Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lijnteelt
Moderator: moderatorteam
- Rolinde
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Lijnteelt
Soms wordt er lijnteelt of inteelt gedaan om zogenaamde goede eigenschappen binnen de eigen bloedlijn te behouden.
Maar kan dit ook geen negatieve invloed hebben op bv de gezondheid of karakter van nakomelingen?
En in hoeverre is die lijnteelt eigenlijk toegestaan?
Stel dat het generatie op generatie gedaan wordt??
Groetjes Rolinde en een knuffel van James!
Maar kan dit ook geen negatieve invloed hebben op bv de gezondheid of karakter van nakomelingen?
Als je de mensen leert kennen ga je nog meer van je dogje houden!

- Mol
- Zeer actief
Re: Lijnteelt
lijteeld is in mijn inzicht de beste teeld die je kan hebben.Rolinde schreef:Soms wordt er lijnteelt of inteelt gedaan om zogenaamde goede eigenschappen binnen de eigen bloedlijn te behouden.
met lijnteeld komen de gebreken in een lijn snel naar voren.
met lijnteeld kan je de goeie eigenschappen vast leggen in je lijn die je wil vast houden door middel van directe inteeld vader dochter enz.
aan gezien diet niet meer mag zal je dus indirecte inteeld moeten toe passen zoals oom nicht enz.
karakter en gezonheid hebben daar weldegelijk mee te maken fouten kombinaties gaan je dan ook je kop kosten in de honden fok
je moet echt veel moeite doen en weten hoe je ras in elkaar steekt,en je moe weten waar je naar toe wilt fokken.
het is een algen\meen gegeven dat lijnteeld honden kleiner wordennaar maten dat je je lijnteeld toepast.
ziekte omt sneller naar voren dus uitsluitsel van fok is sneller aan de orde.
mol

-
- Actief
- Contacteer:
Fokken binnen de famillie (in en lijn teelt)heeft naast dat men specifieke kenmerken vastlegd ook een nadeel.
Een hond heeft namelijk niet alleen maar goede eigenschappen maar draagt ook een stuk of 10 zieke genen bij zich. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn omdat er normaal gesproken een gezond gen tegenover staat.
De kans dat een pup van zijn vader en moeder precies hetzelfde ziekte gen meekrijgt is bij een outcross heel klein. Bij LIJNteelt is die kans bewust vergroot en bij INteelt is dat extreem vergroot. Omdat deze manier van fokken streeft er naar om genetische variatie te reduceren.
Bij een INteeltcombinatie is de kans dat ziekten zich openbaren heel groot, bij LIJNteelt is die kans minder maar is waakzaamheid geboden.
Namelijk : van een aantal erfelijkheidszaken kan de fokker op de hoogte zijn maar het is ONmogelijk om alles te weten.
Er spelen namelijk zoveel genen een rol en die kunnen erg lang verborgen blijven en blijven ook verborgen zolang ze niet in 1 individu samenkomen. Met LIJNteelt wordt dit wel aangemoedigd. het kan een tijd duren voor het eruitkomt.
Alleen als het complete DNA in kaart gebracht zou zijn zou je weten wat een hond te bieden heeft, zowel positief als negatief. Helaas is het nog lang niet zover.
De raad van Beheer wil INteelt verbieden middels het centrale fokbeleid aangezien daar de grootste risico's voor de gezondheid aan zijn verbonden. LIJNteelt daarin tegen blijft wel toegestaan.
:
Een hond heeft namelijk niet alleen maar goede eigenschappen maar draagt ook een stuk of 10 zieke genen bij zich. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn omdat er normaal gesproken een gezond gen tegenover staat.
De kans dat een pup van zijn vader en moeder precies hetzelfde ziekte gen meekrijgt is bij een outcross heel klein. Bij LIJNteelt is die kans bewust vergroot en bij INteelt is dat extreem vergroot. Omdat deze manier van fokken streeft er naar om genetische variatie te reduceren.
Bij een INteeltcombinatie is de kans dat ziekten zich openbaren heel groot, bij LIJNteelt is die kans minder maar is waakzaamheid geboden.
Namelijk : van een aantal erfelijkheidszaken kan de fokker op de hoogte zijn maar het is ONmogelijk om alles te weten.
Er spelen namelijk zoveel genen een rol en die kunnen erg lang verborgen blijven en blijven ook verborgen zolang ze niet in 1 individu samenkomen. Met LIJNteelt wordt dit wel aangemoedigd. het kan een tijd duren voor het eruitkomt.
Alleen als het complete DNA in kaart gebracht zou zijn zou je weten wat een hond te bieden heeft, zowel positief als negatief. Helaas is het nog lang niet zover.
De raad van Beheer wil INteelt verbieden middels het centrale fokbeleid aangezien daar de grootste risico's voor de gezondheid aan zijn verbonden. LIJNteelt daarin tegen blijft wel toegestaan.

