Sinds ongeveer een half jaar heb ik een border collie in huis van 5 jaar. Ze heeft bij iemand gewoond waar ze nooit uitgelaten werd en was dus te zwaar en had weinig bespiering. Inmiddels is ze 5kg kwijt en enkele keren behandeld bij een fysio/chiropractor. Afgelopen weekend kon ze maar niet gaan liggen, gisteren fysio en vandaag röntgenfoto's. Diagnose: lumbosarcrale stenose en op die laatste wervel dus ook spondylose.
Advies is 14 dagen pijnstillers (daar was ik zondag al mee begonnen) gekke bewegingen voorkomen en evt een injectie cortico's in haar rug. Over dat laatste kan ik maar weinig vinden. Zijn er hier mensen met ervaring met deze aandoening? Het komt blijkbaar vaak voor bij herders.
Na de behandeling van gisteren gaat het gelukkig meteen al stukken beter.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lumbosarcrale stenose/instabiliteit en spondylose
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Re: Lumbosarcrale stenose/instabiliteit en spondylose
Mijn Duitse Herder Cento was 7 toen LSI bij hem werd gediagnostiseerd. Cento was mijn diensthond. Hij ging direct met pensioen. Het advies was veel rechtlijnig bewegen. Ik heb dus veel met hem gefietst. Als in 10 km per dag. Hierdoor bleef hij sterk en kon goed lopen. Hij was niet stabiel, als je tegen hem aanduwde viel hij om, maar kon prima hele einden wandelen (los). Hij is, met pijnstilling 12 en een half jaar oud geworden. Ook acupunctuur hielp hem goed.
Op het eind werd hij wel steeds zwakker in zijn achterhand, ook raakte zijn staart verlamd.
Op het eind werd hij wel steeds zwakker in zijn achterhand, ook raakte zijn staart verlamd.
Gr. Aniek

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ita heeft dat gehad
Ze is geopereerd
Na de revalidatie heeft ze nog een aantal jaren op hoog niveau meegetraind op jachttraining en heeft ze ook goed gewerkt op jacht.
Ze is nu 12 en het gaat allemaal wat minder, maar gezien haar activiteiten gedurende haar leven mag ik niet klagen.
Je zou ook eerst kunnen kijken of dokter Heukels kan helpen https://orthomanueeldierenarts.nl/lumbo ... n-stenose/
Ze is geopereerd
Na de revalidatie heeft ze nog een aantal jaren op hoog niveau meegetraind op jachttraining en heeft ze ook goed gewerkt op jacht.
Ze is nu 12 en het gaat allemaal wat minder, maar gezien haar activiteiten gedurende haar leven mag ik niet klagen.
Je zou ook eerst kunnen kijken of dokter Heukels kan helpen https://orthomanueeldierenarts.nl/lumbo ... n-stenose/
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ds had spondylose. Haar staart was een stijve hark en die kon ze niet meer hoog dragen (boven rughoogte houden. Wat eens grappig was bij de DA omdat die haar koorts wou nemen en hup, die staart vastgreep. En ik NEEEEEEE, ze kan die niet meer omhoog doen
)
Ze heeft daar eigenlijk niets speciaal voor gehad of speciaal voor gedaan. Ze is fluitend 13.5 jaar geworden.

Ze heeft daar eigenlijk niets speciaal voor gehad of speciaal voor gedaan. Ze is fluitend 13.5 jaar geworden.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Mijn Duitse herder was 5 toen LSI bij hem werd geconstateerd, ontdekt omdat hij niet meer vrij kon springen over de haag.
Toen het uitkwam pijnstilling gegeven een paar weken en dat daarna weer afgebouwd.
Rechtlijnig bewegen zoals Budkes beschrijft, naast de fiets was goed en zwemmen, maar daar wel bij uitkijken dat de belasting van in en uit het water gaan niet te groot is.
Reden voor die rechtlijnige bewegingen, en ook het zwemmen in water is om de spieren van de achterhand sterker te maken.
En inderdaad de hond rank houden/krijgen.
Die injectie Corticosteroïden ken ik niet, maar in mijn honds geval zat er geen ontsteking maar is er een vergroeiing aan het ontstaan bij de laatste rugwervel of het heiligbeen.
Ik ken wel de anabolen, maar dat was destijds niet nodig, die zijn om de spieren een boost te kunnen geven indien nodig en dan moet men met de hond aan de gang gaan om die spieren te stimuleren.
Vanaf dat die diagnose er was gestopt met de hondensport, en buiten opletten met spel. Dus wel nog balletje gooien (omdat hij dat nu eenmaal erg leuk vond), maar pas laten rennen als het object stil lag om gekke bewegingen zo min mogelijk te laten gebeuren.
Dus wel hond laten zijn, en de dingen die ze leuk vinden om te doen nog wel doen, maar wat meer gecontroleerd.
Kwaliteit van leven stelde ik boven de kwantiteit.
Hij kon prima lange einden lopen, en af en toe deden we wel iets wat achteraf te belastend bleek dan achteraf
.
Als het wat slechter ging, gaven we weer pijnstilling, en vanaf een jaar of 9 was continue pijnstilling nodig. Maar dat ging dan ook prima, en hij zwom, liep lange afstanden, dolde met de andere hond.
Wel viel zijn instabiliteit op, maar hij wist zelf op een bepaald moment wat hij wel en niet kon.
Hij is uiteindelijk op zijn elfde ingeslapen aan een andere aandoening dan de LSI overigens.
Toen het uitkwam pijnstilling gegeven een paar weken en dat daarna weer afgebouwd.
Rechtlijnig bewegen zoals Budkes beschrijft, naast de fiets was goed en zwemmen, maar daar wel bij uitkijken dat de belasting van in en uit het water gaan niet te groot is.
Reden voor die rechtlijnige bewegingen, en ook het zwemmen in water is om de spieren van de achterhand sterker te maken.
En inderdaad de hond rank houden/krijgen.
Die injectie Corticosteroïden ken ik niet, maar in mijn honds geval zat er geen ontsteking maar is er een vergroeiing aan het ontstaan bij de laatste rugwervel of het heiligbeen.
Ik ken wel de anabolen, maar dat was destijds niet nodig, die zijn om de spieren een boost te kunnen geven indien nodig en dan moet men met de hond aan de gang gaan om die spieren te stimuleren.
Vanaf dat die diagnose er was gestopt met de hondensport, en buiten opletten met spel. Dus wel nog balletje gooien (omdat hij dat nu eenmaal erg leuk vond), maar pas laten rennen als het object stil lag om gekke bewegingen zo min mogelijk te laten gebeuren.
Dus wel hond laten zijn, en de dingen die ze leuk vinden om te doen nog wel doen, maar wat meer gecontroleerd.
Kwaliteit van leven stelde ik boven de kwantiteit.
Hij kon prima lange einden lopen, en af en toe deden we wel iets wat achteraf te belastend bleek dan achteraf

Als het wat slechter ging, gaven we weer pijnstilling, en vanaf een jaar of 9 was continue pijnstilling nodig. Maar dat ging dan ook prima, en hij zwom, liep lange afstanden, dolde met de andere hond.
Wel viel zijn instabiliteit op, maar hij wist zelf op een bepaald moment wat hij wel en niet kon.
Hij is uiteindelijk op zijn elfde ingeslapen aan een andere aandoening dan de LSI overigens.