Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Intermitterend vasten bij honden

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Intermitterend vasten bij honden

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dat was een aantal jaar geleden heel hip onder barfvoerders. Zouden ze een beter gevormd lichaam van krijgen :LOL:
Bij mij kregen ze eens per week een enorme maaltijd, pens of prooidier gevolgd door een dag vasten.
Dan wilden ze ook niet eten hoor.

Mijn volwassen honden eten 1 x per dag een grote maaltijd, maar krijgen veel tussendoor.
Vaak gaan honden gal spugen op een lege maag.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier krijgen ze ook maar 1 keer per dag eten en eigenlijk geen tussendoortjes. Gait at 's ochtends z'n eten heel slecht, dus toen overgegaan op 1 maaltijd per dag, voor het slapengaan. En daar doen ze het uitstekend op
Maar goed, ik heb twee intacte reuen die niet bijzonder voergemotiveerd zijn
dagmar88
Zeer actief

Jion schreef: Ik vraag me af wat het natuurlijke eetpatroon van een hond is: In één of twee keer een hoop eten, of de hele dag door kleine beetjes. Ik denk toch eerder het eerste, maar wat wij hier thuis tot nu toe hebben gedaan is meer het tweede.
Is er niet. Een wolf kan in één keer tien kilo wegwerken, maar een hond is geen wolf.
Honden zijn van oudsher opportunistische kliekjesvreters.
Het was normaal twee keer te voeren. Een keer brokken en een keer diner. Of die brokken de hele dag te laten staan.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

mijn volwassen honden krijgen over het algemeen maar 1x per dag eten.
Tenzij ik weet dat er op een dag veel gevraagd wordt fysiek, dan krijgen ze die dag ook in de ochtend een klein beetje.
Veyron trekt dat (nog) niet op 1 maaltijd en omdat die nog volop in de groei zit wil ik ook dat hij 2 a 3x per dag eet.
Overdag krijgen ze overigens wel de nodige kluifwerk of beloningen als we op pad zijn.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik voer ze twee keer per dag, s’ochtends om 6 uur en s’middags om half vijf.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik heb geen vaste voertijden. Ze krijgen normaal gesproken 1x per dag eten, dat kan ook zijn na 30 uur als er een nachtdienst tussen zit. Ze krijgen soms wel, soms niet tussendoortjes. Als ze veel moeten trainen voer ik gestructureerder en meer. Oftewel we doen soms wel, en soms niet, onbewust aam intermitterend vasten. Hier doen ze het er allemaal goed op, zo niet gaan we het anders doen.
Gr. Aniek

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb ook een hele tijd één keer per dag gevoerd en opvallend genoeg had Mila toen helemaal geen last van gal spugen, wat ze daarvoor wel af en toe had toen ze twee keer per dag gevoerd werd :denken:
Ik ben weer naar twee keer per dag voeren gegaan na die maagdilatatie van Amoz en ik heb de indruk dat ze allemaal eigenlijk meer/vaker honger hebben dan toen ze dezelfde hoeveelheid in één keer kregen. Misschien vinden ze één keer per dag jezelf helemaal vol vreten gewoon prettiger? :F:
Ik heb dat zelf trouwens ook. Ik heb ook meer trek als ik steeds kleine beetjes eet dan wanneer ik hier één Spaanse lunch eet - dan hoef ik de rest van de dag niets meer :lol1:
DeDiana
Zeer actief

Mijn katten krijgen juist wel weer vaak een kleine maaltijd, zo'n vier of vijf keer per dag. Dus de honden zijn eraan gewend dat zij dan niet ook altijd eten krijgen. Je kunt dat natuurlijk makkelijk oplossen door ze dan juist iets te kluiven te geven of wat brokjes om te zoeken.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Jion schreef:
Ze zijn denk ik ook wat minder flexibel dan die van jou, Budkes. Ze staan hier met etenstijd nog net niet naar de klok te wijzen. :F:
Nah ja ook wel ingegeven door mijn onregelmatige werktijden en de honden eten, werken, leven en slapen met mij mee. :wink:
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Jion schreef:Ik moet maar eens proberen of mijn peperkoeken hart dat aankan.
Hou vol, je kunt het :E:
Ik voer altijd voor het slapen gaan. Geen idee waarom, voelt voor mij het beste zo.
Gr. Aniek

