Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
In je mand en daar blijven.
Moderator: moderatorteam
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
In je mand en daar blijven.
Leer jij een pup om in de mand te blijven, dat de mand zijn/haar plek is en daar niet uit mag? Waarom wel of waarom niet?
Zelf alleen herplaatsers gehad maar die heb ik nooit die specifieke beperking opgelegd. Ik vind namelijk niet dat zij maar één plek hebben, ze mogen van mij (binnen enige grenzen) liggen waar ze op dat moment zin in hebben dus ze enkel tot een mand (die meestal ook nog op de grond staat) beperken? Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar voor mij voelt dat meer als een soort straf ofzo, dat ze dan alleen maar daar mogen liggen en nergens anders.
Dat wil overigens niet zeggen dat ze bij mij geen rust kennen en dat ze nooit moeten blijven liggen, maar daarvoor hoef ik ze niet naar hun mand te sturen. Ik heb ze zeker wel aangeleerd dat als ik het vraag/eis ze blijven liggen waar ze liggen of (als ze nog onrustig zijn) dat ze ergens moeten gaan liggen en daar blijven, maar zelf begrijp ik die beperking van de mand niet echt.
Misschien komt het ook wel omdat ik geen mandliggers heb, ik heb wel manden staan maar uit zichzelf liggen ze er echt zelden in. Lais zou het volgens mij wel als straf ervaren als ik haar zou verplichten tot de mand. [Edit: Raaf ook trouwens, om nog maar niet van Willem te spreken die het doodeng vindt zo laag bij de grond... Mister is de enige mandligger die ik heb gehad, die wisselde veel af tussen de bank en mand(en)]
Hoe is dat bij jullie?
Zelf alleen herplaatsers gehad maar die heb ik nooit die specifieke beperking opgelegd. Ik vind namelijk niet dat zij maar één plek hebben, ze mogen van mij (binnen enige grenzen) liggen waar ze op dat moment zin in hebben dus ze enkel tot een mand (die meestal ook nog op de grond staat) beperken? Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar voor mij voelt dat meer als een soort straf ofzo, dat ze dan alleen maar daar mogen liggen en nergens anders.
Dat wil overigens niet zeggen dat ze bij mij geen rust kennen en dat ze nooit moeten blijven liggen, maar daarvoor hoef ik ze niet naar hun mand te sturen. Ik heb ze zeker wel aangeleerd dat als ik het vraag/eis ze blijven liggen waar ze liggen of (als ze nog onrustig zijn) dat ze ergens moeten gaan liggen en daar blijven, maar zelf begrijp ik die beperking van de mand niet echt.
Misschien komt het ook wel omdat ik geen mandliggers heb, ik heb wel manden staan maar uit zichzelf liggen ze er echt zelden in. Lais zou het volgens mij wel als straf ervaren als ik haar zou verplichten tot de mand. [Edit: Raaf ook trouwens, om nog maar niet van Willem te spreken die het doodeng vindt zo laag bij de grond... Mister is de enige mandligger die ik heb gehad, die wisselde veel af tussen de bank en mand(en)]
Hoe is dat bij jullie?
Laatst gewijzigd door Zamunda op 12 okt 2019 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: In je mand en daar blijven.
Hier mogen ze in principe ook overal liggen. Als ze op een vaste plek moeten blijven liggen omdat ze zelf de rust niet pakken, stuur ik ze naar de bench. Deurtje gaat dan alleen dicht als ze zelfs dan niet de gevraagde rust weten te pakken. En ze hoeven nooit heel lang in de bench (zeker bij Gait werkt het woord 'bench' al kalmerend, dus die hoeft er vaak niet eens naar toe)
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Nee, ze hebben meerdere plaatsen en kiezen gewoon waar ze liggen.
Ik vind het steeds zo sneu om te horen dat mensen trots verkondigen dat hun hond in huis leeft, maar ze dat wel op een vierkante meter moeten doen
dan zou ik ze liever buiten zien waar ze mogen gaan en staan waar ze willen.
Hier mogen ze niet in onze zetel. (Dus ze liggen er enkel 's nachts in
) . Er liggen 2 kussens naast de zetel, daar ligt piiri meestal.
Er staan in huis nog 2 eenpersoons zetels, runar ligt meestal in 1 van die 2. Er staat ook nog een 3zit, daar kruipt treskor meestal in of hij ligt voor de salontafel.
In de keuken staat ook nog een 1zit, runar zoekt die vaak op als hij met rust gelaten wil worden.
Tijdens werk zitten ze in de keuken, dan leg ik daar nog een kussen van in huis.
Ik vind het steeds zo sneu om te horen dat mensen trots verkondigen dat hun hond in huis leeft, maar ze dat wel op een vierkante meter moeten doen

