Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DNA-test, wel of niet doen? NU: Uitslag bekend!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

DNA-test, wel of niet doen? NU: Uitslag bekend!

Ongelezen bericht door Marlett »

Ik twijfel al heel lang over het laten doen van een DNA-test bij Tosca. Ze komt uit Griekenland en daar is niet, net zoals in Spanje, een veel voorkomend ras aanwezig. Althans, ik heb er niets over kunnen vinden. Ik ben echt heel benieuwd wat voor rassen er in zitten. Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jullie denken dat er in zit.

Afbeelding

De redenen om het wel te doen zijn natuurlijk dat je wellicht beter kunt inzien waar bepaald gedrag vandaan komt. Op vier poten heen een weer hopsen om muizen te vangen doen vermoeden dat er Teigetje-terrier-bloed in zit. Of toch podencobloed? Die roze winterneus, die oren als ze overeind waaien, dat eindeloze, onvermoeibare hollen.

Afbeelding

De reden om het niet te doen is dat het misschien wel één grote genen-smoothie is, dan heb ik €90,- betaald om zwart op wit te krijgen dat er 39 rassen in gevonden zijn.
Wat zouden jullie doen bij een Tosca?
Afbeelding

(ca. 9 kg en 40 cm schofthoogte)
Laatst gewijzigd door Marlett op 11 jun 2021 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Re: DNA-test, wel of niet doen?

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Zelf heb ik wel eens het idee dat veel van die testen nep zijn, soort natte vinger werk.
Maar dat is misschien mijn wantrouwen
Afbeelding
Marlett
Zeer actief

De hondentrainster opperde podenco, vandaar.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

In Griekenland heb je een vaak blond gezelschapshondje. De kokoni. Dat zie ik er veel in terug. Een Kokoni miks. Die zal niet in de database zitten.

Dit is een kokoni:

Afbeelding
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik heb Finn niet laten testen vanwege de prijs. Heb mezelf afgevraagd wat ik zou doen met de uitkomst van zo'n test en verder dan een 'Ah, wat grappig, dat zie je wel terug!' of 'Klopt de test wel, daar zie je helemaal niks van terug' kwam ik niet :tongue: Nee, dan bespaar ik me dat geld liever :wink:

@Laeken: Grappig, de kokoni moest ik meteen aan denken toen ik las over griekse mix, maar bij het zien van de foto's zag ik dat dan weer helemaal niet terug.
laeken
Zeer actief

veertje schreef:Ik heb Finn niet laten testen vanwege de prijs. Heb mezelf afgevraagd wat ik zou doen met de uitkomst van zo'n test en verder dan een 'Ah, wat grappig, dat zie je wel terug!' of 'Klopt de test wel, daar zie je helemaal niks van terug' kwam ik niet :tongue: Nee, dan bespaar ik me dat geld liever :wink:

@Laeken: Grappig, de kokoni moest ik meteen aan denken toen ik las over griekse mix, maar bij het zien van de foto's zag ik dat dan weer helemaal niet terug.
Dat blonde moet van twee kanten komen. En het hondje is klein en niet duidelijk rastypisch. Dan denk ik altijd meteen aan een kokoni.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kokoni's heb je in zowat alle kleuren, hoor. Maar die zijn volgens mij meestal toch wat steviger en minder hoog op de pootjes. Sommige zijn leuke markiesje-lookalikes, vaak wel wat meer terriër qua karakter en minder spaniël
laeken
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Kokoni's heb je in zowat alle kleuren, hoor. Maar die zijn volgens mij meestal toch wat steviger en minder hoog op de pootjes. Sommige zijn leuke markiesje-lookalikes, vaak wel wat meer terriër qua karakter en minder spaniël
Natuurlijk heb je ze in allerlei kleuren maar heel vaak in blond. En blond kan een hond alleen zijn met aan twee kanten blond. Als je gaat miksen hou je al snel zwart en sable over want dat overheerst alles. Dus als een klein hondje blond is dan heeft het van twee kanten blonde ouders ergens. En kokonis zijn wel erg vaak blond. Ik zie in het hondje van de TS wel erg spaniel door de oren en het kopje.

Ik zie er ook wel labrador x kokoni in trouwens.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Wat een leuk hondje! Misschien een kruising kokoni?