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Budkes schreef:
Ik voer altijd voor het slapen gaan. Geen idee waarom, voelt voor mij het beste zo.
Ik gaf ze juist voer na de ochtendwandeling toen ik nog één keer per dag voerde. Niet echt met een duidelijke reden, het leek me gewoon fijn voor ze dat ze dan de hele dag iets in hun maag hadden om op te teren. Maar ik denk dat het allemaal niet veel uitmaakt.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Budkes schreef:
Hier precies zo, doen we al jaren. Zonder fancy naam trouwens, ze krijgen gewoon 1x per dag vreten.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Tsja, ik geef dus 1 keer per dag omdat ik er eentje heb die anders met lange tanden eet en de ander heeft er geen problemen mee om 1 keer per dag een volle bak te krijgen. M'n eerste hond was juist gewend aan 1 keer per dag en die heb ik op 3 maaltijden per dag gezet tot aan z'n dood. Anders was uitlaten echt niet fijn omdat hij als uitgehongerd op alle drollen dook. Met voor het lopen eten geven, liet hij de drollen netjes met rust
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:Ik ga alleen mezelf maar na. Ik zou ook geen zin hebben om het te moeten doen met maar 1 maaltijd per dag. Waarom?
Hier krijgen ze vlees na de ochtendwandeling en dan aan het eind van de middag brok en dan staan ze ook alweer in hun pootjes te wrijven.
Ik kan echt geen enkele reden bedenken om ze maar 1x te laten eten anders dan dat dat mij wel goed uit zou komen. Hoef je er ook maar 1x aan te denken..
:mrgreen: Die papzakken krijgen veel te veel om zin te hebben in twee maaltijden.
's Ochtends wensen ze een boterham, ze krijgen wat ik eet, trainers en koek, een gevulde kong, groente en elke dag iets om lang te kluiven.
Ze kunnen om nog ets vragen als ze trek hebben. Naap weet het allemaal precies aan te wijzen en anders heeft hij er wel een woord voor.
Zus doet aan zelfbediening :LOL:

Met een pup heb ik het hart niet de rest over te slaan. Dan heb ik mini porties voor iedereen ingevroren.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Hier krijgen ze al jaren 1 keer per dag :oeps:
Maar dat heet dus intermitterend vasten, nou weer wat geleerd :mrgreen:

Elk 400 gram kvv en ze wegen 10 kilo, en zijn geholpen even voor de volledigheid. :D
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier krijgen ze 2x per dag eten, zie het nut niet van 1x voeren. Daarnaast gaat er 1 al snel gal overgeven.
Ik ga mezelf ook niet uithongeren en dus mijn honden ook niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Wij deden dat vroegah ook altijd 1 maal per dag vreten, dat t nu een andere naam krijgt :wink: is modern.. maar goed op dit moment 2 maal die kleine mot er nog van groeien, maar ik ga straks weer naar 1 maaltijd per dag, altijd gedaan en beviel gewoon goed. Verder als jij je hond traint en af en toe een beloning geeft dan heeft het met IF niet zoveel te maken, het is wel zo dat een hongerige hond meer zijn best doe met training in mijn beleving. moet je wel even zorgen voor gezonde beloningen
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Roan was mijn eerste hond en die wilde van zichzelf maar 1x pd eten
Dat was in de tijd dat we nog brok voerden maar dat is er eigenlijk wel in gebleven , plus voeding doet er 24 uur over om te verteren