Hier mogen ze niet in onze zetel. (Dus ze liggen er enkel 's nachts in

Er staan in huis nog 2 eenpersoons zetels, runar ligt meestal in 1 van die 2. Er staat ook nog een 3zit, daar kruipt treskor meestal in of hij ligt voor de salontafel.
In de keuken staat ook nog een 1zit, runar zoekt die vaak op als hij met rust gelaten wil worden.
Tijdens werk zitten ze in de keuken, dan leg ik daar nog een kussen van in huis.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
- Aantal honden: 1
Ik heb een half open keuken met een hekje. Robin zit in de keuken als hij alleen is of als hij even uit de buurt moet blijven. Dus als de loodgieter komt of als er bezoek is die hij niet met rust kan laten. Het is nog een pubertje tenslotte.
Verder mag hij overal komen, behalve op mijn bed.
Verder mag hij overal komen, behalve op mijn bed.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Bij ons mogen ze liggen waar ze willen, Anne gaat ook nog weleens in haar mand liggen, die staat in mijn slaapkamer, ze ligt er alleen maar in als ik ook in mijn slaapkamer ben.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Ik heb dat getraind bij de ouwe teef die ik als herplaatser kreeg. Niet omdat ze nergens anders mag komen, maar omdat zij enorm vervelend kan zijn tijdens het koken en eten. Tijdens het koken moet ze buiten de keuken blijven, maar tijdens het eten heeft ze een tijd in de mand moeten liggen. Als ik dat niet vroeg, dan bleef ze rond lopen en steeds weer bij je bord staan. Gewoon wieberen en ergens liggen werkte niet, het was makkelijker om haar een vaste plek aan te leren. Toen ze eindelijk braaf bleef liggen werd ik weer makkelijker en was het liggen waar je wilde zolang je niet bij de tafel kwam. Ook de pups heb ik het aangeleerd, maar wel pas toen ze ouder waren. Gewoon omdat het soms wel eens makkelijk was om ze ergens neer te kunnen leggen en dat ze daar moesten blijven. Dat was niet perse de mand trouwens, maar kon ook op de bank zijn.
Het was dus niet zo dat die mand hun plek was en ze daar niet uit mochten, maar dat op sommige momenten ze ergens moesten blijven liggen. De overige 95% van de tijd mochten ze overal komen, ook op de bank. Oke, niet op het aanrecht of de tafel.
Het was dus niet zo dat die mand hun plek was en ze daar niet uit mochten, maar dat op sommige momenten ze ergens moesten blijven liggen. De overige 95% van de tijd mochten ze overal komen, ook op de bank. Oke, niet op het aanrecht of de tafel.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
In principe is overal toegestaan.
Tijdens het eten wel opzouten en uit mijn buurt blijven.
Ik heb voedselnijd zeg maar...
Nee, dat is onzin, maar ik wil rustig kunnen eten zonder geschooi of mij continu gaan liggen aankijken.
Net zoals wanneer ik even geen zin heb, het ook duidelijk moet zijn dat je niet blijft drammen om aandacht.
Dus het komt wel voor dat ik haar even 'bij me weg' stuur. Als ze dan gaat lopen drentelen en zelf geen plek kan vinden stuur ik haar wel echt naar haar plaats.
Maar dat komt zelden voor.
We weten wat we aan elkaar hebben, dus de dame hier weet prima dat als ik een keer opzouten of wieberen zeg, dat ze dan ook gewoon echt even niet bij me moet komen.
Net zoals schooien of eten uit mijn mond kijken zelden gebeurt.
Dus ze mag in huis overal liggen.
Ligt ook vrijwel altijd dicht bij me.
Maar ze ként 'plaats' dus wel, en een enkele keer (zeg 2x per maand ofzo ongeveer?) stuur ik haar daar wel even heen.
De stap daarvoor, 'opzouten' of 'wieberen' komt regelmatiger voor. Maar ook niet dagelijks.
Edit, gelijk gereageerd met Tara en redelijk vergelijkbaar dus.
Tijdens het eten wel opzouten en uit mijn buurt blijven.
Ik heb voedselnijd zeg maar...
Nee, dat is onzin, maar ik wil rustig kunnen eten zonder geschooi of mij continu gaan liggen aankijken.
Net zoals wanneer ik even geen zin heb, het ook duidelijk moet zijn dat je niet blijft drammen om aandacht.
Dus het komt wel voor dat ik haar even 'bij me weg' stuur. Als ze dan gaat lopen drentelen en zelf geen plek kan vinden stuur ik haar wel echt naar haar plaats.
Maar dat komt zelden voor.
We weten wat we aan elkaar hebben, dus de dame hier weet prima dat als ik een keer opzouten of wieberen zeg, dat ze dan ook gewoon echt even niet bij me moet komen.
Net zoals schooien of eten uit mijn mond kijken zelden gebeurt.
Dus ze mag in huis overal liggen.
Ligt ook vrijwel altijd dicht bij me.
Maar ze ként 'plaats' dus wel, en een enkele keer (zeg 2x per maand ofzo ongeveer?) stuur ik haar daar wel even heen.
De stap daarvoor, 'opzouten' of 'wieberen' komt regelmatiger voor. Maar ook niet dagelijks.
Edit, gelijk gereageerd met Tara en redelijk vergelijkbaar dus.
Laatst gewijzigd door Habibi op 12 okt 2019 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik stuur ze ook wel eens weg hoor. Letterlijk met commando 'weg'
Maar waar ze dan naar toe trekken, bepalen ze helemaal zelf. Of dat nu in huis, keuken of buiten is. 2m verder of 100m verder

