Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dalmatiër

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Expedition
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 1

Dalmatiër

Ongelezen bericht door Expedition »

Hoi allemaal,

Lange tijd geleden dat ik hier heb gepost (volgens mij nog op het oude forum?). Een aantal jaar terug werd ik hier lid omdat ik net een Rhodesian Ridgeback pup had aangeschaft. Ondertussen zijn we zo'n 4.5 jaar verder (de tijd vliegt!!) en ik ben nog steeds even gelukkig met mijn teef als toen ik haar net had. Ze is uitgegroeid tot een pittige, soms wat reactieve dame (aan de lijn), maar goudeerlijk, ontzettend lief en ze werkt super graag met mij samen. Ik kan lezen en schrijven met haar. Het liefst zou ik er RR bij nemen, maar mijn partner (die er later bij is gekomen) ziet dat niet zo zitten. RR zijn toch grote honden (die van mij is nogal uit de kluiten gewassen met 43kg puur spieren) en mijn teef is véél hond aan je lijn soms. We kunnen allebei overigens prima met haar overweg.

Maar, nu zijn we dus op zoek naar iets wat bij ons beiden past maar ook bij mijn Ridgeback. Ik houd van honden die geen slaafs karakter hebben maar wel graag met je samen werken. Met mijn RR train ik wekelijks gehoorzaamheid en apporteer sport en gaan we soms mantrailen of doen we detectie. Lekker veel afwisseling en uiteraard veel wandelen. Ze gaat 1x in de week naar een dagopvang en doet het daar prima met andere honden. Ze houdt van lomp spelen en lekker rond racen. Gladharige (jacht)honden heb ik een zwak voor. Ridgebacks, Weimaraners, Duitse Staandes etc. Mijn partner maakt het eigenlijk niet zoveel uit, als het maar niet zo groot als een RR is en het liefst geen ras dat bekend staat om reactiviteit of niet sociaal is naar andere honden. Een ras dat het goed doet met hardlopen is een pre.

Nu kwamen we uit op de Dalmatiër. Ik heb alleen 0 ervaring met Dalmatiërs, behalve van die algemene internet antwoorden zoals bijvoorbeeld bij Houden van Honden. Zo op het oog zou een Dalmatiër best eens kunnen passen. Het is een leuk formaat, schijnen blije actieve honden te zijn, geen slaafs karakter maar wel trainbaar, waaks en als bonus zien ze er ook nog eens leuk uit. Maar ik hoor liever ervaringen uit eigen hand. Is er hier iemand die mij de positieve én negatieve kanten van het leven met een Dalmaat wil vertellen?
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Dalmatiër

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik vind ze leuk Dalmatiër's of ze aan je eisen voldoen geen idee
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Van de 6 die ik kende en er nu nog 1 reu hier in de buurt rondloopt, vind ik het geen leuke honden in de omgang met andere honden.
Reactief zowel los als aan de lijn.
Met name de reuen van dit ras vind ik pittig en provocatief te noemen.

Ik kwam destijds liever de meneer met 2 ridgebacks tegen in duin of elders, dan de personen met de 2 dalmaten (en dan was het om het even of meneer of mevrouw ermee liep)

Mijn eigen reu van toen en de huidige zijn van een type die niet zo zitten te wachten op vreemde honden om kennis mee te gaan maken, of te gaan spelen met wildvreemden, en dat weet ik en daar houd ik rekening mee.
Maar die zullen uit zichzelf niet even op een andere hond af vliegen om te gaan patsen.. en die ervaring heb ik dus met Dalmaten wel.

En klein formaat, ach.. het is toch wel ca. 62 cm schoft voor een reu (maar ik zie ze eigenlijk groter en hoger) en 1 bonk spier wat je aan de lijn gaat krijgen.

Zal voor groot deel aan opvoeding en gehoorzaamheid ook liggen hoor, maar nogmaals bij verschillende bazen heb ik de ervaring zoals boven beschreven en daar word ik niet zo vrolijk van.

1 woont hier nu nog in de buurt en als hij los is komt ie in een streep aanzetten, en nu op straat al 2 keer uit zijn lijn gevlogen om een van onze honden te willen belagen. Naast de fiets.. als hij honden spot gaat hij uit zijn panty.. en van deze hond zijn al klachten gekomen van diverse mensen.. hij vliegt blijkbaar niet alleen op andere honden af, maar ook achter auto's aan, fietsers etc..

Een andere reu elders is herplaatst omdat deze ronduit agressief werd en buiten niet meer te houden was door vrouw des huizes.

Dus mijn ervaring met dalmaten is niet zo positief. Terwijl ik het echt prachtige honden vind.

Maar waarom willen jullie er een tweede hond bij?
Het kan superleuk zijn, maar als ik je zo lees is je RR Teef soms ook best pittig, en dat zal dan ook wel aanpassen worden als je met 2 tegelijk gaat lopen, ook lloslopen kan anders worden.

Bij kiezen voor een hond erbij vind ik het zelf van belang dat het matched met de huidige hond, maar ook zeker dat beide bazen zich erin kunnen vinden.
Wij hebben nu 3 " smaakjes" de laatste zat niet in de planning maar mijn vriend viel als een blok voor haar, en vanaf moment dat hij haar zag was het een klik en emotie, en nog steeds zie ik dat het echt een hondje is dat helemaal bij hem past.
Ook bij mij hoor, kan lezen en schrijven met alle drie en ze gaan heel goed met elkaar om, die karakters passen goed.

Bedoel ermee te zeggen dat als hij echt aangeeft een wat kleinere hond, makkelijker in omgang te willen zoeken daar niets mis mee is.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Ik vind ze ook niet prettig
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl