Vakantiebestemmingtip dus.
Ik was half september in de ‘midden’ Jura, aldaar bekend als Pays de Lons en Pays des Lacs.
Mijn standplaats was net buiten het wijnstadje Arbois, in de studio bij Brigitte ( Studio à la ferme
Brigitte heeft in een hoekje van haar enorme boerderij een eenkamer studio gebouwd. Van alle gemakken voorzien - slapen op de slaapbank maar die is voor een paar nachten heel prima. Ze heeft een vijftal brakken, die niet loslopen maar wel vriendlijk groeten

De studio was de ideale startplek voor de trips die ik wilde maken, namelijk zoveel mogelijk watervallen, kloven en keteldalen bezoeken in drie dagen

De honden mogen overal mee naartoe. Ongetwijfeld hier en daar aangelijnd (ik doe daar nooit aan) maar dat staat dan aangegeven.
Ravijnen en keteldalen.
Rivierbronnen, watervallen en meren bij de vleet.
Bos & woud ook om de hoek.
Wijn (arbois), kaas (poligny) en zout (salins les bain).
Alles binnen een straal van 50 km rondom arbois.
Een auto is wel essentieel. Het openbaar vervoer in ruraal Frankrijk is ruk

Dat wat je wilt bekijken ligt altijd precies een fijn wandelingetje weg van de weg dus lopen zul je ook. En voor wie langer wil wandelen of wil klimmen en klauteren is er altijd een uitgebreider alternatief.
Zelf ga ik in het voorjaar nog eens terug om een rondwandeling van 12 km te lopen bij de Cascades du Hérisson.
Wil je rustig lopen en genieten, dan adviseer ik niet in Juli en helemaal niet in Augustus te gaan

Veel plezier!