Maar waar ze dan naar toe trekken, bepalen ze helemaal zelf. Of dat nu in huis, keuken of buiten is. 2m verder of 100m verder

- dagmar88
- Zeer actief
Het is een beperking. Liggen en nergens mee bemoeien.Zamunda schreef:Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar voor mij voelt dat meer als een soort straf ofzo, dat ze dan alleen maar daar mogen liggen en nergens anders.
Ik vond dat belangrijk, maar de huskies snappen dat concept gewoon niet. En het bleek toch niet belangrijk

Sinds Naap leer ik het mijn pups dus niet meer aan.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Nee, dat heb ik mijn honden nooit opgelegd, er was ook nooit een reden toe. Ze mogen liggen waar ze willen. Ze schooien niet, slopen niet, pakken uit zichzelf goed hun rust, gaan aan de kant als ze in de weg liggen, dus ik zou niet eens weten in welke situaties ze per se in hun mand zouden moeten liggen.
Ze kunnen het allemaal wel op commando, maar zien dat meer als een lange blijfoefening (blijven dus alert wachten op het volgende commando of een vrij). Als ik ze niet ergens heen stuur, gaan ze gewoon ontspannen liggen rusten of slapen op hun zelfgekozen plek zonder verder met mij bezig te zijn.
Ze kunnen het allemaal wel op commando, maar zien dat meer als een lange blijfoefening (blijven dus alert wachten op het volgende commando of een vrij). Als ik ze niet ergens heen stuur, gaan ze gewoon ontspannen liggen rusten of slapen op hun zelfgekozen plek zonder verder met mij bezig te zijn.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Toen ze er alledrie nog waren kregen ze kluiven in hun eigen mand om geklooi te voorkomen. Net zoals bij het avondeten, netjes in de mand blijven tot we klaar waren. Dat hadden ze razendsnel door, als ik wat lekkers pakte vlógen ze naar hun mand
En bij stofzuigen hadden ze de keus, mand, bank of tuin. Verder mochten ze het zelf weten.
edit; Gol en Mika kozen er vaak voor om kont aan kont te kluiven in één mand. Dat mocht ook. Als er maar geen ruzie van kwam.