groeten
Eric en Jac
The Westside Kennel Holland
http://home.planet.nl/~thoma472
Official delegate Club Espagnol del Ca de Bou
Mortero (Crom) de Almallutx por siempre

Eric en Jac

- Rolinde
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Heel erg bedankt voor jullie uitleg
Ik ben zelf ook al wezen neusen op internet en ik heb me er nu een klein beetje in verdiept.
Jeetje, nooit geweten dat dat kon en mocht.....maar weer iets geleerd he
De fokker waar we dus zijn wezen kijken fokt heel veel in Duitsland en daar wordt het erg veel toegepast.
Ook fokt hij nu al 32 jaar en heeft dus wel enige ervaring.
Ik denk dat we daar dan maar op moeten vertrouwen.
We maken goeie afspraken over het een en ander en verder zal de tijd het leren.

Ik ben zelf ook al wezen neusen op internet en ik heb me er nu een klein beetje in verdiept.
Jeetje, nooit geweten dat dat kon en mocht.....maar weer iets geleerd he

De fokker waar we dus zijn wezen kijken fokt heel veel in Duitsland en daar wordt het erg veel toegepast.
Ook fokt hij nu al 32 jaar en heeft dus wel enige ervaring.
Ik denk dat we daar dan maar op moeten vertrouwen.
We maken goeie afspraken over het een en ander en verder zal de tijd het leren.
Als je de mensen leert kennen ga je nog meer van je dogje houden!

- mechelaar_fan
- Zeer actief
-
- Actief
- Contacteer:
mechelaar_fan schreef:lijnteelt kan slechts in hoogst uitzonderlijke gevallen, het leidt altijd en overmijdelijk tot een verlies aan genetische diversiteit en verzwakking.
Als je alleen maar lijnteelt doet wel ja. Je moet wel op tijd een outcross doen om "vers"bloed in je lijn te halen. Of je doet een "outcross" binnen je lijn

groeten
Eric en Jac

Eric en Jac

- Mol
- Zeer actief
als je dat gebeurt weet je niet wat je aan het fokken bent.mechelaar_fan schreef:lijnteelt kan slechts in hoogst uitzonderlijke gevallen, het leidt altijd en overmijdelijk tot een verlies aan genetische diversiteit en verzwakking.
om de zoveel jaar moet je verversen met bloed ,dit door outcross of een backcross 5 generaties terug in de lijn.
als je goed lijnteeld fokt kan je oneindig door gaan met een goeie ver versing 1 kieer in de 4 a 5 jaar.
mol

-
- Actief
- Contacteer:
of een backcross verder dan 5 generatiesv.d Lupinehof schreef:om de zoveel jaar moet je verversen met bloed ,dit door outcross of een backcross 5 generaties terug in de lijn.
mol![]()

outcross binnen de lijn dus

groeten
Eric en Jac

Eric en Jac

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Is het na de 5e generatie dan al een outcross??
Kwa genen is het nog niet allemaal weg. In de eerste 5 generaties is het 100 % en daarna neemt het elke generatie met 20 % af en zou je dus echt pas "schoon" zitten na de 10e generatie
Kwa genen is het nog niet allemaal weg. In de eerste 5 generaties is het 100 % en daarna neemt het elke generatie met 20 % af en zou je dus echt pas "schoon" zitten na de 10e generatie

Laatst gewijzigd door Sylvia op 16 dec 2003 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sylvia

-
- Actief
- Contacteer:
Daarom spreek ik meer van een outcross binnen de lijnSylvia schreef:Is het na de 5e generatie dan al een outcross??
Kwa genen is het nog niet allemaal weg. In de eerste 10 generaties is het 100 % en daarna neemt het elke generatie met 20 % af en zou je dus echt pas "schoon" zitten na de 10e generatie

groeten
Eric en Jac

Eric en Jac

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Eerst 5 generaties moet het zijnWestside Kennel schreef:Daarom spreek ik meer van een outcross binnen de lijnSylvia schreef:Is het na de 5e generatie dan al een outcross??

