Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hartworm
Moderator: moderatorteam
- lilalila
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een pippa
- Aantal honden: 1
Hartworm
Normaal ontworm ik niet preventief, maar ga dat nu waarschijnlijk wel doen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... waarschuwt
Weet iemand hoe vaak je zou moeten ontwormen om de hartworm voor te zijn ? Na elke zomer, is dat voldoende ?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... waarschuwt
Weet iemand hoe vaak je zou moeten ontwormen om de hartworm voor te zijn ? Na elke zomer, is dat voldoende ?
-
- Zeer actief
Re: Hartworm
De Hondenbescherming pleit voor meer herkenning van de impact van de Franse hartworm. "Zonder behandeling gaat een geïnfecteerde hond dood, terwijl medicatie goed werkt."
Weet het antwoord op je vraag niet maar zou zelf gewoon goed naar je hond kijken. Je merkt het snel genoeg als die 'anders dan anders' is.
Weet het antwoord op je vraag niet maar zou zelf gewoon goed naar je hond kijken. Je merkt het snel genoeg als die 'anders dan anders' is.
-
- Zeer actief
"Omdat met name jonge dieren tot ca een jaar extra vatbaar zijn, wordt geadviseerd in het eerste levensjaar regelmatig te ontwormen. Elke twee maanden is het advies.
Het enige ontwormingsmiddel dat werkt tegen deze parasiet is de werkzame stof milbemycine oxime, dat onder de naam Milbemax wordt verkocht. Bij verdenking van besmetting is overleg met de dierenarts over de verdenking en de wijze van toediening aan te raden"
https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/p ... n-hartworm
Het enige ontwormingsmiddel dat werkt tegen deze parasiet is de werkzame stof milbemycine oxime, dat onder de naam Milbemax wordt verkocht. Bij verdenking van besmetting is overleg met de dierenarts over de verdenking en de wijze van toediening aan te raden"
https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/p ... n-hartworm
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Fenneke en Baloe

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik heb toevallig gisteren de ontlasting van Jip en Abel opgestuurd voor controle. Ik vind het ook eng namelijk, zeker na zo’n zomer met veel slakken. En we wonen op de Veluwe, waar het inderdaad voor komt.

Laatst gewijzigd door natalie op 13 sep 2021 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ook controle op specifiek Franse hartworm? Want dat is met normaal ontlastingonderzoek niet aan te tonen. En ook het specifieke onderzoek schijnt vrij regelmatig vals-negatieve uitslagen op te leveren...
-
- Zeer actief
Anders plaats ik het niet hier toch?Fotogravinnetje schreef: ↑13 sep 2021 15:19Ook controle op specifiek Franse hartworm? Want dat is met normaal ontlastingonderzoek niet aan te tonen. En ook het specifieke onderzoek schijnt vrij regelmatig vals-negatieve uitslagen op te leveren...

Laatst gewijzigd door natalie op 13 sep 2021 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ja dat kloptfenneke schreef: ↑13 sep 2021 15:05 viewtopic.php?f=20&t=318163
Dat gaat toch over de pup van Marjoleine hier op het forum.
- Terry
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Wetter
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
- ranetje
- Zeer actief
Als je het merkt is de besmetting al behoorlijk ernstig aanwezig als het hartworm betreft.Persistence schreef: ↑13 sep 2021 14:45 De Hondenbescherming pleit voor meer herkenning van de impact van de Franse hartworm. "Zonder behandeling gaat een geïnfecteerde hond dood, terwijl medicatie goed werkt."
Behandelen kan dan eigenlijk alleen onder toezicht van een DA
-
- Zeer actief
Ah dus dan ben je eigenlijk al (bijna) te laat om nog te kunnen behandelen bedoel je?ranetje schreef: ↑13 sep 2021 16:24Als je het merkt is de besmetting al behoorlijk ernstig aanwezig als het hartworm betreft.Persistence schreef: ↑13 sep 2021 14:45 De Hondenbescherming pleit voor meer herkenning van de impact van de Franse hartworm. "Zonder behandeling gaat een geïnfecteerde hond dood, terwijl medicatie goed werkt."
Ik schrok eigenlijk ook wel van het verhaal van Marjoleine.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Maar iemand anders die niet weet dat het niet in het standaard onderzoek zit, zou het mogelijk kunnen missennatalie schreef:Anders plaats ik het niet hier toch?Fotogravinnetje schreef: ↑13 sep 2021 15:19Ook controle op specifiek Franse hartworm? Want dat is met normaal ontlastingonderzoek niet aan te tonen. En ook het specifieke onderzoek schijnt vrij regelmatig vals-negatieve uitslagen op te leveren...

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
- Aantal honden: 3
Om de drie maanden inderdaad, dan is de kans klein dat het bij een eventuele infectie leidt tot een groot probleem.
Zelfde geldt overigens voor longworm, ook iets wat in Nederland steeds meer voor komt en gaat komen.
Probleem wat met beide soorten wormen is dat je bij symptomen eigenlijk al te laat bent. Bij longworm heb je bij een snelle behandeling nog wel de kans dat er geen blijvende longschade opgetreden is. Hartworm is echt nasty.
Zelfde geldt overigens voor longworm, ook iets wat in Nederland steeds meer voor komt en gaat komen.
Probleem wat met beide soorten wormen is dat je bij symptomen eigenlijk al te laat bent. Bij longworm heb je bij een snelle behandeling nog wel de kans dat er geen blijvende longschade opgetreden is. Hartworm is echt nasty.

- ranetje
- Zeer actief
Je kunt dan nog zeker wel behandelen, maar met toezicht.Persistence schreef: ↑13 sep 2021 16:29Ah dus dan ben je eigenlijk al (bijna) te laat om nog te kunnen behandelen bedoel je?ranetje schreef: ↑13 sep 2021 16:24Als je het merkt is de besmetting al behoorlijk ernstig aanwezig als het hartworm betreft.Persistence schreef: ↑13 sep 2021 14:45 De Hondenbescherming pleit voor meer herkenning van de impact van de Franse hartworm. "Zonder behandeling gaat een geïnfecteerde hond dood, terwijl medicatie goed werkt."
Ik schrok eigenlijk ook wel van het verhaal van Marjoleine.
Er kunnen "klonters" (dode?) hartworm ontstaan in de bloedbaan en dat is riskant.
Dat zou ik liever voor zijn.
Je moet er dus zeker op bedacht zijn en goed observeren (of regelmatig controleren).
Zo is het mij uitgelegd een paar jaar geleden.
Bij dat pupje was veel te laat bekend dat er een hartworm besmetting was, helaas

Mijn honden hebben totaal geen interesse in slakken, nooit gehad ook.
Het risico zal mede daardoor per hond verschillen?