Toen ik zelf ging samenstellen zijn de vastendagen er ook bij gekomen
Dat heeft altijd wel gevarieerd , van een hele tijd 3 vastendagen naar nu 1
Dat heeft met de trainingen te maken , want ik train 6 dagen per week
Niet met dezelfde honden , maar t is wel makkelijker om ze dan alle 7 dan wel of niet te voeren
De vastendag is nl de enige dag dat er nooit getraind word , dat is de echte rustdag en dan doen we alleen wandelen

De dag ervoor krijgen ze dan een dubbele portie , en met de vastendag eten ze alleen hetgeen wat ze zelf vinden
Gras , ( on ) kruid of t fruit wat ze uit de bomen jatten

De volgende dag is het weer trainen en ik merk dat ze dan toch beter hun best doen

Ik stel nu niet meer samen , maar ze krijgen KVV
En dat is ook echt goed te doen

Je moet t wel opbouwen , Danger is nu 7 mnd en daar ben ik t nu ook mee aan t opbouwen
Dus langzaam grotere hoeveelheid de dag voor vasten en de dag dat de rest vast krijgt hij minder
En dat bouw ik zo uit

Voeren is op verschillende tijdstippen , hier is dat tussen 14.00 en 1.00
Dat is echt fijn want zo heb je geen jengelende hond voor z’n eten

De katten is een ander verhaal , een kat mag nooit vasten . Dat is ivm z’n lever
Mijn katten krijgen 2x pd wat KVV
Ik speel wel een beetje met de hoeveelheden , de ene dag hebben ze wat meer dan de andere

Laatst stond er op een versvoet pagina nog een link naar een interessant boek
In de tijd dat ik net begon met vers voeren heb ik veel van deze man gelezen

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... p09jLQ&s=1
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Wij voeren tweemaal daags en buiten dat krijgen ze dagelijks wat te knabbelen en gedroogde beloningen.
In het verleden voerde ik wel eenmaal daags maar nu dus niet meer.
Wij stellen zelf samen en wisselen dat af met kvv.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hier eten ze de eerste maaltijd rond 11 uur in de ochtend. En de tweede aan het eind van de middag. Dus eigenlijk doen doen onze honden al aan if. :D Wij zelf trouwens net zo. Gaat hier allemaal prima!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Intermitterend vasten bij honden

Ongelezen bericht door crutz »

Hier eten ze na de eerste en na de laatste ronde en tussendoor met trainen (heb ik een drukke dag gepland dan soms in de ochtend niet of minder) op 1 na, Winny weigert 2x daags te eten, al eet ze wel veel tijdens de trainingen waardoor ze toch het grootste deel vd week 2x daags eet. Kiara (5 mnd) krijgt 3x daags + trainen, al is de 3de keer al niet meer structureel.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

2 maal per dag en 's avonds een snack.
II vind het veel leuker en beter aanvoelen dan maar 1 maal te geven.
Simone-H
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Simone-H »

Pepper is een gecastreerd teefje, 8.5 kg.
Die krijgt 2x per dag kvv. 100gr. per keer.

Toen ik overging van brok naar kvv heb ik gezocht naar de hoeveelheid wat ik moest voeren en kwam uit op 200gr. per dag voor haar gewicht. Dus daar maar mee begonnen.
In het begin had ze wat de neiging om te groeien, en toen de hapjes voor overdag geminderd.
Nu gaat het prima.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zie ook niet echt nut in maar 1x per dag voeren of de tijd van niet eten oprekken. Hier eten ze zelfs 3x per dag. Overigens zit er wel zo'n 11-12 uur tussen laatste maaltijd en eerste maaltijd.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

veertje schreef:Ik zie ook niet echt nut in maar 1x per dag voeren of de tijd van niet eten oprekken. Hier eten ze zelfs 3x per dag. Overigens zit er wel zo'n 11-12 uur tussen laatste maaltijd en eerste maaltijd.
Nou ja nut... Het is hier gewoon zo gegroeid :wink:

