Probeer even met me mee te denken. Dit gendefect is beschreven in een artikel en daarin staat dit stukje:
"The age-of-onset analysis indicates that LPN2 is a dominantly inherited trait with incomplete penetrance. Several heterozygous dogs >8 years of age still have not shown clinical signs of weakness. This might suggest that nerve cells can still function reasonably well with a single copy of the normal allele, or even the absence of the GJA9 protein entirely. ....Other mechanisms to explain the somewhat complex genotype-age of onset-phenotype relationship include the possibilities that other connexins partially serve the function of GJA9, a dominant-negative effect of the mutant protein, or simple haploinsufficiency affected by genetic background. We further suggest that the incomplete association between GJA9 genotype and PN in our large population is partly due to contributions from phenocopies, misdiagnoses, as well as genetic heterogeneity.
Oftewel, doordat Charlie een mix is zou ze best eens meer kans kunnen hebben om in deze categorie van 20% van de honden met 1 kopie van het defect kunnen vallen die dus nergens last van krijgen. Het is alleen nog onduidelijk waarom ze er geen last van krijgen, maar het kan een fout zijn in diagnose, maar ook komen omdat het geen aangeboren mutatie is maar een verkregen mutatie, of omdat ze een nog ingewikkeldere genmutatie heeft waardoor ze alsnog wél het GJA9 eiwit maakt.
Máár ik kan geen bewijs vinden dat het niet zou voorkomen in een mixed breed dog, sterker nog, het komt ook voor in st. bernard/poedel kruisingen. Je hebt de mutatie of niet. En 1 kopie is wel meer kans op ziektevrij dan 2 kopiën. Maar de kans is dus alsnog vrij groot dat ze er ooit last van kan krijgen. 4/5 honden voor de leeftijd van 8 jaar in een studie met 7000 honden zowel heterozygoot als homozygoot.
Zo te lezen is het juist in grote rassen meer voorkomend omdat deze met elkaar ook natuurlijk gekruisd zijn om ze zo groot te krijgen. Verder is er een correlatie met gewrichtsaandoeningen, waar zware honden ook meer last van hebben. Welke kant die correlatie op is is niet duidelijk (of ze LPN2 hebben omdat ze gewrichtsaandoeningen hebben of andersom).
Ik weet niet of het hier duidelijker van wordt, ik kan helaas geen uitsluitingen geven. Ik had gehoopt leuker nieuws te vinden