Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zwemmen, hoe bepaal je of het kan.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Zwemmen, hoe bepaal je of het kan.

Ongelezen bericht door Habibi »

Goed, de topictitel zelf is redelijk duidelijk, maar enige toelichting nog:

Het gaat mij in dit geval niet zozeer om of de temperatuur wel oke is, maar echt om de waterkwaliteit.

Vorige week was ik met Habibi op haar favoriete zwemplekje. Ik heb haar toen nog wel laten zwemmen, maar terwijl ik daar was werd ik toch ietwat onrustig.
Het water stond echt vele malen lager dan anders, ik denk zeker 40 cm lager, en dat betekent dat de grens van het water zo'n 2 meter opschuift. Het is een (heeeel grote) landgoedvijver, het stroomt wel heel ietsje door, maar niet echt de moeite.
Er zitten (uiteraard) ook wel ganzen en eenden.
Het is normaal gesproken heel helder schoon en fris water. Maar zo laag als dit heb ik het nog nooit gezien. Ik kom er al jaren.
Ietwat drabberig ook nu. Niet echt stinken, maar minder fris dan anders.

Ik heb (helaas) besloten om er voorlopig toch maar niet meer heen te gaan. Ik gun Habibi het zwemmen heel erg, maar ik heb ook geen zin in tobberijen met botulisme of blauwalg.

Hoe doen jullie dat?
Wanneer vind je het nog veilig?
Wanneer begin je te twijfelen?
Wanneer gaat het naar: Nope, voorlopig even niet?
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Re: Zwemmen, hoe bepaal je of het kan.

Ongelezen bericht door billy »

Breed en doorstromend water, zeker met deze hitte, stilstaand of bijna laat ik ze nu niet in zwemmen.

Bij de boothelling waar ze meestal zwemmen lagen nu een paar dode vissen en dan mogen ze ook niet, dus verder gelopen en daar was het wel goed, alleen moeten ze dan wel aan de flex omdat de walkant te hoog is dus dan kan ik ze eruit trekken. :wink:
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Wildflower »

Als ik kies voor een zwemplas controleer ik eerst de kwaliteit https://www.provinciegroningen.nl/belei ... zwemwater/
Bij voorkeur laat ik de honden zwemmen in stromend water.
Voor mijn eigen gemoedsrust.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dit was een gevalletje: doe eigenlijk maar niet meer. Maar ze hebben er geen last van gehad. Wel een tijd gewacht voor ze daar weer het water in mochten
Afbeelding
Verder mogen ze van mij nu bij voorkeur stromend water in. En bij sloten aan de kant waar de wind niet alles naar toe duwt, tenzij ik dode beesten in/bij het water zie
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Breed, niet stinken, geen dode dieren in t water etc. Ze hebben net hier nog gezwommen, het is niet geheel stilstaand er stroomt water in als t te laag wordt en loopt door via diverse aanvoer maar deze is nu minimaal. Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Wildflower schreef:Als ik kies voor een zwemplas controleer ik eerst de kwaliteit https://www.provinciegroningen.nl/belei ... zwemwater/
Bij voorkeur laat ik de honden zwemmen in stromend water.
Voor mijn eigen gemoedsrust.
zo'n site is op zich handig. Maar ik kies nu net vaak graag voor de minder bekende plekken. (Ik ben niet zo'n fan van plekken waar veel honden lopen, mij te onoverzichtelijk)

Dus ik moet het echt op eigen oordeel doen. Maar als je wel op dat soort plekken komt is het wel handig dat je het kunt opzoeken!
Ik zit in een omgeving waar ook niet direct heel veel water dichtbij is, mijn favoriete vijver is eigenlijk de enige mogelijkheid binnen 5 km. Dus even vlot gaan afkoelen kan eigenlijk alleen daar.

Ik moest maar eens op zoek naar wat meer mogelijkheden, ook op grotere afstand.

Bergriviertjes twijfel ik nooit echt aan. Maar die hebben we hier helaas niet :mrgreen:
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik vertrouw op Morris. Hij is heel kieskeurig. Soms zie ik nog niks geks, maar besluit hij dat het water niet meer goed genoeg is om te pootjebaden of om uit te drinken.
Ayla ligt er al in voor ik met mijn ogen kan knipperen, daar heb ik niks aan :mrgreen: Ik let nu dus wel wat meer op, probeer haar wel weg te houden bij het water als Morris het heeft afgekeurd.

Al best vaak gehad dat als Morris het niet vertrouwde er een dag later ook blauwalg oid was vastgesteld, dus blijkbaar ruikt hij het of zo. Je hebt er niks aan, want je hebt geen Morris :mrgreen:

Vind het ook wel lastig, kanaal stroomt hier vaak prima door en toch is er regelmatig iets van blauwalg te vinden. Dan stroomt het toch even niet genoeg. En een klein soort vennetje waarvan ik nog steeds niet heb kunnen vinden waar de toevoer zit is eigenlijk altijd wel schoon water. Ik ben blij dat ik op Morris kan vertrouwen, mijn eigen oordeel zou vaker mis zitten vrees ik.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Als het doorgaand water is en het ziet er helder uit dan geloof ik het wel. Nu woon ik in Waterland dus de keuze is reuze.
blablabla :)
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

https://www.ad.nl/utrecht/dode-zwanen-n ... ~adc34ab0/

Vroeg dit jaar dus.
Ergens schatte ik het dus nog niet zo gek in, anderhalve week terug.
(Dit gaat overigens niet om 'mijn' zwemplek)

Maar wel weer iets om serieus rekening mee te houden.
Ik moest onderhand toch echt eens op pad om andere plekken te gaan zoeken! Rústig, geen of wéinig ander volk, stromend water, veilig, en met geleidelijk aflopende kant.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Helaas gaat het dus ook nog steeds af en toe fout.

ik plaatste net dit linkje al in dier en leed, maar in dit topic past het natuurlijk ook heel goed.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/324 ... dff3HfGkIA
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”