Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat mankeert Hazel?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Wat mankeert Hazel?

Ongelezen bericht door *Esther »

Lang verhaal....
Hazel is mijn intacte Grote Poedelteef van 7,5 jaar.
Altijd reuze gezond geweest.
Zomer 2018 ineens een allergische reactie aan neus. Net die dagen dat het erg heet was en de UV straling hoog. Spoedarts en pred gespoten en AB.
Het acute ging eraf maar neus en vooral neusslijmvlies is nooit meer 'gewoon' geworden.
Wat opviel was dat neusspiegel soms kleine stukjes pigment verloor. Neussslijmvlies 'open' stond en natter was dan normaal. Ook zag je dat het de ene dag erger was dan de andere dag. En soms ook weer aardig normaal. Verder, als ze sliep met kop omlaag, er een druppel water uit neus liep.
Later kreeg ze er ook last van. Neus aflikken, gapen en op mindere momenten zelfs stilstaan en staren. Naar!
Eigen DA behandelplan. homeopathie, diverse AB kuren, ondersteuning weerstand. Toen dermatoloog. Ik was inmiddels meer en meer overtuigd dat het DLE moest zijn. Dermatoloog dacht dat t echt een allergische reactie moest zijn omdat het ook zo gestart was. Apoquel. Hmmmm....vooruit dan maar. Maar deed niets. Dermatoloog was klaar.
Overleg DA. KNO-arts Wagenrenk. Afspraak gemaakt. Paar dagen voor de afspraak wilde Wagenrenk dat ik nd internist ging. Die doet meer scopiën. Fijn, maar dat laat ik niet zomaar doen...
Internist was een geweldige man. Haas is uitvoerig onderzocht, veel uitleg en alle vragen uitgebreid beantwoord. Topvent. Zijn aanpak: CT scan, scopie neus en biopten. Op mijn vraag hoe die neus eruit zag na biopten antwoordde hij heel eerlijk: ja, dat kan 1 of 2 dagen wat blijven bloeden ja. Dat dacht ik al.
Inmiddels zat er nu dus ook pus bij haar neusgaten!
Dat was het enige wat nog ontbrak volgens DA en dermatoloog om er zeker van te zijn dat het om DLE zou kunnen gaan. En het was weer hoogzomer. Een hond met DLE had hij niet eerder gezien. Die komen bij de KNO arts. Tja, joh...
Of pred ook een optie was. Mijn vraag. Hij ging weer zitten. Weer uitleg. Ik moest keuze maken.
Ze heeft nu een maand pred. 2 weken AB ook nog gehad erbij. We zijn nu aan t afbouwen, langzaam.
Neusslijmvlies is van rood naar roze. Staat nog iets open. Pus weg.
Ze mag van internist niet mee naar mijn werk, teveel blootstelling aan bac. en virussen nu ze pred.gebruikt.
Lang verhaal, redelijk kort. Wie herkent iets of heeft raad?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Re: Wat mankeert Hazel?

Ongelezen bericht door fes/lou »

Lastig verhaal..
Maar als het een tijd aan de gang is, kan het dan nog steeds DLE zijn? Kan de prednison het genoeg indammen zodat het zich niet verder uitbreidt?
Ik heb er verder geen verstand van verder, maar dat vroeg ik me af..

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
*Esther
Zeer actief

fes/lou schreef:Lastig verhaal..
Maar als het een tijd aan de gang is, kan het dan nog steeds DLE zijn? Kan de prednison het genoeg indammen zodat het zich niet verder uitbreidt?
Ik heb er verder geen verstand van verder, maar dat vroeg ik me af..

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
Nou ja, een diagnose hebben we nog steeds niet. Maar dat de pred het voor nu in kan dammen zegt ook al veel. Als het een schimmel was, die was juist gaan groeien nu. Maar zeker een lastig verhaal ja.
*Esther
Zeer actief

Mizzsylver schreef:Met een biopten is wel met zekerheid DLE vast te stellen toch? Dan zou ik dat toch laten doen, dan weet je wat het is(of niet) en kun je gerichter verder zoeken en behandelen.
Ja, snap ik. Maar wat ik hoor is dat biopten zeker niet altijd de juiste uitslag geven. En ik vind het een behoorlijk belastend onderzoek. Voor Haas en eerlijk gezegd ook voor mij, hoewel dat minder meetelt uiteraard maar dat is er wel.
*Esther
Zeer actief

Boutje schreef:Heb je foto?
Nanook heeft DLE en klinkt erg gelijkaardig. Moet hier ergens nog een topic over zijn toen hij het net had...

Wat we doen nu: als het erg is cortisonezalf. Als het ontstoken is antibiotica zalf maar dat is laatste jaren nooit meer nodig geweest.
Nu heeft hij terug een opstoot, ik vermoed door rabies vaccinatie, voor de rest vaccineren we hem niet meer (titers zijn wel nog hoog genoeg).
In de zon komen = last dus sunblock er op. Neusgaten zelf likt hij wel af, maar hoger deel helpt dat wel.

Verder doen we gewoon normaal met hem.
Dankjewel! Heb jij wel 'n biopt laten nemen?
Ik hou Hazel uit de zon idd. Bij haar zit t meerendeel in de neus dus smeren heeft niet veel zin.
Ik heb jouw topic gevonden, Haas wordt getiterd, heeft al lang niets meer nodig gehad. L4 en kennelhoest krijgt ze sowieso niet.Loopsheid lijkt wel een trigger.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Bah, wat een zorg om Hazel. Ik heb geen flauw idee, wat haar kan mankeren. Wens je wel veel sterkte, lijkt me een lastig ziektebeeld. Ook voor Hazel.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”