Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toekomstige hulphond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lilian95
geregistreerd lid

Toekomstige hulphond

Ongelezen bericht door Lilian95 »

Bedankt voor de tip en bedankt voor het toevoegen!

Aankomende woensdag hoort de fokker of haar teefje drachtig is. Is dat zo, dan plannen we een kennismaking. Verder heb ik 1 april een gesprek met Bultersmekke bij mij thuis om de formulieren aan te vullen en met elkaar in gesprek te gaan. Er gebeuren dus wel wat dingen.

Oudduitse herder! :)

Oh ik heb er zoveel zin in, hoewel ik ook een beetje voorzichtig probeer te zijn met mijn enthousiasme. De eerste weken/maanden met een pup zijn erg zwaar hoor ik van iedereen. En overigens: boeken (lang leve de bibliotheek, dus veel verschillende in huis) hebben het soms over totaal verschillende benaderingen voor hetzelfde iets. Bijvoorbeeld met met een losse lijn lopen aanleren. Ik weet nu dus niet wat de goede methode is. Stilstaan tot je hond omdraait als ze trekt dan klikken en belonen, achter de hond aanlopen en zodra ze omdraait klikken en belonen, de lijn steeds iets laten vieren. Tsja. Er is dus geen gouden standaard in de boeken.

Als ze drachtig is en we een positieve kennismaking gehad hebben (hoop ik zo!) kan ik óók gaan hamsteren (maar geen wc-papier). Marktplaats af naar benches en dat soort dingen. Ik weet niet eens wat ik allemaal nodig heb, want er zijn bijvoorbeeld zo veel soorten lijnen. Rollijn, SLlijn, korte lijn. Heb je die allemaal nodig? Ik ben best wel een leek op hondengebied, en ben dan ook blij dat de hulphondenorganisatie me helpt met trainen en opvoeden, ook al komen ze dan niet wekelijks, dat is pas rond 15 maanden. En cursussen doen! Lijkt me ook ontzettend leuk.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Voorstellen: Lilian

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat gaat de hulphondenorganisatie doen zolang je hond nog pup is? Als dat niet zoveel is dan zou ik een fijne hondenschool uitzoeken en daar snel lekker op pupcursus gaan. Dan kun je wekelijks met je vragen terecht bij mensen die jou en je hond zien.

Kun je nu ook (meer) lopen zonder krukken? Mocht deze teef drachtig zijn dan heb je nog wel even natuurlijk, zou wel heel prettig zijn als je dan zonder krukken toe kan.
dagmar88
Zeer actief

Re: Voorstellen: Lilian

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lilian95 schreef:Ik ben best wel een leek op hondengebied, en ben dan ook blij dat de hulphondenorganisatie me helpt met trainen en opvoeden, ook al komen ze dan niet wekelijks, dat is pas rond 15 maanden. En cursussen doen! Lijkt me ook ontzettend leuk.
Vind het eng, moet ik zeggen. Geen ervaring met honden en moeilijk met emoties om kunnen gaan vind ik niet passend bij het ras. Ook niet onder begeleiding.
Hun welzijn is sterk afhankelijk van de stabiliteit van de baas. Wat die de hond te bieden heeft moet het uitgangspunt zijn.
Ik zou even de zoekfunctie gebruiken op Bulters Mekke en die topics verder uitpluizen. En bij meerdere fokkers van verschillende rassen gaan kijken voor je een beslissing maakt.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Toekomstige hulphond

Ongelezen bericht door crutz »

Hoe ziet de fokker (en de stichting) dat voor zich? Een onervaren honden eigenaar die de hond “nodig” heeft als deze eenmaal volwassen is en getraind die de hond in de enorm belangrijke en vormende eerste levensfase gaat begeleiden?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

crutz schreef:Hoe ziet de fokker (en de stichting) dat voor zich? Een onervaren honden eigenaar die de hond “nodig” heeft als deze eenmaal volwassen is en getraind die de hond in de enorm belangrijke en vormende eerste levensfase gaat begeleiden?
Dit....
Ik vind het gewoon geen strak plan om in deze omstandigheden een hond te nemen.

