Tess is nu ruim 3jaar, super zachtaardig, houdt van werken zonder er erg druk van te worden (maar dat is deels mijn manier van trainen denk ik), is sociaal naar mens en dier, maar toch ook wel een echte Belg. Gevoelig voor prikkels en een beetje ‘gek’ zoals een Belg dat kan hebben

Ik heb verschillende ideeën over wat ik dan zou willen. Een kruising fokken, een tervuerense gebruiken of toch voor een groenendaeler gaan. In het eerste geval zou mijn doel zijn een leuke, veelzijdige sporthond te fokken, eentje die naast sportief ook gewoon gezellig huishond is zonder extreem veeleisend te zijn of lastig is met mensen/andere dieren. Mijn eerste ideeën zijn kelpie en sheltie. Sheltie lijkt mij een mooiere combi voor het oog (niet onbelangrijk haha). Er zit wel wat pit verstopt in die kleine hondjes en ze zijn vrij vocaal. Beide dingen die een Belg ook kan hebben. Dat combineren hoeft geen probleem te zijn, maar ook niet wenselijk voor iedereen. Tess is trouwens helemaal niet vocaal en kan verdomd relaxt zijn voor een Belg. Een kelpie is wat langer gebouwd, iets wat die Belgengenen wel zal verbeteren met hun relatief korte ruggen. Ze zijn werklustig zonder erg vervelend te worden volgens mij. Een beetje koeler in hun hoofd dan het nerveuze van de Belg. Maar misschien heeft iemand nog een andere suggestie?
Een tervuerense lijkt me ook interessant om naar te kijken. Tess heeft zelf een tervuerense vader en groenendaeler moeder, in het buitenland mogen kruisingen tussen groenendaeler en tervuerense gewoon met stamboom. In Nederland niet. Ik moet me nog eens verdiepen hoe ze er hier in staan en of zulke honden dan wel ingezet zouden mogen worden als zijnde soort outcross. Het lijkt mij in ieder geval een goed idee om wat meer diversiteit in de genenpool van de Belgen te krijgen. Ik vind dit zelf denk ik de meest interessante optie.
En dan nog de optie om er gewoon een stamboom groenendaeler op te zetten en alles via het boekje te doen. Iets wat ik wel zou willen en het meest ‘veilig’ voelt, maar aan de andere kant heb ik een beetje weerstand tegen dat via het boekje doen en me voor alles bij de Raad te moeten melden. Ik zou dan wel voornamelijk op karakter (en uiteraard gezondheid) een reu zoeken. Het worden geen voor de show gefokte hondjes dan. Natuurlijk speelt exterieur ook mee, maar ik ga dan niet voor een combi die elkaars minpunten voor een show zou kunnen compenseren. Zou een langere rug verkiezen boven een korte, waar vele showfokkers dat andersom doen.
Nouja, allemaal overpeinzingen dus. Ben erg benieuwd wat jullie denken. En misschien komt het er wel nooit van. Zulke beslissingen kan ik zomaar zolang vooruit schuiven tot het niet meer kan