Digger heb ik wel laten testen en de hond van mijn dochter wordt ook getest. Gewoon voor de leuk!
Marlett
Zeer actief

O, haha! Ik had het tot dusver alleen één van Sofi's pups zien doen. En Tosca dus.

Als ik echt een keer niet zo goed weet wat ik met €90,- moet doen, ga ik nog wel zo'n test kopen, ik hou het voor nu nog maar even op 100% geinig bastaardje.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Zinodo schreef:
In ieder geval verwacht maar geen podenco.
:LOL: ik wilde net zeggen, dat is podenco met iets en nog wat, doe maar die DNA test (is toch leuk!) Super leuke hond trouwens!
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Als je twijfelt of het het geld wel waard is dan kun je het ook voor je verjaardag vragen.
Dat is ideaal voor zaken waar je over twijfelt. (en wij zijn stiekem ook allemaal erg benieuwd :lol1: ).

Ik heb de DNAtest voor Tiba aan mijn vriend voor z'n verjaatdag gegeven, ik weet toch nooit wat ik voor die man moet kopen.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Die Kokoni x terriër type zou toch best kunnen?

Of praat ik daarmee poep? Ik kan er wel een Fox terriër in zien.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Je weet natuurlijk pas nadat je de uitslag binnen hebt of ze een duidelijke mix is van een aantal bekende rassen of echt een totaal onherleidbare mix.
Ik denk zelf aan een kruising griffon (die je in Griekenland ook vrij veel ziet), wellicht met een kleine terriër.

Volgens mij heb je in Griekenland net als in Spanje weinig generaties van straat-/zwerfhonden, de meeste honden worden dus geboren uit oepsnestjes van huishonden. Dan is de kans op rashonden als voorouders alweer groter dan wanneer je een straathond uit Roemenië test die voortkomt uit generaties van straathonden.

Mijn Amy is ook zo'n allegaartje en dat bleek ook uit de DNA-test. Daar kwam wat onherleidbaar bastaard uit, maar de overige 75% bestond uit een flinke verzameling aan rassen die in haar geval ook heel plausibel zijn. Amoz is ook een kruising van een kruising en bij hem was maar 12,5% onherleidbaar.
DeDiana
Zeer actief

dubbel :oeps:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zinodo schreef:
Marlett schreef:De hondentrainster opperde podenco, vandaar.
Tsja, alles kan, theekan, koffiekan, melkkan, maar de kans is wel heel erg klein. :engel:
De kans dat je mij wijs kunt maken dat de cretan hound niet direct verwant is aan de podenco is denk ik nog kleiner.

De alopekis is een soort kleine podenco/terrierachtig hondje dat geloof ik ook in ruwhaar komt.
dagmar88
Zeer actief

Zinodo schreef: Oh tuurlijk. En rondom het mediterraan lopen er nog wel meer van dat soort hondjes, denk aan cirneco dell’Etna of de pharaohond. Zijn ze dan allemaal podenco’s? :denken:
Dat staat er toch helemaal niet :LOL:
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Zinodo schreef:Ik zou het dan wel interessant vinden om gelijk de gezondheid ook te laten checken, Embark heeft zo’n breed + health kit. Als je het al doet dan is dat nog fijner om te weten.
Die health kit is de voornaamste reden waarom ik de test voor Tippex heb besteld.
Mocht er iets onherleidbaars uit zijn gekomen had ik alsnog die gezondheidstesten en dat vind ik bij een jonge hond wel handige info.
dagmar88
Zeer actief

Zinodo schreef:
dagmar88 schreef:
Zinodo schreef: Oh tuurlijk. En rondom het mediterraan lopen er nog wel meer van dat soort hondjes, denk aan cirneco dell’Etna of de pharaohond. Zijn ze dan allemaal podenco’s? :denken:
Waarom quote je mij dan :19:
Duidelijker kan niet.

Dat is ook meteen de reden dat er uit zulke mixjes "rare" uitslagen kunnen komen; gemeenschappelijke markers met een aanverwant ras.
Je kunt natuurlijk voor de lol testen, maar heb je sterk het vermoeden dat er een ras in zit dat niet in de database voorkomt, dan zou ik het zelf laten.
Marlett
Zeer actief

Floortje schreef:Als je twijfelt of het het geld wel waard is dan kun je het ook voor je verjaardag vragen.
Dat is ideaal voor zaken waar je over twijfelt. (en wij zijn stiekem ook allemaal erg benieuwd :lol1: ).