Suzanne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:Hoe ziet de fokker (en de stichting) dat voor zich? Een onervaren honden eigenaar die de hond “nodig” heeft als deze eenmaal volwassen is en getraind die de hond in de enorm belangrijke en vormende eerste levensfase gaat begeleiden?
Dit idd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lilian95
geregistreerd lid

Oké, een andere titel en plaats. Prima.

Ik snap jullie zorgen, maar ga wel even argumenten noemen. Het is zo dat met 'teamtraining', zoals ze het noemen, heel veel hulphonden worden opgeleid. Zeker met mensen met mijn problematiek of andere psychische problemen. Honden gaan op een gegeven moment spiegelen. En dan is het aan mij om daar iets mee te doen. Dat doe ik nu ook als mensen om me heen zeggen dat ik oploop. Maar ik kan niet afhankelijk blijven van mensen om me heen.

Ik ben dan wel onervaren op hondengebied, ik heb wel ervaren mensen om me heen. Daarnaast kan ik altijd de trainer bereiken en vragen stellen en komt diegene minimaal eens in de drie weken langs. (oud)(Duitse) herders worden veel vaker ingezet als hulphond.

Inderdaad, ook van plan om cursussen te gaan volgen op een hondenschool. Lijkt me ontzettend leerzaam.

Qua enkel ga ik echt vooruit. Ik loop eigenlijk de hele dag zonder krukken, ook buitenshuis, maar geen kilometers nog. En ik kan weer fietsen sinds deze week! Rug heb ik nog een stuk revalidatie te gaan.

Met de fokker heb ik, als de teef drachtig is, een kennismakingsgesprek waarin we van alles bespreken en kijken of er een klik is. Bultersmekke heb ik 1 april gesprek bij mij thuis. Er moet nog veel besproken worden, maar ik heb geen haast.
Lilian95
geregistreerd lid

Even een update. Want het eerste goede nieuws is binnen!

Ik kreeg dinsdag een mailtje van de fokker. Ik dacht toen ik hem zag: 'huh, ze zouden toch pas woensdag mailen?' Maar met goed nieuws dus, hun teefje is drachtig! HOE leuk? Ze doen normaal een 'real life' kennismaking, maar nu vanwege Corona, hebben we woensdagavond geskypet. Ook met mijn ouders en zusje erbij.

Dat waren 1 uur en 42 minuten die snel voorbij vlogen! Het was een heel erg leuk gesprek, en leerzaam, want ze vertelden ons heel veel over fokken, en puppy's en hoe ze het doen met de pups en de toekomstige eigenaren. Ze doen 4x een cursusmoment/lezing, hoe ik het ook moet omschrijven, als de pups gezond zijn en als Corona over 8 weken weer redelijk is overgewaaid, wie weet, vanaf 4 weken elke week eens. Dan komen de toekomstige eigenaren puppy's aaien en krijgen we ook gelijk een informatiemoment van iemand. Interessant!

Nu 1 april dus een gesprek met Bultersmekke. Als dat allemaal positief verloopt, is het dus wachten tot de pups geboren worden tussen 15 en 20 april. En dan hopelijk goed nieuws, fotootjes kijken en weer wachten. Maar ondertussen maar in de tuin werken enzo. Dat is ook nodig. En dan gaat de tijd voorbij.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Gaat heel snel zeg. Fokker klinkt als heel betrokken, daar ga je hopelijk veel aan hebben met de start. Heb je al rondgekeken naar een goede/fijne hondenschool?
Lilian95
geregistreerd lid

@Zamunda

Klopt! Fokker is heel betrokken.
Nee nog niet. Tips rondom Arnhem? Ik heb al wel wat gegoogled maar ben nog niet langs geweest ofzo. Sowieso moet ik even kijken waar ik vanaf 9 weken kan starten met de puppycursus. Ik zag dat de dichtstbijzijnde pas in september start, en dat is een beetje laat. Maar misschien kan ik in de vorige invallen. Weet niet of dat zo werkt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”