Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oudere hond vage klachten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Oudere hond vage klachten

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Allereerst gaan we natuurlijk gewoon naar de dierenarts morgen voor een algehele controle.

Roxy is inmiddels 11 jaar en begint zich ook als een oude hond te gedragen. Het gaat naar mijn mening alleen te snel. Ze heeft niet meer zoveel energie en kan zich goed vinden in 3x per dag een rondje om. ze kan het eten niet meer zo goed verdragen en is snel aan de diarree, dit komt vooral door honden snoepjes in de vorm van kauw staafjes.nu krijgt ze deze al niet meer. Deze week ook 2x dat ze misselijk was en moest overgeven.
Ze krijgt farmfood brokken en dit is eigenlijk altijd goed bevallen omdat de ontlasting ook goed was.
Ze heeft staar en ik heb het idee dat ze ook doof wordt, ze blaft veel meer en we moeten soms echt hard roepen.

Welk voer past het beste bij een oude hond?
En welke kwaaltjes zijn normaal bij oude honden en waar moet je op letten?
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Re: Oudere hond vage klachten

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb bij milo vanaf dat hij 10 was jaarlijks een algemeen bloedonderzoek laten doen.
Verder had hij periodes dat hij me toch wat minder fit leek. Een fysio hielp voor hem daarbij goed. (geen nut dus voor diarree, maar lichamelijk). Soms wilde hij bijna niet lopen, en na fysio verbeterde dat best behoorlijk voor een tijdje.
En het laatste jaar werd hij vrij snel echt wel dover, met name merkbaar na verlies van Peer.

Qua voeding kreeg hij aan het eind wel senior brokjes omdat hij toch gevoeliger leek op darmen en dat goed ging.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Je zou eens een bloedonderzoek kunnen doen, om uit te sluiten dat de misselijkheid daarvan komt. Fysio is inderdaad ook een goede om eens heen te gaan.
Mijn Noah is ruim 11 jaar, ook soms misselijk. Zij zit nu 2 jaar op de Pijnstilling en gaat om de 6 weken naar de fysio. In april dit jaar is er een bloedonderzoek gedaan ivm misselijkheid. Gelukkig werkt alles nog goed. Ik ben begonnen met haar 4x per dag te geven en even helemaal niks tussendoor. Heel lastig, ik gaf/geef heel veel tussendoortjes. Na een paar dagen was de misselijkheid alweer weg. Soms krijgt ze ook Puur Maag door haar eten, dat lijkt ook verlichting te geven
Perry en Noah

Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

De klachten die ik omschrijf passen dus redelijk bij het ouder worden.
Nu zijn we ook net verhuisd dus dat zal ook wel mee spelen.
We nemen toch even het zekere voor het onzekere en laten haar even controleren.

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jol begon een paar jaar geleden ook behoorlijk sloom te worden en passief. Toen een check laten doen bij de da, maar naast dat het een hondje op leeftijd was kon de da eigenlijk niets ontdekken.
Ze gaf toen ook geen pijn aan of zo, maar op een of andere manier had ik wel het idee dat ze toch ergens pijn had.
Ik vroeg dus echt de da om pijnstilling. Ik moest wat overreden, maar ik kreeg het toch mee. Daarna knapte ze toch weer op en ben ik na een maand of zo weer met de pijnstilling gestopt.
Wat later weer werd ze weer wat passief, haar zicht ging en gaat achteruit en het gehoor.
Toen had iemand hier een vraag over een dementerende hond en werd er gesproken over Cholodin, wat vrij te bestellen is. Ik kreeg van een forumlid een restantje toegestuurd en begon dat te geven.
We merkten vrij snel verschil.
Toen dat op was, heb ik bewust niet bijgekocht en ook toen merkten we weer verschil.
En nu dus geven we haar dagelijks een halfje Cholodin en ze is merkbaar levendiger en meer helder dan zonder dat pilletje.

Jol heeft overigens geen last van gebrek aan eetlust of slechte ontlasting, en ook heb ik niet het idee dat ze pijn heeft dus ze heeft ook geen pijnstilling. Wel geven we beide honden als supplement ook zalmolie en luposan + over het voer heen.