En bij stofzuigen hadden ze de keus, mand, bank of tuin. Verder mochten ze het zelf weten.
edit; Gol en Mika kozen er vaak voor om kont aan kont te kluiven in één mand. Dat mocht ook. Als er maar geen ruzie van kwam.
Laatst gewijzigd door Gollum op 12 okt 2019 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Nat en vies thuis komen betekent na afdrogen dat je even in je mand verder moet ""droogliggen "" op een lekker schoon vetbed.
Verder geen beperkingen behalve dat er niet op de bank wordt gelegen .
Dus ja het begrip in je mand kennen ze hier wel maar nooit lang

Verder geen beperkingen behalve dat er niet op de bank wordt gelegen .
Dus ja het begrip in je mand kennen ze hier wel maar nooit lang
Fenneke en Baloe

- Zamunda
- Zeer actief
En reken maar dat ze die beperking hier kennendagmar88 schreef:Het is een beperking. Liggen en nergens mee bemoeien.Zamunda schreef:Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar voor mij voelt dat meer als een soort straf ofzo, dat ze dan alleen maar daar mogen liggen en nergens anders.
Ik vond dat belangrijk, maar de huskies snappen dat concept gewoon niet. En het bleek toch niet belangrijk![]()
Sinds Naap leer ik het mijn pups dus niet meer aan.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Als jonge pup niet, maar de jonge hond wel, of herplaatser wel als ze me op de voet blijven volgen .
Om ze wat zelfstandiger te maken en zelfzeker. Het is voor mij ook een eerste stap naar "alleen"zijn, oefenen. Dat ze even in de mand blijven liggen.
Als ze dat beheersen en er rustig onder blijven, want de rust vind ik belangrijker dan de tijd dat ze erin moeten. Dat is trouwens maar een half uurtje, en dat bouw ik op, hangt ook van de hond af. Bijvoorbeeld met huis dweilen vind ik dat handig. Dat ze niet over de natte vloer gaan lopen. Dat is dan 1 maal in de week ongeveer. En die routine snappen ze snel, dan doen ze dat uit zichzelf al.
Ze hebben trouwens meerdere plaatsen om te zitten, en dan mogen ze ook kiezen, als ik even geen gezeur en achter me aanloop perikelen wil. Bijvoorbeeld met eten koken, mogen ze niet in de weg lopen. Dan struikel ik erover.
Ik vind dat wel gewoon een basis opvoed ding. Dat ik ze, als het moet, gewoon even op de plaats kan laten liggen.
Ook met visite handig als ze rond de salontafel het eten in de gaten willen houden
Ze hoeven er niet lang in, gewoon om even de rust erin te krijgen, als ik dat prettig vind.
Zelf slapen ze rustig een uur erin, ze vinden het wel fijn om meerdere plekjes te hebben, om af te wisselen.
Buster vond het ook wel lekker om op de kale vloer te liggen, en dat mag ook. Luca ligt liever in haar mandje of op het mandje op de bank
Om ze wat zelfstandiger te maken en zelfzeker. Het is voor mij ook een eerste stap naar "alleen"zijn, oefenen. Dat ze even in de mand blijven liggen.
Als ze dat beheersen en er rustig onder blijven, want de rust vind ik belangrijker dan de tijd dat ze erin moeten. Dat is trouwens maar een half uurtje, en dat bouw ik op, hangt ook van de hond af. Bijvoorbeeld met huis dweilen vind ik dat handig. Dat ze niet over de natte vloer gaan lopen. Dat is dan 1 maal in de week ongeveer. En die routine snappen ze snel, dan doen ze dat uit zichzelf al.
Ze hebben trouwens meerdere plaatsen om te zitten, en dan mogen ze ook kiezen, als ik even geen gezeur en achter me aanloop perikelen wil. Bijvoorbeeld met eten koken, mogen ze niet in de weg lopen. Dan struikel ik erover.
Ik vind dat wel gewoon een basis opvoed ding. Dat ik ze, als het moet, gewoon even op de plaats kan laten liggen.
Ook met visite handig als ze rond de salontafel het eten in de gaten willen houden

