jelle schreef:Iedereen die kritiek heeft op het gebruik van stroomkbanden/-mouwen of het verrot schoppen van een hond gelijk in het hoekje scharen van mensen die denken alles met lieve woordjes en een worstje voor elkaar te krijgen onder begeleiding van

8O :V smilies is WEL denigrerend.
vind je smilies al denigrerend...?8O
En wat is er nou zo anders als ik kom kijken dat jullie niet gewoon kunnen vertellen hier? Ik denk niet dat ik een zo vreselijk vertekend beeld heb van de hondensport.
denk het wel, kan het al lezen aan je reactie, JULLIE doen.., kettingen, stroom, schoppen, stok is zielig, waarom doorgaan als de hond 'te' fel is...
.. dan heb je er niet veel van gesnapt en lijkt me het makkelijker als je naar een IPO/KNPV vereniging in de buurt gaat en het eens zelf gaat bekijken en met mensen gaat praten zonder meteen te oordelen.
Dat is wat ik bedoelde met de vergelijking met de krant en de ijzeren ketting. Misschien is die stroommouw/band wel minder erg dan verrot schoppen. Maar als het MIJN hond was zou ik het geen van beide willen ter wille van een training die ik voor hem heb uitgezocht en waar hij voornamelijk om MIJN ambities te bereiken zo nodig doorheen moet. Ook al zijn deze honden afkomstig uit werklijnen, dan nog geloof ik niet dat die energie niet op een andere manier te richten is zodanig dat je niet met ronduit agressieve middelen aan de slag hoeft om je hond een trucje te leren. Ik zeg niet dat je er dan maar mee moet gaan Doggydancen, er zijn met wat creativiteit nog heel veel dingen te bedenken waar zo'n hond zich prima op moet kunnen uitleven.
als ik die hond niet gekocht had, zat hij bij een andere africhter maar nooit in een huisgezin als huishondje, dus nee, ik heb hem er niet voor uitgezocht dat heeft de fokker in principe al gedaan...
Als je alleen de baas kunt blijven door er stroom op te zetten (hypothetisch, ik snap dat jij daar nu geengebruik van maakt maar het eventueel wel zou doen) dan stelt je "gezag" toch geen reet voor? Dan ben jij toch niet de baas, maar dat knoppenkastje...
Ik heb het al gehad over bepaalde driften en ja, bij sommige honden moet dat dus daardoor worden afgeleerd... Dat wil niet zeggen dat hij nu voor de rest van z'n leven een TT om moet, nee, vaak is 1 of 2 x genoeg.
Er zijn maar heel weinig honden die nog die taken uitvoeren waarvoor ze oorspronkelijk gefokt zijn. Bij alle rassen lukt het iha prima om dat om te zetten in andere activiteiten waar de hond net zoveel plezier aan beleeft. Waarom met jouw hond niet?
omdat hij ervoor gefokt is...waarom zou ik dan wat anders doen. Hij vind het prachtig, kan zich lekker uitleven... dus waarom niet?
Ik snap inderdaad nog steeds niet dat het blijkbaar godsonmogelijk is dat een hond TE fel is om deze sport te doen. Maar goed, als je maar onbegrensd allerlei methodes gebruikt om het erin te rammen als het op een normale manier niet lukt zul je elke hond wel een keer kunnen breken waarschijnlijk...
een hond hoeft niet gebroken te worden hoor... een hond zal alleen goed bijten als hij het leuk vind. En nee, ik ken geen honden die te fel zijn... omdat dit juist goed is voor een sporthond. Vandaar dat ze ook niet geschikt zijn om als haardkleedje voor de kachel te liggen.
Wat mij betreft heeft een hond die met een "softstok" wordt geslagen ook alle recht om zich te verzetten. Ik zou alleen als baas niet vinden dat ik het recht heb om dat dan maar weer hardhandig de kop in te drukken door het gebruik van dit soort hulpmiddelen. Dan is voor mij de grens van hoe ik met mijn hond wil om gaan, wat ik hem wil aandoen puur om in het stramien van de trainingen en het spelletje te kunnen blijven en hoge puntjes te scoren op een wedstrijd gepasseerd. Trainen is leuk maar toch niet ten koste van alles?
een hond die bang is voor stokslagen is dus niet geschikt voor de sport... elke normale sporthond accepteerd ze, heeft langzaam maar zeker geleerd dat het geen straf is ... Een beschrijving van de stok is al gegeven.
En de pakwerker gebruikt de softstok niet ik
De pakwerker geeft ook veel stemdreiging dus als je een hond hebt die daar al bang voor is, is het ook over...
Africhting is inderdaad een hele leuke en intensieve sport... ook voor de honden!
hier staat het wel wat meer uitgelegd:
http://www.nederlandseboxerclub.nl/watisipo.htm