Jol tikt binnenkort hopelijk de 14 jaar aan.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind maag- en darmklachten en overgeven niet echt horen bij het ouder worden, daar zou ik zelf wel naar laten kijken.

Verder herken ik wel veel, zoals het steeds dover worden en meer slapen. Tot haar dertiende liep Taartje nog makkelijk dagelijks een wandeling van 1,5 uur, maar daarna merkte ik dat dat voor haar te veel werd (niet omdat ze de dag erna stijf was o.i.d., maar gewoon zelf heel duidelijk aangaf dat ze naar huis wilde) en ben ik de wandelingen geleidelijk in gaan korten. Het laatste halfjaar liepen we meestal wandelingetjes van 20-30 minuten en dat was prima voor haar. Daarnaast was ze gewoon levendig en zeker niet sloom, maar ze sliep wel meer en dieper dan de rest.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

duitse herder schreef:Je zou eens een bloedonderzoek kunnen doen, om uit te sluiten dat de misselijkheid daarvan komt. Fysio is inderdaad ook een goede om eens heen te gaan.
Mijn Noah is ruim 11 jaar, ook soms misselijk. Zij zit nu 2 jaar op de Pijnstilling en gaat om de 6 weken naar de fysio. In april dit jaar is er een bloedonderzoek gedaan ivm misselijkheid. Gelukkig werkt alles nog goed. Ik ben begonnen met haar 4x per dag te geven en even helemaal niks tussendoor. Heel lastig, ik gaf/geef heel veel tussendoortjes. Na een paar dagen was de misselijkheid alweer weg. Soms krijgt ze ook Puur Maag door haar eten, dat lijkt ook verlichting te geven
Krijgt ze een maagbeschermer bij zo langdurig pijnstilling?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mijn Umi heeft tot het laatst (15 jaar en 2 mnd) op dezelfde brok gestaan als de andere zonder te dik te worden of last van haar maag te krijgen. Echt spugen en diarree heeft ze alleen in haar laatste 36 uur eenmalig gehad.

Wel kreeg ze vanaf 11/12 jaar jaarlijks een uitgebreid bloedonderzoek ook omdat ze van tijd tot tijd langdurig pijnmedicatie kreeg.

Bewust bewegen vanuit mijn achtergrond heeft haar nog wel een goede (betere) laatste 2 jaar gegeven door de kennis die ik in die tijd opgedaan heb
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

crutz schreef: Krijgt ze een maagbeschermer bij zo langdurig pijnstilling?
Ja heeft ze gehad toen ze begin dit jaar misselijk was. Helaas geen verschil gemerkt
Perry en Noah

Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

Vrijdag bij de dierenarts geweest, besloten om gebits reiniging te laten doen en bloedonderzoek.
Dat is vandaag allemaal gebeurd, ze had een erg slechte kies die ontstoken was die is getrokken. Bloed was verder helemaal goed. Er is nog een wratje weggehaald op haar achterpoot omdat ze nu toch onder narcose was.
Nu een paar dagen antibiotica en hopelijk dan weer opgeknapt.

Afbeelding
madred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en RSH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door madred »

crutz schreef:Mijn Umi heeft tot het laatst (15 jaar en 2 mnd) op dezelfde brok gestaan als de andere zonder te dik te worden of last van haar maag te krijgen. Echt spugen en diarree heeft ze alleen in haar laatste 36 uur eenmalig gehad.

Wel kreeg ze vanaf 11/12 jaar jaarlijks een uitgebreid bloedonderzoek ook omdat ze van tijd tot tijd langdurig pijnmedicatie kreeg.

Bewust bewegen vanuit mijn achtergrond heeft haar nog wel een goede (betere) laatste 2 jaar gegeven door de kennis die ik in die tijd opgedaan heb

Mag ik vragen wat je precies bedoelt met de laatste zin.
Ik heb hier zelf een oudje van bijna 14, die nog pit genoeg heeft en nog lekker mee wandelt, maar niet iedere dag even ver.
Afbeelding

Happy en Lemmi
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”