Ze hoeven er niet lang in, gewoon om even de rust erin te krijgen, als ik dat prettig vind.
Zelf slapen ze rustig een uur erin, ze vinden het wel fijn om meerdere plekjes te hebben, om af te wisselen.
Buster vond het ook wel lekker om op de kale vloer te liggen, en dat mag ook. Luca ligt liever in haar mandje of op het mandje op de bank

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik heb het Dex aangeleerd maar gebruik het nooit. Enkel als spelletje.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- dagmar88
- Zeer actief
Ja, wat mij betreft het verschil tussen training en opvoeding.Zamunda schreef:En reken maar dat ze die beperking hier kennendagmar88 schreef:Het is een beperking. Liggen en nergens mee bemoeien.Zamunda schreef:Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar voor mij voelt dat meer als een soort straf ofzo, dat ze dan alleen maar daar mogen liggen en nergens anders.
Ik vond dat belangrijk, maar de huskies snappen dat concept gewoon niet. En het bleek toch niet belangrijk![]()
Sinds Naap leer ik het mijn pups dus niet meer aan.! Ze weten het goed hoor als ik geen gedrentel (en/of geklier) wil. Maar die beperking is dus precies wat jij zegt: liggen en nergens mee bemoeien. Niet: dáár (wijst naar díe mand) moet je gaan liggen en mag je niet uit.

Het is veel handiger dat zij uit zichzelf om mij heen bewegen dan dat ik daar steeds actief in moet sturen.
Charlie moest in de mand om gedwongen te rusten. Inmiddels laat ik het ze zonder beperkingen zelf uitzoeken.
Ik had vroeger vrienden met een zoontje. Dat kind werd van baby af aan overal mee naartoe gesleept, de ouders hadden een kroeg toen hij heel jong was.
Hij was in elke setting gezellig, niet zo'n vermoeidheidsjanker. Los van wat er om hem heen gebeurde kon hij zichzelf vermaken en zelf bepalen wanneer hij er genoeg van had.
Werd ie moe, dan bouwde hij bij ons een fort van kussens onder de salontafel en viel daar tijdens een feestje in slaap.
Naar bed gaan was nooit een issue, dat hoefde niet. Ben je moe? Ga maar ergens liggen.
Mijn pups zijn net zo. Die opvoeding is dan wel intensiever, maar veel fijner vind ik zelf.
Nee. Ik heb wel Sofi, toen ze nog jong was, geleerd om in een krat te blijven zitten/liggen omdat ze anders bleef doorhyperen. Dat was na een paar uur helemaal duidelijk. Als ik haar nu in een krat zou zetten, zou ze er denk ik ook niet uitkomen. Maar ja, ik zie niet waarom ik het nu nog zou gebruiken. Sterker nog, ze hebben geen mand meer. Als ik wil dat je koest bent en je bent het niet, dan ga je gewoon de tuin in. Maar binnenshuis liggen ze altijd op een plek van voorkeur. De jongsten liggen graag op de bank en Pien graag op het tapijt. Als ze nat of vies zijn...uhhh, dan drogen ze vanzelf ergens op en dan haal ik daar een keer een stofzuiger overheen. D'r liggen dekens op de bank, dus no probs.
- Sekreetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): geen
Nee, nooit 1 plek aangeleerd. Ik heb mijn honden wel geleerd om uit de buurt van de tafel tijdens het eten te blijven met het "commando" plaats. Maar waar ze dan vervolgens gaan zitten of liggen moeten ze helemaal zelf weten.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee, af is wel af maar waar mogen ze zelf weten zolang ik er geen last van heb. Overigens doe ik dat ook niet vaak want ze vermaken zich prima

