Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Multiresistente bacterie
Moderator: moderatorteam
- ceciel
- Zeer actief
Multiresistente bacterie
Zoals sommigen van jullie wel weten zijn wij onlangs een (prachtige en verder gezonde hond) verloren aan een infectie met een zeer multiresistente bacterie (mrsp) na een orthopedische ingreep.
Uiteraard ga ik de vraag die ik hier stel ook voorleggen aan de orthopeed die Styx geopereerd heeft.
Ik heb me voor zover mogelijk ingelezen op deze bacterie, de onderzoeken en informatie die voorhanden is is erg summier. Dit in de zin van dat er slechts kortdurende onderzoeksgegevens beschikbaar zijn (6 maanden) van mrsp geïnfecteerde honden.
Het gaat mij er niet om om terug te herleiden waar deze mrsp besmetting bij Styx vandaan is gekomen, daar gaan we nooit achterkomen.
Maar dat het ergens vandaan is gekomen is een feit. Evenals dat dit dus een steeds meer voorkomend fenomeen is onder gezelschapsdieren.
Ik ben erg geïnteresseerd in alle reeds beschikbare en toekomstige informatie en onderzoeken hieromtrent.
Ik denk niet dat een orthopeed hier de meest geschikte informatiebron in zal zijn. Maar wie of wat dan wel? Een microbioloog, een dermatoloog, universitair dierenziekenhuis? En hoe kom en blijf ik hiermee in contact om verdere ontwikkelingen hieromtrent te blijven volgen?
Uiteraard ga ik de vraag die ik hier stel ook voorleggen aan de orthopeed die Styx geopereerd heeft.
Ik heb me voor zover mogelijk ingelezen op deze bacterie, de onderzoeken en informatie die voorhanden is is erg summier. Dit in de zin van dat er slechts kortdurende onderzoeksgegevens beschikbaar zijn (6 maanden) van mrsp geïnfecteerde honden.
Het gaat mij er niet om om terug te herleiden waar deze mrsp besmetting bij Styx vandaan is gekomen, daar gaan we nooit achterkomen.
Maar dat het ergens vandaan is gekomen is een feit. Evenals dat dit dus een steeds meer voorkomend fenomeen is onder gezelschapsdieren.
Ik ben erg geïnteresseerd in alle reeds beschikbare en toekomstige informatie en onderzoeken hieromtrent.
Ik denk niet dat een orthopeed hier de meest geschikte informatiebron in zal zijn. Maar wie of wat dan wel? Een microbioloog, een dermatoloog, universitair dierenziekenhuis? En hoe kom en blijf ik hiermee in contact om verdere ontwikkelingen hieromtrent te blijven volgen?
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Multiresistente bacterie
Iemand die ik ken is haar hond ook aan de bacterie verloren. Ik zal haar eens vragen of zij iets weet, ze zit hier niet op het forum.
- ceciel
- Zeer actief
Super, dankjewel alvastrunninggirl schreef:Iemand die ik ken is haar hond ook aan de bacterie verloren. Ik zal haar eens vragen of zij iets weet, ze zit hier niet op het forum.

- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
https://www.mcvoordieren.nl/userfiles/4 ... 032013.pdf
Volgens dit stuk heeft waarschijnlijk 1% van de populatie (gezonde) honden deze bacterie bij zich, als drager.
Ik denk dan dat je net vreselijke pech hebt gehad een dier uit die 1% ergens in je omgeving te hebben.
Volgens dit stuk heeft waarschijnlijk 1% van de populatie (gezonde) honden deze bacterie bij zich, als drager.
Ik denk dan dat je net vreselijke pech hebt gehad een dier uit die 1% ergens in je omgeving te hebben.
- Galga's
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
- Aantal honden: 6
Je kunt regelmatig je zoekopdracht invoeren in Google scholar. Dan krijg je alle wetenschappelijke publicaties, in ieder geval de samenvattingen en afhankelijk of er in een Open access tijdschrift gepubliceerd is ook het hele artikel. Je kunt dan ook zien welke onderzoeksgroepen zich hiermee bezig houden en contact met hen opnemen voor meer informatie.
Misschien dat je ook nog contact op kunt nemen met het lab wat de monsters getest heeft.
Misschien dat je ook nog contact op kunt nemen met het lab wat de monsters getest heeft.

- ceciel
- Zeer actief
Die info is me bekend, andere stukken spreken over een percentage van 2% wat overeenkomt met de prevalentie uit andere landen die varieert tussen de 0 en 7%.Sassy schreef:https://www.mcvoordieren.nl/userfiles/4 ... 032013.pdf
Daarnaast is er onderzoek gedaan in Nederlandse praktijken waarbij uit dat onderzoek 7 van de 23 bemonsterde praktijken (30%) MRSP werd aangetroffen.
Het gaat me ook niet zozeer om terug te herleiden waar Styx het heeft opgelopen. Ik merk wel dat deze ervaring me een knauw heeft gegeven en maakt dat ik beter wil begrijpen met welke risico's je blijkbaar te maken kunt krijgen en hoe daarop te handelen. Ik denk dus kritisch omgaan met antibiotica gebruik maar daar stond ik sowieso al achter.
In de humane geneeskunde is veel meer onderzoek gedaan naar multiresistente bacteriën (MRSA) en wordt aangenomen dat ook een drager op enig moment de bacterie kwijt kan raken. Al dan niet met behandeling.
Bij honden is er in mijn beleving geen aandacht voor, mensen staan er niet bij stil en voelen zich bijvoorbeeld beledigd als een DA niet zomaar AB voorschrijft bij een oorontsteking.
Stél dat er zich in mijn omgeving een dier uit die 1% populatie dragers begeeft. Wat betekent dit dan voor mijn nog levende hond?
Misschien is alles nog te vers en doven mijn zorgen uit mettertijd.
- ceciel
- Zeer actief
Super, dankjewel voor het meedenken en je tipsGalga's schreef:Je kunt regelmatig je zoekopdracht invoeren in Google scholar. Dan krijg je alle wetenschappelijke publicaties, in ieder geval de samenvattingen en afhankelijk of er in een Open access tijdschrift gepubliceerd is ook het hele artikel. Je kunt dan ook zien welke onderzoeksgroepen zich hiermee bezig houden en contact met hen opnemen voor meer informatie.