Juno ging met 2 maaltijden per dag steeds slechter eten. Uiteindelijk de ochtendmaaltijd vervangen voor een beschuitje (of overgebleven boterham, afbakbroodje) en sindsdien eet ze goed. Shelly heb ik daarom uit mijn gemak op zelfde rantsoen gezet. Kenzi krijgt wel nog steeds 2x per dag brok.
Als we lange wandelingen gaan maken of wedstrijd hebben of workshop dan krijgen ze in de auto nog een handje brokken extra.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

dre schreef:
veertje schreef:Ik zie ook niet echt nut in maar 1x per dag voeren of de tijd van niet eten oprekken. Hier eten ze zelfs 3x per dag. Overigens zit er wel zo'n 11-12 uur tussen laatste maaltijd en eerste maaltijd.
Nou ja nut... Het is hier gewoon zo gegroeid :wink:

Juno ging met 2 maaltijden per dag steeds slechter eten. Uiteindelijk de ochtendmaaltijd vervangen voor een beschuitje (of overgebleven boterham, afbakbroodje) en sindsdien eet ze goed. Shelly heb ik daarom uit mijn gemak op zelfde rantsoen gezet. Kenzi krijgt wel nog steeds 2x per dag brok.
Als we lange wandelingen gaan maken of wedstrijd hebben of workshop dan krijgen ze in de auto nog een handje brokken extra.

Toch wel grappig, ik ben juist een maaltijd extra gaan voeren omdat Tess slecht at. Finn doet daarin gewoon mee en waar hij daarvoor een beetje een rolmops geworden was, blijft hij nu goed op gewicht.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Ik hoor hier over meerdere snacks per dag. Hier krijgen ze er soms 1 en dat is het... Zeker bij zulke kleine hondjes is een snack al snel relatief veel. Dus waarschijnlijk win je al heel veel als je de snacks fors mindert.
Toen Boomer (gecastreerde labrador) nog moest afvallen, kreeg hij echt alleen maar z'n brokken. 's Ochtends woog ik z'n portie brokken af (310 gram FarmFood) en dat kreeg hij dan verdeeld over de dag. 3 keer per dag uit z'n bak en eventueel tussendoor als beloning ook wat brokjes. Om te knagen had hij een nylonbone, waar hij flink gebruik van maakte. Eenmaal goed op gewicht kreeg hij er af en toe een snack bij, maar zeker niet dagelijks en al helemaal niet meerdere snacks per dag
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hier krijgen ze het verdeeld over 3 keer.
2 keer eigenlijk. Laatste avondmaal is maar weinig. Maar dat ze dan toch vlees binnenkrijgen ivm hun bloedsuikerspiegel.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
dagmar88
Zeer actief

Jion schreef:Die snacks bestaan hier uit een gedroogd konijnenoor, een mini-gedroogde runderhuid, een rauwe wortel, een stuk komkommer (allemaal meer maagvulling en nauwelijks calorieën) en dan een stuk of 8 hondenbrokjes en 1 hondenkoekje.

Is dat teveel?
Voor zulke kleine gecastreerde hondjes is dat erg veel ja.

Ik zou het bij één grotere snack houden en als beloning flintertjes gedroogde long.
Je zou zo'n oortje eventueel nog om de dag kunnen geven. De andere dag iets van een nylabone (gekookt in bouillon), koffiehout, hoefje, herten of buffelhoorn.
Of gewoon een kong met hun eigen brokjes of rijstwafel, komkommer en een beetje kvv.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik vind het net leuk om ze iets te geven.
Of er nu 200 gram of 400 gram in hun pot zit, merken ze heus niet. Alles moet zo snel mogelijk op en dit liefst binnen de 5 seconden.

Dan hebben ze (en ik) meer aan een kwartier kauwwerk.
Of gewoon iets van extra waar het belangrijkste deel is m een plaats te zoeken wáár ze het gaan opeten.
En dan achteraf uiteraard anderen hun plaats volledig gaan uit snuffelen in de hoop een achtergebleven kruimels te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”