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Hier zou het voor Morris ook echt een fikse straf zijn. Hij heeft het zichzelf wel aangeleerd voor als ik aan het stofzuigen ben. Wat altijd weer een probleem geeft als ik ook de mand even wil stofzuigen
Maar verder zoekt hij zelf maar uit waar hij gaat liggen. Als hij me maar met rust laat als ik dat zeg.
Ayla moet wel in de bench als er iemand binnenkomt. En dat kwartje is al aardig gevallen. Ze hoort het hek en vliegt de bench in. Morris begroet iedereen als langverloren liefde en bij hem heb ik het opgegeven, als er iemand komt die bang is of niks met honden heeft zorg ik gewoon dat hij niet in dezelfde ruimte is.
Ayla is helemaal niet zo hyper bij het begroeten van mensen, maar wel als Morris staat te stuiteren. Dus daarom mag ze even de bench in. Is Morris weer rustig dan komt ze er wel weer uit. Deurtje zit ook niet dicht of zo.
Maar ook zij hoeft verder niet verplicht in de mand te liggen. Ik zie het nut er niet zo van in om te gaan beslissen waar ze moeten liggen en dat ze niet mogen bewegen.
Als ze maar wieberen als ik dat zeg vind ik het wel voldoende. Waar ze dan gaan liggen zoeken ze zelf maar uit. Als de situatie zo is dat het gewenst is dat ze echt een tijd niet in de buurt komen, dan gaan ze gewoon in de tuin en/of de bijkeuken met een hekje ertussen. Dan kunnen ze niet in de kamer komen, maar hebben ze nog steeds de vrijheid om zelf te beslissen waar ze gaan liggen.

