Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eendennek

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Eendennek

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Die heb ik dus een keer meegenomen voor de hondjes.
Maar aangezien die kleine, Sue, nogal gulzig is en de neiging heeft om dingen door te slikken vraag ik me toch af of ze geschikt zijn.
Ik geef hem het liefst supergroot spul en net in de winkel leken ze lang en geschikt, nu twijfel ik een beetje.

Zijn die dingen een beetje bros, of superhard, hoe snel gaan ze op :mrgreen:
Als het namelijk niet te taai is maar meer afbrokkelt dan durf ik het wel aan want dan kauwt ie het gewoon op.
Maar als het heel taai blijft wil hij nog wel eens alles in gaan slikken :roll:
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2

Re: Eendennek

Ongelezen bericht door welshwitch »

Tom heeft zo'n nek in een paar minuten op. Het is zeker niet taai, maar brokkelt inderdaad wat.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Als honden geen rauw gewend zijn is dit vaak teveel van het goede. Gedroogd zijn ze te hard, dus gedroogd zeker niet geven! Botten die verhit zijn, dat levert versplintering op.

Suzanne
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Het brokkelt gewoon af dus ik denk wel dat je die veilig kunt geven.
Afbeelding
Dennenappel
Zeer actief

Super, dank jullie wel.
Kruimel ellende is goed :mrgreen: dat kan hij wel aan.
Ze zijn er mee bezig :E:
Dennenappel
Zeer actief

En Suzanne heeft gelijk, teveel van het goede voor een gulzige, ongeduldige Shih Tzu :mrgreen:
Bij Cash kruimelt ie inderdaad en bij Sue word ie zompig en zacht dus inslikmateriaal :roll:
Ik zag m alweer in en uit dat bekkie gaan dus geruild voor een kipding.

Weten we dat ook weer.
~Suzanne~
Zeer actief

Zinodo schreef:
~Suzanne~ schreef:Als honden geen rauw gewend zijn is dit vaak teveel van het goede. Gedroogd zijn ze te hard, dus gedroogd zeker niet geven! Botten die verhit zijn, dat levert versplintering op.

Suzanne
Gedroogd is niet hetzelfde als verhit?
En te hard? Hoezo te hard? Je kan ze zo door midden breken. :denken:
Bot wat verhit / gedroogd is, geeft het risico van splinteren. Een gedroogde eendenek is dus keihard (het bot erin.. je breekt ze waarschijnlijk makkelijk op het vleesgedeelte tussen de werveltjes)

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Cleva schreef:Nee, niet hard en ook geen probleem als ze heel ingeslikt worden.
Dat geldt voor kippenek. Eendenek is echt heel wat anders, veel groter, zwaarder en veel harder ook.

Suzanne
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Tara schreef: Is er trouwens wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het versplinteren van verhitte botten? Een hond van mij krijgt elke vrijdag de kippenbotjes van de BBQ, en die leeft nog steeds, dus ik heb zomaar het idee dat het allemaal best wel meevalt.
Ik wil dat ook graag weten. Mij is van kinds af aan ingeprent dat honden alleen maar rauwe botten mogen hebben. Bij voorkeur kalfsbot. Gekookt of gebraden bot zou versplinteren en ernstige maag- of darmperforaties kunnen veroorzaken. Vandaar dat ik alleen rauwe botten geef.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef: Is er trouwens wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het versplinteren van verhitte botten? Een hond van mij krijgt elke vrijdag de kippenbotjes van de BBQ, en die leeft nog steeds, dus ik heb zomaar het idee dat het allemaal best wel meevalt.
Nee. Gaat ook niet gebeuren, zelfs mensen eten kippenbotjes. Dat dat hier toevallig niet gebruikelijk is :U:
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Zinodo schreef:
Cleva schreef:Gedroogd bot versplintert niet.
Sterker nog, je kunt bot niet drogen want het is al droog.

De reden dat verhit bot anders breekt is omdat de hitte het effect van collageen (het hoofdbestanddeel van kraakbeen) teniet doet.
De rekbaarheid verdwijnt en het bot gaat dus anders breken (met langere lijnen) en kan dan puntig worden.
Die puntigheid zou eventueel voor perforaties kunnen zorgen. De realiteit is dat dat eigenlijk niet gebeurt omdat het bot in de maag al terug zachter wordt.

De wervel van een eendennek heeft domweg het formaat niet om puntig te kunnen worden. Die kan alleen al vanwege het gebrek aan lengte niet perforeren.
Dat de botten in een eendennek te hard voor een hond zijn wordt natuurlijk gierend van de hand gewezen door de eerste bejaarde tekkel die een eend pakt.
*Krak.*
Ok ik ben dus nog niet gek :engel:
Miep zat al met 8 weken een stuk kalkoennek weg te kauwen, en die zijn nog ietsje groter dan een eendennek.
Suzanne met de golfjes luistert een beetje té goed naar allerlei doemverhalen, en vergeet die dan nooit meer. Dat is ook wel een gave denk ik.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Zinodo schreef:
Marion. schreef:
Zinodo schreef:
Cleva schreef:Gedroogd bot versplintert niet.
Sterker nog, je kunt bot niet drogen want het is al droog.

De reden dat verhit bot anders breekt is omdat de hitte het effect van collageen (het hoofdbestanddeel van kraakbeen) teniet doet.
De rekbaarheid verdwijnt en het bot gaat dus anders breken (met langere lijnen) en kan dan puntig worden.
Die puntigheid zou eventueel voor perforaties kunnen zorgen. De realiteit is dat dat eigenlijk niet gebeurt omdat het bot in de maag al terug zachter wordt.

De wervel van een eendennek heeft domweg het formaat niet om puntig te kunnen worden. Die kan alleen al vanwege het gebrek aan lengte niet perforeren.
Dat de botten in een eendennek te hard voor een hond zijn wordt natuurlijk gierend van de hand gewezen door de eerste bejaarde tekkel die een eend pakt.
*Krak.*
Ok ik ben dus nog niet gek :engel:
Miep zat al met 8 weken een stuk kalkoennek weg te kauwen, en die zijn nog ietsje groter dan een eendennek.
Ja joh, heb je ooit een eend gezien. Onder al die veren zit drie keer niks. En dat nekje stelt niks voor. :19:
Precies. Overigens is dat ook wel de reden dat ik gulzige pupjes dan dus liever een (stuk) kalkoennek geef. Dat heeft nog wat doorsnee.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”