Dat je mijn tiepvout niet zag

Maar een totale outcross is het niet en als je het simpel bekijkt verschoon je je lijn ook niet echt lijkt mij

Groetjes Sylvia

-
- Actief
- Contacteer:
Ja en dus als je iets van laten we zeggen ongeveer de 10 de generatie pakt ?? waar spreek je dan over ??
Ik denk dan aan een outcross binnen de lijn
:
Ik denk dan aan een outcross binnen de lijn

groeten
Eric en Jac

Eric en Jac

-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Actief
- Contacteer:
Sylvia schreef:Ja na die 10e generatie wel. Dan begrijpen we elkaarWestside Kennel schreef:Ja en dus als je iets van laten we zeggen ongeveer de 10 de generatie pakt ?? waar spreek je dan over ??
Ik denk dan aan een outcross binnen de lijn![]()
:

groeten
Eric en Jac

Eric en Jac

-
- Zeer actief
- Contacteer:
GuttogutMartijn schreef:Hahaha...was het maar zo simpel.Sylvia schreef:Is het na de 5e generatie dan al een outcross??
Het ene gen is na 1 generatie al weg en het volgende komt rustig 11 generaties later weer tevoorschijn.
Bijzonder simplistisch om daar regeltjes voor te gaan bedenken.
Je kunt hooguit een gemiddelde duur bepalen maar aan gemiddelden heb je in deze dus helemaal niets.
Maar ja..hondenfokkerijen en papiertjes he?
Wat opgechreven is is waar.![]()
En wat genetische diversiteit betreft...het hele idee rashond is gebaseerd op een gelimiteerde diversiteit. Gelijk uitziende honden met een voorspelbaar karakter enzo..weet je nog? Zo mal om blij me je ras te zijn maar dan ineens tegen lijnteelt. Een ras is niets anders dan één grote lijn.

Groetjes Sylvia

-
- Actief
- Contacteer:
Waar staat dan dat we tegen lijnteelt zijn ??Martijn schreef:[ Zo mal om blij me je ras te zijn maar dan ineens tegen lijnteelt. Een ras is niets anders dan één grote lijn.
8O

groeten
Eric en Jac

Eric en Jac

-
- Actief
- Contacteer:
Volgens mij staat er helemaal nergens dat we tegen lijnteelt zijn.Martijn schreef:Als je ergens naar streeft bij het fokken van honden heb je lijnteelt nodig. Als je niet ergens naar streeft heb je mijns inziens uberhaupt niet te fokken. Dat blijft steken in middelmatigheid en niemand heeft behoefte aan meer middelmatige honden.
Ziekmakende genen komen er binnen een beperkte populatie altijd uit. Als het nu nu of morgen is dan wel over een jaar of over 10 jaar. Het heeft geen enkele zin om de zooi door elkaar te roeren want je komt het dan gewoon later weer tegen. Het is zo dom om te fokken alsof je met het laatste nest bezig bent.
Er staat wel dat je er waakzaam mee moet zijn. Dat je bepaalde factoren niet uit kan sluiten staat er ook.

groeten
Eric en Jac

Eric en Jac

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Daarom laat ik je ook in die waan, heb je tenminste wat te denkenMartijn schreef:Ja..dat denk ik ook zo vaak bij jou. Zo een ontzettend gelikt praatje maar ondertussen.Sylvia schreef:GuttogutMartijn schreef:Hahaha...was het maar zo simpel.Sylvia schreef:Is het na de 5e generatie dan al een outcross??
Het ene gen is na 1 generatie al weg en het volgende komt rustig 11 generaties later weer tevoorschijn.
Je kunt hooguit een gemiddelde duur bepalen maar aan gemiddelden heb je in deze dus helemaal niets.
En wat genetische diversiteit betreft...het hele idee rashond is gebaseerd op een gelimiteerde diversiteit. Gelijk uitziende honden met een voorspelbaar karakter enzo..weet je nog? Zo mal om blij me je ras te zijn maar dan ineens tegen lijnteelt. Een ras is niets anders dan één grote lijn.
Groetjes Sylvia

