Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kippenpoot gegeten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Roos1995
Actief
Aantal honden: 1

Kippenpoot gegeten

Ongelezen bericht door Roos1995 »

Onze hond heeft net een kippenpoot uit de prullenbak weten te grissen… hij heeft het bot zo goed als opgegeten, er lagen nog wat stukjes op de grond. Hij was zo snel dat ik het helaas niet meer op tijd uit zijn bek kon halen. Kan dit kwaad? Zijn er bepaalde acties die ik moet ondernemen?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Kippenpoot gegeten

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Roos1995 schreef:Onze hond heeft net een kippenpoot uit de prullenbak weten te grissen… hij heeft het bot zo goed als opgegeten, er lagen nog wat stukjes op de grond. Hij was zo snel dat ik het helaas niet meer op tijd uit zijn bek kon halen. Kan dit kwaad? Zijn er bepaalde acties die ik moet ondernemen?
Rauw of verhit?

Rauw is over het algemeen geen probleem. Als hij niet gewend is aan rauw voer duurt het waarschijnlijk wel wat langer voor hij het voor verteerd heeft.

Verhit heeft als risico dat het bot naar kan splinteren en zo schade kan veroorzaken in de darmen. Meestal gaat het gewoon goed. Goed in de gaten houden en bij eerste tekenen van buikpijn naar de dierenarts gaan en niet langer afwachten
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 22 dec 2019 17:57, 2 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Als het gekookt/gebakken/gebraden was zou ik er een hoopje pens achteraan mikken. Ontlasting (of het gebrek daaraan) goed in de gaten houden. Eventueel iets anders laxererends geven.... Doorgaans gaat het goed, maar hou het in de gaten!

Suzanne
Roos1995
Actief

Helaas gebraden. Maar het vlees was al opgegeten, hij heeft alleen het bot opgegeten. Hij drinkt verder wel goed. Ik ga het ff in de gaten houden, dank je wel!
Roos1995
Actief

~Suzanne~ schreef:Als het gekookt/gebakken/gebraden was zou ik er een hoopje pens achteraan mikken. Ontlasting (of het gebrek daaraan) goed in de gaten houden. Eventueel iets anders laxererends geven.... Doorgaans gaat het goed, maar hou het in de gaten!

Suzanne
Hij krijgt brokken. Heb helaas geen pens in huis. Kan ik anders in de supermarkt zo'n bakje pate halen of heeft dat weinig zin?
Roos1995
Actief

Tara schreef:Geen paniek hoor, vrienden van mij hebben elke vrijdag een BBQ en dan gaan de kippenbotjes na afkluiven altijd naar de hond.
Ze is inmiddels bijna 4 en ze leeft nog steeds.
Oké! Hij reageert verder ook gewoon normaal. Dus iets erachteraan geven qua laxerend hoeft niet perse?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Roos1995 schreef: Hij krijgt brokken. Heb helaas geen pens in huis. Kan ik anders in de supermarkt zo'n bakje vlees halen of heeft dat weinig zin?
Nee hoor, heeft sowieso geen zin. Gewoon de natuur z'n werk laten doen. Dingen als pens en peperkoek zijn achterhaald.
Watten gedrenkt in yoghurt wordt wel geadviseerd bij het opeten van scherpe dingen.
Maar dan moet je eerder denken aan botjes van een karbonade. Verhitte kippenbotjes zijn broos.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Roos1995 schreef:
~Suzanne~ schreef:Als het gekookt/gebakken/gebraden was zou ik er een hoopje pens achteraan mikken. Ontlasting (of het gebrek daaraan) goed in de gaten houden. Eventueel iets anders laxererends geven.... Doorgaans gaat het goed, maar hou het in de gaten!

Suzanne
Hij krijgt brokken. Heb helaas geen pens in huis. Kan ik anders in de supermarkt zo'n bakje pate halen of heeft dat weinig zin?
Ja, dat kan, bij voorkeur "slecht" ;-) dus bonzo ofzo.... hoe fouter hoe beter (dat laxeert ietsje)

Suzanne
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik geef Mies zsm psyllium vezels als ze weer eens restanten bbq of fast food heeft weten te vinden.
Psyllium vezels maken de ontlasting erg sponzig en dikker. Het idee is dat onverteerbaar of scherp spul dan veiliger naar buitenkomt.
Ik geef dan dubbel de normale dosis vezels met flink wat water en een smaakmaker. (Blikvoer, vis in blik, leverworst, etc) Voldoende water erbij is belangrijk anders kan het verstopping geven. Ik geef ongeveer in 1x wat ze normaal per dag drinkt.

Je hebt speciaal honden potten maar de kruidvat heeft het ook voor een mooie prijs.

Voor nu zou ik goed opletten dat ze normaal blijft poepen en eten en geen pijn krijgt of misselijk of anderzins onrustig wordt. Bij twijfel zsm naar de dierenarts.
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Iets laxerends wil je ook niet, als het te snel door de darmen gaat is de kans op beschadigingen groter. Psylliumvezels vind ik wel een goede tip, om de redenen die genoemd zijn.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”