Ik heb de DNAtest voor Tiba aan mijn vriend voor z'n verjaatdag gegeven, ik weet toch nooit wat ik voor die man moet kopen.
Goeie!
Marlett
Zeer actief

Hoe zit het trouwens met ruwhaar en en dominante genen? Want zowel labrador als kokoni zijn niet ruwharig, toch?

Heeft iemand een tip voor een goede DNA- en health-test?
DeDiana
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Zinodo schreef:
dagmar88 schreef:
Waarom quote je mij dan :19:
Duidelijker kan niet.

Dat is ook meteen de reden dat er uit zulke mixjes "rare" uitslagen kunnen komen; gemeenschappelijke markers met een aanverwant ras.
Je kunt natuurlijk voor de lol testen, maar heb je sterk het vermoeden dat er een ras in zit dat niet in de database voorkomt, dan zou ik het zelf laten.
Als er een andere halfwindhond inzit die niet in de database staat, zorgt dat inderdaad voor een percentage 'onbekend/onherleidbaar'.
Wat het er voor de uitslag precies mee te maken heeft dat de Cretan hound ongetwijfeld verwantschap heeft met de podenco, kan ik niet volgen. Podenco Ibicenco of Canario komt er ook dan sowieso niet uit en heb ik überhaupt nog nooit in een DNA-test gezien bij een hond die niet afkomstig was uit Spanje of Portugal. Dan zou het dus gaan om de verwantschap met een ras dat aan de oorsprong ligt van beide rassen?

Het is in dit geval lastig gokken of er wat leuks uit de DNA-test gaat komen. Grote kans dat er een percentage onbekend is (dat bestaat uit lokale rassen/types die niet in de database staan), maar ze zou ook zomaar een combinatie van vier of zes bekende rassen kunnen zijn. Dat kun je aan de hand van het uiterlijk best moeilijk voorspellen.
Johnny Jones
Zeer actief

Ik zie net dat Embark het dna ook benoemd als ‘Villagedog’. Dan denk ik dat ik de uitslag van Happy wel kan voorspellen..

Sorry dat ik hier dit topic voor gebruik, maar wie weet hoe je een embarktest terug stuurt? Via PostNL gaat niet.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Johnny Jones schreef:
Sorry dat ik hier dit topic voor gebruik, maar wie weet hoe je een embarktest terug stuurt? Via PostNL gaat niet.
Via PostNL gaat wel, hoor. Heb ik ook gedaan.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Johnny Jones schreef:Ik zie net dat Embark het dna ook benoemd als ‘Villagedog’. Dan denk ik dat ik de uitslag van Happy wel kan voorspellen..

Gewoon via PostNL hoor. Kan gewoon naar de USA. moet alleen CN23 (uit m’n hoofd) formulier bij en dat hebben ze op het postkantoor
Johnny Jones
Zeer actief

Het verzenden is inmiddels gelukt. Toch gewoon met PostNl. Ik denk dat er vrijdag niet zo'n licht aan de balie stond..
Marlett
Zeer actief

Nou, ik heb er even over nagedacht. Een jaartje. En zojuist heb ik de test besteld. Als ik de uitslag heb, zet ik het hier neer.

Ik kwam deze nog tegen:
Afbeelding
https://www.vdh.de/welpen/mein-welpe/is ... laki-gonic

Qua looks (en jachtinstinct) zie ik daarmee ook wel wat overeenkomsten, alleen dan in miniatuur. Ik ben benieuwd of dat er in terug gaat komen. Het is niet per se een wens van me. :F:

Afbeelding
Marlett
Zeer actief

Wat zijn jullie ervaringen qua tijdsduur met Embark? Ik heb het op 3 mei teruggestuurd.
En ben natuurlijk superongeduldig.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Village dog? :engel:
Marlett
Zeer actief

Ook een hele grote kans hoor, snap ik heel goed als een hond als pup op een vuilnisbelt gevonden is. :F:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”