantal stoffen die een giftige werking kunnen hebben.
De eerste verschijnselen ontstaan ongeveer 4-5 uur na het innemen. Rusteloosheid, nervositeit, misselijkheid, braken, stuiptrekkingen. Het kan zelfs tot coma en de dood leiden.
Ook zijn enkele dagen na inname nog verschijnselen mogelijk als gevolg van beschadigingen van de hartspier.
Als behandeling is alleen het bestrijden van de symptomen mogelijk.
Chocola is voor honden snel giftig, doordat de hond bepaalde stoffen (methylxanthines) veel minder snel omzet en uitscheidt dan de mens. Vooral de stof theobromine wordt door de mens veel sneller weer uitgescheiden, waardoor het niet snel tot vergiftigingsverschijnselen komt.
Houd er dus rekening mee dat uw hond veel minder chocolade kan verdragen dan u zelf kunt.
Chocola is toch al geen voedingsmiddel voor honden, dus geef het nooit bewust aan uw hond. Maar voorkom ook dat een hond per ongeluk teveel chocola naar binnen werkt, zoals bijvoorbeeld door het pikken van kerstkransjes uit de kerstboom of chocolade muizen uit de schoen het geval kan zijn.

groetjes
caroline, whooper en orbis
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
gelukkig dat veel chocolade dingen tegenwoordig niet eens meer zoveel pure cacao, maar vaak heel veel kunstmatige bevat, maar het blijft nog steeds oppassen geblazen met chocola. Griezelig. Gelukkig bestaat er ook hondenchocola (waar mijn hond dol op is )en ja ik heb het ook geproefd, proeft ook nog wel naar chocola alleen wat flauwer

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Chawa
- Actief
Re: chocola
Chocolade bevat namelijk een substantie genaamd theobromine.sonja schreef:weet iemand hoeveel chocola een hond moet binnen krijgen totdat hij er echt last van krijgt???
mijn labrador heeft het gisteren voor elkaar gekregen twee chocolaatjes te pikken, heb toen gelijk de da gebeldt en die zei dat het te weing was om me zorgen te maken.
maar over hoeveel hebben we het dan als ik me wel zorgen mag maken???
en wat maakt chocola nou zo gevaarlijk voor honden??
Cafeïne en theobromine behoren tot de chemische groep van alkaloïden, genaamd gemethyleerde xantines. Deze worden gevonden in kool, koffie, thee en chocolade.
Als een soort drug, veroorzaakt methylxanthine een stimulatie van het centrale zenuwstelsel, stimulatie van diurese (waterhuishouding in het lichaam), hartspierstimulatie en stimulatie van het gladde spierweefsel.
Methylxantines worden erg snel en gemakkelijk opgenomen via de mondholte en de maag.
De lever moet deze chemische stoffen afbreken en de afvalproducten worden afgevoerd door de nieren.
Deze chemicaliën tasten daarom het centrale zenuwstelsel en de nier als eerste aan.
Zij veroorzaken verhoogde lichaamsacti-viteit wat kan leiden tot tachycardie (veel te hoge hartslag).
Vanwege deze verhoogde lichaamsactiviteit kunnen er uitvals-verschijnselen voorkomen.
De nieren zullen gestimuleerd worden om sneller te werken en veel urine produceren. Dit zal leiden tot dehydratie.
Ademhaling zal zeer snel gaan en er zal hyper-thermie (te hoge lichaamstemperatuur) optreden wat resulteren zal in de dood.
Er is geen tegengif voor deze stoffen.
We kunnen alleen de gevolgen behandelen met speciale zorg en medicijnen geven om de verschijnselen te remmen.
Giftig
Toxische hoeveelheden voor vogels zijn niet helemaal bekend.
Bij honden is ca. 200 mg per kg lichaamsgewicht toxisch.
Bij katten is slechts 80-150 mg per kg lichaamsgewicht al fataal.
Hoe sneller het metabolisme werkt, hoe minder van de stof er nodig is voor een fataal einde.
Een kop koffie kan 35-85 mg cafeïne bevatten.
Een glas cola ongeveer 50 mg.
Dit betekent dat een kat van ca. 2 kg slechts 1 1/2 tot 3 glazen cola hoeft te drinken om dood te gaan.
Een vogel heeft een nog sneller metabolisme dan een kat en ook nog een veel kleiner lichaam, zodat slechts een kleine hoeveel-heid toxisch zal zijn en mogelijk de dood tot gevolg kan hebben.