Ayla moet wel in de bench als er iemand binnenkomt. En dat kwartje is al aardig gevallen. Ze hoort het hek en vliegt de bench in. Morris begroet iedereen als langverloren liefde en bij hem heb ik het opgegeven, als er iemand komt die bang is of niks met honden heeft zorg ik gewoon dat hij niet in dezelfde ruimte is.
Ayla is helemaal niet zo hyper bij het begroeten van mensen, maar wel als Morris staat te stuiteren. Dus daarom mag ze even de bench in. Is Morris weer rustig dan komt ze er wel weer uit. Deurtje zit ook niet dicht of zo.
Maar ook zij hoeft verder niet verplicht in de mand te liggen. Ik zie het nut er niet zo van in om te gaan beslissen waar ze moeten liggen en dat ze niet mogen bewegen.
Als ze maar wieberen als ik dat zeg vind ik het wel voldoende. Waar ze dan gaan liggen zoeken ze zelf maar uit. Als de situatie zo is dat het gewenst is dat ze echt een tijd niet in de buurt komen, dan gaan ze gewoon in de tuin en/of de bijkeuken met een hekje ertussen. Dan kunnen ze niet in de kamer komen, maar hebben ze nog steeds de vrijheid om zelf te beslissen waar ze gaan liggen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Hier liggen ze waar ze willen. Ze zijn ook makkelijk: niet opdringerig, ze slapen als ze moe zijn en tijdens het eten liggen ze muisstil onder de tafel.
Alfil heeft wel een paar maanden gehad, zo rond de 1 jaar, dat hij op momenten heel hyper was en zijn rust niet kon pakken. Dan legde ik hem met een riem aan de tafelpoot en dan ging hij bijna dankbaar met een zucht slapen. Toen kwam pup Lily die hem zo uitputte dat hij opeens heel makkelijk zelf zijn rust pakte.
O ja, hij heeft daarna ook nog een periode gehad dat hij bij stress Lily of mijn jongste zoon ging lopen intimideren. Op die momenten moest hij ook verplicht op de plaats wat hem dan ook meteen rust en ontspanning bracht.
Dit is gelukkig allemaal goed gekomen en nu gaat niemand meer op de plaats.
Alfil heeft wel een paar maanden gehad, zo rond de 1 jaar, dat hij op momenten heel hyper was en zijn rust niet kon pakken. Dan legde ik hem met een riem aan de tafelpoot en dan ging hij bijna dankbaar met een zucht slapen. Toen kwam pup Lily die hem zo uitputte dat hij opeens heel makkelijk zelf zijn rust pakte.
O ja, hij heeft daarna ook nog een periode gehad dat hij bij stress Lily of mijn jongste zoon ging lopen intimideren. Op die momenten moest hij ook verplicht op de plaats wat hem dan ook meteen rust en ontspanning bracht.
Dit is gelukkig allemaal goed gekomen en nu gaat niemand meer op de plaats.
- Lucia
- Zeer actief
Vorige honden kenden het wel, met name zodat ze bij de oppas erin bleven tijdens eten.
Verder hoeven ze vam mij eigenlijk niet verplicht ergens te blijven in huis.
Zazoe kent 'kleedje' dat is gewoon een fleecedingetje of dekbed, net wat bij de hand is, en als ik zeg dat hij op zijn kleedje moet, dan doet hij dat al keurig.
Meer om bijvoorbeeld op terras makkelijk aan te leren. En nu tijdens koken ook, want hij heeft een voorliefde om onder gasfornuis te liggen tijdens koken en dat wil ik niet. Zo kan hij toch lekker in keuken kijken. Ervanaf mag dan ook, maar niet verder dan dat de keuken in.
Verder hoeven ze vam mij eigenlijk niet verplicht ergens te blijven in huis.
Zazoe kent 'kleedje' dat is gewoon een fleecedingetje of dekbed, net wat bij de hand is, en als ik zeg dat hij op zijn kleedje moet, dan doet hij dat al keurig.
Meer om bijvoorbeeld op terras makkelijk aan te leren. En nu tijdens koken ook, want hij heeft een voorliefde om onder gasfornuis te liggen tijdens koken en dat wil ik niet. Zo kan hij toch lekker in keuken kijken. Ervanaf mag dan ook, maar niet verder dan dat de keuken in.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Nee, leer ik ze niet. Het maakt me niet uit waar ze liggen. Als ik het commando Plaats geeft, zoeken ze allebei een plekje en dat vind ik prima. Gewoon even niet voor mijn voeten lopen. Als ze even op een bepaalde plek moeten blijven gebruik ik Blijf, maar dat komt niet veel voor
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Umi was mijn enige huishond. Zij had een kussen en een eigen stoel. Maar werd er nooit naartoe gestuurd. Hooguit een blijf waar ze ook was als bv de appie kwam leveren
- hewi
- Zeer actief
Ja, alle herplaatsers hebben plaats geleerd, behalve donna maar die deed nooit rare dingen.
Ik ervan als je niet over mijn natte vloer loopt en dat je niet eten van mijn bord kijkt.
Plaats is ook hier de slaapplek of vrouwtje gaat werken, dan hoeven ze er natuurlijk niet te blijven liggen maar tis wel soort ritueel zeg maar
Ik ervan als je niet over mijn natte vloer loopt en dat je niet eten van mijn bord kijkt.
Plaats is ook hier de slaapplek of vrouwtje gaat werken, dan hoeven ze er natuurlijk niet te blijven liggen maar tis wel soort ritueel zeg maar
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Ja hier ook. Als ik de "" verkeerde "" jas pakhewi schreef: Plaats is ook hier de slaapplek of vrouwtje gaat werken, dan hoeven ze er natuurlijk niet te blijven liggen maar tis wel soort ritueel zeg maar

