Ik heb zelf op dit moment een kruising galgo in de opvang, ook een jonge onzekere hond. Maar op de eerste plaats gewoon een hond en ik heb hem net zo opgevoed als mijn andere honden. Het zijn over het algemeen gevoelige honden, dus met een harde stem of intimiderende lichaamstaal hoef je niet aan te komen. Gewoon op een rustige en vriendelijke manier laten zien wat de bedoeling is en daarvoor belonen werkt bij hem prima. Hij leert snel en makkelijk, is heel makkelijk stuurbaar met behulp van lichaamstaal, rustige aanwijzingen en afkijken bij de andere honden en snapt routines snel en houdt zich daar ook aan.
In het geval van een overtreding van de huisregels (bij Arlo is dat vooral snaaien uit kattenbakken en countersurfen, dus kijken of er nog wat te snacken ligt op het aanrecht) is een rustige, neutrale 'nee' meer dan genoeg. Arlo luistert erg goed en vindt het ook leuk om trucjes te leren inmiddels (in het begin was hij daar nog veel te bang voor), maar je moet niet dat plichtmatige van een herder verwachten. Als je het leren leuk maakt en er echt een feestje van maakt, kun je ook een windhond wel enthousiast krijgen hoor, zeker als ze een beetje voergericht zijn
Vanwege zijn onzekerheid zou ik Arlo nooit als enige hond plaatsen, hij heeft echt het voorbeeld van andere hond nodig. Hij is ook absoluut geen luie hond, verre van, dus wat speel- en renmaatjes om zijn energie kwijt te raken heeft hij eigenlijk wel nodig. Als we twee uur hebben gewandeld, heeft hij daarna nog meer dan genoeg energie om nog uren met de andere honden in de tuin te spelen. Vanwege zijn angst kan hij niet loslopen, maar ik heb gelukkig een grote omheinde tuin waarin hij naar hartenlust kan spelen en rennen. Hij kan ook heel leuk in z'n eentje met speeltjes spelen en apporteert ook. Maar hij moet natuurlijk ook een paar keer per dag echt even voluit kunnen rennen.
Of een hond wel of niet goed kan gedijen als enige hond, vind ik meer afhangen van de individuele hond dan van het ras, hoewel galgo's vaak wel graag met andere (wind)honden samenleven. Ondanks zijn vrij fragiele lijf en dito karakter is Arlo érg wild met spelen, dus ik zou hem niet zo geschikt vinden om zomaar op een hondenveldje met willekeurige andere honden te spelen, zeker geen kleine honden. Met andere windhonden die dezelfde manier van spelen hebben, is dat natuurlijk geen probleem.
Verder is hij vooral heel lief voor alles en iedereen, hij kan ook uitstekend met mijn eigen katten en is bijzonder sociaal met honden. Ik vind het een heel makkelijke en volgzame hond, afgezien van zijn flinke behoefte aan lichaamsbeweging en zijn hang naar comfort (warme, hoge, zachte ligplekken, hij heeft een enorme hekel aan kou en regen) is hij totaal niet veeleisend.