-
- Actief
- Contacteer:
Tegelijk aan het tikken , alleen heb jij sneller gepostMartijn schreef:Ik had het tegen mechelaarfan. Die zegt wel degelijk dat hij tegen is.Westside Kennel schreef:Volgens mij staat er helemaal nergens dat we tegen lijnteelt zijn.Martijn schreef:Als je ergens naar streeft bij het fokken van honden heb je lijnteelt nodig. Als je niet ergens naar streeft heb je mijns inziens uberhaupt niet te fokken. Dat blijft steken in middelmatigheid en niemand heeft behoefte aan meer middelmatige honden.
Ziekmakende genen komen er binnen een beperkte populatie altijd uit. Als het nu nu of morgen is dan wel over een jaar of over 10 jaar. Het heeft geen enkele zin om de zooi door elkaar te roeren want je komt het dan gewoon later weer tegen. Het is zo dom om te fokken alsof je met het laatste nest bezig bent.
Er staat wel dat je er waakzaam mee moet zijn. Dat je bepaalde factoren niet uit kan sluiten staat er ook.
:

groeten
Eric en Jac

Eric en Jac

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Je denkt zoveel maar intussen ken je me niet om voldoende van me te weten.Martijn schreef:Waan? Hahahaha...goed joh.Sylvia schreef:Daarom laat ik je ook in die waan, heb je tenminste wat te denkenMartijn schreef:Ja..dat denk ik ook zo vaak bij jou. Zo een ontzettend gelikt praatje maar ondertussen.Sylvia schreef: Guttogut
Als jij graag doet alsof je nooit een scheve schaats gereden hebt moet je dat doen. Ondertussen weten we wel beter he, syl?
Gelukkig heb jij de jarenlange ervaringen overal al mee

Groetjes Sylvia

- mechelaar_fan
- Zeer actief
ik weet welke rassen het sterkste zijn, en ik weet waarom, omdat er vroeger amper lijnteelt was.
Lijnteelt heeft hele rassen om zeep geholpen, de genetische diversiteit is helemaal weg, zodat sommige erfelijke kwalen zoals HD niet meer weg te fokken zijn.
Lijnteelt is het werk van amateurs die niets van erfelijkheidsleer weten dan juist wat van horen zeggen, een beetje cafépraat.
Als ik ooit een bullmastiff wil, weet ik al bij welke fokker ik niet moet zijn.
Lijnteelt heeft hele rassen om zeep geholpen, de genetische diversiteit is helemaal weg, zodat sommige erfelijke kwalen zoals HD niet meer weg te fokken zijn.
Lijnteelt is het werk van amateurs die niets van erfelijkheidsleer weten dan juist wat van horen zeggen, een beetje cafépraat.
- Mol
- Zeer actief
KLOPTMartijn schreef:Hahaha...was het maar zo simpel.Sylvia schreef:Is het na de 5e generatie dan al een outcross??

mol

- mechelaar_fan
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Natuurlijk is elk ras een grote lijn, en natuurlijk kan je ongewenste eigenschappen dubbel zo snel ontdekken door in en lijn teelt, maar als de hond een drager is van progesieve retina atrofie (PRA)en je weet het niet, plus de zeg maar reu wordt een tig aantal keren gebruikt, dus ook op dochters, dan is een ras ook dubbel zo snel verziekt, en geld natuurlijk voor meerderen afwijkingen.
Gr Bertus.
Gr Bertus.
- Mol
- Zeer actief
vroeger was er allen maar lijteelt niks ander dan .zwartetulp schreef:Nee wat jij zegt klopt:
Vroeger was er nog bijna geen lijnteeld:
Daarom ziet iedere hond er nog bijna het zelfde uit als de wolf.... Laat je nakijken man!
lijnteeld is namelijk de basis van elk ras ander had je nooit zoveel type verloop gehad in de rassen op zich,dus laat je zelf maar eens na kijken.
mol

- Mol
- Zeer actief
je weet niet waar je over praat man ,lijnteel zorgt er voor dat ik de ziektes uit kan bannen door dat het sneller tot uiting komt met lijnteeld.mechelaar_fan schreef:ik weet welke rassen het sterkste zijn, en ik weet waarom, omdat er vroeger amper lijnteelt was.
zo kan ik dus weten welke lijnen ik niet meer moet gebruiken en welke wel
de manier hoe jij het wil zien is het allemaal op safe spelen outcros op outcross dit zijn honden die totaal niet vast zijn in hun vererving
dus kan je er nooit zeker op zijn dat je honden een bepaalde zieke gen met zich mee dragen of niet.
outcross fok is voor mensen die totaal geen kaas hebben gegeten van genetica
mol

- Bianc@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): SBT en Chihuahua
Laatste zin klopt natuurlijk niet helemaal hev.d Lupinehof schreef: je weet niet waar je over praat man ,lijnteel zorgt er voor dat ik de ziektes uit kan bannen door dat het sneller tot uiting komt met lijnteeld.
de manier hoe jij het wil zien is het allemaal op safe spelen outcros op outcross dit zijn honden die totaal niet vast zijn in hun vererving
dus kan je er nooit zeker op zijn dat je honden een bepaalde zieke gen met zich mee dragen of niet.
mol![]()