Maar dat heb ik Baloe nooit aangeleerd

Fenneke en Baloe

- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
met uitzondering van bed en bank, mag Lana overal in huis liggen,
wel heeft ze in huis [in de bijkeuken] een vaste plek [haar eigen plekje] voorzien van een lekkere zachte deken, [vroeger stond hier de bench]
deze plek is voor s'nachts en als we weg zijn, of als ze nat is en even moet opdrogen, ondanks dat ze overal mag liggen, ligt ze hier heel vaak gewoon uit haar eigen,
s avonds ligt ze graag op het tapijt aan onze voeten.
wel heeft ze in huis [in de bijkeuken] een vaste plek [haar eigen plekje] voorzien van een lekkere zachte deken, [vroeger stond hier de bench]
deze plek is voor s'nachts en als we weg zijn, of als ze nat is en even moet opdrogen, ondanks dat ze overal mag liggen, ligt ze hier heel vaak gewoon uit haar eigen,
s avonds ligt ze graag op het tapijt aan onze voeten.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dit is ook zo ongeveer zoals het hier gaat.Tara schreef:Nou, ik wil soms echt wel even dat ze gewoon in hun mandje blijven liggen. Als ze nat en vies uit het bos komen bijvoorbeeld. Maar ik vind het sowieso wel handig om ze te dwingen om hun eigen business te minden. Als je even geen aandacht aan je hond wilt geven, dan vind ik "mandje" altijd wel een goed concreet richtpunt voor ze, dan weten ze ook dat ze zich even niet met mij moeten bemoeien. Ze ervaren het ook niet als een straf.
Mandje is ook niet specifiek de mand, maar gewoon overal waar we komen het plekje waar zij naartoe mogen. Op kantoor ligt een vetbed op de grond, dat is mandje, de bench voor de pup is mandje, het biabed in de woonkamer is ook mandje.
De mand is vanzelf belangrijk geworden omdat ze daar hun kauwstaven krijgen.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier liggen ze overal, hun eigen manden, bank, onze banken en bed etc.
Alleen Izzy krijgt geregeld te horen dat als ze niet heel rap stil is dat ze dan in haar mand moet. Meestal kiest ze er voor om dan gelijk in haar mand te gaan zitten of nog even vrolijk door te tetteren
Als ik dat niet doe, dan stopt ze nooit.
Ook bij sommig bezoek zet (dus niet sturen) ik Izzy in haar mand met een blijf, Izzy is niet zo blij met bezoek dus ze mag eerst van afstand even kijken wat ze er mee wil uiteindelijk.
Het is zelfs al zo erg bij Izzy dat als ze het op het krijsen zet ze vaak zelf al richting haar mand gaat, ze weet toch wel wat er dan volgt en heeft dat er met liefde voor over.
Scheelt ook dat ze erg graag in haar mandjes ligt, het boeit haar dus ook niet zo veel of ze nou zelf gaat of ze er in gestuurd wordt.
Droef heb ik denk ik in 3 jaar tijd 2 of 3 x naar zijn plek gestuurd(ondertussen heeft hij een bench, mand en nu inmiddels een eigen bank gehad op die zelfde plek). Hij gaat dan wel maar hij vind het vreselijk en doet dan alsof hij vreselijk geslagen wordt
Dan breekt mijn hard en dan zeg ik dat hij dan maar even af moet naar mijn benen dat werkt voor hem prima. Terwijl als hij niet gestuurd wordt of als ik hem vraag even opzij te gaan dan kan hij daar gewoon zonder moeite uren weg liggen stinken. Hij vind het gewoon niet fijn naar een plek gestuurd te worden waarbij hij dan niet dichtbij kan zijn (ook al is dat maar maximaal 3 meter van me af).
Alleen Izzy krijgt geregeld te horen dat als ze niet heel rap stil is dat ze dan in haar mand moet. Meestal kiest ze er voor om dan gelijk in haar mand te gaan zitten of nog even vrolijk door te tetteren

Ook bij sommig bezoek zet (dus niet sturen) ik Izzy in haar mand met een blijf, Izzy is niet zo blij met bezoek dus ze mag eerst van afstand even kijken wat ze er mee wil uiteindelijk.
Het is zelfs al zo erg bij Izzy dat als ze het op het krijsen zet ze vaak zelf al richting haar mand gaat, ze weet toch wel wat er dan volgt en heeft dat er met liefde voor over.

Droef heb ik denk ik in 3 jaar tijd 2 of 3 x naar zijn plek gestuurd(ondertussen heeft hij een bench, mand en nu inmiddels een eigen bank gehad op die zelfde plek). Hij gaat dan wel maar hij vind het vreselijk en doet dan alsof hij vreselijk geslagen wordt

-
- Zeer actief
er liggen overal honde n kussens, maar ze mogen liggen waar ze willen toch wil ik wel enigzins een invloed hebben soms op waar en hoe dus ik train het wel, maar niet voor dagelijks gebruik