Ik heb met mijn nest ook een outcross combi gedaan en niet omdat ik geen kaas heb gegeten van genetica , maar bewust omdat die combi op dit moment het beste was, genetisch gezien

Groetjes Bianca, Tyson, Skunky en Fox

- Xhrista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als die lijnen kompleet verbannen zouden worden ,zou je inderdaad de ziekte kwijt zijn,alleen worden meestal andere gebruikt die drager zijn en dat zorgt voor een paar generaties later weer voor een explosie van die ziekte.Aan de andere kant ,hele lijn weggooien betekent ook de goede genen wegdoen dus is ook geen optie of het moet natuurlijk een heel smal lijntje zijn van 1 fokker,maar ja die hebben na jaren kampioenen fokken geen zijn om opnieuw te beginnen,dus wordt het meestal doorgepruts oftewel ze denken het dient mijn tijd wel uit.v.d Lupinehof schreef: je weet niet waar je over praat man ,lijnteel zorgt er voor dat ik de ziektes uit kan bannen door dat het sneller tot uiting komt met lijnteeld.
mol![]()
Gelukkig zijn er heel veel mensen die geen kaas gegeten hebben van genetica en dus outcross doen,hoewel dat inderdaad met de meeste rassen een heel probleem is.Want inderdaad 3 generaties terug kan je ze wel vinden,maar ga eens 10 terug dan wordt het toch moeilijk.
Alleen het probleem met outcross nesten is,dat je meestal soort van toverballen nest hebt,met vaak weinig uitschieters die kans maken om kampioenshonden te worden.Voor werkhonden rassen geen probleem als het karakter en bouw maar goed is,voor de showfokkers wel natuurlijk.
Maar ik probeer me niet meer te druk te maken om dat soort fokkers die puur voor de prijzen gaan,je kan het een soort broodfokkers noemen,alleen vullen ze niet hun portemonnee maar hun eer.
Heb trouwens zelf hier een gefokte hond lopen uit lijnteelt,gewoon omdat ik weinig keus had.Heb toch weinig zin om bewezen zieke lijnen te gebruiken.Soms moet je roeien met de riemen die je hebt,maar ik hoop toch echt de volgende keer voor een outcross in lijn te gaan ,zoals iemand dat zo mooi schreef,want zeker voor de SWH gaat dat natuurlijk op.
Gr. Christa
- mechelaar_fan
- Zeer actief
leer erfelijkheidsleer voor je gaat fokken, met lijnteelt kun je geen ziektes bannen, tenzij je gans je lijn opdoekt. Wanneer door lijnteelt een gebrek naar boven komt, dan weet je dat je lijn drager is van een slecht recessief gen.
En de landrassen hebben allemaal een brede genetische basis en zijn ontstaan, omdat de boeren uit een bepaalde regio op dezelfde manier selecteerden, zij hadden immers dezelfde noden, elk dorp had zijn eigen populatie, waarvan het bloed zich voortdurend vermengde. Dat is nog wat anders dan lijnteelt. Toevallig zijn die landrassen het gezondste... Het is pas de laatste decennnia dat die genetische basis angstwekkend versmald is, en dit door fokkers die zweren bij lijnteelt.
Ik zie niet in waarom je kampioenen moet fokken. Keurmeesters zijn onderhevig aan modetrends en vriendjespolitiek. Liever een gezondere hond dan een hond die zogezegd veel mooier is, en zogezegd meer voldoet aan de rasstandaard.
En Martijn, ga nog wat pillen halen. je hebt het nodig.
En de landrassen hebben allemaal een brede genetische basis en zijn ontstaan, omdat de boeren uit een bepaalde regio op dezelfde manier selecteerden, zij hadden immers dezelfde noden, elk dorp had zijn eigen populatie, waarvan het bloed zich voortdurend vermengde. Dat is nog wat anders dan lijnteelt. Toevallig zijn die landrassen het gezondste... Het is pas de laatste decennnia dat die genetische basis angstwekkend versmald is, en dit door fokkers die zweren bij lijnteelt.
Ik zie niet in waarom je kampioenen moet fokken. Keurmeesters zijn onderhevig aan modetrends en vriendjespolitiek. Liever een gezondere hond dan een hond die zogezegd veel mooier is, en zogezegd meer voldoet aan de rasstandaard.
En Martijn, ga nog wat pillen halen. je hebt het nodig.